تاریخ : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴ Saturday, 6 December , 2025

آخرین اخبار

سومین باخت فجر در لیگ برتر فوتبال کشور 📸: فرسودگی کف‌پوش‌های پل منظرگاه چمران ثبت ۲۸ اثر منبت آباده در فهرست آثار ملی ایران قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۴ آذر ۱۴۰۴ افزایش ۶۱ درصدی اعزام بیماران مسموم با مونوکسیدکربن در فارس 📸: برج های دوقلو زند پاکسازی آبگیر پارک فروزان شیراز 📸: تداوم مرمت تخت جمشید در انتظار توجه مسئولان ۶ حریق در باغات استحفاظی شیراز طی سال جاری قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۳ آذر ۱۴۰۴ انهدام ۶۶ باند سرقت و دستگیری بیش از ۶۰۰ سارق نجات کارمند مصدوم در شهرک صنعتی شیراز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، اولویت شهرداری است ساخت مخازن ذخیره آب فضای سبز در شیراز 📸: پروژه بازسازی پل شاهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس به فارس قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۲ آذر ۱۴۰۴ 🎥: انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در شیراز اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز تخصیص ۲۱۰۰ هکتار زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس

6

آخرین وضعیت ساخت پروژه محور ترانزیتی شرق فارس

  • کد خبر : 55356
  • 22 تیر 1404 - 20:41

از پروژه های قدیمی و مهم استان، احداث محور اصلی سعادت‌شهر – ارسنجان – خرامه – سروستان – باب انار است که فاصله جنوب تا شمال کشور را ۱۳۰ کیلومتر کاهش می دهد. اما در دو دهه گذشته ساخت آن با کندی و بی توجهی همراه بوده است.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فارس، محمد مهدی عبدالهی مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اهمیت راه‌های شریانی در توسعه منطقه‌ای و ملی، از تداوم عملیات اجرایی پروژه احداث محور اصلی و راهبردی سعادت‌شهر – ارسنجان – خرامه – سروستان – باب انار به طول ۱۶۰ کیلومتر خبر داد و اظهار داشت: «این محور یکی از طرح‌های زیربنایی و راهبردی استان فارس به‌شمار می‌رود که در صورت تکمیل، نقش بسیار مؤثری در بهبود اتصال شبکه راه‌های جنوب به مرکز کشور خواهد داشت. این مسیر، با اتصال بندرعباس به اصفهان از طریق استان فارس، موجب کاهش حدود ۱۳۰ کیلومتری مسیر ترانزیتی جنوب به مرکز و شمال کشور خواهد شد و سهم بسزایی در کاهش ترافیک و بار حمل‌ونقل محور پرتردد شیراز – اصفهان ایفا می‌کند.»

عبدالهی ادامه داد: از طول کل این پروژه، تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر در محدوده باب انار – سروستان – خرامه و ارسنجان – خرم‌بید به بهره‌برداری رسیده است. همچنین عملیات اجرایی ۵۲ کیلومتر دیگر از مسیر، شامل قطعات خرامه – ارسنجان، کمربندی ارسنجان و محور ارتباطی سعادت‌شهر، با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در دست اجرا قرار دارد.

وی در خصوص گره‌های فنی مسیر نیز گفت: در طول این محور، دو تقاطع غیرهمسطح مهم در نقاط مومن‌آباد و صالح‌آباد تعریف شده‌اند که تقاطع مومن‌آباد در مراحل پایانی عملیات اجرایی قرار دارد و تقاطع صالح‌آباد نیز با پیمانکار ذی‌صلاح منعقد قرارداد گردیده و به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد. این تقاطع‌ها با هدف ارتقای ایمنی تردد و روان‌سازی جریان حمل‌ونقل طراحی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به تأمین منابع مالی پروژه اظهار داشت: «مجموع اعتبار مصوب و هزینه‌شده در قالب پیمان‌های اجرایی تا این مرحله بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال است. با این حال، برای تکمیل و بهره‌برداری کامل این محور استراتژیک، تأمین اعتباری بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است که با پیگیری‌های مستمر، در حال رایزنی جهت تأمین از محل منابع ملی، استانی و ردیف‌های خاص هستیم.»

عبدالهی در پایان تأکید کرد: «با توجه به نقش محوری این مسیر در تسهیل ارتباط بین استان‌های جنوبی و مرکزی کشور و اثرگذاری مستقیم آن بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در شرق استان فارس، تسریع در تأمین اعتبار و تکمیل این محور، از اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی فارس در سال جاری است.

آخرین وضعیت ساخت پروژه محور ترانزیتی شرق فارس
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=55356

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.