از زمانی که تاکسی بهعنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی وارد شهرها شد، در کنار عکسهای تاریخی از تاکسی، همواره خودروهای شخصی هم بهعنوان مسافرکش! حضوری مقتدر و همیشگی داشته و دارند، و این سئوال همچنان باقی است که مسئول ساماندهی این خودروها کدام سازمان است؟
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایسنا، شاید در زمانهای دور، آن روزهایی که اتحادیهای تحت عنوان تاکسیرانان خدماتی را به رانندگان این بخش ارائه میداد، زمانی که ارزش یک تاکسی علاوه بر ارزش روز خودرو، امتیاز حضور و فعالیت در خطوط تاکسیرانی بود، مسیر تاحدودی برای مسافربرهای شخصی ناهموار بود اما امروز دیگر تاکسی نهتنها امتیاز نیست بلکه در بسیاری مواقع محدودیت هم هست!
مشکل مسافربرهای شخصی، اکنون ناهمگونی قیمتهای کرایه جابهجایی مسافر نیست، مشکل امنیت است، امنیتی که از یک سو به حرفه رانندگان تاکسی و از سوی دیگر به شهروندان باز میگردد و همین امر زمینه بروز مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده و میکند.
بیتردید همه با اخبار ضد و نقیض از افرادی که در پوشش مسافرکش و راننده خودروهای شخصی مسافربری، مرتکب جنایاتی شدهاند، آشنا هستند، اخباری که همچنان بخشی از صفحات حوادث روزنامهها و خبرگزاریها را به خود اختصاص میدهد، اما هنوز اقدام عاجلی برای حل این مشکل را شاهد نیستم.
اینکه قانون مقابله با فعالیت مسافربرهای شخصی را وظیفه کدام دستگاه میداند، سئوالی است بیپاسخ، سئوالی که هنوز پاسخی شفاف به آن داده نشده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شیراز در این خصوص معتقد است: حضور و فعالیت مسافربرهای شخصی امنیت شغلی رانندگان تاکسی را با مخاطره مواجه کرده است.
منصور مفتاحی گفت: رانندگان تاکسی با پرداخت هزینههایی و به امید کسب روزی حلال وارد این حرفه شدهاند و جابهجایی مسافر در شهرها، حق مسلم آنان است.
وی با بیان اینکه معضل مسافربرهای شخصی، مشکلی است که از گذشته دور و همزمان با ورود تاکسی به عرصه حمل و نقل، وجود داشته است، گفت: علیرغم اینکه بارها شاهد انتشار اخباری مبنی بر سوءاستفاده مسافربرهای شخصی از پوشش مسافرکشی و بروز مشکلات عدیده برای شهروندانی که از این وسایل استفاده میکنند، هستیم، اما همچنان مردم بیهیچ ابایی خودروهای شخصی را بهجای تاکسیها بر میگزینند.
مفتاحی البته اعتقاد دارد که اگر مردم سوار خودروهای شخصی نشوند، آنوقت انگیزه فعالیت از بین خواهد رفت!
به گزارش ایسنا، مردم در این میان اعتقاد دیگری دارند، شهروندان معتقد هستند که تاکسیها بهدلیل آنکه مسافران خود را گزینش کرده و تنها افرادی را که کرایه بیشتری میدهند سوار میکنند، به شکلی آنان را به سمت استفاده از خودروهای مسافربر شخصی سوق میدهند.
از طرفی شهروندان میگویند در مسیرهای مبدا مقصد، در نقاط مختلف شیراز کمترین تعداد تاکسی حضور و فعالیت دارد و این با آنچه مسئولان تاکسیرانی موظف به ایجاد آن شدهاند در منافات است.
به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین تکالیف سازمان تاکسیرانی شهرداریها، مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است، دو بخشی که بهظاهر کمرنگترین بخشها در فعالیتهای این سازمان را تشکیل میدهد.
شورای اسلامی شهر شیراز نیز که هرساله یک وگاه دوبار قیمت کرایه تاکسی را افزایش میدهد، کمتر در بخش نظارتی و مدیریتی تاکسیرانی ورود کرده و موضوع را به چالش کشیده است.
به گزارش ایسنا، علیرغم تعیین کرایههای مناسب برای تاکسیها، اما همچنان شاهد اضافه دریافت از سوی رانندگان این ناوگان به بهانههای واهی هستیم. رانندگانی که نه مبنای هر کورس کرایه را ملاک قرار میدهند و نه قیمت تعیین شده را و بهدرستی هرچه دلشان بخواهد از مسافران دریافت میکنند.
در شیراز همچنان معضل پرداخت کرایه تاکسی، یافتن تاکسیهای دارای مجوز برای سوار شدن خصوصا در مسیرهای مبدا مقصد و دعواهای رایج مسافر و راننده، حل و فصل نشده است.
