شهردار شیراز با تاکید بر اینکه باید به دنبال توسعه سیستمهای حمل و نقل عمومی باشیم، ابراز امیدواری کرد که طی ۵ سال آینده، ۱۰۰ کیلومتر خط تراموا در شیراز احداث شده باشد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس علیرضا پاک فطرت در همایش همیاران پلیس، فرهنگیاران ترافیک، راهوران محله و تجلیل از نمونه های ترافیکی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در شیراز برگزار شد، گفت: سال گذشته ۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری شد که امسال این اتوبوسها به شهر اضافه میشود و امیدواریم تا پایان امسال قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز منعقد شود.
وی با تاکید براینکه شورا و شهرداری شیراز بر توسعه امکان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر اصرار دارد، دنبال کردن تهیه طرح جامع حمل و نقل شهری توسط دانشگاه را یادآور شد و گفت: دانشگاه شیراز باید بداند که این یک طرح پژوهشی صرف نیست که آن را توسط چند دانشجو بتوان انجام داد؛ این طرح باید توسط اساتید برجسته تهیه و در قالب یک طرح اجرایی ارائه شود.
شهردار شیراز، افزایش تعداد دوربینهای نظارت تصویری در شیراز از ۱۵۶ دستگاه به ۲۶۰ دستگاه و احداث ۲۰۰ کیلومتر طولی خطوط فیبرنوری و ایجاد مرکز کنترل و نظارت ترافیک را از اقدامات خوب انجام شده دانست. علیرضا پاکفطرت با بیان اینکه طی سالهای اخیر تعامل بین شهرداری شیراز و پلیس راهور به سطح مطلوبی رسیده است، گفت: امروز تمام منیتها کنار گذاشته شده و سطح تعامل بین شهرداری و پلیس راهور بسیار مطلوب شده است.
شهردار شیراز با یادآوری اینکه روزانه حدود ۴۰۰ دستگاه خودرو به شیراز اضافه میشود، گفت: با تداوم این روند ۱۰ سال دیگر تعداد خودروهای موجود در شیراز به تعداد جمعیت کنونی این شهر خواهد بود و این یعنی غلبه خودرو بر انسان.
علیرضا پاکفطرت با اشاره به اینکه برابر آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایران بیش از ۴۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است، دستیابی به شرایط بهبود یافته در این زمینه را نیازمند وجود وحدت و هماهنگی بین دستگاههای مختلف و توجه به تجربیات کشورهای مختلف جهان دانست.
شهردار شیراز، لزوم ایمنسازی تمام راههای برون و درونشهری، ارتقا استانداردهای خودروسازی، اعمال قوانین سختگیرانه، انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی، مشخص شدن سهم هر دستگاه در بروز حوادث رانندگی و دریافت غرامت از هر دستگاه در صورت اثبات تقصیر در وقوع حادثه را از الزامات دانست.
از شهردار کلانشهر شیراز خواهشمندیم هر چه زودتر مسیرهای چندگانه ترموای شیراز اعلام شود و برنامه زمانی ساخت و افتتاح خطوط برای شهروندان اطلاع رسانی دقیق گردد.
یعنی سالی ۲۰ کیلومتر آیا عقل سلیمی با توجه به سابقه احداث پروژه های عمرانی در کشور و شیراز (به ویژه مترو) این حرف شهردار را باور می کند؟!
فرهاد جان
اجرای تراموا راحت هست و ریل گذاری ان مثل مترو زود انجام میشود . روزی ۷۰ متر رو راحت میشه اجرا کرد .
فرهاد جان. هزینه ی تراموا تقریبا یک هفتم مترو هست، نمیگم حجم کار در پنج سال زیاد نمیشه با این اوصاف، ولی بله عقل سلیم باور میکنه، چرا که نه؟
همه میدونن که بخش زیادی از بودجه ی اختصاص داده شده به متروی شیراز در خط یک در حال هزینه بوده و هست، با این وجود،در کنار خط یک حفاری حدود پنج کیلومتر از خط دو هم در ۳ سال انجام شده اگه بگیم حدود ۷۰ درصد هزینه ی این پنج کیلومتر از خط دو تا بحال انجام شده باشه و مابقی خرج تجهیزات بشه، با هزینه ی اجرای این میزان از خط دوم چیزی در حدود ۲۰کیلومتر تراموا رو می تونستند افتتاح کنند.
