تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

8

افزایش سرعت قطار مسیر شیراز به اصفهان+ساعت جدید حرکت قطارها

  • کد خبر : 4588
  • 01 آبان 1392 - 23:46

مهرداد انصاری، روز چهارشنبه درگفت‌و‌گوبا خبرنگار ایرنا بیان داشت: با توجه به نظر کمیسیون تعیین سرعت و باهدف تامین رضایت مسافران و عرضه خدمات مطلوب به آنان، درمهرامسال سرعت قطار در ایستگاه‌های شیراز- مرودشت از ۹۰ کیلومتر در ساعت به ۱۰۰ کیلومتر درساعت و مرودشت – سعادت شهر از ۹۰ کیلومتر در ساعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافت.

وی بیان کرد: با این افزایش، متوسط سرعت قطار درمحور شیراز اصفهان به ۱۲۰ کیلومتر درساعت و مدت زمان حرکت قطار از شیراز به اصفهان به کمتراز هفت ساعت رسیده است. انصاری افزود: با توجه به شرایط فنی راه آهن، حداقل شعاع قوس درمحور ۷۰۰ متراست و حداکثر فراز ۲۰ در یک هزاراست و این عوامل موجب افزایش طول مسیر ریلی است و این در حالی است که طول مسیر ریلی نسبت به جاده درمسیرشیراز – تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر بیشتراز جاده است.

وی اضافه کرد: قطار‌ها برای ورود به هرایستگاه ازفاصله یکهزارمتری سرعت خود را کاهش می‌دهند تا با رسیدن به ایستگاه سرعتشان به حداقل مقررات و برای خروج از ایستگاه، پس ازطی یکهزار متر می‌توانند سرعت خود را افزایش دهند. انصاری ادامه داد: بنابراین زمان صرف شده برای ورود هر قطار به ایستگاه از یکهزار متر قبل با در نظر گرفتن توقف در ایستگاه‌های مسافری و زمان سیر با حداقل سرعت تعیین شده درایستگاه‌های درجه دو و یکهزارمتربرای خروج از ایستگاه بین سه تا شش دقیقه است.

وی افزود: مسیر شیراز به تهران شامل ۱۳ ایستگاه مسافری و۳۰ ایستگاه درجه دو است که بیش از دو ساعت زمان صرف موارد یاد شده می‌شود و در واقع قطار مسیر شیراز – تهران را ظرف مدت ۱۲ ساعت طی می‌کند و با احتساب دو ساعت توقف‌های مورد اشاره، قطار در مسیر نام برده پس از ۱۴ ساعت به مقصد تهران می‌رسد. انصاری با بیان اینکه سیاست راه آهن ایمنی، راحتی و ارزانی است گفت: از اول آبان امسال ساعت حرکت قطارهای مسافری شیراز – تهران و شیراز – مشهد تغییر کرده است.

وی افزود: براساس این تغییر، زمان حرکت قطار شیراز – تهران که به صورت روزانه انجام می‌شود از ساعت ۱۶ به ساعت ۱۴ و زمان بازگشت قطار از تهران به شیراز به ساعت ۱۵: ۱۹ تغییر یافته است.  انصاری بیان داشت: همچنین ساعت حرکت قطار شیراز به مشهد مقدس که روزهای شنبه و چهارشنبه هرهفته از ایستگاه شیراز انجام می‌شود از ساعت ۱۷: ۲۰ به ساعت ۱۵:۴۰ و ساعت حرکت مسیر برگشت که روزهای دوشنبه و جمعه هرهفته از مشهد صورت می‌گیرد به ساعت ۹:۱۰ صبح موکول شده است.

۵۲,۰۸۱ views telegram

لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=4588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. آقای انصاری باید بدونه که این مدل حمل و نقل در دنیا دیگه منسوخ شده و باید از قطارهای سریع السیر وبا کیفیت در مسیرهای طولانی استفاده بشه. هیچ کس حاضر نیست مسیری رو که میتونه با ۹ ساعت طی کنه رو با ۱۴ ساعت و با این کیفیت پایین طی کنه.

    • هادی جان نه اینکه بخوام با تیکه اول حرفت مخالف باشم ها …..
      اما به جز قطار یا ماشین هست و یا اتوبوس….اگه تا حالا خودت با ماشین یه سره به تهران و مشهد رفته باشی که همچین حرفی رو نمیزنی….اول که امکان نداره مسیر هزار کیلومتری تهران رو ۹ ساعته رفت….حتی بدون یه ایست…ثانیا اگرم بشه رفت لحظه ای که برسی تهران باید با قوطی کبریت از روی صندلی جمعت کنن…..
      در ضمن اتوبوس هم در حال حاضر ۱۴ ساعت میره تهران……(تازه اتوبوس های آخر شب که نه برام شام وا میسن و نه ناهار…)اتوبوس های روز تقریبا ۱۴:۳۰ میرن!!!! بلیط اتوبوس رویال از قطار ویژه بیشتره و اتوبوس vip هم قیمت قطار ویژه هست!!!
      حالا خودت بگو تو باشی راحت ترین و امن ترین وسیله رو انتخاب میکنی یا اتوبوس؟؟؟؟ که باید ۱۴ ساعت مثل مجسمه توش نشست؟؟؟ و شب رو هم به بدترین وضع خوابید؟؟؟

      من نمیخوام از وضع قطار دفاع کنم و واقعا دوست دارم که بهتر شه….اما شما به این توجه نمیکنین که این وضع تمام راه آهن در ایران و بیشتر خاورمیانه اس و این سیاست رو جناب انصاری که مدیر یه منطقه هست رو نمیتونه تغییر بده!!!! هر چند سرعت راه آهن شیراز اصفهان باز هم بیشتر خواهد شد…به مرور زمان!