بیتردید تا زمانیکه رانندگان تاکسی مقید به اجرای قوانین مصوب شورا نباشند و مدیران سازمان تاکسیرانی خود را ملزم به نظارت و مدیریت صحیح ناوگان نکنند، مردم را نمیتوان در ساماندهی به این سیستم حمل و نقل عمومی، مشارکت داد و انتظار مشارکت یکسویه از مردم را داشت.
براساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در مسیر اجرایی شدن طرح ترافیک باید مسیرهای مبدا مقصدی برای تاکسیها تعریف کرده و آن را مدیریت و بر اجرایی شدنش نظارت داشت، اما آنچه که مشهود است، تداوم بیسر و سامانی در میان این گروه از فعالان عرصه حمل و نقل در شهرها است.
یک راننده تاکسی در شیراز به ایسنا گفت: وقتی سازمان تاکسیرانی فقط حقوق خودش را میشناسد و سالانه از رانندگان دریافت میکند و هیچ نوع خدماتی را به راننده نمیدهد، نمیتوان انتظار همراهی داشت.
این راننده مسن تاکسی با اشاره به فعالیتهای اتحادیه تاکسیرانی در شیراز و ارایه خدمات مختلفی در زمینه تامین قطعات و بخشی از هزینههای تاکسیداران، گفت: امروز کار سازمان تاکسیرانی فقط امر و نهی کردن است، اما وقتی میگوییم چرا باید مسافربرهای شخصی، مقابل چشم نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، مسافر سوار کنند، کسی جواب به ما نمیدهد؟
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در پاسخ به این سئوال که آیا نظارتی بر فعالیت آنان وجود دارد، میگوید: منظورت گیردادن است، بله، اما هیچوقت نشده که خواستهها به شکل دو طرفه مطرح و بررسی و رفع شود.
این راننده جوان که برخلاف قوانین موجود، از موسیقی غیرمجاز در خودرواش استفاده میکند، کمربند ایمنی را بهدرستی نبسته و ظاهری چندان مناسب هم ندارد، گفت: اگر تامین حقوق رانندگان تاکسی ضمانت داشته باشد، راننده هم ملزم میشود خدمترسانی را آنطور که به قول شما قانون تعیین کرده، ارایه دهد اما وقتی مسافربرهای شخصی هستند، هر کارمند و کارگری میتواند در کنار شغل اول و دوم و چندم، کرایهکشی هم بکند، ما هم مجبوریم در یک رقابت غیرعادلانه به شکلی تلاش کنیم که روزی خود را از دهان دیگران در بیاوریم!!!
به گزارش ایسنا، علیرغم گزارشهای متعددی که در خصوص نابسامانی تاکسی و تاکسیرانی در شیراز بهعنوان یک کلانشهر توریستی، مطرح شده و میشود، گویا موم گوشهای مسئولان را پر کرده است، در شهر که گردش کنیم، رانندگان مسافربرهای شخصی را به وفور مشاهده میتوان کرد، مسافربرهایی که دیگر نه ماموران راهنمایی و رانندگی برای آنان مانع محسوب میشوند و نه گشتهای نظارت بر تاکسیرانی!!
چهارراه پانزده خرداد، میدان نمازی، پل معالیآباد، بلوار مدرس، شهرک سعدی و مقابل تمام نقاط گردشگری، میتوان به وفور مسافربرهای شخصی را دید که پس از سلامعلیک گرم با ماموران پلیس راهور و تکان دادن دست برای اتومبیلهای گشت نظارت بر تاکسیرانی، کار خود را میکنند، بیدغدغه مسافر سوار و پیاده میکنند، خارج از ایستگاه میایستند، ترافیک ایجاد میکنند و…..
و در این میان مسئولان تاکسیرانی هم تنها مردم را به مشارکت میخوانند و فعالیت مسافربرهای شخصی را مانع امنیت شغلی رانندگان تاکسی میدانند!!!
تاکسیهایی که اینروزها فرسودگی هم به تمام مشکلاتشان افزوده شده است، ناوگانی که طی سالهای اخیر کمترین میزان ورودی و خروجی را داشته و کمتر بازسازی و نوسازی شده است.
اگر چه مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شیراز نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم یکی از دغدغههای خود و سازمانش را نوسازی ناوگان میداند!
مفتاحی اما هیچ آماری از نوسازیهای انجام شده، تسهیلات پیشبینی شده و آنچه قبلا وعده داده شده بود ارائه نمیدهد و تنها علت اصلی را خودروسازان میداند.
