امین آل شمس؛ شیراز۱۴۰۰ – در روزهای اخیر و با جدی شدن اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز اظهارنظرهای مختلفی درباره این طرح شنیده میشود که بسیاری از آنها صرفاً گمانه زنی و برپایه اطلاعات ناقص و اشتباه و به صورت عامیانه است. متاسفانه در این زمینه بسیاری از مطبوعات نیز با شیطنت درباره این طرح صحبت کرده و صحبتهای مسوولان را به اشتباه منعکس میکنند که همین موضوع باعث سردرگم شدن شهروندان شده که البته اظهارات موازی سردار سیروس سجادیان فرمانده انتظامی فارس و مسوولان شهرداری بیتاثیر در این سردرگمی نبوده است.
طرح محدوده ترافیک شیراز به گفته سجادیان در ۳ مرحله انجام میگیرد، مرحله نخست از روز ۱۵ دیماه و به صورت ارشادی است که با حضور نیرویهای پلیس و شهرداری و کنترل ورود خودروها به صورت ارشادی انجام خواهد شد و البته محدودیتی برای ورود خودروها به محدوده وجود ندارد. این مرحله زمانی به پله دوم میرسد که شروط حداقلی پلیس برای آغاز طرح به صورت زوج و فرد (مرحله دوم) توسط شهرداری اجرا شود. این شروط حداقلی شامل اجرای خط ویژه اتوبوس از میدان ستاد تا فلکه فرودگاه و میدان نمازی تا دروازه سعدی، اجرای خطوط مبدا و مقصد تاکسی در محدوده و مرز محدوده، تامین پارکینگ در مرزهای شمال، شمالغرب و جنوب محدوده و سرانجام جداسازی مسیر رفت و برگشت در خیابان ملاصدرا است.
از این شروط خط ویژه نمازی تا دروازه سعدی اجرا شده، جداسازی مسیر رفت و برگشت خیابان ملاصدرا نیز اجرایی گردید، خط ویژه ستاد تا فلکه فرودگاه درحال اجراست، خطوط مبداو مقصد تاکسی نیز در دست اقدام است که با توجه به تجربههای قبلی در زمینه ایجاد خطوط تاکسیرانی و عملکرد ضعیف سازمان تاکسیرانی اجرای این خطوط بعید به نظر میرسد.
پس از اعلام برآورده شدن این شروط از سوی شهرداری، پلیس به بررسی جز به جز این شروط پرداخته و در صورت تایید، طرح محدوده ترافیک به صورت زوج و فرد و به مدت ۶ ماه آغاز میشود. در این مدت برای خودروها تنها ۳ روز در هفته از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۵، محدودیت ورود به طرح ایجاد میشود. در این مدت شهرداری باید تلاش کند با توسعه حمل و نقل عمومی شامل مترو، BRT و تاکسی، این محدوده را برای اجرای کامل طرح و رسیدن به مرحله سوم آماده کند که در صورت آماده نشدن زیرساخت، طرح زوج و فرد تمدید میشود.
در مرحله سوم، ورود خودروها به صورت زوج و فرد حذف شده و تنها خودروهایی که دارای مجوز ورود به محدوده هستند اجازه رفت و آمد در طرح را خواهند داشت.
ضرورت اجرای طرح
به دلیل فرهنگ غلط و اشتباه حاکم بر زندگی شهروندان شیرازی، متاسفانه این حق را برای خود قائل شدهایم که تا هر جا و مکانی که قصد داریم با خودرو شخصی رفته و دقیقا در همان مکان جای پارک پیدا کنیم! در شیراز روزانه ۴۰۰ خودرو پلاک گذاری شده و به تعداد خودروهای سطح شهر افزوده میشوند که بیتردید نمیتوان برای تمامی خودروها پارکینگ تامین کرد.
محدوده مرکزی شهر که عنوان محدوده طرح ترافیک انتخاب شده، مرکز اصلی ارائه خدمات به شهروندان است و تمامی مردم دارای حقی برابر برای رفت و آمد در این قسمت هستند. با ایجاد خطوط ویژه اتوبوس و جداسازی مسیر رفت و آمد اتوبوس از خودروهای شخصی، این امکان فراهم میشوند تا شهروندان با استفاده از حمل و نقل عمومی به راحتی در این محدوده تردد کنند که برای جبران کمبود اتوبوس، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به زودی وارد چرخه حمل و نقل شده و ۵۰ اتوبوس جدید نیز در دست خرید است که تا دو ماه آینده به چرخه حمل و نقل عمومی شیراز وارد میشوند.
فراموش نکنیم شهر در ابتدا برای شهروندان و عایران پیاده ساخته شده که اجرای طرح محدوده ترافیک تلاشی برای کاهش ورود خودروها شخصی، کاهش آلودگی هوا در این منطقه، اجازه به شهروندان برای پیاده روی در هوایی بهتر و سرانجام ایجاد مسیرهای دوچرخه به دنبال کاهش ورود خودروهای تک سرنشین و شخصی است. اجرای این طرح بیتردید با مشکلاتی همراه است اما شهروندان باید شهر و مسوولان را خودی دانسته و با آنها همراه شوند.
بسیاری از آشنایان نگارنده نیز از هم اکنون میگویند دیگر نمیشوند با خودروی شخصی در محدوده رفت و آمد کنیم! که این موضوع از همان فرهنگ اشتباه آب میخورد که در چند سطر بالاتر اشاره شد. یک بار هم تلاش کنیم فرهنگ و رویه زندگی خود را تغییر دهیم تا غول ترافیک را که به دلایل بسیار پیش پا افتاده رشد کرده و بزرگ شده برای همیشه از بین ببریم.
پاسخ به برخی سووالات درباره اجرای طرح
در بخش دیدگاه مطالب مربوط به «طرح محدوده ترافیک شیراز» برخی از بازدیدکنندگان سووالاتی را بیان داشته و یا از ناآگاهی اظهار نظرهایی داشتند که تلاش میکنیم در این قسمت به آنها پاسخ دهیم. در این میان اشاره به این نکته ضروری است که این مطلب نه در حمایت از شهرداری و یا نهاد دیگری، بلکه در مسیر حمایت از منافع شهر و شهروندان و روشن سازی برخی ابهامات به نگارش در آمده است.
* چرا به ساکنان محدوده طرح مجوز میدهند مگه خونشون رنگینتر از کسایی هست که خارج از محدوده هستن؟
پاسخ: اگر نگاهی عادلانه به مجوزهای ارائه شده به شهروندان داشته باشیم، متوجه میشیم که حق ساکنان هست که برای یک خودرو از هر خانه و واحد مسکونی یک مجوز ارائه شود تا حق این افراد که در محدوده ساکن هستند، تضییع نشود.
* طرح زوج و فرد در تهران شکست خورده و با توجه به ارائه مجوز به ساکنان و ادارت قرار گرفته در طرح، محدوده ترافیک تاثیری در کاهش ترافیک ندارد.
پاسخ: همانطور که در مطلب اشاره شدطرح زوج و فرد موفقتی بوده و پس از ۶ ماه از آغاز این طرح ورود کلیه خودروها به محدوده به غیر از خودروهای دارای مجوز ممنوع میشود. در زمان اجرا به صورت زوج و فرد نیز نیمی از خودروها به صورت روزانه اجازه رفت و آمد در طرح را نداشته و با در نظر گرفتن ورود خودروهای ساکنان و ادارات، ترافیک محدوده حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. شکست خوردن این طرح در تهران دلیل بر عدم موفقیت این طرح در شیراز نبوده و نیست، زیرساختهای مکانیزه مناسبی برای این طرح درنظر گرفته شده و در صورت همراهی شهروندان میتوان به موفقیت آن امیدوار بود.