  2. آقای رضای عزیز پس چرا مردم استقبال نمی کنند؟!!!
    بهتره بدونی که مسیر شیراز تا تهران ۸۹۵ کیلومتر است (تا قبل از بهره برداری از بزرگراه شیراز اصفهان) و سرعت مجاز در مسیر شیراز تهران به طور متوسط ۱۱۰ کیلومتر بر ساعته اگه به طور میانگین با سرعت ۹۵ کیلومتر حرکت کنی(که معمولا اتوبوس ها این مسیر رو با همین سرعت می پیمایند)
    در عرض ۹ساعت و ۳۰ دقیقه به تهران میرسی. کسی که کارش رفت و آمد بین تهران و شیراز هست یه و عده غذا و نماز بین مسافرتش جا میده که معمولا از ۴۵ دقیقه بیشتر نیست(اتوبوسها همین طور است).میشه حدود ۱۰ ساعت و ۱۵ . حالا بگو ۱۱ ساعت.
    بعد از بهره برداری از بزرگراه شیراز اصفهان این زمان به ۹ ساعت تقلیل پیدا میکنه( و اونوقت دیگه هیچکس حاضر نیست با قطار بی کیفیت و سرعت پایین مسافرت کنه).تازه اینها آمار سرعتی اتوبوس ها بود.من خودم پارسال ساعت ۵ بعد از ظهر از ترمینال کار اندیش حرکت کردم ساعت ۴ صبح ترمینال آرژانتین بودم تازه واسه خاطر اجلاس سران توی پلیس راههای اصفهان و تهران خیلی معطل شدیم. موقعی هم رسیدم با قوطی کبریت جمع نشدم.
    قطار سریع السیر تهران مشهد که در آینده راه اندازی میشه مسیر ۸۹۴ کیلومتری تهران تا مشهد رو در کمتر از ۳ ساعت می پیماید. اینطوری میشه از مردم توقع داشت که با قطار مسافرت کنند.

    • هادی عزیز، نظرتون راجع به قطارهای سریع السیر واقعی رو قبول دارم و اینکه لیاقت شیراز و ایران بیشتر از این حرفاست…
      ولی اول اینکه همین قطارهای سریع السیر فعلی تهران مشهد، ساعته میرسه و ساعت کمتره که به خاطر نوع صندلیهاش که به “صندلی اتوبوسی” معروفه و تخت نداره، باز هم ترجیح عموم در صورت نداشتن عجله، به استفاده از قطارهای تخت دار در همان مسیر هم هست…قطارهای سریع السیر واقعی رو هم به این زودیا حتی در مسیر تهران مشهد نخواهیم دید….
      اتوبوس هم که اتوبوسهای رویال که تازه شام رو هم داخل اتوبوس سرو میکردند (و ۳ ماهه دیگه این کارو هم نمی کنند و شام با مسافره) و فقط واسه نماز مغرب و عشا در آباده و نماز صبح در قم توقف می کنند، مسیر رو ۱۳ ساعته بصورت استاندارد می روند…و من ۳ سال در این مسیر هر هفته رفت و آمد داشتم که اینو می گم…حالا اگه خدای نکرده ه هر دلیلی!!!!!!!!! راننده عجله داشته باشه و قید جریمه کنترل سرعت رو بزنه، زیر ۱۱ ساعت سابقه نداشته با اتوبوس برسم تهران، اونم تک و توک در این ۳ سال و بخاطر شرایط خاص راننده…
      قطار شیراز تهران هم فکر می کنم ۴ تخته نور رو سوار نشدید و توصیه می کنم استفاده کنید و بعد مجدد نظر خودتونو بفرمایید…

      معایب اتوبوس ها اینه:
      کنترل اتوبوس در ایستگاه های بازرسی بین راه و بیدار کردن و خروج مسافران از اتوبوس، روشن کردن گاه و بیگاه چراغ های اتوبوس در نیمه های شب توسط راننده، عدم امکان خواب کاملا راحت در اتوبوس حتی از نوع رویال و تکان های گاه و بیگاه اتوبوس به علت افتادن در چاله های آسفالت بین راه(مخصوصا اگه جایی از اتوبوس هم صدا بده)، عدم امکان استفاده از دستشویی، هر موفق که مسافر اراده کند…