مفتاحی معتقد است که طی سالهای اخیر به دلیل تخصیص نیافتن خودروهای جدید بهعنوان تاکسی از سوی شرکتهای خودرو ساز، ناوگان تاکسیرانی در شهرهایی نظیر شیراز نوسازی مناسبی را به خود ندیده است.
وی البته اعتقاد دارد قیمتهای تعیین شده برای کرایه تاکسی، مطلوب نیست! حال آنکه شواهد نشان داده و میدهد تقریبا اکثر قریب به اتفاق تاکسیداران، هیچ زمانی به دریافت کرایهای که مصوبه شده است، پایبند نبودهاند.
مفتاحی اما در خصوص تعهد این سازمان در خصوص نصب تاکسیمتر بر روی تاکسیها، سخنی نمیگوید، اینکه چرا تاکسیمترهایی که قرار بود براساس مصوبه شورای اول، حدود ۱۰ یا ۱۲ سال قبل روی تاکسیها نصب شود، هنوز نصب نشده است؟
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز حتی پاسخ قانعکنندهای به این سئوال نمیدهد که چرا با شروع بارندگی، تاکسی نیز کیمیا میشود؟!
چرا در بارشهای اخیر، خصوصا زمان بارش برف، تاکسی در خیابانها تردد نمیکرد تا مردم بهجای خودروی شخصی از تاکسی استفاده کنند؟؟
مفتاحی و هیچ یک از مسئولان شهرداری و شورا، خصوصا فعالان حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری و اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز، تاکنون پاسخی به پرسشهای مکرر خبرنگاران در خصوص علت نابسامانیهای متعدد در حوزه تاکسیرانی به عنوان یکی از موثرترین حوزههای حمل و نقل درونشهری، ندادهاند.
شورای اسلامی شهر شیراز شاید در طول سال در یک جلسه و در قالب یک دستور کار، به موضوع تاکسی و تاکسیرانی توجه کند و آن هم در روزهای پایانی هر سال و نزدیکیهای شب عید است که کار و بار تاکسیها سکه میشود و شورا هم با افزایش نرخ، به رونق کسب و کار فعالان این عرصه کمک میکند.
بیتردید هنوز هم هستند تاکسیداران و تاکسیرانانی که متعهد به انجام و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بوده و هستند، اما نابسامانیها آنقدر زیاد شده که مردم نمیتوانند بهخوبی بین این گروه تمایزی قائل باشند.
به گزارش ایسنا، تاکسیرانی در شیراز مشکلات زیادی دارد، مشکلاتی که بیشک اصلیترین عامل آن نبود نظارت کافی و ابزارهای نظارت مناسب است، تاکسیهای شیراز امروز دهها رنگ دارند، یکی سبز، دیگری زرد، یکی سبز و سفید، یکی سفید و نارنجی، یکی نارنجی دیگری سیاه با خطی زرد و…. تاکسیهای شیراز خودشان نرخ تعیین میکنند، تاکسیهای شیراز فرسودهاند، تاکسیرانان شیراز به هیچ عنوان از هیچ نظمی پیروی نمیکنند، شیراز تاکسی خطی ندارد (جز یکی دو خط) و البته شیراز میخواهد یک شهر الگو در عرصه گردشگری در حوزههای مختلف مذهبی، تاریخی، طبیعی و… هم باشد!
با سلام کلا در ایران تعریف فعلی از تاکسی و مسافرکشی مختص خودش هست تا انجایی که اطلاع دارم در سایر کشورها تاکسی باید بیسیم و جی پی اس و تاکسی متر داشته باشد تک مسافر سوار کند و او را تا مقصد برساند از ادمین خواهش می کنم اگر کشور دیگری غیر از ایران را سراغ دارد که تاکسی گردشی داشته باشد و بیش از یک مسافر سوار کند لطفا اطلاع بدهد. تاکسی یک وسیله حمل و نقل گران محسوب می شود و در دیگر کشورها اولیت اول با مترو بعد تراموا بعد اتوبوس بعد تاکسی بعد دوچرخه است چون در ایران چند مورد اولی همه ضعیف هستند تاکسی گردشی شده است اول باید چند مورد اول را ساماندهی و راه اندازی کرد بعد تمام تاکسی ها را به شکل استاندارد تبدیل نمود.
یک پاسخ کاملا درست و کارشناسانه واقعا همین هست تاکسی یک وسیله گران قیمت هست و کمتر کسی از آن استفاده می کند اما در کشور ما بدلیل ضعف شدید حمل و نقل عمومی برعکس شده!
البته تاکسی داران هم انگار خیابان مالک شخصی شون هست هر کاری دلشون بخواد انجام میدن هر جا دلشون میخوان می ایستن!!
تعداد تاکسی ها خیلی کم هست و جوابگوی نیاز مردم نیست .