* نبود یک بزرگراه درست و حسابی که ترافیک را از جنوب شرق به شمال غرب و بالعکس منتقل کند بزرگترین مشکل شیراز است که باعث میشه خیابانهای وسط شهر که مراکز درمانی، اداری، آموزشی و خدماتی در اون واقع است علاوه بر بار ترافیک مراجعان خودشان متحمل این انتقال ترافیک هم بشه. با اجرای این طرح خیابانهای اطرافشان هم که قدری ترافیک روان تری داشتند هم دچار وضعیت بدی خواهند شد. ولی برای شهرداری و راهنمایی رانندگی درامد خوبی خواهد داشت ودلیل اصرار بر اجرای این طرح هم همین است.
پاسخ: متاسفانه بسیاری از اظهارنظرهای ما ناشی از ناآگاهی است. هر چند در شیراز بزرگراه استاندار کم وجود دارد اما بلوارهای عریض در کلیه مناطق وجود داشته که ترافیک را از جنوب به شمال، شرق به غرب و سایر مسیرهای انتقال میدهند. دلیل اجرای طرح کاهش مراجعه غیر حضوری به محدوده است و در صورت درآمدزا بودن برای شهرداری، بازهم خرج شهر میشود و به جیب شخص خاصی این پول نخواهد رفت! بخشی از جریمههای رانندگی نیز به شهرداری شیراز میرسد که در مسیر عمران و آبادانی شیراز هزینه میشود.
* حالا که نمیخان بزرگراه بسازن لااقل باید یک سری پارکینگ خیلی بزرگ در این بخش شهر ساخته بشه و علاوه بر اون در خیابونهای مرکزی یه عالمه خطوط سریع ایسر حالا بیآر تی یا یرسع اسیر معمولی قرار بدن که لا اقل ماشینو تا پارکینگ ببریم و از اون جا به بعد با خطوط اتوبوس رانی از اینور به اونور بریم.
پاسخ: ساخت بزرگراه در کشورهای توسعه یافته به خصوص در نواحی متراکم امری منسوخ شده است و به وسیله توسعه حمل و نقل عمومی رفع ترافیک و حمل و نقل شهروندان انجام میگیرد. به نظر میرسد علاوه بر توسعه خطوط سریع السیر و ویژه در محدوده مرکزی شهر، این خطوط باید در سرتاسر شهر کشیده شوند که شهروندان حتی نیازی به استفاده از خودروی شخصی و به دنبال آن ساخت پارکینگ نداشته باشیم. فراموش نکنیم به جای هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ پارک، میتوان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس BRT به شهر افزود، در نتیجه پارکینگ سازی خود عاملی در ایجاد و جذب ترافیک محسوب میشود.
* من فکر میکنم این طرح فقط میتونه واسه چند ماه کمی از حجم ترافیک کم کنه، ولی بعد از یه مدت حدوداً ۵۰ درصد از مردم به فکر ماشین شخصی دوم میوفتند!ای کاش که مسئولان شهری همین قدر که به فکر طرح ترافیک هستند، به فکر ساخت یه بزرگ راه شهری بودند! واقعاً اگه از نظر مسئولین، شهرمون یه کلانشهره و مشکل ترافیکی هم داره نباید به فکر ساخت یه بزرگراه درون شهری باشن؟
پاسخ: متاسفانه این برگرفته همان فرهنگ اشتباه شهروندان است که راحتی خودشون را به منافع شهر ترجیح داده و حاضر به همراهی با مسوولان و منافع شهر نیستند. دوست گرامی، بزرگراه درونشهری از کجا به کجا؟ برعکس نظر شما به نظر میرسه ساخت بزرگراه یک مسکن باشه و نه طرح ترافیک! ساخت بزرگراه ممکن هست در کوتاه مدت در حل مشکل ترافیک تاثیرگذار باشه اما چون مسیری برای خودروها ایجاد شده در چندماه بعد بازهم شاهد قفل شدن ترافیک خواهیم بود.
* اجرای این طرح با این روش پیش بینی شده مخصوصا ساعت اجرای محدودیت عبور و مرور مشکل ترافیک رو اصلا حل نمیکنه و شاید بدتر هم بشه ۱۰۰%باید روی این طرح بازبینی مجدد یشه.
پاسخ: بر اساس چه اطلاعات و مطالعات به خودمون اجازه میدیم که بگیم این طرح مشکل رو حل نکرده و باید مورد بازبینی قرار داده بشه؟ متاسفانه اظهارنظرهای عامیانه خود را بالاتر از مطالعات انجام گرفته توسط دانشگاهها و مراکز علمی میپنداریم!
منم کاملا موافقم بزرگراهی نداریم که از جنوب شرق به شمال غرب شیراز کشیده شده باشه. اما اینطور نیست که دسترسی نداشته باشیم. فرضا کسی در جنوب شرق باشه از دو مسیر می تونه به شمال غرب بره که کاملا بلوارهای عریض هستن که از اتوبان های شهرهای دیگه هم بعضا عریض ترن. ما در شیراز بلوار عریض کم نداریم حتی پیاده روهای شیراز از تمام شهرها عریضتره. اولین مسیر می تونه از مدرس وارد سرداران بشه و از سرداران تا بلوار جمهوری از جمهوری هم بره چمران و از چمران وارد دکترحسابی بشه. در این مسیر کمی در بلوار جمهوری نزدیک جام جم و کمی هم در تاچارا قبل از صنایع ترافیک وجود داره. مسیر دیگه هم می تونه وارد رحمت بشه از رحمت هم به باهنر از باهنر به پاسداران از پاسداران به فرهنگشهر و اتوبان حسینی الهاشمی. تازه کمربندی شیراز هم مسیری هست از جنوب شرق به شمال غرب. بلوار مدرس و زند و خیابان قصرالدشت هم هستند. اما من این دو مسیر رو گفتم چون در مرکز شهر قرار نگرفتن و اطراف شهر هم نیستن. پس بهونه های الکی نگیریم. به خدا با اینکه ما در شیراز اتوبان کم داریم اما وضع ترافیک بسیار بهتر از تهران هست. این همه بزرگراه ساختن در تهران اما وضعیت ترافیک فجیع هست. شیراز با اینکه از نظر عمران عقب افتاده از اصفهان و مشهد اما در ترافیک و آلودگی بسیار بهتره.
من از صحبتهای شما این برداشت رو میکنم که ما هم باید صبر کنیم تا مثل اون شهرا به مشکلات خیلی بزرگ بر بخوریم و اونوقت فکر راه چاره باشیم.
به نظر من همین ترافیک و همین مقدار آلودگی هم واسه یک شهر ۱/۵ میلیونی زیاد هست و باید هر چه زودتر تا اوضاع وخیمتر نشده یه فکری بکنن براش.