      معایب سواری شخصی هم اینه:
      هرچه سریع هم تشریف ببرید و قبض جریمه هم براتون مهم نباشه، دست آخر هم راننده خسته است، هم مسافران، امکان خواب روی تخت ندارید، ناهمواریهای جاده و…

      اما مزیت های قطار:
      امکان خواب روی تخت با لحا و بالش و با ملحفه های نو و کاملا آسوده، بدون تکان های بین راه، امکان استفاده از دستشویی ایرانی و فرنگی، هر زمان که مسافر اراده کند!!!! امکان استفاده از رستوران حین حرکت قطار، امکان پخش فیلم به تعداد دلخواه، امکان پخش موسیقی بصورت دلخواه از بلنگوی کوپه و یا اختصاصی، پذیرایی توسط مهماندار اختصاصی هر واگن،امکان شارژ تلفن همراه یا استفاده از وسایل برقی به علت وجود پریز برق ، امکان کنترل وسیله سرمایشی و گرمایشی از کوپه، تعبیه چراغ مطالعه برای هر نفر، تعبیه چراغ خواب کلی در هر کوپه و چراغ روشنایی که اختیار همگی در دست مسافر است نه مثل اتوبوس که راننده روشن و خاموش کند، امکان بارگیری خودروی شخصیتان با هزینه مناسب ۶۰ هزار تومان( تقریبا همان هزینه استهلاک و بنزین خودرو در مسیر شیراز تهران) و استفاده از آن در مقصد…
      عیب قطار هم مسیر ۱۶ ساعته بود که همون موقع هم من مزایاشو به این عیب ترجیح میدادم، الان هم که شده ۱۴ ساعت و آنچنان تفاوتی از این نظر با اتوبوس ندارد

      “دلیل عدم استقبال” هم عدم شناخت شیرازیهای عزیز است، آن هم به علت تبلیغات سو علیه قطار…به من حتی می گفتند از ریل در میره!!!!!!
      مصداقشم اینه که تو ایام تعطیلات و اعیاد که تشریف ببرید راه آهن تهران برای خرید بلیط قطار، “هیچ مسیری” جای خالی ندارد بجز شیراز،اما همون آرژانتین که تشریف ببرید واسه اتوبوسهای رویال، تمام مسیر ها بلیط دارند بجز شیراز

      اینم بگم که من خودم در مقابل قطار جبهه می گرفتم، ولی بعد از استفاده، خصوصا کوپه ۴ تخته قطارهای نور رو بهترین وسیله نقلیه بین شهری میدانم، خصوصا اگه عجله استفاده از هواپیما رو ندارید، توصیه میکنم با قطار نور تشریف برده و از مناظر زیبای دست مرودشت هم لذت ببرید

      • عذر می خوام مسیر حرکت قطارهای تهران مشهد، ۱۲ ساعت هست که در سریع السیرهای موجود، ۹ ساعته هست ولی همونطور که گفتم با صندلیهای غیر قابل انعطاف و اتوبوسی
        البته ایرانیها لیاقت بهترینها رو دارند و امیدوارم “سریع السیر واقعی” راه بیوفته…
        ضمن اینکه فلسفه قطار هم دیدن مناظر اطراف است به طوری که سرعت بعضی مسیرهای خاص با مناظر خاص در قطارهای سویس، بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت نیست…
        من به شخصه دیدن مناظر دشت مرودشت رو دوست دارم، خصوصا در غروب…

      • هیچ وسیله زمینی بهتر از قطار نیست
        خداییش کی می تونه رو صندلی اوتوبوس بخوابه یا ماشین
        شما تا تهران که بخوای با ماشین یا اوتوبوس بری بعدش تا یک هفته مریضی
        و اگه کار اورژانسی نداشته باشی قطار رو میشه ترجیه داد به هواپیما (اونم بخاطر نرخ جدید هواپیما که تا ۲۵۰ هم یک سرش میشه)
        شب رو که همه میخوابن
        شما راحت با قطار که بری شب میخوابی صبح هم که میرسی اگه کار یک روزه داشته باشی انجام میدی عصرم بر میگردی
        راحتی …بعدش خسته و کوفته نیستی
        فقط یک موضوع میمونه که خیلی ساعتش بد شده…کاش تغییرش بدن.

      • من با سعید موافقم خیلی عالیه باید سرعت قطار افزایش پیدا کنه باور کنین اگه مدتش کمتر بشه دیگه کسی با اتوبوس نمیره

    • ٩ ساعت! والله ما که همیشه ١٣ ساعت با اتوبوس تو راهیم. با رویال سفر

  3. همین ۱۰ کیلومتر رو هم به سرعت اضافه نمیکرداند بهتر بود ، تیتر رو که دیدم کلی خوشحال شدم که سرعت بالاتر رفته بعد که من رو خوندم حالم گرفته شد . این قضیه کم کردن سرعت برای توقف و غیره هم در تمام دنیا هست و مختص ما نیست ولی اونا این همه سرعتهاشون پایین نیست . انتظار نباید داشت با قطار های اهد دقیانوس رکورد سرعت زد باید هزینه بکنن و قطار جدید بیاراند که اگه این کار بشه و حتی نمیگم با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بره همون ۲۰۰ تا هم که بره کلی استقبال میشه و هزینه ای که برای قطار داه شده زود برمیگرده .
    ولی حیف از مسئلین ما که میخوان با … آب داغ کنن که شدنی نیست

