معاون وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از پروژه احداث قطعه دوم اتصال جهرم به خط آهن شیراز–بوشهر، این طرح را یکی از پروژههای کلیدی در جهت توسعه پایدار منطقه جنوب کشور عنوان کرد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، به نقل از شرکت ساخت و توسعه، هوشنگ بازوند در این بازدید که با همراهی دکتر محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام شد، اظهار داشت: اجرای این مسیر ریلی نهتنها موجب تسهیل در دسترسی استان فارس به شبکه ریلی سراسری میشود، بلکه میتواند مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور را نیز متحول کند.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی این محور در نقشه حملونقل ملی گفت: مسیر ریلی شیراز–بوشهر بهعنوان بخشی از کریدور شمال–جنوب، با بهرهگیری از آنتن اتصال جهرم، نقش قابلتوجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه طول کل این طرح به ۵۴۶ کیلومتر میرسد، ادامه داد: ۴۲۴ کیلومتر
از این مسیر شامل راهآهن اصلی شیراز–بوشهر است که در قالب ۱۷ قطعه در دست اجرا قرار دارد، و ۱۲۲ کیلومتر دیگر نیز مسیر اتصال جهرم به این محور است که در قالب سه قطعه عملیاتی تعریف شده است. بخش عمده این پروژه، یعنی ۳۰۹ کیلومتر در محدوده استان فارس و ۱۱۵ کیلومتر دیگر در استان بوشهر قرار دارد.
بازوند افزود: در فاز نخست، ظرفیت حمل بار این مسیر سالانه ۵.۲ میلیون تن و تعداد مسافران ۱.۵ میلیون نفر برآورد شده که پیشبینی میشود طی ۲۰ سال آینده این اعداد به ۹ میلیون تن بار و ۲.۷ میلیون نفر مسافر افزایش یابد. همچنین با احتساب خطوط ایستگاهی، مجموع طول روسازی پروژه به ۶۵۰ کیلومتر خواهد رسید.
وی در پایان، با اشاره به اهمیت تسریع در روند اخذ مجوزهای نهایی، بهویژه در قطعه بوشهر–عسلویه، گفت:
با بهرهبرداری کامل از این مسیر، شاهد شکلگیری یکی از مسیرهای ریلی مؤثر در ترانزیت کالاهای بندری، محصولات پتروشیمی و تولیدات کشاورزی خواهیم بود؛ مسیری که میتواند نقشآفرینی جنوب کشور در اقتصاد ملی را بهطور چشمگیری افزایش دهد.









