تاریخ : سه شنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۳ Tuesday, 3 December , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

25

عقده گشایی با تخریب اموال عمومی

  • کد خبر : 31951
  • 14 دی 1395 - 9:51

«خبرجنوب» نوشت: مدیرعامل سازمان منظر شهری شیراز گفت: سرریز مشکلات اجتماعی در قالب تخریبگری خود را نشان داده است. وندالیسم چهره تازه ای از خود به نمایش می گذارد؛ آن هم در شیراز. یک زمان روی صندلی اتوبوس ها، روز دیگر روی دیوارهای شهر و سرانجام بر تک لبه بولوارهای شهر. انگار برخی در شیراز ولعی تمام نشدنی برای تخریب اموال عمومی دارند و از قضا، بیش از همه مبلمان شهری شیراز قربانی این تخریبگری می شود و آن طور که مدیرعامل سازمان منظر و فضای سبز شهر شیراز میگوید این تخریب گری میلیاردها تومان هزینه برای شهرداری شیراز به بار آورده است؛ هرچند این شهر هنوز نسبت به برخی شهرهای دیگر کشور همچون تهران وضعی بهتر دارد ولی شاید نتوان آن را با اصفهان و تبریز مقایسه کرد.

مصداق های تخریب گری
شاید بیش از همه، عبارت «منزل مبله» مصداق وندالیسم در شیراز باشد. به قدری این عبارت روی دیوارها، جدول بولوارها، حتی عمارت دروازه قرآن و هر جا که تصور کنید نوشته شده که شهرداری برای پاک کردن آنها، یا رنگ کردن آنها هزینه قابل توجهی متقبل شده است. در شهرهای دیگر، رسم این است که برخی افراد در نزدیکی زیارتگاه ها یا جاذبههای گردشگری می ایستند و کسی چنانچه بخواهد به جای رفتن به هتل و مهمانسرا، خانه کرایه کند، او را به سمت خانه مدنظرشان راهنمایی می کنند. در شیراز اما وضع به این گونه است که افراد منتظر می مانند تا مسافران به شماره ای که روی در و دیوار نوشته شده زنگ بزنند و نشانی بگیرند. رفتاری که هزینه بالایی روی دست شهروندانی می گذارد که با پرداخت عوارض، مالیات و… در شیراز زندگی میکنند. البته این طور نیست که نوشتن عبارت «منزل مبله» روی در و دیوارها تنها مصداق «وندالیسم» یا «تخریب گری» در شیراز باشد. آن طور که سعید معصومی، رئیس سازمان منظر و فضای سبز شهری شیراز به گزارشگر «خبرجنوب» میگوید این تخریب گری ها، میلیاردها تومان خسارت به بار آورده است. البته برآورد دقیقی از اینکه چه هزینه ای بابت چنین وضعی به بار آمده وجود ندارد اما آن طور که به نظر می رسد، این رقم کم نیست.

پیاده روی در خیابان های شهر
پیاده روی در خیابانهای شیراز البته حجم گسترده تخریبگری را بهتر نشان میدهد؛ در مسیر میدان نمازی شیراز تا میدان شهرداری به راه میافتیم و سپس از خیابان نمازی و حضرتی وارد سیبویه شده و تا کوی زهرا مسیر را می پیماییم. در این مسیر، تنها دو دستگاه تلفن عمومی سالم پیدا می کنیم. روی اغلب این باجه تلفن ها با چاقو خش انداخته اند. سیم اتصال گوشی به دستگاه تلفن را قطع کرده اند یا میکروفون آن را که از جنس آهن است به سرقت برده اند. شیشه بسیاری از کابین های سبز رنگ تلفنهای عمومی هم شکسته است. شاید به همین خاطر، مخابرات تصمیم گرفته همه تلفن های عمومی را از معابر جمع آوری کند. روی دیواره بولوارهای زند و سیبویه تا جایی که چشم کار می کند شماره منزل های مبله نوشته شده و شماره و نشانی رستورانهای بیرون بر. برای نمونه در تقاطع انوری و زند به خوبی مشخص است که شهرداری بارها روی این نوشتههای بینظم را رنگ کرده و باز با دست خطی بسیار زشت، بار دیگر شماره تلفن نوشتهاند؛ تخریب دیوار و درهای سرویسهای بهداشت عمومی با نوشتن جملاتی نازیبا که در شان هیچ انسانی نیست که دیگر به کنار. اما این ها هم هیچ کدام به تنهایی مصداق وندالیسم در شیراز نیستند. برای نمونه بارها به قدری درپوش شبکه های فاضلاب در شهر به سرقت رفت که شهرداری چارهای ندیده جز اینکه روی درپوشهای فاضلاب و مخابرات را آسفالت کند. نمونه دیگر، سرقت پیاپی مجسمه ها در شهر و دیگری به سرقت رفتن دیگ تندیس یادمان آش نذری در پارک خلدبرین بود. سارقان به این خیال که دیگ مسی است آن را به سرقت بردند، غافل از اینکه دیگ از جنس فایبرگلاس است و قیمتی ندارد. این شده که شهرداری برای نصب تندیسهای هنری در شهر چاره ای جز استفاده از مواد فایبر گلاس نمی بیند. چیزی که دلخوری هنرمندان تندیس ساز را در پی داشته است تا جایی که علی قصردشتی، تندیس ساز شیرازی به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید: «با این وضع بسیاری از آثار هنری ما از میان می رود و میراثی از نسل ما به نسل آینده نمیرسد».