    • تحریم پوست ما رو کنده
      اوتوبوس شهری بهمون نمیفروشن
      چه برسه به قطار
      اینهایی هم که دارن استفاده میکنن قطارایی هست که سالها تو مسیرهایی مثله مشهد استفاده میشده و چون که اونجا نو سازی انجام شده اینها رو دادن به شیراز

  4. آقا رضای عزیز
    قیمت بلیط اتوبوس شیراز به تهران معمولی ۲۴۰۰۰ تومان و وی آی پی ۳۹۵۰۰
    منبع: http://www.payaneh.ir/fa/crs.php
    در صورتی که قیمت بلیط قطار معمولی شیراز به تهران ۳۶۰۰۰ تومان و قمیت نور(با کیفیت) ۵۵۶۰۰ تومان است.(قیمت مرداد) البته ۲۰۰۰۰ تومانی هم بود که حالا نیمدونم باشه یا نه.
    منبع:http://www.iranjib.ir/showgroup/59/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C/
    آقا رضا هیچکس از مسافرت امن و ایمن و با کیفیت بدش نمیاد. لطفا کمی منطقی و با دلیل حرف بزنیم.

    • هادی جان درست میگید، قیمت دقیقا همینه،اتفاقا وی آی پی اول ۲۶۰۰۰ تومان بود تا اوایل پارسال، بعد شد ۲۹۰۰۰ تومان، قبل عید نوروز شد ۳۳۰۰۰ تومان، بعد عید شد ۳۹۵۰۰ تومان. علاوه بر سایت پایانه، از طریق سایت شرکت سیروسفر و رویال سفر هم که مستقل اند قابل پیگیری و رزرو هست قیمتها…
      تنها مزیت اتوبوسهای وی آی پی به قطار، شامی بود که می دادند، که بعد از افزایش قیمت بلیط به ۳۹۵۰۰، دیگه همون شام رو هم هیچکدام از شرکتها نمی دهند…
      شام رو هم قبلا شرکتهای رویال سفر – سیروسفر – ایران پیما – همسفر در سرویس های وی آی پی از سر شیراز میدادند، ولی همسفر از سر تهران نمی داد.۳۰۰۰ تومان هم کم می کرد
      همگی هم آرژانتین می بردند…
      تی بی تی هم وی آی پی داشت، ولی از هر ۲ سر شام نمی داد، ترمینال جنوب هم پیاده می کرد…
      اندر حکایت امکانات هم عرض کنم که اکثر سرویس های وی آی پی تهران اصفهان، ال سی دی پشت هر صندلی دارند، ولی در سرویس تهران شیراز از کل سرویس های تمام شرکت ها، فقط ۱ اتوبوس وی آی پی این امکان رو داره که اونم با هزینه شخصی حدود ۴۰ میلیونی نصب کرده… به علت افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت ال سی دی ها هم هیچ کدام از شرکت ها زیر بار تامین آنها نمی روند و امکاناتی که حق مسافر سرویس وی آی پی است در مسیر تهران شیراز به او نمی دهند، ولی زیر گوشتون،سرویس های وی آی پی همین اصفهان داره…

      قطار در هر کوپه ۴ نفره، ۲ ال سی دی نه به سایز بزرگ و آنچنانی مثل تلویزوینهای امروز ولی با سایز بزرگتر از ال سی دی های پشت صندلی اتوبوسهای وی آی پی داره…
      قیمت قطار هم درست می فرمایید اما با اجازتون هر ۲ قیمت ۳۶۰۰۰ تومانی و ۵۵۶۰۰ تومانی متعلق به ۱ قطار و شرکت خصوصی نور یا همون نورالرضا (تحت مدیریت آستان قدس رضوی) هست، نه اینکه جدا باشند و یک قطار معمولی باشه و دیگری لوکس،اتفاقا در یک رام و با یک لوکوموتیو هم حرکت می کنه…۳۶۰۰۰ تومانی ۶ تخته و کاملا بی امکانات و حتی تهویه نامناسب و ۵۵۶۰۰ تومانی ۴ تخته و واقعا لوکس شامل ۴ واگن ۴ تخته که اخیرا شد ۳ واگن (البته با پیگیری مسئولان و مردم قابل برگشت است) و ۴ واگن ۶ تخته که مابین این دو هم واگن رستوران قرار میگیره…