پاسخ من به مسئول محترم هست. این بالا نوشتم، شاید ببینند و بخوانند و اندکی تامل کنند…
مسئول عزیز، تصمیمات کارشناسی دیگه شهر به عهده کیست؟؟؟ مثل چراغ خطر وسط بلوار چمران در تقاطع نیایش بعد برداشتن چراغ بعد کاهش عرض چمران در دور برگردان ها یا یک طرفه کردن خیابانهای حاشیه ملاصدرا بصورت ۱ شبه یا گذاشتن سرعتگیرهای تپه ای در چمران و جمع آوری مجدد آنها یا از همه جالب تر، چراغ خطر عفیف آباد به ستارخان که ۱ طرف آن بلوار ستارخان و سمت دیگر آن خیابان عفیف آباد است که یکطرفه بوده و امکان ورود از ستارخان به آن نیست پس احتیاج به چراغ خطر وسط بلوار ندارد و سمت دیگر آن کوچه نمازی با دسترسی محلی و بدون ترافیک گزنده شریانهای اصلی شهر است که اصولا احتیاج به چراغ خطر نداره و چراغ خطر می تونه عامل حادثه در خودروهای عبوری از بلوار ستارخان باشه مثل همان بلوار چمران….
و حالا ابتکار ویژه طرح ترافیک شیراز…
خصوصا در مرحله سوم!!!!!!!
یعنی الان تهران که از دود خفه شده و در عین حال تمام بسترسازی ذوج و فرد رو داره، خطوط بی آر تی مختلف و تاکسی های خطی و دوربین نظارت و پارکینگ و… همفکری چندین ساله مسئولانش برای حل معضل چندین ساله ترافیک و آلودگی آن، به این نتیجه نرسیده که راه به این آسانی(مرحله ۳ طرح شیراز) رو انجام بدن اما ابتکار عمل با مسئولان شیرازی بوده…
جالبه که در تهران، مرحله سوم ابتکاری مسئولان فارس رو اجرا نشده، ولی ذوج و فرد رو گاهی بالاجبار حتی از درب منزل تمام تهرانی ها اجرا می کنند؟؟؟؟؟دلیل چیه؟؟؟
یا اینکه چرا در تهران و اصفهان در محدوده های پر ترافیک، اتوبان ۲ طبقه احداث می کنند؟؟؟
حب چرا این همه هزینه کرد را صرف بی آر تی و اجرای مرحله سوم شما نمی کنند؟؟؟
مگر نمی گویید هسته مرکزی شهر احتیاج به توسعه راهها ندارد؟؟؟ مگر نه اینکه اصلاح معابر و شریانها مشکل را حل نمی کند و راه حل قطعی، بی آر تی و عبور فقط خودروهای خاص است؟؟؟ پس چرا در آنجا اتوبان ۲ طبقه می زنند؟؟؟
سوال پیش نیومده چرا؟؟؟
یک نمونه پیش پا افتاده عرض می کنم، در حالی که مشکل این طرح، خصوصا مرحله سوم آن کاملا حادتر است:
همین الان منزل یکی از آشنایان ما در این منطقه طرح ترافیک شیراز است ۲ خودرو دارند، اما بخاطر قوانین جالب طرح ترافیک شیراز، همین الان حتی به ۱ خودروشان هم برچسب تردد تعلق نمی گیرد… چون باید نام صاحب ماشین و منزل یکی باشد. در حالی که منزل به نام مادر او و ۲ خودرو یکی بنام پدر و دیگری بنام خودش است…
حالا گیریم که به ۱ خودروشان برچسب دادید…
بعد از حداکثر ۶ ماه هم(یعنی تیر سال آینده) به مرحله ۳ رسیدیم.در این مرحله فقط خودروهای برچسب دار نه حتی پلاک ذوج و فرد امکان تردد دارند. پس یا باید یکی از خودروهایشان را واسه همیشه بزارن تو حیاط، یا کلا بزارن خارج محدوده طرح کنار خیابون…تا قابل استفاده باشه
و هزاران مشکل دیگه و مشکل ترافیکی که گره آن با دندان باز شده…
چی بشه اون موقع…
ضمنا اگه راه مهم نیست، پس جرا این همه واسه کمربندی شیراز و رینگ شهری آن هزینه شده؟؟؟با هزینش اتوبوس بی آر تی تهیه می شد…
چرا این همه هزینه میلیاردی صرف مترو شیراز شده؟؟؟ بجاش بی آر تی خریده می شد به تعداد زیاد…
چرا پل معالی آباد رو زدند؟؟؟ خب بجاش بی آر تی رو توسعه می دادند
این دلایل ظاهرا علمی و شهرسازی مسئولان شهریمان، از دید طراحی شهری جالبه…
و این شیفتگی بیش از حد به ایجاد محدوده ترافیک و بی آر تی از نسخه های تهرانی(با ازدحام و جمعیت روز ۱۲ برابری شیراز و فعال از ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر) همراه با ابتکارهای بدیع مسئولان استانی و درآمدزایی مادام العمر شهرداری و نیروی انتظامی (از عوارض ساکنان منطقه، جریمه و حتی فروش برچسب طرح ترافیک) و پا فشاری بر آن قابل تامل است…
حتی آگر خیابان زند شیراز برای این منظور قربانی شود…
خیابان چندین و چندساله شیراز، که برای شهروندان حکم ۴ باغ اصفهان را داشته و از اولین و قدیمی ترین خیابانهای شهر است اما اولویت به ایجاد خط بی آر تی و نرده های قفس مانند زرد و نارنجی آن، از هویت این خیابان و درختهای سبز آن مهمتر باشد و حفظ دید و هویت بصری منطقه و تعاملات اجتماعی خیابان و عابرین پیاده و کیفیت آمیخته با پیشینه شیراز مهم نباشد…
کاش اگر حکم به مرگ خیابان زندمان می دادند و خیابان زندمان را(برخلاف ۴ باغ اصفهان که در حفظ و بازیابی هویت آن می کوشند) به قفس زندان تبدیل می کردند، حداقل رنگ نرده های قفس را به احترام سبزی دیرینه بلوار زند و حال و هوا و هویت آن، اینگونه غالب و مانند دفتر نقاشی کودکان چند ساله انتخاب نمی کردند و مانند بی آر تی تهران حداقل از رنگ خاکستری استفاده می کردند…
ضمنا اگر مسئله کاهش آلودگی هوای مرکز شهر است، راههای عملی بهتری موجود است
همان عدم افزودن بر تراکم این مناطق، عدم صدور مجوزهای احداث چندین طبقه تجاری و اداری، سیاست های تشویقی شهرداری به سرمایه گذاران به ایجاد مجتمع های تجاری و واحدهای اداری خارج این محدوده، انتقال شرکتهای دولتی به خارج این محدوده و جانمایی مناسب آنها، توسعه رینگ شهری، تکمیل کریدورهای تخلیه ترافیک شمالی جنوبی و شرقی غربی که رودخانه خشک شیراز این وظیفه را در سمت شمالی جنوبی ایفا می کند و بر خلاف نظر ایشان ترافیک ایستایی همچون تهران هم ندارد، اما در سمت شرقی غربی فریادرسی بصورت طبیعی موجود نبوده که بکار رود…
سوال اینه که چرا در محدوده همین طرح مجوز مراکز تجاری چندین طبقه همچون زیتون و … در شهرداری صادر میشه؟؟؟
اما زمانی که بحث از تصویه حساب ۲۵۰۰ مشترک محدوده طرح ترافیک با شهرداری میشه، تا فقط در صورت تسویه حساب با شهرداری، به آنها برچسب تردد به منزل خودشان داده بشه، آلودگی هوا و ترافیک مهم میشه؟؟؟
چرا در شلوغ ترین میدان شیراز، میدان نمازی با وجود تاکسی های مسافری، پایانه اتوبوس، سازمان انتقال خون، دانشگاه سراسری، بیمارستان و درمانگاه، مجوز ساخت درمانگاه چندین طبقه دیگری در همین میدان داده شد؟؟؟
چرا به ترافیک هسته مرکزی شهر افزوده میشه؟؟؟
مسئله دیگر هم تصادفات و کاهش عرض خیابان و محدودیت عبور عابر پیاده و انقطاع خط در وسط خیابان و نه تقاطع با چراغ خطر جهت دوربرگردان زند به انوری و تصادف خودروها با اتوبوسهای تندرو و… که همگی به روایت و شهادت مغازه داران بوده و هم اکنون نامه اعتراض اهالی منطقه و کسبه خیابان زند هم در اکثر مراجع مربوط موجود است…
کاش طرح ترفیک اجرایی در موردهای مشابه، آسیب شناسی می شد و با توجه به پتانسیل شهر شیراز نسخه پیچیده میشد. شهری که در حالت عادی تا ساعت ۱۰ حداقل در خیابان زند و اکثر محدوده مورد نظر ترافیک ندارد…برعکس اکثر ترافیک حاشیه های ملاصدرا و زند بعدازظهر در زمان مراجعه به مطب های بیشمار پزشکان در منطقه می باشد…
به امید توجه و دلسوزی تمام کسانی که به بهبود و سربلندی شیراز همیشه سرفراز می اندیشند
اگر با فرهنگ سازی مناسب شهرداری و صدا سیما و همکاری خوب ارگانهای مسئول با هم و خصوصا همراهی مردم فهیم شیراز همراه باشد بدون شک با موفقیت انجام خواهد شد و مردم طعم واقعی شهر نشینی ، عدالت ، آسایش و رعایت حقوق شهروندی را خواهند چشید .
