معاون ساخت راهآهن با بیان اینکه خطآهن شیراز-بندرعباس از محل درآمدهای عمومی دولت اجرا میشود، از انجام عملیات عمرانی در ۲ قطعه از مسیر (۶۰درصد) خبر داد و گفت: در دو قطعه دیگر در حال تکمیل مطالعات و بررسی مباحث زیستمحیطی هستیم. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تین نیوز، سیدمسعود نصر آزادانی بیان کرد: توسعه خطوط ریلی کشور یکی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی است.
وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از حمل و نقل بار و مسافر توسط خطوط ریلی انجام میشود، ایجاد ظرفیتهای جدید در این حوزه یکی از اهداف و برنامههای مهم وزارت راه است و بر این اساس، ترافیک شدید در جادهها نیز کاهش خواهد یافت.
انجام عملیات عمرانی در ۶۰ درصد مسیر ریلی شیراز-بندرعباس
معاون ساخت و توسعه راهآهن با اشاره به اهمیت استان فارس به دلیل واقع شدن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور، بیان کرد: تمامی گذرگاههایی که از بنادر جنوبی به سمت مرکز کشور کشیده شده است، از استان فارس عبور میکند، به همین دلیل ۲۵ درصد از ۱۱ هزار کیلومتر کل پروژههای خطوط ریلی کشور در این استان در حال احداث است که بیشترین حجم احداث خطوط ریلی را در کشور به خود اختصاص داده است.
نصر آزادانی درباره راهآهن شیراز – جهرم – لار – بندرعباس بیان کرد: این خط ریلی، بندر شهید رجایی بندرعباس و دیگر بنادر جنوبی استان هرمزگان را از طریق جهرم، لار و شیراز به خطوط ریلی و مرکز کشور وصل میکند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه اجرای این پروژه در دولت قبل مصوب شده است، بیان کرد: با اجرای این خطآهن، شمال کشور و مرکز، به جنوب متصل میشود و حلقههای مفقوده از این کریدور ترانزیتی تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ادامه خط آهن سراسری شمال-جنوب کشور از اصفهان تا شیراز در دولت قبلی تکمیل شد، اظهار داشت: طول مسیر خطآهن شیراز – جهرم – لار – بندرعباس حدود ۵۸۵ کیلومتر است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن بیان کرد: این پروژه در چهار قطعه اجرا میشود که در دو قطعه آنکه ۶۰ درصد مسیر را شامل میشود، عملیات عمرانی در حال انجام بوده و چندین شرکت پیمانکار در حال اجرای عملیات در فازهای مختلف هستند.
وی ادامه داد: در دو قطعه دیگر هم پیگیر آمادهسازی، اخذ مجوزها، تکمیل مطالعات و مباحث مربوط به مجوزهای محیط زیست هستیم؛ در این دو قطعه طراحیهای مسیر با هماهنگی و حضور سازمان محیط زیست در حال انجام است تا کمترین آسیب محیط زیستی داشته باشیم.
نصر آزادانی بیان کرد: پیش از این قرارداد مشارکتی برای ساخت خط آهن شیراز تا بندرعباس با شرکت خط و ابنیه فنی راهآهن «تراورس» منعقد شده بود که طرف مشارکت دچار مشکلاتی شد و نتوانست آورده و سهم مشارکت خود را برای این مسیر ارائه دهد، بنابراین طبق قانون از اجرای پروژه کنار گذاشته شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن درباره تأمین مالی پروژه بیان کرد: این پروژه هماکنون از محل درآمدهای عمومی دولت در حال اجرا است. وی با بیان اینکه پروژه در قطعات مختلف اجرا میشود و پیشرفت در این پروژه بر اساس قطعات در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: پیشرفت قطعه ۳ حدود ۴۷ درصد است.
اواسط تیرماه ۹۰ کلنگ ساخت راهآهن ۵۸۵ کیلومتری شیراز-جهرم-لار-بندرعباس با حضور وزیر اسبق راه و شهرسازی به زمین زده شد.
انجام عملیات عمرانی در خطآهن شیراز-گلگهر و راهآهن شیراز-بوشهر
وی با بیان اینکه چند مسیر ریلی دیگر نیز در استان فارس در حال احداث است، یادآور شد: دیگر مسیر ریلی در حال اجرا در استان فارس، خطآهن شیراز ـ گلگهر است؛ این مسیر از استان کرمان عبور میکند و به معدن گلگهر میرسد و سپس از گلگهر به بندرعباس متصل میشود. معاون ساخت و توسعه راهآهنشرکت ساخت اضافه کرد: همچنین خط آهن شیراز ـ بوشهر یکی دیگر از خطوط ریلی استان فارس است که در حال انجام است.