      اما!!!!!!!!!!!!!!
      اما نکته اینجاست : حمل و نقل قطار شیراز تهران به عهده ۳ شرکت هست: نور – وانیاریل – رجا
      مثلا نور از شیراز ۱ شنبه و ۴ شنبه داره
      بر خلاف شرکت خصوصی نورالرضا (با واگنهای ۴ تخته لوکس و ۶ تخته معمولی در یک قطار)،شرکت های دولتی رجا و وانیاریل، “فقط” واگن ۴ تخته دارند با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان(۵۰۰ ومان بیشتر از اتوبوس وی آی پی)
      از نظر لوکس بودن، به پای واگنهای ۴ تخته شرکت خصوصی نور نمی رسند و قدیمی تر هستند، اما بازسازی شده اند و بجز تزیینات داخلی که قدیمی تر است و فقط وجود دستشویی ایرانی در واگن ها (واگن های نور دستشویی فرنگی هم دارند)، هیچ تفاوت بارز و خاصی ندارند…
      اگر اینقدر قیمت برای شما مهم است و حاضرید ۳۹۵۰۰ بدهید ولی ۱۶۰۰۰ تومان بیشتر ندهید و از یکی از لوکس ترین وسیله های مسافرت بین شهری فعلی ایران (واگن های ۴ تخته شرکت نورالرضا) استفاده نکنید، ۵۰۰ تومان اضافه بدهید و از قطارهای ۴ تخته لوکس رجا و یا وانیاریل در ایام دیگر هفته(بجز ۱ شنبه و ۴ شنبه که شرکت نورالرضا حرکت می کند) استفاده کنید.
      اینو هم از سایت شرکت رجا می تونید چک کنید دوست عزیز(raja.ir)
      عضو میشید و اینترنتی بلیط میگیرید…روزهای حرکت قطارهای نور هم در سایت قابل خرید اینترنتی نیست، چون شرکت خصوصی است و بلیط آن را فقط دفاتر هواپیمایی میتوانند از سایت خود شرکت بخرند…
      بازم امری باشه درخدمتم…

      • توی هند از یک سری اوتوبوس های بین شهری استفاده میکنن که مثله قطار تخت داره
        ۶ تا هم کوپه داره
        که تو هر کدوم ۴ تخت هست
        تخت ها به بزرگی و راحتی قطار نیست
        ولی خیلی راحتر از این اوتوبوس های صندلی داره که آدم روش خشک میشه و مثله جهنمه
        پریز برق هم ۴ تا داره
        هر کوپه هم یک lcd داره
        در کل اوتوبوس صندلی دار برای مسافرت بین شهری افتضاح هست و باید منسوخ بشه و سعی کنن بجاش از این اوتوبوس های sleeper استفاده کنن

  5. اولا من از کیفیت قطارهای شیراز-تهران، بجز مدت زمان حرکت، کاملا رضایت دارم…
    مخصوصا سری قطارهای نور که “هیچ وسیله بین شهری” حتی هواپیما هم در ایران این خدمات و کیفیت کوپه های ۴ تختش رو ندارند و امیدوارم پیگیری بشه، تعداد واگن های ۴ تخته قطار نور افزایش پیدا کنه و واگن رستورانشو هم که ۳ ماه پیش به استان کرمان دادند، به فارس برگردونند…
    اما حالا که لطف کردند و زمان رو کوتاه تر کردند، نمی دونم چرا ساعت حرکت رو از شیراز اینقدر بد کردند؟؟؟
    قبلا که مسیر شیراز تهران رو ۱۶ ساعت می رفت، ۴ بعد ازظهر از شیراز حرکت بود، که تا ۸ یا ۸:۳۰ صبح می رسید راه آهن تهران…
    حالا که حرکت سریعتر شده و زمان حرکت هم ۲ ساعت کوتاه تر، ساعت حرکت شیراز رو کردند ۲ بعدازظهر؟؟؟؟
    یعنی ۴ صبح میرسه راه آهن تهران؟؟؟
    آخه ۴ صبح هیچ وسیله ای پیدا نمیشه اونجا…و فکر نمی کنم مورد ضایت هیچ کد.م از مسافران قطار باشه…
    کاش برگرده به حالت قبل(۴ بعد از ظهر) یا حتی با توجه به حرکت سریعتر بشه ۶ بعدازظهر… چون ساعت حرکت تهران تغییری نکرده…
    مدیر عزیز سایت شیراز ۱۴۰۰، این مسئله قابل پیگیری هست؟؟؟