به امید موفقیت این طرح .
آره حتما!!!!!!!!!!!!!!
مطمئن باش ما مردم با شمامثلا مسوولین همکاری میکنیم
نه خیلی به فکر مردم هستید
تو این دوروزه گند زدید به شهر
اینها فقط هدفشون از بین بردن بلوار زیبای زند بود که به این هدف رسیدن . بزودی بلوارهای زیبای دیگه شیراز رو هم از بین خواهند برد .
اگر مردم قوانین رو رعایت میکردن و برای عبور از خیابون از محدوده های خط ویژه اتوبوس رد نمیشدند نیازی به این حفاظهای بلند که منظره بلوار رو هم زشت کرده نبود
میشد با جداکننده هایی با ارتفاع خیلی کمتر هم مسیر رو جدا کرد هم از اسیب رسوندن به فضای بصری بلوار جلوگیری کرد
لطفا ابتدا به مسائل فکر کنید و الکی کسی رو متهم نکنید
مگه رییسای شما فکر هم میکنن؟
اگه فکر میکردن این وضع خیابان نادر و مشیرفاطمی و زند نبود
بهتره شما هم تقلید رو بزارید کنار
با تبایغات بیشتر و فراهم اوردن زیر ساختهای بیشتر و فرهنگ سازی میتوان به موفقیت این طرح امیدوار بود با همکاری بیشتر بین نیروی انتظامی و شهرداری و مردم این مهم بهتر صورت میگیرد
شیراز امکانات شهریش درسته برای اجرای این طرح کمه کمبودها شامل نبود مترو.ننود پارکینگ کافی.نبود خطهای ویژه و اتوبوسهای مناسب و کافی و کم عرض بودن خیابانها و تعداد ماشین های تک سرنشین و……..از جمله نواقص این طرح است اما با همکاری این مهم انجام میشه
حرفتون درسته که بهتره روی فرهنگ و سطح شهرنشینی مردم کار بشه ولی بالاخره باید یه فکری به حال پارکینگا هم بکنن
این جور که فهمیدم هدف فقط زوج و فرد کردن نیست و میخان کلا خودروهای شخصی توی این محدوده
بالاخره منی که میخام فلان کس رو بیارم بیمارستان پناه برخدا
یا یه مشکلی داشته باشم مثله پادرد و … و یا حالم خوب نباشه و بیمارباشم آیا فکر کردین میرم از خونم (شهرک گلستان) سوار بی آر تی میشم میام نمازی؟ یا باید یه عالمه صبر کنم شب بشه و طرح تموم بشه و بیام اونجا؟
یا یه عالمه پول تاکسی دربست و تاکسی معمولی میدم میام اونور؟
منی که میخام بیام یه عالمه خرید از مرکز شهر( که الی ماشاالله فروشگاه های قشنگ و بی ریخت از ملاصدرا تا شاهچراغ داره ) باید چه کار کنم ؟ (من همین مشکلو توی تهرانم دارم و کلا تا حالا یک بار به پونزده خرداد نرفتم و برای خرید یک تشک برای رفیقم مجبور شدم با مترو! از پونزده خرداد تا قیطریه و از اونجا تا نیاوران با اتوبوس تشکو دونفری کول کردیم و آوردیم و دیگه تجربه ای شد که برای خرید مگر جزئی به اون ور نریم)
حالا که میخاین در مسیر درست فرهنگ سازی کنین . خودتون هم باید باتوجه به نیاز های شهروندان ومحل های رفع اونها که اکثرا دقیقا وسط شهر ریخته، امکانات هم بدین
مثله دوچرخه رایگان در منطقه و فضای لازم برای عبور از این ناحیه
سبد های خرید چرخدار در کل منطقه خرید و امکانات ویژه برای بیماران در کل مسیر و …
البته من دقیق نفهمیدم هنوز حیطه اون دقیقا کجاست؟
اگه ترمینالو فرودگاه هم توی طرح باشه که افتضاحه
در ضمن اگه واقعا هدف اینه که اصلا پارکینگی ساخته نشه و فقط اتوبوس (و اتوبوسای بی آر تی ) استفاده بشه پس ماشینهای شخصی فقط برای بیرون شهره؟
به نظرم نباید فقط به یکی خوب برسین واون یکی رو ول کنین
بازم میگم:
باید یک سری پارکینگ خیلی بزرگ در این بخش شهر ساخته بشه(در چهار طرف محدوده ) و علاوه بر اون در خیابونهای مرکزی یه عالمه خطوط سریع ایسر حالا بیآر تی یا سریع السیر و معمولی قرار بدن که لا اقل ماشینو تا پارکینگ ببریم و از اون جا به بعد با خطوط اتوبوس رانی از اینور به اونور بریم
تازه این برای وقتی هست که سایر امکانات هم در کنار پارکینگ ها فراهم باشه
مثله حمل بیماران و .. به بیمارستان
خطوط ویژه ادارات
و همینطور خطوط ویژه برای خریداران!
مثله همونی که توی مجتمع خلیج فارس ساخته شده
امین جان دست شما درد نکنه حالا نظرات ما ناشی از نا آگاهیه؟
خود من منزلم ۲۰ متری فاضل(سردخانه) هست و اصلن توی محدوده طرح هیچ وقت با وسیله شخصی تردد نمی کنم مگر مواردی که کار خیلی خیلی خیلی ضروری برام پیش بیاد اگر هم ماشینمو بیارم تو پارکینگ هدایت یا پشت خیابون شهید عبائیان پارکش میکنم و بقیه مسیرمو از تاکسی یا اتوبوس استفاده می کنم!
