با وجود افتتاح زیرگذر گویم در شمالغرب شیراز، ترافیک سنگین در محور خروجی شهر در ساعات پیک همچنان پابرجاست که نشان می دهد اولویت، نه در ساخت تقاطعهای مقطعی بلکه در تکمیل آزادراه و کنارگذرهای آزادراهی شیراز است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، زیرگذر گویم بهعنوان یکی از پروژههای عمرانی شیراز به بهرهبرداری رسید تا بخشی از بار ترافیکی خروجی شهر در محور شمالغرب کاهش یابد. اما این زیرگذر نتوانسته مشکل ریشهای ترافیک در محدوده گویم را برطرف کند و صفهای طولانی خودرو در ساعات پرتردد همچنان تکرار میشود.
راهحل اصلی در تکمیل محور آزادراهی شمالغرب شیراز است؛ بهویژه قطعه ۸ آزادراه که همان شروع آزادراه شیراز–بوشهر است که به بزرگراه حافظ متصل می شود و در ادامه هم با عبور از پسکوهک و غرب شیراز به خانزنیون می رسد.
این پروژه میتواند کمربندی شمال غرب شیراز را کامل و همچنین بار اصلی ترافیک به سمت بوشهر و جنوب کشور را از سطح شهر شیراز دور کند، اما با وجود اهمیت آن، چندسال است همچنان در مراحل اولیه مانده و دولت در آغاز عملیات اجرایی تعلل میکند.
بیتوجهی به رینگهای آزادراهی و کنارگذرهای شیراز موجب شده کامیونها و خودروهای سنگین به ناچار وارد محدوده شهری شوند؛ اتفاقی که علاوه بر تشدید گرههای ترافیکی، خطر تصادفات و حوادث جادهای در معابر درون شهری را افزایش داده است.
در حالی که زیرگذرهایی مانند گویم صرفاً بهطور مقطعی گرههای ترافیکی را کاهش میدهند، تکمیل پروژههای زیرساختی کلان همچون قطعه ۸ آزادراه باید در اولویت قرار گیرد تا شیراز از معضل همیشگی ترافیک در محور شمال غرب رهایی یابد.
















