کمبود مطلق فضاهای تفریحی در شیراز

سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: با نگاهی گذار بر وضعیت گذراندن اوقات فراغت شیرازی ها بدون تردید می توان گفت شیراز از فقر مطلق در زمینه تفریحی و گردشگری به سر می برد و حضور شهرداران مختلف نیز نتوانسته موجب تغییر این وضعیت شود. در سالهای اخیر صحبتهای مختلفی مبنی بر ساخت پارک آبی، باغ پرندگان، تله کابین و فضاهای تفریحی در شیراز به میان آمده و حتی علیرضا پاک فطرت شهردار سابق شیراز کلنگ ساخت شهربازی بزرگ دراک را در آخرین روزهای حضور خود بر زمین زد که بعدا مشخص شد این طرح سرمایه گذار ندارد.
شیراز در زمینه ارایه طرحهای گردشگری جز نخستین شهرهای کشور بوده اما تقریبا هیچکدام از این طرحها به نتیجه نرسید تا به رتبه آخر ۵ کلانشهر بزرگ کشور در دارا بودن فضاهای تفریحی سقوط کند.در نمایشگاه گردشگری که اواخر دهه هشتاد در شیراز برگزار شد طرح گردشگری پارک آبی بزرگ صدرا به نمایش درآمد که نتیجه آن خلع سرمایه گذار و واگذاری طرح به شرکت دیگری بود که بازهم سرانجامی پیدا نکرد و این پروژه پیشرفت خاصی جز تخریب کوه و محیط طبیعی نداشته است. در همین نمایشگاه سخن از پارک بزرگ پرندگان در قلات به میان آمد که این طرح هم مشخص نشد به کجا رسید!

شهر سلامت بزرگ شیراز در ۹۴۰ هکتار یکی دیگر از طرحهای به نمایش درآمده در آن نمایشگاه بود که اکنون با گذشت حدود یک دهه به تازگی در مرحله ساخت معابر قرار دارد.

طرح پارک تمدنها که جانمایی ها مختلفی برای آن شد نیز همچنان معلق مانده، وعده های مختلف برای ساخت تله کابین در کوه دارک، بام شیراز و دروازه قرآن نیز در حد همان مصاحبه های همیشگی ماند.

شهربازی وعده داده شده در مجموعه خلیج فارس نیز هیچگاه به مرحله اجرا نرسید تا این سووال در ذهن شهروندان شیرازی شکل گیرد که آیا مکان دیگری جز شهربازی بزرگ و سابق شیراز که زمانی آبروی شهر محسوب میشد و اکنون جای خود را به سازه مجتمع خلیج فارس داده، برای ساخت این مجموعه نبود تا تنها مکان تفریحی شیراز از دست نرود؟

شهر گل و بلبل همچنان و تا همین سال ۹۸ از داشتن باغ گلها محروم بوده و اکنون که مسوولان افتتاح باغ گلهای منصورآباد را داده اند باید دید که این طرح می تواند نه با نمونه خارجی باغ گلهای دبی، بلکه با نمونه های داخلی مانند باغ گلهای اصفهان و یا کرج و تهران رقابت کند یا خیر!

دلفیناریوم، سالن پایتناژ، دریاچه بازیهای آبی، پیست اتومبیلرانی، سازه های بزرگ گردشگری، سورتمه، باغ کتاب و … از دیگر کمبودهای جدی شیراز در زمینه فضاهای تفریحی است که با توجه مشکلات فعلی شهر به نظر می رسد حتی در سالهای آینده نیز نباید به ایجاد چنین مجموعه هایی در شهر امید داشت.

جا دارد مسوولان محترم و در راس آن شهردار شیراز برنامه های عملی خود را در زمینه ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری و جذب سرمایه گذار را اعلام کند تا مشخص شود آیا عظمی برای جبران این کمبودها وجود دارد یا خیر!