در رابطه با مجوز به ساکنان محدوده طرح می خواستم بگم آیا منزل خودتون در این محدوده هست که داشتن مجوز را حق می دانید؟
آیا کسی که منزلش توی محدوده است نمی تواند مثل من که خارج از محدوده هستم برای انجام کارهایش از اتوبوس یا تاکسی استفاده کند؟
ببینید به نظر من به هیچ کس نباید مجوز ورود به محدوده را بدهند
الان توی تهران بازاری ها و کسانی که محل کارشون توی محدوده طرح هست اکثرا با مترو یا بی آ تی سر کارشون حاضر میشن حالا ما تو شیراز مترو نداریم؟بی آر تی نداریم قبول ولی تاکسی و اتوبوس که داریم!
متاسفانه ما همه به فکر منافع خودمونیم و اصلا احساس دلسوزی برای شهر و پاک و سلامت بودن شهر نداریم!
ما اگر دلمون برای ترافیک شهر میسوزه باید هر کدوممون اول از خودمون شروع کنیم!
نمی دونیم شاید این کامنتو مثل کامنت قبلی اجازه پخششو ندید!
پیروز و سربلند باشید
من نمیدونم اصلا شما پاسخهای منرو میخونین یا نه! نظرات شما بخاطر رای دیگران مخفی شده و من نقشی نداستم
نه من ساکن محدوده نیستم اما این حق رو به سکنین میدم که مجوز داشته باشن
اینکه بگیم مسوولان اونجا ساکنن حرف درستی نیست
من هم نود درصد با اتوبوس و ده درصد با تاکسی اینور اونور میرم و محل کارمم محدمده ترافیک هست
آقا مجید بزرگوار باید قبول کنیم که سیستم حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شیراز واقعاً مزخرفه! من خودم از کسانی هستم که واسه رفتن به محدوده ترافیکی دوچرخه مو میذارم صندوق عقب ماشینم، ماشینمو کوچه پشت ورزشگاه حجاب پارک می کنم و با دوچرخه وارد محدوده ترافیکی می شم. دلیلش هم اینه که بار ها سوار اتوبوس شدم واقعاً توبه کردم. این صحبتهای من خیلی تکراریه ولی بطور خلاصه من باب یادآوری پیوست نظر محترم شما می کنم. در سیستم حمل و نقل عمومی شیراز به تمیزی و نو بودن اتوبوس ها بنازیم یا سرعت سرویس دهی شون. شما اگه تهران تشریف برده باشید دو نکته از ده ها نکته حائز اهمیت در سیستم حمل و نقلشون رو متوجه می شید. اول اینکه اتوبوسهای BRT سپر به سپر هم توی ایستگاه توقف می کنن. دوم اینکه مترو تهران اولاً دقیقاً سر زمانی که توی تابلو ایستگاه نوشته شده توی ایستگاه قرار میگیره و دوماً اینکه هر قطاری که به پایانه می رسه سریع چندتا کارگر واگن ها رو جارو می کنن. من خودم سالها تهران زندگی کردم از وقتی برگشتم شیراز بیشتر متوجه ضعفهای سیستم حمل و نقل عمومی شیراز می شم باعث خجالت و تأسفه. با این شرایط برای ساکنین محدوده ترافیک که بماند، برای سایر شهروندان هم استفاده کردن از این سیستم به حق سخته. به هر حال از حسن توجه شما شهروند با فرهنگ بسیار بسیار متشکرم. عنایتتون مستدام.
آقو رامین عزیز درود
امیدوارم که از برف زمستانی لذت برده باشید و جای همه کسایی که مثل من شیراز نبودن رو خالی کرده باشید
خیلی ممنون از کامنتتون و خوشحال شدم که نظر خودتون رو بیان کردین و برای نظرتون احترام زیادی قائلم!
در رابطه به بحث نظافت شهری به صورت کلی عرض می کنم چرا اصلا مثلا هنگامی که سوار اتوبوس هستیم کف اتوبوس رو آشغال بریزیم که یه نفر بخواد بقول شما بیاد اونو تمیز کنیم؟چرا ما ایرانی ها حتما باید یکی بالا سرمون باشه تا یه کاری رو درست انجام بدیم؟بیاییم قبول کنیم که ۹۰ درصد معضلات شهری حالا فرق نمیکنه تهران باشه یا شیراز یا هر جای دیگه مقصرش خودمونیم؟الان نمی دونم در جریان باشید یا نه ولی هفته گذشته هر روز یه خودرو تو بولوار چمران واژگون میشد(اگر فیس بوک دارید به پیج شیراز ما پرچمش همیشه بالاست یک سری بزنید)خوب حالا مایی که قوانین راهنمایی و رانندگی رو نادیده میگیریم و بسیار بد رانندگی میکنیم دچتر این حوادث میشیم و فقط بلدیم انگشت اتهام رو به سمت دیگری نشونه بگیریم و به قول عادل فردوسی پور مرد نیستیم که بگیم بابا خودم مقصرم!
در رابطه با تهران هم خدمتتون عرض کنم خود من اقوامم سال هاست (بیش از ۲۰ سال) در تهران زندگی می کنن و از همین مواردی که شما در کانتتون فرمودید گلایه دارند و خودمم هر سال به تهران سفر می کنم و از اوضاع تهران چندان بی خبرم نیستم!
بسیاری اوقات در مترو قطار در بعضی ایستگاه ها مثلا ایستگاه میرداماد خط یک ۵ یا ۶ دقیقه
با تاخیر می آید و این یه چیز عادی هست بالاخره هیچ سیستمی عاری از مشکل نیست و به صورت مطلق درست کار نمی کنه!
نوروز امسال که تهران بودم وقتی داشتم از BRT(ایستگاه اثنی عشری سر مجیدیه) پاده میشدم به یک صحنه عجیبی مواجه شدم دیدم که قطاری از خودروی شخصی پشت سر اتوبوس BRT وارد خط ویژه شده بودند فقط ای کاش با موبایلم عکس میگرفتم تا به همه ثابت میشد که قانون گریزی در تمام ایران حتی تهران که ادعای فرهنگشون میشه وجود داره!