این یعنی اگه بعد از افتتاح خط یک که خودش تقریبا طولی به اندازه ی مجموع خطوط ۲ و ۳ داره، خط دوم رو بصورت خط در حال احداث اصلی و خط سوم رو هم بصورت جنبی بسازند، بسادگی میشه این قول رو محقق کرد. البته باید توجه داشت که خط یک ۲۵ کیلومتر، خط دو ۱۵ و خط سه ۱۲ کیلومتر طول دارند،
با این اوصاف افتتاح خط یک هزینه ای به مرتب بیشتر از خطوط دو و سه رو داشته، همه ی این توضیحاتو دادم تا آخرش برسم به این نتیجه که در مجموعه ی شهرداری،در زمینه ی حمل و نقل عمومی شهر خیلی بیش از اون چیزی که جنابعالی در نظر داری هزینه شده و هزینه میشه و هم عزم راسخ وجود داره و پاسخ اون شبهه ای که مطرح کردی در مورد سابقه ی پروژه های شیراز رو دادم خدمتتون.
شما به این توجه کن که خط یکی که امسال افتتاح میشه هزینه ی اجرای تمامش، به اندازه ی هزینه ی اجرای ۷۰ کیلومتر تراموا،بیشتر از کل خط ۲ بوده که همه میدونیم بیشتر کارهای ساخت متروی شیراز در ۶ سال اخیر انجام شده، حالا شما حساب کن که حرفت در مورد پیشینه ی پروژه های عمرانی درسته یا نه؟
البته این عقیده ی منه و قصد تحمیلش رو ندارم.
پس چرا در هیچ یک از شهرهای ایران اجرا نشده است؟ با این اوصاف مسئولین علیرغم مزیتهای تراموا به دلیل تآکید بر ایجاد مترو با حیف و میل پول من و شما ظلم بزرگی در حق مردم کرده اند و باید پاسخگو باشند
تراموا ظرفیت کمتری نسبت به مترو داره و برای جایگزینی مسیرهای اتوبوسی مناسب هستند. مترو زیر زمین هست فضایی اشغال نمیکنه و اتصال خطوط به راحتی انجام میشه و میشه اونرو براحتی به فرودگاه ها و ترمینال های اتوبوس و ایستگاهای های راه آهن متصل کرد، اما مونوریل چطور؟
ضمن اینکه مترو به عنوان پدافند غیرعامل هم کارایی داره
صحبت شما مثل اینه که بگیم چرا بجای مترو، بی آرتی نساختند ویا چرا بجای مترو خطوط اتوبوس های درون شهری رو گسترش ندادند که امین جان زحمت کشیدند و مبسوط پاسخ شما رو دادند.
پاسخ سوال شما خیلی واضح تر از این حرفا بود ولی امین جان زحمت کشید و پاسخ شما رو کاملا مبسوط داد!
صحبت شما مثل اینه که بگیم چرا بجای مترو خطوط اتوبوس مثل بی آر تی رو گسترش ندادند؟
امین عزیز مترو استفاده پدافند غیر عامل داره درسته وای نه متروی ما! که با استفاده از روش بکگن و پر کن ساخته شده، البته واقعا اینکه تو پنج سال بتونن ۱۰۰ کیلومتر تراموا احداث کنن شک بر انگیزه! هممونم میدونیم ولی چون ذوق زده میشیم یادمون میره که چه خبره! شهردار خوبمون لطف کنن مسیر کوتاهی رو به عنوان پایلوت اجرا کنن بهبرداریش صورت بگیره ببینیم نتیجه چی میشه!