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

12 نظر

  1. سبحان

    خوب این همیشه ویژگی شیراز بوده که نسبت به بقیه شهر ها یه چیزی کم داشته باشه. تازه پروژه ها هم یا افتتاح ننیشه یا اون چیزی که باید باشه و طرحش ارایه شده نمیشه…
    ای کاش خود شهردار هم این متن رو بخونه. گاهی اوقات ناراحتی و شور و دلهره ما مردم برای پیشرفا شهرمون از مسئولان خیلی بیشتر هست.
    آقای مدیر، آیا سایت شیراز ۱۴۰۰ واقعا نظرات ما را به دست شهردار میرساند یا نه؟

    پاسخ
  2. ارام شیراز

    خطر از بیخ گوش شهروندان شیراز رد شد

    ایسنا (- ٢٠:۴٠) ٩٨/٠١/١٧
    خطر از بیخ گوش شهروندان شیراز رد شد
    k ٢.۶ ٠
    ایسنا/ به دنبال انتشار یک کلیپ در فضای مجازی مبنی بر پرتاب صندلی یک دستگاه بازی در پارک آزادی شیراز، مدیر کل استاندارد فارس اعلام کرد که این دستگاه مجوز بهره برداری از شرکت بازرسی استاندارد نداشته است.
    مرتضی رهنما گفت: دستگاه بازی که در کلیپ منتشر شده دچار حادثه شد، سالتو نام دارد و براساس استانداردها باید هم در مرحله نصب هم بهره برداری، تاییدیه بازرسی استاندارد را دریافت کند.
    وی با تصریح اینکه برق دستگاه مورد نظر به دلیل نداشتن استاندارد بهره برداری،توسط شهرداری شیراز قطع شده بود، گفت: بهره بردار دستگاه با استفاده از برق غیرمجاز، اقدام به راه اندازی آن کرده و این اقدام منجر به یک حادثه شده است.
    مدیر کل استاندارد فارس با یادآوری اینکه حادثه شهر بازی پارک آزادی شیراز آسیب جانی به دنبال نداشته است، گفت: بهره بردار در توجیه کار خود عنوان کرده که استفاده کنندگان اعضای خانواده او بوده اند، حال آنکه برای ما جان انسان ها اهمیت دارد و فامیل و غیرفامیل تفاوتی ندارد.
    رهنما تصریح کرد که پیش از این شرکت بازرسی استاندارد به بهره بردار اخطار داده و یکی از اخطارها هم در مورد صندلی های آن بوده است.
    وی با بیان اینکه امروز توسط اداره کل استاندارد فارس، دستگاه مورد نظر پلمب و پرونده بهره بردار به عنوان متخلف به دستگاه قضایی ارجاع شده است، گفت: متاسفانه بهره بردار تخلف کرده و باید پاسخگوی اقدام خود باشد.
    مدیر کل استاندارد فارس به شهروندان توصیه و تاکید کرد که به هیچ عنوان از دستگاه های شهربازی که فاقد تاییدیه استاندارد است، استفاده نکنند.
    رهنما گفت: تاییدیه استاندارد دستگاه باید در محل نصب شده باشد و گفته ی مسئول و بهره بردار هم در این خصوص کفایت نمی کند. http://akharinkhabar.ir/local/5146656

    پاسخ
  3. نصف جهان

    امین جان شیراز هنوز تو پروژه های عمرانی خودش مونده که به سرانجام برسونه و بعلت بار مالی زیادی که این پروژ ها داره و بعضا این نوسانات قیمتها هم باعث طولانی شدن و وقفه در این پروژه ها میشه برای همین شهرداری نمیتونه پروژه تفریحی کلید بزنه. هنوز چند ساله میخان چهارتا پل بسازن این دست اون دست میکنن درحالی که ی‌ رینگ شهری کاملی نداره شیراز

    پاسخ
    1. مهدی

      ولی در عوض معابر شهری شیراز بصورت شبکه ای بسیار عریض تر از معابر اصفهان هست.
      این رو اگه بدون غرض ورزی به خیابان های این دو شهر نگاه کنید کاملا بهش پی خواهید برد. البته خود اصفهانی ها هم این مسئله رو قبول دارند.
      همچنین شهر شیراز از نظر تقاطعات غیر همسطح در وضعیتی مشابه شهر اصفهان هست با این تفاوت که تعداد تقاطع های طبقاتی بیشتری داره.