در رابطه با ناوگان اتوبوسرانی هم عرض کنم که هم اکنون تمامی اتوبوس های فرسوده از سال ۸۸ تا سال ۹۰ با اتوبوس های جدید گازسوز و SCANIA جایگزین شده اند و ناوگان اتوبوسرانی شیراز یک ناوگان فرسوده نیست و یکی از دلایل کند بودن این سیستم در محدوده مرکزی شهر این است که ما با خودخواهی تمام با خودروی شخصی در محدوده مرکزی شهر تردد می کنیم و سبب اخلال در کارشون میشیم
البته قبول دارم بعضی از راننده ها ابتدای مسیر را بسیار آهسته میروند و انتها را با سرعت هر چه تمام تر ولی عمده دلیلش در محدوده مرکزی شهر همونی بود که در پاراگراف قبل خدمتتون عرض کردم
به عنوان کلام آخر میگم برای حل مشکل ترافیک خود ما باید دست به کار بشیم و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم به پاک بودن هوای شهرمون کمک کنیم و هم شلوغی از هسته مرکزی شهر دور کنیم
نگرانی شما را در مورد وضیعت کنونی شهر تحسین می کنم و ای کاش مدیر سایت یک گردهمایی باحضور شهردار و راهنمایی و رانندگی و خود ما اعضای سایت برگزار می کردند تا در یک گفتگوی مناسب نقاط مثبت و منفی طرح ترافیک را مطرح می کردیم و با ارائه پیشنهادات ارزنده به ثمر رسیدن هر چه بهتر این طرح کمک کنیم
امیدوارم در تمام مراحل زندگیتان شاد و سربلند باشید
تهرانو با شیراز مقایسه نکنید
وضعیت حمل و نقل افتضاح شیراز یک ده هزارم تهران هم نیست
بعد هم ما که توی محدوده زندگی میکنیم میفهمیم درد چیه شما خارج از محدوده همه نیازهات برطرف میشه ولی ما همه مایحتاجمون رو از توی طرح تامین میکنیم نکنه باید با اتوبوس بریم بیرون طرح؟ نکنه مریض که میشیم باید بایستیم تا جناب اتوبوس بیان و ما رو ببرن
نکنه توی سرما باید یخ بزنیم تو اتوبوس که بلکه یکم از طرح خارج بشیم
نه آقا نه
منتظر عکس های برف شیراز در این هفته نیز هستیم (البته خدا کریمه)
سلام دوستان لطفا درمورد طرحی مبنی بر کشیدن خیابانی در انتداد بین الحرمین ووصل کردن دوحرم شاهچراغ وسید علی الدین حسین مشابه بین الحرمین کربلا وکاشت درختان مذهبی مثل نخل وخرماوسرو ومنتهی شمالی خیابان روهم مثل پروژه بین الحرمین جنوبی تجاری کنند نظرخواهی کنید ونظر بقیه دوستان رو بخواید میشه با تخریب این همه خانه های مخروبه اطرافاین دوحرم یک اثر مخصوص شیراز در سطح ملی ساخت وبیشتر فضا راو به فضای مذعبی و مذهبی اموزشی و فضای سبز و تجاری وبازار اختصاص داد .نظر شما چیه؟در ضمن مثلا فقط پیادو رو باشه و سنگفرش تادر محرم ومواقع عزاداری هیئت های مذهبی بین دو حرم در عبور باشند البته من درجریان هستم که طرح تفصیلی دو حرم یکی شده اما نمی دونم برنامشون چیه..دوستان لطفا نظرشونو بگن…
یک بجث دیگه نظر شما در مورد کاشت درخت چنار تو حرم شاهچراغ چی هست؟بنظرتون اگر ازدرختان نخل استفاده میکردن ویا سرو فضای معوی تری نمیشد؟
دوستان لطفا به تصاویر هوائی وماهواره ای بین دوحرم توجه کنید به نظرم باید طرحی بدن که فضای بین دوحرم از این حالت بیاد بیرون و به راه های اصلی دسترسی پیدا کنه
مجید جان
شخصی که منزلش در محدوده طرح هست ایا حق سوار شدن به ماشین شخصی خودش داره که مثلا بخواهد بره سپیدان و بعد که بخواهد برگرده به خانه اش باید چه کار کنه ؟ حق داره که ماشینشو در پارکینگ یا حیات خانه اش پارک کنه . اینجور که پیداست نظر شما اینه که ساکنان محدوده ترافیک ماشینشون رو در کوچه پس کوچه های اطراف محدوده ترافیک پارک کنند . این ظلمی بزرگ به ساکنان محدوده ترافیک هست . در ضمن من محل سکونت و محل کارم در محدوده ترافیک نیست .
عزیز کسی که منزلش توی محدوده طرح هست برای همچین سفری که عرض کردید باید برنامه ریزی کنه و در ساعت های بعد از طرح بره خود من پارسال که تهران بودم منزل خالم توی محدوده طرح ترافیک بود و تا ساعت ۵ که طرح بود ماشینمو از خونه خالم بیرون نمی بردم و گشت وگذارمو با ماشین از ساعت ۵ به بعد انجام میدادم
در ثانی کسی که خونش تو محدوده باشه اگه به قول شما بخواد بره سپیدان نمیاد که از بولوار زند بره از مسیر های جایگزین میره درسته بزرگراه درست و حسابی نداریم ولی خدا رو شکر کنارگذر های ساحلی که هستن می تونیم بهره بگیریم خود منم اگر بخوام برم سپیدان از ساحلی خودمو به چمران یا از سمت قصرالدشت به جاده سپیدان میرسونم تازه دسترسی کسایی که توی محدوده هستن مسیر های جایگزین زیاده
ممنونم از نظرتون
پیروز و سربلند باشید
امین جان فکر کنم خیلی یک طرفه قضاوت کردید همش حسن های طرح رو گفتید و یا بهتر بگم براش حسن تراشیدید!!
بهتره یه سر به نقشه متروی شهرهای هم اندازه شیراز از نظر وسعت و اندازه بندازید!! هر جای نقشه که خونه آشخاص باشه تا نزدیکترین ایستگاه مترو ۱۰ دقیقه پیاده روی داره!!
هر وقت شهرداری این امکان رو فراهم کرد حق داره مردم رو از استفاده از خودروی شخصی باز داره!! این حداقل توقع مردم هست.
بعد هم تمام بزرگراه های شهری کاملا هم جهت هستن همه از جنوب شرق به شمال غرب ههستن و عمود برا این مسیر ها هیچ بزرگراهی نداریم!! میشه لیست بزرگراه هایی که از شمال شرق به جنوب غرب میره رو بهم بدین؟!! فکر میکنید دلیل ترافیک ملاصدرا و نادر و خیابانهای موازی اینها چی هست؟! مسلمه که نبود بزرگراهی در جهت این خیابانهاست!!
حالا شما که این سوال ها رو مطرح کردید و جواب دادید میشه لطفا به سوال منم جواب بدید؟ سوالم خیلی واضحه من هر روز صبح باید از فلکه گاز برم بلوار رحمت شما که اینقدر دفاع میکنید میشه لطفا یه مسیر به من پیشنهاد کنید؟! به احتمال زیاد از این مسیر خیلی ها استفاده میکنن!!
اما نظر خودم راجع به این موضوع: این کار بسیار تضییع حقوق شهروندان است تا وقتی که متروی شهر حداقل در شش خط راه اندازی بشه!! لطفا نگید بی آر تی و اتوبوس جبران میکنه چون میدونیم ساعت حرکت اونها دل بخواه راننده است بنابراین این طرح بجز تضییع حقوق شهروندادن هیچ فایده ای نداره!!!
و در آخر تا وقتی که بیش از نیمی از رانندگان داخل شهر تابلو های راهنمایی رو حتی بلد نیستن و با بی فرهنگی هر جا دلشون می خواد پارک دوبل میکنن وضع همینه و بس حتی اگه کل شهر رو بکنن محدوده طرح ترافیک!!
ممنون بخاطر به بحث گذاشتن این موضوع
و البته از دوستان دیگه ای هم که از این طرح دفاع میکنن درخواست میکنم برای مسیر گاز تا بلوار رحمت یه مسیر به من پیشنهاد کنن!!!
دوست عزیز،از این مسیر می تونی خودتو به بولوار رحمت برسونی
(از گاز به سمت چمران میری،از زیر گذر چمران میای بالا و میری به سمته زرگری واز چهارراه ستارخان هم رد می شی،وقتی به زیر گذر مطهری رسیدی میای بالا و به سمته پارک قوری،سپس چهار راه ریشمک و چهارراه باهنر حرکت می کنی و در نهایت به بولوار رحمت می رسی.)درسته که مسیرت طولانی شد.اما منافع شهر به منافع شخص،ارجحیت داره.
حفظ منافع شهر به عهده شهرداریه نه من شهروند! وقتی شش خط مترو راه انداختن من همین مسیر رو با مترو میرم و هرگز با ماشینم نمیرم!!
دوست عزیز اینطوری باید ۲۰ کیلومتر طی مسیر کنم!! با این کار ۵ تا از اهداف مستقیم و ۴ تا از اهداف غیر مستقیم اعلام شده از مزایای این طرح نقض میشه!!!! بله برید لطفا بخونید ببینید درست میگم یا نه!!!!
بله وقتی زیر ساخت های یک کار وجو نداره و اقدام به انجامش میشه همین میشه و من که نمیتونم وارد طرح بشم با استفاده از مسیرهای جایگزین ۹ تا از اهداف اعلام شده به عنوان مزایای طرح رو نقض می کنم!!! واقعا جهان سوم واقعی هستیم!!
دوست گرامی،حرفتون درسته.اما در همان کشورهای به اصطلاح شما جهان اول،خطوط مترو یک شبه ساخته نشده.حمل و نقل عمومی یک شبه کامل نشده.سال ها طول کشیده که به اینجا رسیدن.ما هم باید از یه جایی شروع کنیم تا به ایده آل هامون برسیم.
آره درسته یک شبه نبوده ولی اکثرا از اواخر قرن ۱۹ یا اوایل قرن بیستم مترو داشتن!!!!!! و ما بیش از ده سال هست میخوایم ۱۰ کیلومتر مترو رو افتتاح کنیم و مسئولان دروغگوی ما هم هر روز به یه بهانه ای اون رو به تعویق میندازن!!
ولی دوستان باور کنید بدون وجود زیر ساختهای یک طرح اجرای اون طرح اهداف اولیه اون طرح رو نقض میکنه!!
ما هم به عنوان شهروند کاری که از دستمون بر نمیاد فقط باید رفت با سفارش و…(!!!) یه برچسب جور کرد!
عزیز من نمیشه که همه کارو رو شهرداری انجام بده پس نقش من و شومو به عنوان یک شهروند چیه؟
ببیبنم به عنوان مثال شومو تو منزلتون تمام کارهای نظافت منزل به عهده مادرتونه هست یا خود شومو هم به عنوان عضوی از خانواده در تمیز و مرتب نگاه داشتن خونتون به مادرتون کمک میکنید؟
عزیز شهر بزرگ همینه مسافت ها طولانیه منم یه مسیر بهتون پیشنهاد کردم
سخت نگیر همی چیزا رو خودت یه مدت که از طرح بگذره عادت میکنی والو به پیر به پیغمبر اون زمانی که تو تهران طرح ترافیک رو اجرا کردن نه BRT ای وجود داشت و شبکه متروش به انداره الان توسعه یافته بود!
اینو من همه جا گفتم ای اجرای ارشادی هم فایده نداره و این کمبود ها رو باید به مرور زمان برطرف کرد اگر همون مرداد ۹۱ اجرا کرده بودن و به رفع کمبود ها پرداخته بودن الان تا به حال عادت کرده بودیم و هر چی این طرح به بهانه ارشادی بودن دیرتر اجرا بشه دودش تو چشمه خودمون میره که شلوغی و آلودگی بیشتره
فراموش نکنیم که الان تو شیراز روزانه ۴۰۰ خودروی صفر شماره گذاری میشه حالو کار ندارم چندتاش میره به شهرهای اطراف مثل یاسوج ولی این یعنی به تعویق افتادن طرح و عدم همکاری ما به جایی میکشه شیراز به وضع فعلی تهران حتی بدتر تبدیل بشه ببینید درسته تو تهران الان حدود ۴ میلیون خودروی شخصی وجود داره و توجه کنید وسعت تهران ۷۵۰ کیلومتر مربعه و توی شیراز الان حدود ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه شخصی هست(به غیر از ماشین هایی که پلاک ۶۳ یا ۹۳ نیستن) اون هم با وسعت ۲۲۵ کیلومترمربعی شیراز حدودا یک سوم وسعت تهران!
پیروز و سربلند باشید
میتونی هم بری تهران بعد بری بندرعباس از اونجا برگردی
از گاز به رحمت شما می تونید از گاز به سمت میدان کلبه بروید سپس وارد بولوار نصر بشید مستقیم میروید به تقاطع غیر هم سطح رسول اعظم(ص) (۴راه سرداران) رسیده و از کنار تقاطع سمت راست بروید(از زیرگذر تقاطع نرید) وارد بولوار سرداران می شوید چهارراه تخت جمشید رو رد میکنید و بعدش به پل غدیر میرسید و پس از پل غدیر وارد بزرگراه رحمت میشوید!
سایت از صبح فقط با فیاتر شکن باز میشه, فیلتر شده ؟؟
یا فقط برای من این جوریه ؟
ببخشید که این جا مطرح کردم ….
نه سعیدجان دلیلی نداره سایت فیلتر بشه مشکلی هم وجود نداره الان
حسین جان
اگه از درختان سرو و نارنج که مخصوص شیراز هستند استفاده بشه با محیط شیراز بیشتر سازگاری داره .
از امین گرامی بابن انتشار این مطلب آموزنده و مفید تشکر میکنم…. انشالله شیراز در تمام زمینه ها و … رشد کنه.
مخصوصا فرهنگ شهروندی و شهرنشینی……
امین جان شما از پروژه های اوراق مشارکت ۳۵۰ میلیارد تومانی شهرداری اطلاعی داری؟ چه پروژه هایی هستن؟
حامد جان اوراق مشارکت ۱۸۰ میلیارد تومان هست که برای انتشارشون معمولا دو برابر پروژه تعریف میشه
پروژه ها هم مختلغن مثل پارک ده هکتاری کوزه گری
مجتمع ابزیان کارگر
بازار هنر
مجتمع موبایل
مجتمع تجاری تفریحی فرهنگ شهر و چندتای دیگه
درود
امین جان خط ویژه تاکسی و اتوبوس یکیه، قرار نیست مال تاکسی جدا باشه کاکو.
معمولا مسیر اتوبوس رو جدا میکنن بابک جان
موتورها رو یادتون رفت خط ویژه موتور ها هم شده
الان ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه. از یه ساعت پیش برف گرفته. من شهرک گلستان بودم. درمسیر برگشت . اتوبان دکترحسابی ناگهانی برف گرفت واقعا شدتش هم خوب بود. خدایا شکر. در روز رحلت پیامبرت در این شهر ۷۲ تن آش پخته شد بزرگترین اطعام جهان بود چقد زود خدایا رحمتت رو برا شیرازیا فرستادی. دلمون برا برف لک زده بود
دوست من داخل خیابون نادر تزئینات اتومبیل داره با توجه به اینکه شروع کردن به کشیدن خط ویژه و نرده گذاری در امتداد قسمت غربی خیابون نادر از فلکه ستاد به سمت فلکه فرودگاه، ما موندیم اگه خط ویژه به خیابون نادر برسه جای پارک مشتریای تزئینات اتومبیل های این خیابون چی میشه!!! یا مجبورن واسه نصب سیستم و تزئینات توی پیاده رو پارک کنن یا اینکه کاسب های این خیابون ضربه شدیدی می خورن!!!! آیا باید نشست و دید رسیدن خط ویژه چه بلایی سر این تزئیناتی ها میاره یا قبلاً این طرح خط ویژه کارشناسی شده؟!!!!
