برای هدایت ترافیک در بزرگراه ها، تقاطع های غیرهمسطح با طراحی های مختلفی اجرا می شود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، تبادل های چند سطحی هدایت کننده دارای بهترین عملکرد و تقاطع های شبدری بدترین عملکرد را دارند. به عنوان نمونه در این مدلسازی چند طرح مختلف آورده شده که هرچقدر عدد جریان ترافیک بزرگتر باشد یعنی طراحی آن تقاطع توانسته تعداد بیشتری خودرو رو بدون ایجاد گره ترافیکی عبور بدهد و کارایی بالاتری دارد.
ضعیف ترین عملکرد را تقاطع های شبدری دارند که در مسیرهای پرتردد گره ترافیکی ایجاد می کند. نمونه آن تقاطع بزرگراه دکتر حسابی که مسیر به سمت بزرگراه دراک و کوهسار گره ترافیکی ایجاد کرده است.
البته در خیلی از تقاطع های شیراز همین طرح شبدری هم به شکل ناقص اجرا شده مثل پل فضیلت و یا پل فرهنگیان که ترافیک رو به میدان پارسه انتقال می دهد!