      پاسخ
    2. شیرازی

      حالا اصفهان از نظر شهریت همچین آش دهن سوزی هم نیست.
      چند وقت پیش رفتیم اصفهان دیدیم مثل چهل سال پیش هنوز اکثر به اصطلاح سوپری هاش سیب زمینی و خیار چنبر می فروشند. آخه این کجاش شهریت به حساب میاد؟
      اصفهان در کل چیزی بجز همون رینگ بقول شما شهری نداره و قطعا از نظر بافت شهری در حد شیراز نیست. حتی قسمت های جدید شهر هم بسیار فرسوده هست.
      اصفهان حتی یه رستوران یا فست فود در خور مقایسه با نمونه های متوسط به بالای شیرازی رو هم نداره.
      این چیز ها رو واقعا تو اصفهان حس کردم من.

      پاسخ
  4. ناشناس

    اصفهان و مشهد و تبریز قابل مقایسه با شیراز نیستند، خیلی پیشرفته ترن، از کمربندی تا داخل شهر از شیراز پیشرفته تر و بهترن، و کلا شهرسازی تو شیراز رتبه ی آخر رو بین کلان شهرای ایران داره متاسفانه،

    پاسخ
  5. نصف جهان

    مهدی
    تقاطع های که در شیراز داره ساخته میشه دقیقا تکنولوژی ۲۰ سال پیش چرا که هدف از ساخت تقاطع حذف چراغ قرمز ن اینکه تقاطع بسازی ولی چراغ قرمز هم باشه
    نمونه اش ساخت پل معلم گاها در همین سایت میبینیم که به مشکل ترافیک پرداخته اگه معابر شهری بزرگه پس این مشکل مربوط به چیه
    یا نمونه دیگه اون زیر گذر گلستان اگه واقعا عریضه چرا همین الانش از بزرگراهای ۱۵ سال پیش اصفهان تنگ تره و خروجی بسیار کمی داره اگه ی اتفاقی بیفته چطور میخان ترافیک زیر پل را تخلیه کنن.
    البته بحث من مقایسه نیس منظور اینکه با طولانی شدن پروژه ها هزینه های بسیار زیادی بر شهرداری تحمیل میشه برای همین نمیتونن روی پروژه های تفریحی برنامه ریزی کنن

    پاسخ
  6. فرهاد

    متاسفانه شیراز حتی از شهرهای کوچک تر مانند ارومیه یزد و حتی بندرعباس در زمینه ایجاد مراکز تفریحی جدید و جذاب عقب افتاده است

    پاسخ
  7. مهدی

    نصف جهان
    چراشو برو از چراغعلی بپرس.خخخخ. اگه شیراز بهتر از اصفهان نبود واسه حرف زدن در وصف بدی های شیراز و خوبی های اصفهان تو سایت شیراز پلاس نبودی.😂😂
    قصدم کلکل نبود نظرمو گفتم. بهر حال اصفهانی ها اکثرا وقتی میان شیراز میگن معابر شیراز عریض تره. خودم هم قبولش دارم. بطور کلی چیزهایی که بعنوان مسافر تو اصفهان دیدمو گفتم نه چیز هایی که تو فضای مجازی میگن. من کلا اهل پرداختن به توصیفات مجازی نیستم. مثلا اومدی در مورد میدان معلم اظهار نظر می کنی در حالی که اصلا نه قبل از احداث تقاطع و نه بعدش تا حالا ندیدیش. این نشون میده کلا فقط اومدی حرّافی کنی. من چنین حرافی هایی بلد نیستم.
    ولی خوب مختصر بگم هدف از ایجاد تقاطع حذف چراغ نیست. هدف تقسیم ترافیک به مسیر های مختلف هست. همچین میگی انگار تو اصفهان زیر هیچ پلی چراغ نداره!!!
    همین میدان معلم هم که می گی چرا ترافیک داره ناشی از کمبود اطلاعات هست. ترافیک قبل از احداث تقاطع وحشتناک بود. الآن خیلی خوب شده. البته ترافیک چندانی هم الآن نداره و خوبه. چراغ هم نداره!😉

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *