سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: دیروز و در حاشیه مراسم افتتاح و بهره برداری از تقاطع کمربندی – فرهنگیان استاندار فارس اظهارات جالب و قابل توجهی بیان داشت که صدالبته با حقیقت فاصله نسبتا زیادی دارد. این طرح که یکی دیگر از پروژه هایی است که توسط شهرداری برروی کمربندی اجرا می شود. طرحهایی که هزینه ای سنگین بر دوش شهر تحمیل کرده و شهرداری بجای دولت اقدام به ساخت این پروژه ها کرده است.
به گزارش ایرنا استاندار فارس با اشاره به آشنایی با مشکلات کمربندی شیراز و شهرکهای منتهی به آن اظهار داشت: در یک دهه گذشته شاهد رفع بسیاری از این مشکلات و به طورکلی توسعه و پیشرفت عمرانی در شهر شیراز بودهایم.
رحیمی با تاکید بر اینکه دولت در سالهای گذشته میلیاردها تومان اعتبار به رفع مشکلات کمربندی شیراز اختصاص داده اضافه کرد: سه تقاطع عدالت، وحدت و خلیج فارس طی سال های ۸۸ تا ۹۵ با اعتبارات دولتی و تملک های صورت گرفته از سوی شهرداری احداث شده است.
وی همچنین به کلنگ زنی تقاطع مهدی آباد با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد وگفت: این تقاطع از جمله تعهدات راه و شهرسازی در کمربندی شیراز است که امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت به نتیجه برسد.
عملیات احداث چندین دور برگردان، اصلاح مسیر، نصب دوربین های ثبت سرعت و تامین روشنایی از دیگر اقداماتی است که به گفته استاندار فارس از سوی راهداری و راه و شهرسازی با هدف ایمن سازی کمربندی شیراز انجام شده است.
این اظهارات استاندار باعث شد کمی درنگ و تامل کنیم و ببینیم واقعا دولت چه کمک شایانی درباره کمربندی شیراز کرده است! تامین اعتبار تملک و نه ساخت ۳ پل در طول ۷ سال تقریبا که نه، قطعا در برابر طرحهای اجرا شده توسط شهرداری بسیار ناچیز است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به عملیات احداث چندین دور برگردان اشاره کرده و تا آنجا که دیده و اطلاع داریم هیچ دوربرگردان غیرهمسطحی در طول کمربندی شیراز احداث نشده و احتمالا منظور وی دوربرگردان های همسطحی است که احداث شده و البته بخش زیادی از تصادف و بی نظمی ایجاد در این کمربندی به خصوص در محدوده پل امام حسن تا پل خلیج فارس دقیقا مربوط به همین دوربرگردان هاست. وی در بخشی دیگر به اصلاح مسیر اشاره کرده که شاید منظور تعریض بخشی از مسیر است که البته تعریض کمربندی رکن آباد با گذشت ماه ها از کلنگ زنی به فراموشی سپرده شده است.
نصب دوربین های ثبت سرعت و تامین روشنایی از دیگر اقداماتی است که دکتر رحیمی مورد اشاره قرار داده که از سوی راهداری و راه و شهرسازی با هدف ایمن سازی کمربندی شیراز انجام شده است. درباره این ۲ مورد نیز گفتنی است که نصب دوربینهای ثبت سرعت چندین ماه است که آغاز شده و هنوز تکمیل نشده است. درباره تامین روشنایی هم کیست که نداند بخشی که در تاریکی به سر میبرد از بخشی که دارای روشنایی است بیشتر است و درواقع بخواهیم نگاهی واقع بینانه داشته باشیم اگر شهرداری اقدامی در جهت ساخت همین چند تقاطع هم روی کمربندی انجام نمیداد، بجای آمار مرگ به ازای هر ۱/۲ کیلومتر مسیر کمربندی شاهد آمار چشمگیرتری بودیم.
جناب استاندار ما عادت کرده ایم خود را با همسایه شمالی مقایسه کنیم و متاسفانه نتیجه بسیاری از مقایسه ها باعث می شود شرمسار و اندوهگین شویم از اینکه جقدر از این شهر عقب مانده ایم و مسوولان هنوز به خود نیامده اند. کمربندی و رینگهای شهری اصفهان را که با شیراز مقایسه می کنیم تازه متوجه می شویم رسیدگی دولت به یک شهر یعنی چه، نه آنچه که در شیراز میگذرد!
البته فراموش نکنیم کمربندی شیراز با گذشت سالهای از زمان ساخت هنوز کامل نشده و بخش شمالشرق آن سالهاست در دست ساخت است و هیچ چشم انداز واضحی برای بهره برداری از آن در سالهای آینده وجود ندارد، موضوعی که استاندار فارس هیچ اشاره ای به آن نکرده است.
سخنان صریح شهردار شیراز در آیین افتتاح تقاطع شهیدان یغمور
مهندس اسکندرپور بر لزوم تعیین تکلیف کمربندی به منظور حفظ جان شهروندان تاکید کرد و گفت: گرچه شهرداری به تعهدات خود در خصوص احداث سه تقاطع در این محور عمل کرده اما اداره راه و شهرسازی به تعهدات خود در ارتباط با احداث تقاطعات در کمربندی عمل نکرده است.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از سه میلیون مترمربع آسفالت در سطح شیراز اجرا شده است، افزود: دستگاه متولی کمربندی اقدام به آسفالت این شریان کند. که این سخنان مهر تاییدی است بر مطالب درج شده بالا و اینکه دولت عملکرد ضعیف و مایوس کننده ای درباره کمربندی شیراز داشته است.