خسارت هایی برای تابلوهای راهنمای شهری
اما این طور که به نظر می رسد بیش از همه، مبلمان شهری شیراز قربانی وندالیسم شده اند و کمتر از همه اتوبوسهای شهری. به ویژه اتوبوس هایی که در جنوب شهر شیراز و مناطق کمتر برخوردار تردد می کنند. ناصر شمس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به گزارشگر «خبرجنوب» میگوید: «ما از این نظر که مردم به خوبی از اتوبوس ها نگهداری می کنند قدردان آنها هستیم؛ به ویژه اتوبوس هایی که در جنوب شهر تردد میکنند جزو سالم ترین اتوبوس های ما هستند. اما به ویژه در تابلوهای شهری دچار مشکل هستیم و در زمان چهار شنبه سوری خسارت قابل توجهی به آنها وارد میشود».
شمس همچنین می گوید که به خاطر به سرقت رفتن درپوش شبکه های فاضلاب و مخابرات، شهرداری روی آنها را آسفالت کرده است.همچنین سعید معصومی، مدیر عامل سازمان منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گزارشگر «خبرجنوب» می گوید که وندالیسم در شیراز چیزی است که همه مجموعه شهری را با خود درگیر کرده است. او ادامه می دهد: «حتی نصب برچسب روی در و دیوارهای شهر خسارت به بار می آورد. البته وندالیسم پدیدهای است که در همه جوامع دیده می شود ولی در شهری چون شیراز باید راه هایی را بیابیم که نیازها پاسخ داده شود تا از شدت این مشکل کاسته شود».
او ادامه می دهد: «گاهی سرریز مشکلات اجتماعی به صورت تخریب گری ظهور می کنند و در قالب برخوردهای فیزیکی و تخریبی خود را نشان می دهد. این پدیده را به ویژه در شیراز فراوان می بینیم. آنچه در قالب خدمات، منزل های مبله و … روی دیوارهای شهر نوشته میشود سالانه میلیاردها تومان هزینه به بار می آورد».
این است که به باور معصومی باید راهی برای رفع مشکلات اجتماعی فراهم شود تا بتوان از شدت خسارت هایی که به سمت تخریب ساختارهای شهری سرریز می کند کاسته شود. ضمن اینکه بسیاری از این خسارت ها گاهی به صورت ناخواسته و از سرناآگاهی به شیراز وارد می شود. نمونهاش، تخریب گسترده فضای سبز شهری و همچنین منابع طبیعی در روز ۱۳ به در. ضمن اینکه حجم زباله ای که شیرازی ها روزانه تولید می کنند و بخشی از آن را در فضای سبز و گوشه خیابان ها رها می کنند هم میتواند مصداق دیگری برای تخریب گری باشد. نمونه اش، حاشیه جاده های فارس که پر هستند از زباله هایی که مسافران از شیشه خودروهایشان بدون توجه به خسارتی که روی دست فارس و طبیعت بکر این استان می گذارد به بیرون پرتاب می کند. این است که باید پرسید آیا چنین رفتاری به راستی رفتاری در شان یک شهروند است؟

۴۶

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=31951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. باید نیروی انتظامی و قوه قضایی وارد عمل بشن و جرایم سنگین در قانون برای اینها در نظر گرفته شود به عنوان مثال شلاق در ملع عام پلمپ یا مصادره منزل به عنوان متخلف و تخریب کننده به اموال عمومی یا حبس دارز مدت از ۲ تا ۸ سال باید چند مورد اجرا کنن ببینید این بی ریشه هایی که این کارهارو میکنن دیگه دمشونو جمع میکنن میرن همون دهاتشون

  2. کدوم فرهنگ این ملت به کورش رفته که انقد هم افتخار می کنند ؟ افتخار بکنید اشکالی نداره ولی یه ذره هم رسم و روشش را عمل کنید .این چه فرهنگیه ؟جهان سوم که چه عرض کنم جهان صدم هستیم با این رفتارای عجیب و غریب شهروندی .البته همه رو نمیگم اما انقدر زیاد هستن متاسفانه که بگیم “بخش قابل توجهی از مردم ”
    گزارش جالب و البته تاسف باری بود .مرسی .
    به نظرم مجسمه ها باید در ابعاد خیلی بزرگ و روی سکوهای بالای ۱۰ متر ساخته بشه تا نشه دزدیدش .و تمام مبلمان و صندلی و باجه ها رو طوری بسازند که آرنولد ترمیناتور هم نتونه خرابش کنه .بعضی محله ها دیدم روی آیفون زنگ خونه نرده نصب شده !

  3. امان از هجوم دهاتیان و بی فرهنگ ها به پایتخت فرهنگی ایران. امان از هجوم بی سوادان و بی شعوران به شیراز. امان و صد امان از حساااااااااادت به شیراز دلنواز. خودم ن بارها شاهد تخریب تابلوهای راهنمایی سطح شهر بوده ام. باید افرادی که این تابلوها را خراب میکنند به صلابه کشید. این حرفا رو از روی تعصب و جوگیری نمیگم. هروقت تابلوهای شهری و برون شهری خصوصا از حدفاصل دروازه قرآن تا اکبرآباد رو میدیدم که خصوصا در ایام توحش گرایانه چهارشنبه سوری سیاه و خراب شدن از این متوحشان ساکن در شهرمون احساس نفرت میکردم. تا زمانی که برخورد قاطع با این افراد صورت نگیرد کار به جایی نخواهد رسید.امیدوارم حالا که شهرداری در طول یکسال اخیر تابلوهای فرسوده رو جایگزین کرده و اقدام به نصب تابلوهای جدیدی در نقاط مختلف شهر کرده دیگه شاهد این رفتارهای پیش از تاریخی و متوحشانه نباشیم.

  4. به نظر من سیستم قضایی با اونهایی که باید برخورد کنه کاری نداره و با کسایی که جرمی مرتکب نشدن شدید برخورد میکنه. به عنوان مثال روی در و دیوار تمامی خونه ها برچسب های زیادی چسبونده شده برای تخلیه فاضلاب، لوله باز کنی‌و … که منظر شهر رو خیلی زشت کرده و روش شماره تماس هم داره. می بایستی از روی شماره تماسشون ردشون رو زد و پیداشون کرد و علاوه بر جریمه نقدی جهت پاکسازی برچسب ها ، چند ماه هم براشون زندان برید. خیلی ساده ست. شلاق زدن در ملا عام هم که دوستمون گفت یک اقدام وحشیانه و قرون وسطاییه و ثابت شده جواب نمیده. درست کردن رفتار مردم با یک سیستم قانونمند و نظارتی کار دشواری نیست منتها یه عده منافعشون در هرج و مرجه.

  5. من میگم اقا باید برخورد شدید شه.یارو نوشته رو دیوار حافظیه منزل مبله.!!من میخام بدونم چرا ابنیه تاریخی حفاظت نمیشه اصلا؟؟؟چرا باید کسی جرات کنه رو دیوار سعدیه حافظیه فحش بنویسه؟؟من نمیکم برا هر اقر تاریخی هزار تا ادم بزارن ولی خیلی کارهای حفاظتی میشه انجام داد.رو سطح جداول وقتی نوشته منزل مبله خب دستکاه قضا ورو کته اینا بزه تخریبه.شهرداری مدعی شه.تقاطع ها پل ها من بارها گفتم شهرداری و نهادهای مربوطش میتونن خیلی کارا کنن ک کسی دیگه راضی نشه دیوار نوسی کنه.پل های نا وقتی رنگ سیمان و بتون باشه وقتی ی طراحی شیک و مناسب نداشته باشه خب این خودش ی بهونه دست بیفرهنگا میده برا دیوار نویسی.شهردار بیاد ستون های پل ها تفاطع ها رو رنک امیزی نفاشی خاص کنه نثلا .بیایم به قول حفوقدانان فرصت های بزه و جرم رو بگیریم.

  6. خسارت جدید هم اینکه بسیاری از دوربین های بلوار رحمت رو زدن داغون کردن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.