سلام / به نظر من شهرداری قصد داره کم کاری خودش را درسالهای گذشته در مورد توسعه خیابانهای مرکزی شهر و اصلاح و غیر هم سطح کردن تقاطعهای این محدوده و همچنین صدور بی رویه مجوزهای ساخت درمرکز شهر (هتل ، مراکز تجاری ، درمانگاه و ….) بدون الزام به عقب نشینی وساخت پارکینگ و عدم توسعه حمل و نقل عمومی ، در قالب طرح ترافیک توجیه کنه و صورت مساله را پاک کنه!!!!
امین جان
بازار هنر و مجتمع موبایل کجا قرار دارند ؟
بازار هنر در بافت تاریخی در نزدیکی هتل نیایش
بازار موبایل هم در کنار پارکینگ فخراباد
امین خان از پروژه کشن خبری نشد؟
فعلا نه، ولی احتمالا با افتتاح پل معالی آباد چند پروژه کلنگ زنی میشه
پل معالی اباد که تموم شد یه زیبا سازیش مونده تو این گیرن حالا تا ۲ سال حتما این زیبا سازی هم جزع پروژشون حساب میکنن
بعید میدونم شهرداری بتونه بی ارتی رو راه بندازه اگه توانایی این کارو داشت باید مثل سایر کلان شهر ها تا حالا راه اندازی کرده بود دلتونو بی دلیل خوش نکنین حالا که طرح داره اجرا میشه شهرداری به فکر ساخت بی ارتی افتاده
عزیز مگه حالو چند ساله که BRT اومده تو ایران؟از سال ۸۸ اومد و اون زمانی هم که تو تهران طرح ترافیک گذوشتن نه BRT بود و متروشم فقط خط ۱ و ۲ بودن اونم نه به صورت توسعه یافته الان!
به نظر من این بهونه ها فقط سنگ اندازیه در اجرای طرح که نیروی انتظامی داره این ظلم بزرگو به شهر میکنه
اگر ما اهل استفاده از وسایا عمومی بودیما از همین تاکسی و اتوبوس ها استفاده میکردم قبول کنیم که جنبه استفاده از ماشین شخصی رو توی یه کلانشهر نداریم!
مگه مشهد نداره بی ار تی؟
برو ببین چقدر خوب کار میکنه
اصلا میدونی اتوبوس های بی ارتی متفاوته؟
تنها شهر ایران که سیستم استاندارد بی آر تی داره تهرانه. مشهد هم دست کمی از شیراز نداره یک سیستم بی آر تی ناقص اگر اشتباه نکنم در بلوار امام رضا و چند جای دیگه شهر وجود داره
دوست عزیز ظاهرا شما از بی آر تی مشهد استفاده نکردی
به جرات میگم استانداردهای بی ار تی مشهد نظارت سازمان اتوبوسرانی مشهد بر اون نوع اتوبوسها طراحی ایستگاهها و برنامه ریزی حرکت اتوبوس ها اگر با تهران بهتر نباشه کمتر نیست
لطفا اگر اطلاع ندارید صحبتی رو مطرح نکنید
پروژه پل معالی آباد دارای اشکال اساسی است. به نظر میرسد که حالا به این فکر افتاده اند که از خیابان معال آباد چطور باید به سمت چپ و وارد بلوار میزای شیرازی شد!!
چراغ راهنما نصب شده و مسیر باز میشه به زودی
دوست عزیزی که میگی ساکنین نباید مجوز داشته باشن تاحالا فکر کردی به منزل خودت هر جا که هست نذارن با ماشینت بری بیای؟مگه قراره زندانیشون کنی؟
تاحالا خرید کردی بخوای ببری منزل مبارک؟ ماشینتو توی ساحلی پارک میکنی خریدارو کول میکنی آخر شب هم میای میبینی ماشینتو آقا دزده برده
یا اینکه مادر سالخوردتو باید نیم ساعت پیاده ببری یا با بی آرتی ببری بیرون؟این طرح باید به نفع همه باشه نه به ضرر کسانی که اونجا زندگی میکنند.
من با توجه به رشته تحصیلی با موضوع ترافیک و بحث تخصصی پیرامون آن، بیگانه نیستم، مهمترین موضوع در این امر ساخت بزرگ راه نیست، بلکه ساخت یک شبکه حمل و نقل عمومی قوی با زیر ساخت های مناسب میباشد. سیستم حمل و نقل عمومی باید سریع و راحت و ایمن باشد، تا مردم به استفاده از آن ترغیب شوند، نه اینکه از سر اجبار به سراغ آن روند. در حال حاضر اتوبوس های شرکت واحد اصلا استاندارد های لازم رو ندارند، و یکی از علل اصلی آلودگی هوا همین اتوبوس های بیکیفیت هستند
این طرح از همین حالا هم موفق بوده البته اگر موفقیت رو دراوردن پول از جیب شهروندان بدانیم …….این طرح نه برای حل معضل ترافیک درست شده نه برای آلودگی هوا فقط برای درامد زایی …….در مورد گاردریلهای خیابان مشیر فاطمی هم به زودی خواهیم دید که جمع اوری میشود اونهم با این هزینه هایی که از جییب مردم انجام شده است……..اگر شهرداری و راهنمایی رانندگی فکر ترافیک و مردم بودند توی روزهای برفی به کمک انها میامدند ……توی روز برفی در ترافیک سنگین من از ساعت دو تا چهار توی خیابان بودم باور کنید نه یک پلیس دیدم ( انهم با انهمه ترافیک) نه یک مامور شهرداری که با ریختین شن یا نمک به رفت و امد ماشینها کمک کند..
این پاسخ ها رو کی داده؟
بهش بگید بره خجالت بکشه به جای اینکه بهتر بشه بدترش کرده
زور نزنید شما یه لحظه هم دلتون برای مردم نسوخته فقط غصه جیب خودتونو میخورید
چرا سمت چپ سایت جایی که نوشته پرنظرترین مطالب این مطلب تو لیست نیست؟
گفتن نزاریدش تو لیست که ضایع نشن؟
دوست گرامی چون سایت مستقل هست هیچکس به ما نمیتونه بگه چیکار کنیم و چیکار نکنیم. اون بخشی رو هم که میگید در زیرصفحات قرار داره و الان هم هست.
خدا رو شکر که مستقلید
عالیه دستتون درد نکنه
شهروند جان
شما خیال کردید اینجا چه سایتیه؟همچین جیب خودتون و بهتون گفتن میکنید که حالا انگار سایت شهرداریه چمیدونم فرمانداریه استانداریه سایت راهنمایی رانندگیه
عزیزجان این سایت هیچ وابستگی به هیچ سازمان و ارگانی نداره
با سلام و تشکر از شما مسئولین سایت شیراز ۱۴۰۰
با توجه به متن دفاعی از طرح ترافیک لازم میدونم چند نکته هم گفته بشه.همانطور که شما گفتید که به جای هزینه زیاد ساخت پارکینگ بهتره اتوبوسهای جدید خریده بشه تا حمل و نقل در محدوده طرح راحت تر انجام بشه و نمونه های زیادی از این نوع ایده ها وجود داره ولی انجام نمیشه.مثلا دو طبقه کردن خیابانهای ملاصدرا و مشیرفاطمی و خیابان نادر و یا راه اندازی سریعتر مترو که خودش کل مسیر طرح ترافیک رو از غرب به شرق میگذرونه ولی چرا مسئولین به این مسایل اهمیت نمیدن و فقط روی طرح ترافیک کلیک کردن نمیدونم….
با تمام مواردی که گفتین بجز دوطبقه کردن موافقم!