استان فارس عمده مشکلش به خاطر نبود شبکه حمل و نقل بود و دلیل صنعتی نشدن استان هم به همین دلیل بوده. ولی با اینکه وضعیت بودجه ای کشور تعریفی نداره پروژه های راهسازی فارس تعطیل نشده. ارتباط بزرگراهی با اصفهان چن ساله برقرار شده. تا همین ده سال پیش نه راه آهن وجود داشت نه بزرگراه. اما الان همه پروژه ها جوری داره پیش میره که شیراز تا ۵ سال آینده به تمام مراکز استان های اطراف ارتباط بزرگراهی و ریلی خواهد داشت. سه راه آهن هم زمان داره ساخته میشه که بهره برداری بشن به توسعه شیراز کمک زیادی میکنن. بزرگراه هم که از شیراز به بندرعباس و کرمان و یزد هم در حال ساخته. آزادراه هم از شیراز به اصفهان. آزادراه شیراز بوشهر هم میگن در سال ۹۳ شروع میشه. اما فقط ۲ طرح اجرایی نشده و ازشون خبری نیست، راه آهن شیراز اهواز و اقلید یزد
دوست عزیز راه آهن اقلید یزد هم در دست ساخت هست!! اما چون بیش از ۸۰ درصدش در استان یزد هست به همین خاطر اجرا و نظارتش به عهده اداره کل راه و ترابری استان یزد هست…..راه آهن شیراز اهواز هم فعلا در دست مطالعه هست و ساخته شدن یا نشدنش به یه سری توجیهات اقتصادی و امنیتی (پدافند غیرعامل) بستگی داره!!!
نکته خوبی که شما هم بهش اشاره کردین اینه که با وجود کسری بودجه در کل کشور که حتی پروژه های کوچک خیلی از استان ها رو هم مختل کرده خوشبختانه به واسطه مسئولین خوب راه و شهرسازی فارس از جمله جناب عشایری پروژه های بسیار عظیمی در فارس در حال اجرا هستن!!!!
متاسفانه بعضی از دوستان وضعیت کمربندی شیراز رو میبینن و فکر می کنن که راه و شهرسازی بد کار کرده!!!!بدون اینکه ببینن الان چندتا پروژه کلان ملی در فارس داره اجرا میشه!!!در ۲۰ سال گذشته چند تا اجرا شده؟؟؟؟ فقط ۲ تا
پروژه های کلان حال حاضر راه و شهرساری فارس:
در حوزه راه آهن:
شیراز بوشهر عسلویه: در حال اجرا
شیراز جهرم لار بندرعباس: در حال اجرا
شیراز سروستان استهبان نیریز گل گهر کرمان: در حال اجرا
اقلید یزد: در حال اجرا
شیراز اهواز: در دست مطالعه
شیراز اصفهان: در دست تکمیل
در حوزه فرودگاه:
فرودگاه آباده: در دست ساخت
در حوزه آزادراه:
شیراز اصفهان: در دست ساخت
شیراز بوشهر: آماده اجرا
شیراز فیروزآباد جم عسلویه: در دست مطالعه
در حوزه بزرگراه:
شیراز اصفهان: رفع نقاط حادثه خیز
شیرازسروستان فسا داراب کهکم: در دست ساخت
۳ راهی فسا استهبان نیریز قطرویه: در دست ساخت
شیراز دشت ارژن قائمیه: در دست ساخت
شیراز جهرم لار بندرعباس: در دست ساخت
شیراز فیروزآباد جم: در دست ساخت
شیراز سپیدان یاسوج: پایان کار تا سپیدان- مطالعه تا یاسوج
۲ راهی بابامیدان نورآباد قائمیه کنارتخته( در مسیر شیراز بوشهر و شیراز اهواز): در دست ساخت
پل خان(مرودشت) درودزن: در دست ساخت
در حوزه جاده سازی:
جاده جدید شیراز نورآباد
جاده جدید ارسنجان خرامه سروستان خفر
جاده جدید حاجی آباد لار
جاده جدید خنج لامرد
جاده جدید اقلید سورمق
کمربندی شرقی شیراز
کمربندی کوار
کمربندی فیروزآباد
تازه تمامی این پروژه ها به جز پروژه های بسازی راه های ارتباطی و آسفالت و نگهداری جاده های استان پهناور فارس هست.
بهسازی
شیراز زیبا جان راه آهن اقلید یزد از سمت یزد با سرعت در حال اجراست
من خودم محل کارم آباده هست. راه آهن اقلید یزد از سمت اقلید هیچ اتفاقی نیفتاده ایشالا که از یزد به سرعت ساخته بشه. چون اکثر مسیر در استان یزد قرار داره. از اقلید تا سورمق و مرز فارس و یزد تقریبا ۱۰ کیلومتر هست و ۲۰۰ کیلومترش در یزده. اما پروژه های دیگه ای مثل کمربندی جدید آباده افتتاح شده. پروژه بزرگراه اقلید سورمق تا حالا که کار زیادی صورت نگرفته. این پروژه به سه راهی آباده شیراز یزد متصل میشه که این سه راه به چهار راه تبدیل میشه.
این خط اهن از شهرستان خنج گذر نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟در آینده؟؟؟؟
اعلام نکردن دوست عزیز
خیر دوست عزیز این راه آهن از جهرم به وسیله جویم و بنارویه به لار میرسه و بعد هم به سمت بندر عباس میره.
قراره راه اهن از شیراز به عسلویه هم برسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بله صادق جان.
خدا پدر احمدی نژادبیامرزه که امد دستور صنعتی شدن استان روداد
پایه ریزی تحول استان فارس توسط احمدی نژادشکل گرفت
پیشرفت هر کشور در تولید ان است اولین گام درتولید حمل و نقل است بهترین وکم هزینه ترین آن حمل ونقل ریلی می باشد
چیزی که آقای احمدی نژاد هم اجرای ان را دراستان فارس آغاز کردن
انتظار تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