یه چیزی هم یادم اودم بگم شهرداری در تفکیک اراضی متاسفانه مثل ۵۰ سال پیش عرض کوچه هارو در نظر میگیره یعنی عرض کوچه ای که امروز احداث میشه برابر با کوچه های منطقه اصلاح نژاده که چند دهه پیش ساخته شده و این خودش جای تعجب داره! اونهم ساختمان های امروزی که همگی چند واحدی هستند
بکن پر کن؟ این حرفای کوچه بازاری رو کی میخوایم بذاریم کنار. تونلهای مترو شیراز و تجهیزات بکار رفته در مترو شیراز مطابق با استانداردهای جهانی هست.
درود
به قولی سنگ بزرگ نشانه ی نزدن هست؛ شهرداری شیراز برای “احداث ۱۰۰ کیلومتر خط تراموا تا ۵ سال آینده”قدرت مالی لازم رو داره اما با توجه به سابقه ی ای که ما طی چند سال اخیر از تیم مدیریتشون دیدیم جسارت لازم برای انجام اینکار و توان مدیریتی لازم رو متاسفانه ندارند
همچین میگین سنگ بزرگ که مسئولینمونم توهم میزنن و فکر میکنن خیلی کار سختیه و دیر انجامش میدند!
چرا الکی جو میدی دوست عزیز؟؟؟
وقتی سطح انتظارات منو شما در این حد پایین باشه که صد کیلومتر تراموا بنظرمون سنگ بزرگ باشه، مسئولینی که قصد کمکاری دارند راحت تر جو رو مساعد برای کمکاری میبینن،چون من از ادبیات شما فهمیدم که با ۲۰ کیلومتر هم راضی میشی! حالا اگه همه ی مردم شهرمون به اندازه ی شما اهداف نه چندان بزرگ رو،عظیم ببینند،اونوقت وای به حال شهرمون!
دوست عزیز هزینه ی ساخت کل ۱۰۰ کیلومتر تراموا به اندازه ی خط ۲ متروی شیراز نیست که ۱۵-۱۶ کیلومتر هم بیشتر طول نداره.
حالا فرض کن بر کل خطوط متروی شیراز یه خط هفتم کوچیک هم اضافه بشه؛ این اتفاق خیلی گنده ای هست که اینطور جو میدی؟
دوست عزیز خواهش میکنم صحبت شهردار و همچنین نظر بنده رو یک بار دیگه بخونید،این نقل قول از شهردار است: “امیدواریم طی پنچ سال آینده صد کیلومتر تراموا در شیراز اجرا شده باشد”
بنده عرض کردم شهرداری توان مالی اجرای اینکار رو داره و حرفی از ناکافی بودن بودجه نزدم اما با پسرفت های که در این سه چهار سال اخیر در زمینه مدیریت شهری و اجرای پروژه های ناقص و طولانیمدت از تیم مدیریتی شهرداری دیدم ،امید چندانی به عملی شدن این حرفشون ندارم ،چهارسال هست که میخان بی آر تی اجرا کنند هنوز امروز فردا میشه،(یادمه سال نود قرار بود از مصدق تا پارامونت اجرا بشه،حتی بنرهای اون رو هم چند جا نصب کرده بودند که از اول مهر را اندازی میشه و اتوبوس هاش با رنگ قرمز مشخص هستند اماچی شد؟)
همین طور سه سال هست که در شش ماه آینده میخان نیمی از تاکسی های شیراز رو به کارت بلیت مجهز کنن
در رابطه با اجرای تراموا باید مطالعات و امکان سنجی و نیاز سنجی ان در خیابان های شهر انجام بشه،چراکه باید سیستمهای حمل و نقل دیگه مثل اتوبوس و تاکسی و مترو هماهنگ باشه،همینجوری که نمیشه گفت میخاییم صد کیلومتر تراموا داشته باشیم.
در اخر امیدوارم که از سیستمهای حمل ونقل عمومی متناسب با نیاز کلانشهر شیراز بهرمند شویم چراکه شهرمون فاقد سیستم حمل نقل عمومی جامع و فراگیر است
بطور کلی صحبت های شما در مورد بی آر تی صحیحه ولی اگه بخوایم در کل پروژه ها و کارهای انجام شده در شهر رو مبنای کار قرار بدیم بنظرم کم لطفیه که مثلا تلاشهای انجام شده در احداث مترو رو نادیده بگیریم.
