سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در اوایل دهه ۹۰ بود که طرح المان ورودی غربی شیراز توسط شیراز۱۴۰۰ رونمایی شد و همان موقع هم پیش بینی کردیم که ساخت این طرح چندین و چند سال طول خواهد کشید و در نهایت شبیه به آنچه طراحی شده، نخواهد شد. به اواخر دهه ۹۰ رسیدیم و مطابق پیش بینی انجام شده هنوز این پروژه کامل نشده و مشخص نیست قرار است چه بر سر آن بیاید. اما نکته جالب اینکه مسوولان شیرازی که علمکردشان با همتایان تهرانی فرسنگها فاصله دارد، با دیدن پل طبیعت تهران دلشان لرزید و نزدیک ترین راه را برای جبران کمبودهای شیراز در زمینه المانهای نوین شهری نام نهادن المان نصفه نیمه ورودی غربی شیراز به اسم پل طبیعت دیدند که البته هنوز هم راه به جایی نبرده است.
در ماه های اخیر هم زمزمه های ساخت پل عابرپیاده برروی بلوار چمران با کاربری گردشگری شنیده شد که در ابتدا طبیعت (!) نام داشت و سپس به پل زندگی تغییر نام پیدا کرد و بازهم پیش بینی کردیم که ساخت این پروژه به دلیل بار سنگین مالی یا به مرحله اجرا نخواهد نرسید یا به سرنوشتی مانند المان ورودی غربی شیراز دچار می شود.
مسابقه طراحی این پروژه چندی پیش برگزار شد و با اعلام نفر نخست مشخص شد طرح ساده ای که مورد انتخاب هیات داوری قرار گرفته ۲ مشخصه اصلی مورد نظر همین هیات داوری در طراحی یعنی نداشتن ستون در رودخانه خشک و وجود مسیر جداگانه دوچرخه سواری را ندارد تا حاشیه های زیادی گریبان این انتخاب را گرفته و در نهایت شهردار شیراز اعلام کرد که شهرداری در انتخاب و اجرای طرح منتخب مختار است!
این هم داستان دومین پل طبیعتی که تا اینجای کار مانند پل طبیعت قبلی بیشتر در کلمات و لفاظی بود تا پروژه ای درخور اسم شیراز که به مرحله اچرا رسیده باشد.
اکنون و در سومین رویداد خبری مربوط به ساخت پل طبیعت در شیراز که البته ۲ مورد قبل تاکنون به هیچ نتیجه واضح و ملموسی نرسیده است، شهردار منطقه ۳ خبر از ساخت پل طبیعتی داده که قرار است خیابان باباکوهی را به ارتفاعات باباکوهی متصل کند.
“طهماسبی شهردار منطقه ٣ شیراز در گفت و گو با خبرجنوب از اجرای فضای شهری باباکوهی که چندی قبل کلنگ آن به زمین زده شد به عنوان دیگر پروژه بزرگ این منطقه یاد کرد و گفت: در این پروژه که قرار است فاز اول آن تا ٩ ماه آینده به بهره برداری برسد ٢۵ درصد مسیر به عبور و مرور خودرو و مابقی به یک فضای شهری مناسب و باغ ایرانی تبدیل میشود و در فاز دوم نیز که طراحی آن آغاز شده است به وسیله یک پل طبیعت به ارتفاعات باباکوهی آن سوی بولوار جمهوری متصل می شود.”
همانطور که در این مصاحبه میبنید این مقام مسوول از اجرای پلی دیگر به نام طبیعت در شیراز خبر داده که البته جزییات بیشتری درباره آن اشاره نشده اما چند پرسش در اینباره ایجاد می شود. نخست اینکه نامگذاری این پل به اسم پل طبیعت به چه دلیل است و چگونه و توسط چه مرجعی انتخاب شده است؟ دوم اینکه مراحل طراحی این پل که قرار است در آینده ای نزدیک ساخته شود چگونه انجام شده و اگر قرار است واقعا یک طرح گردشگری باشد چرا مثل پل گردشگری زندگی چمران به مسابقه نرفته است؟ سوم اینکه با توجه به اختلاف ارتفاع موجود، فضای متراکم منطقه و وجود کاربری های نظامی و مسکونی آیا ساخت این پل شدنی است و یا صرفا یک وعده اولیه و خام از سوی شهردار منطقه بوده که قرار است مانند صدها پروژه دیگری که فقط از زبان مسوولان شنیده شده برروی کاغذ بماند؟ نکته آخر اینکه با توجه به کاربری تعریف شده پروژه خیابان باباکوهی پارکینگ درنظر گرفته شده برای خودروها در چه مکانی جانمایی شده است؟
آخه چرا چیزی را که نمی تونید بسازید وعده اش را می دید