  6. آقا رضای عزیز
    مطمئن باش اگه سرعت و کیفیت قطارها و کیفیت سفر با قطار افزایش پیدا کنه مردم استقبال می کنند.
    به نظرم یکی از دلائل عدم استقبال هم اینه که مردم شیراز و استان فارس توی این سال ها اینقدر و عده و وعید الکی و دروغ از مسئولین شنیده اند که اگه یکی از همین مسئولین بهشون بگه الآن روزه باور نمی کنند چه برسه به اینکه بیان بگن که سرعت و کیفت سفر با قطار افزایش یافته.
    یکی دیگه از دلیل ها هم دوری و مکان بد ایستگاه قطار هست. اگه ایستگاه قطار در جنوب شرق شیراز (محل ایستگاه قطار شیراز بندر عباس در آینده) بود به دلیل نزدیکی به ایستگاه مترو و فرودگاه و همچنین نزدیکی به دو پایانه ی مسافربری کاراندیش و مدرس و همچنین نزدیکی به استادیوم ۵۰۰۰۰ نفری(البته در آینده) از استقبال بیشتری برخوردار بود.
    بهر حال من خودم همیشه پیگیر مسائل مربوط به مسافرت با قطار بودم و همیشه به دوستان پیشنهاد می کنم که اگه براشون امکان داره لااقل یک بار هم که شده با قطار مسافرت کنند.
    هزینه ی سفر در ایران چه با هواپیما و چه با قطار با کیفیت بالاست. باید هزینه ی مسافرت با حمل و نقل عمومی بسیار پایینتر از شخصی باشه تا مردم بیشتر ترغیب بشن. متاسفانه در ایران مسافرت با هواپیما و الآن با قطار با کیفیت یک سفر لوکس شناخته شده و جایگاه واقعی خود (یعنی همان خدمات عمومی) رو از دست داده و بیشتر متوجه طبقه ی خاصی از مردم است.
    آقا رضا اگه یه موقع پول داشتم حتما از پیشنهادت بهره میگیرم و یک بارم که شده با قطار نور سفر می کنم.

    • نه، مردم به قطار شیراز بخاطر وعده وعیدهای سالیان گذشته و افتتاح نامناسب و از سر عجله و عدم تنوع مسیر بصورت مستقیم به تمام شهرهای ایران استقبال نمی کنند وگرنه کیفیت قطار فعلی مشکلی نداره.ریل هم قبلا قسمت شیراز تا صفاشهر مشکل زیرسازی و لقمه های بتنی زیر ریلها رو داشت و بخاطر همین سرعت اون قسمت کم بود، که اونم الان مشکلش حل شده…
      واقعا این حرفتو قبول دارم که مردم به حرف مسئولان اعتماد ندارند بخاطر بدقولی هایی که در شان شیراز و شیرازی نیست…
      اما واقعا این قطار اینقدر بد نیست…توضیح دادم، اگه ۵۵۶۰۰ تومان براتون زیاده، با سرویس های ۴ تخته رجا و وانیاریل تشریف ببرید.
      ضمنا همان قیمت ۵۵۶۰۰ با قیمت ۱۲۶۰۰۰ تومانی بلیط هواپیما که دوباره هم قصد گران تر کردنش رو دارن قابل قیاس نیست.
      یعنی بلیط قطار نور یا بقولی لوکس شیراز تهران نصف قیمت هواپیما است. مدت زمان در راه هم با قطارهای فعلی با وجود افزایش سرعت، کم نیست، اما با توجه به امکانات و مزیت های جنبی استاندارد هر قطار قابل تحمل است.
      در مورد جای قطار مشکل این نیست.یک نفر در آن واحد از قطار و هواپیما و اتوبوس بین شهر استفاده نمی کنه، مشکل قطار، عدم دسترسی به امکانات شهری مثل قطار شهری و پایانه های اتوبوس رانی هست.
      اتوبوس و تاکسی هنگام رسیدن قطار، در دسترس هست ولی قطار شهری هنوز نه ولی خط قطار شهری جدید به اون سمت تعریف شده، که فکر هم نمی کنم بخاطر همین وعده وعید مسئولان، چه خط ۱ چه خطوط دیگه به این زودیا راه بیوفته…
      ولی ایستگاه راه آهن تهران هم که جنوب شهر و در میدان راه آهن هست، با بودجه چند برابری تهران، با اون قدمت هنوز هم به قطار شهری متصل نیست، اما ایستگاه قطار شیراز در جهت مسیر توسعه شهر هست یعنی سمت شمالغرب. اینها رو بخاطر رشته تحصیلیم در جریانم.در واقع سمت توسعه شهر علیرغم میل مسئولان، نه از سمت جنوب شرق که از سمت شمالغرب در حال تقویت است…دلیل علاقه مسئولان قیمت ارزان زمین جنوب شرق و دلیل علاقه عامه مردم و شکل گیری رون شهری هم آینده شمالغرب و ارزش افزوده قیمت زمین های آن است.