ضمن اینکه اگر به صحبتهای شهردار توجه کنید،ایشون از مطالعات تراموا توسط دانشگاه شیراز خبر دادند نه اینکه بدون مطالعه بخوان اجراش کنند.
یک منبع جدید درامد شهرداری باید تعریف کند از خودروهای فرسوده والوده هزینه بیشتری بگیرید خودروهایی که از تونل و پل ولی عصر رد می شوند عوارض بگیرد محدوده مرکزی که وسایل نقلیه عمومی مثل مترو یا ترامو هست از خودروهای تک سرنشین عوارض گرفته شود کلیه پارک های کنار خیابان ها را تعطیل و جرایم سنگین در نظر گرفته شود یک باند به خیابان افزوده می شود و الودگی هوا کمتر و تردد بهتر می شود ضمنان هرکس هوارو الوده می کند هزینه باید بدهد هرکس ماشین استفاده می کند هزینه باید کند چرا از جیب همه مردم کسر شودشهردار باید پول را صرف تولید ناخالص شهر کند نه زمینه را برای عشق و حال قشر مرفه بی کار و گرانی بیداد می کند شهردار وشورای شهر چه کردند درامد ناخالص شیراز یک صد هزارم توکیو هم نیست وظیفه شورا و شهردارتوسعه شهر از لحاظ شهری بادر نظر گرفتن درامد ناخالص می باشد
شما احیانا خودت علیرضا پاکفطرت نیستی؟
این چه وضعشه دوست عزیز، واسه ی تردد توی خیابونا ازمون عوارض بگیرند؟؟
دوست عزیز خیای لتند رفتی! اینطوری که شما برنامه ریزی میکنی واسه ریشه کنی یک کشور و انحطاط مردمش برنامه ریزی میکنن! مملکت با این وضع تورم و سطح پایین درآمد اونوقت این همه هزینه هایی که شما داری میتراشی!!!!
خودرو تک سر نشین شاید مسافرانش رو پیاده کرده باشه در حال برگشت باشه! مگه میشه هر تک سرنشینیو گرفت و ازش عوارض گرفت!!
خواهشا قبل از صحبت کردن کمی فکر کنید جای دوری نمیره!
بنظر من باید بجای هزینه تراموا ، وضعیت ظاهری و عمومی شهر مثل وضعیت آسفالت، جوی های آب ،باغچه ها، خط کشی خطوط و عابرپیاده، سیستم جمع آوری زباله ها،دیوارنویسی ها ،اوضاع نابسامان تابلوهای مغازه ها ،دستفروش و وانت فروشها ،مکان های ورزشی و تفریحی و بسیارى دیگر سروسامان بدن.شهری تراموا داشته باشه ولى خط عابرپیاده نداشته باشه!هرچند همین تراموا هم حالا حالاها ساخته نمیشه(بخث مترو جداست چون اون ساختنش مصوبه دولت بوده و بودجه و پیمانکاراش از مرکز اومده بودن) و تا ده سال مصاحبه میکنن و وعده میدن..
از کی تاحالا بودجه مترو از تهران میاد؟ خط ۲ که تا الان دولت ریالی پرداخت نداشته، خط یک هم در بهترین حالت ۵۰-۵۰ بوده
من خودم مدتی قبل از افتتاح فازیک تو مترو کارکرده ام البته کاملا درجریان کلان مترو نیستم ولی چیزی که من با چشم خودم دیده ام این بود که بیشتر پیمانکاران و نیرو های عملیاتی و اجرایی مترو ازکلانشهرای دیگه اومده بودن و سیستم مدیریتی و اجرایی آن کاملا متفاوت با پروژه های شهرداری بود.
مدیریت کلان طرح بر عهده شهرداری شیراز هست و شرکتهایی هم که حاضر میشن بر اساس مناقصات برگزار شده انتخاب میشن. ضمن اینکه بودجه ربطی به اینکه پیمانکار از کجا هست نداره