      دلیل حضور این ایستگاه در این نقطه خاص، وجود مجتمع بزرگ کناری و لطف اونا به مسئولان شهرداری بوده.
      تصمیم به توسعه صدارا بود بوسیله ایجاد کشش و ایستگاه قطار بین شهری، ولی قرار بود ایستگاه قبل از ورودی صدرا باشه نه بعد از اون و جنب همین مجتمع امروزی.چون برای قرار گرفتن در ناحیه فعلی،بار مالی مضاعف پیش اومد در منطقه ورودی پردیس دانشگاهی دانشگاه آزاد مجبور به ایجاد پل شدند و پروژه هم به دلایل مشخص، عجولانه افتتاح شد و پروژه افتتاح شده در عمران و توسعه شهرها به معنی اتمام پروژه است.پس پول تکمیل از بودجه سالیانه تامین پذیر نبود و ردیف بودجه خاص، اما قطره چکانی گرفت. در ابتدا هم بعد از صدرا و همین پل مردم رو وسط خاک سوار میکردند.بی مهری ها به مردم شیراز زیاد بود، ولی الان تشریف ببرید، اون مشکلات برطرف شده.
      اما بهرحال مشکل اصلی این ایستگاه،مکان قرار گیری نیست، مشکل همونطوری که در نشته های قبلی توضیح دادم، مثل ایستگاه شهر اصفهان مشکل نحوه قرار گیری ایستگاه نسبت به ریل هست.اگه دیده باشید ایستگاه آخر مترو تهران،راننده مترو از یک سر مترو به سر دیگه میره و از اون سر کل واگنهای مترو رو میکشه، یعنی موتور مترو به شکلی هست که در عرض ۱،۲ دقیقه جابجایی خود راننده، امکان حرکت برعکس یا دنده عقب یا خلاف جهت داره، اونم بدون نیاز به دور زدن مترو و ایجاد تونل های زیر زمینی.ایستگاه شیراز و اصفهان مثل ایستگاه آخر خطوط مترو تهران هت، با این تفاوت که قطار بین شهری قابل کشیدن از ۲ سمت در آن واحد نیست و باید برای این کار لوکوموتیو و اتصالات آن را جابجا کرد و این یعنی معطلی ۳۰ دقیقه ای در قطارهایی که در مسیر خود از شیر،از و اصفهان می گذرند…اما ایستگاه قطار تهران در راه آهن مثل ایستگاههای میانی مترو تهران هست، یعنی در ایستگاه توقف میشه، مسافر سوار و پیاده میشه و در ۱،۲ دقیقه به حرکت ادامه داده می شه احتیاجی به جابجایی لوکوموتیو نداره.
      شما در مسیر شیراز تهران، این رو در ایستگاه اصفهان تجربه خواهید کرد و بعئ هم حس میکنید قطار داره برعکس میره یا بر میگرده…یا در صورت افتتاح مسیر تهران بندرعباس از سمت شیراز، این مسئله رو در ایستگاه اصفهان و شیراز تجربه می کنید.
      مشکل اینه، نه جانمایی که اونم به عهده پیمانکار و طراحان بوده.
      در انتها هم با توضیح دوباره اینکه سرویس های ۴ تخته ۴۰۰۰۰ تومانی هم وجود داره، باز هم با شما دوست عزیز موافقم که هزینه حمل و نقل بطور کل در ایران بالاست و تفکر هم این هست که وقتی از ۱ قیمتی بلیط وسایل سفر بین شهری پایین تر اومد، باید کیفیت خدمات هم افت کنه. این کاملا غلطه و باید حرکت به سمت حمل و نقل عمومی و گروهی باشه چه در شهر چه خارج شهر…
      یکی از آشنایان هفته گذشته از انگلیس برگشته بودند، می گفتند برای رفتن از ۱ شهر به شهری دیگه با فاصله حدودی شیراز تا تهران، قیمت بلیط اتوبوس ۵ پوند بوده و این به پول رایج اون کشور یعنی هیچ…مخصوصا وقتی با قیمت بنزین اونجا مقایسه کنید…
      متاسفانه اینجا با چسباندن برچسب لوکس و نیمه لوکس،تندرو و کندرو،… حمل و نقل شهری و بین شهری رو با قیمت های بالا و نامناسب و نامتعادل هم برای مردم هم برای خود دولت بخاطر افزایش مصرف بنزین و استهلاک و تصادف و … ارایه می کنند

  7. سلام شما که اینقدر از کیفیت بد قطارها صحبت میکنید و عدم استفاده مردم از آن لطفا اگر میتونید یه کوپه چهار نفره واسه مشهد برامون جور کنید شش ماهه که نتونستم بلیط بگیرم ما به همین نوعش هم راضی هستیم .واسه تهیه بلیط باید از ساعت پنج صبح بریم تو صف و از ساعت هشت سیستم فروش باز میشه و فروش یک ماه قطار شیراز مشهد ظرف ده دقیقه پر میشه .لطفا تعدا قطارها رو بیشتر کنید همون عهد دقیانوسش هم از سواری و اتوبوس بهتره .حداقل وقتی میرسی مقصد خسته و کوفته نیستی .آره اگر با ماشین آخرین سیستم دنده اتومات باشه شاید سرنشینا خسته نشن ولی با این سواری های ساخت وطن جنازت به تهرون و مشهد میرسه البته راننده

  8. دوست عزیز این خبر به نقل از خود آقای انصاری است که عدم استقبال مردم براش گنگ و مبهمه:
    http://www.tinn.ir/vdch6qnzi23nxwd.tft2.html
    در دیگر مسیرها نیز ظرفیت بسیار محدود است. توی همین آماری که آقای انصاری داده در هفته ۳۵۰ نفر در مسیر شیراز به تهران توسط قطار مسافرت می کنند و این یعنی صفر
    اما دولت احمدی نژاد هیچ کاری هم که نکرده باشه همین کار رو انجام داد و فارس پس از سال ها صاحب قطار شد. دول قبلی که فقط حرف تحویل استان فارسی ها دادند.اما امیدوارم قیمت ها و کیفیت خدمات مناسبتر بشه.
    دیروز یکی از اقوام میگفت ما با ماشین شخصی رفتیم مشهد، هزینه ی سوختمون ۱۱۰۰۰۰ تومان شد (گاز و بنزین)و ۴ نفر هم بودیم. تازه اونجا هم هر جا دلمون می خواست می تونسیم بدون معطلی بریم با ماشین شخصی. تو راه هم خودمون یه غذای ساده و سالم درست میکردیم و می خوردیم حالا اگه بخوام با قطار به مشهد برم و ماشینم هم ببرم تقریبا باید ۲۳۰۰۰۰ تومان فقط بابت حمل اتومبیل بدم و نزدیک ۳۶۰۰۰۰ تومان هم بابت بلیط سفر که جمعا میشه ۵۹۰۰۰۰ تومان. عمرا با قطار برم. با ماشین خودم میرم بهتره.
    بازم میگم حمل و نقل عمومی با این کیفیت نباید اینقدر پر هزینه باشه.

  9. سالها است که تاریخ مصرف این گونه قطارها گذشته است در کشور چین در حال حاضر چهار نسل قطار در حال بهره برداری است که نسل سوم با سرعت ۲۵۰ کیلومتر و نسل چهارم با سرعت نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت مشغول جابجایی مسافر هستند به عنوان نمونه مسیر شانگهای پکن را که ۱۲۰۰ کیلومتر میباشد ظرف مدت ۴:۳۰ طی میکنند. و مردم انرا به سایر وسایل حمل و نقل ترجیح میدهند ولی متاسفانه کشور ما سالها است که از مسیر تکنولوژی و پیشرفت دور افتاده است. در حالی که در ابتدا قرار بود این قطار توسط چینی ها احداث شود و قطارهایی با سرعت۲۵۰ کیلومتر راه اندازی شود ولی متاسفانه این کار صورت نگرفت .

  10. ساعت ۴ صبح میرسه تهران!!! مگه میخوایم گوسفند ببریم چرا که گذاشتن این ساعت؟!!!

  11. درود وسپاس
    دوستان عزیزرضا جان آرش جان هادی جان و…
    بنده حقیر پیرو فرمایشات دقیق شما چند نکته عرض می کنم امیدوارم هر جا اشتباه می کنم دوستان تصحیح بفرمایند
    نخست آنکه قطار تکنولوژی غربی هست ودانشکده های زیادی همراه با انتشارات مقالات وکتابهای فراوان در سراسر دنیای پیشرفته یعنی آمریکای شمالی ،اروپای غربی وژاپن به ایجاد وتوسعه این امر همت گماردند
    دوم آنکه تمام مسو لان بخش تولید وخدمات ومدیریت از افراد آگاه به این امر هستند
    سوم آنکه بیشتر شرکتهای حمل ونقل خصوصی اهستند ونه دولتی والبته نه مثل ایران خصوصی تحت نظر آقایان نظامی وامنیتی
    چهارم آنکه همان کاغذ پاره ها که سازمان مللصادر کرده بود علت عدم واردات قطارهای با کیفیت بود هر چند که تحریمها هم برداشته شود فکر نکنم تجار با شرف ایرانی و برادران چینی وروسی اجازه استفاده از قطارهای با کیفیت به ما ایرانیان بدهند
    پنجم آنکه همان کاغذ پاره ها وقت وعمر ما ایرانیها را با همان میزان وکیفیت پاره پاره کرده ومی کند
    ششم اینکه عهد را با الف نمی نویسند آرش جان عزیز
    هفتم آنکه رجا یعنی راه آهن جمهوری اسلامی رضا جان پس این یک نوع از سه نوعی که مرقوم فرموده بودی نیست
    هشتم اینکه اندیشه راآهن وقطار به دوره قاجار و در زمان صدارت امیر کبیر که خدایش رحمت کند وایرانیانی که تتمه آنها هنوز هم رگ میزنند وسرعت انتقال فرهنگ را در ایران متکثر فرهنگی کند می کنند ،وجود داشته است از سوی دیگر اینکه بعد از صد واندی سال به ایجاد آن توسط افراد حال حاضر افتخار می کنیم نشانه عدم آگاهی ما از مکان تکوین آگاهی یعنی همانا تاریخ اندیشه است وبه ویژه اندیشه تجدد غرب استعمار گر!!
    دهم آنکه هر گاه تولید علم در هر زمینه نداریم وبلد نیستیم به ای گرفتن دسن نجار باشرافت ایرانی وروانه کردن آنها به چین وروسیه و… جهت خریدن واگنهای از تاریخ مصرف گذشته ودجه ده میتوانیم حداقل بهمهندسین اروپایی مراجعه وحل مشکل نماییم

  12. تو رو خدا یکی بیاد جلوی این دو تا (رضاوهادی) رو بگیره الان قرار دعوا هم با هم میزارن حالا ده سالی یه بار هم سوارقطار نمیشن کارشناسی هم میکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.