شهردار شیراز گفت: اصلاح برخی نقایص در سطح شهر و جامعه خارج از حیطه اختیار شهرداری است. علیرضا پاک فطرت در دیدار با اعضای جامعه روحانیت مبارز این شهر اظهار داشت: آنچه که برخی از اعضای جامعه در مورد واگذاری کامل پروژه توسعه حرم به شهرداری بیان کردند، ظرایفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: به هر دلیل گویا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در چند سال بخت آن را نداشته که از مدیرانی دلسوز و ثابت قدم بهرهمند باشد و این امر مشکلات بسیاری را رقم زده است. پاک فطرت ادامه داد: هر زمان که مردم بومی از نقطهای در شهر کوچ کرده و مهاجران و حاشیهنشینان به جای آنان ساکن شدهاند، اتمسفر فرهنگی آن منطقه یا محله دستخوش تغییر شده است.
وی اضافه کرد: در مورد بافت مرکزی شیراز ما بسیار تلاش کردیم و چند بار به تهران رفتیم که با افزایش مجوز ارتفاع از ۵/۷ به ۵/۱۰ رغبت مردم برای ساختوساز در شیراز قدیم را افزایش دهیم. پاک فطرت خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق میافتاد، مردم امیدوار شده به این مناطق باز میگشتند و دست مهاجران از ساختوساز مخروبهها کوتاه میشد. وی بیان کرد: در این مناطقگاه یک خانه تاریخی یا میراثی را مشخص کرده و دور آن به شعاع بزرگی دایره کشیدهاند و شورای بافت دغدغه تاریخی اجازه نمیدهد در این مناطق ساختوساز انجام شود. شهردار شیراز تصریح کرد: مسایل مربوط به میراث فرهنگی از توان شهرداری خارج است و در این زمینه به قانون گذاری نیاز داریم.
*قیمت ارزان بنزین در ترافیک و تصادفات نقش دارد
شهردار شیراز در ادامه سخنان خود گفت: در دنیا قیمت واقعی بنزین از مالکان خودرو دریافت شده و با پول آن بهترین قطارهای بینشهری و جادهها راهاندازی میشود. پاک فطرت ادامه داد: در چینگاه در برخی مناطق مردم به نان شب محتاج هستند اما در همان مناطق قطار سریعالسیر با سرعت ۴۰۰ کیلومتر شهروندان را از شهری به شهر دیگر میبرد. وی خاطرنشان کرد: ما در ایران بر روی سوخت، یارانه میدهیم و برای ساخت اتوبان جدید بودجه نداریم و یک قطار مانند شیراز – اصفهان در عرض یک دهه به بهرهبرداری میرسد که سرعت انتقال آن در مردم ایجاد رغبت نمیکند. پاک فطرت ابراز داشت: در شهرها نیز به سبب ارزان بودن بنزین بسیاری از افراد به دنبال خرید یک مورد ساده از این سوی شهر به آن سوی دیگر رفته و ترافیک ایجاد میکنند.
*مشکل سد معبر با اشتغال پیوستگی معنایی دارد
شهردار شیراز در ادامه ابراز داشت: در سالهای اخیر سیل مهاجرت به شیراز افزایش یافته و بسیاری از این مهاجران افراد فقیر و بیکار هستند که به سبب نبود اشتغال از شهرستانهای کوچکتر به این شهر کوچ میکنند. پاک فطرت افزود: برای حل این مشکل باید به شهرستانها و روستاها توجه کافی کرده و امکانات را در آن مناطق گسترش دهیم. وی تصریح کرد: اگر مشکل اشتغال حل شود مشکل سد معبر نیز در شیراز از میان رفته و نیازی به برخوردهای قهری با عوامل سد معبر نخواهد بود. شهردار شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری چند مکان برای دستفروشان مشخص کرده، جمعه بازار و شنبه بازار و… به راه انداخته اما دوباره موج جدیدی از افراد بیکار به همان مناطق رفته جای دستفروشان قبلی را پر میکنند. پاک فطرت با اشاره به زخمی و مجروح شدن کارکنان شهرداری در زمان جمعآوری سد معبر بیان کرد: ما جلسات بسیاری با جهاد کشاورزی و بازرگانی برگزار کردیم اما وانتهای دستفروش به مکانهای تعیین شده نمیروند و میخواهند در کنار خیابان و محل عبور مردم حضور داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: از نظر حقوقی تا زمانی که یک دستفروش بار خود را بر روی زمین نگذاشته شهرداری اجازه برخورد با وی را ندارد و تنها نیروی انتظامی میتواند آنان را به سبب پارک دوبل جریمه کند.
*برای نگهداری معتادان و متکدیان منع قانونی داریم
شهردار شیراز در ادامه این نشست در مورد نکات مطرح شده از سوی اعضای جامعه روحانیت مبارز این شهر، ابراز داشت: سال گذشته اردوگاه سلامی برای ساماندهی معتادان اطراف حرم و سطح شهر راهاندازی شد. وی افزود: برای متکدیان نیز اماکنی را در نظر گرفتهایم اما فرهنگ مهربانانه مردم شیراز باعث میشود که برخی از این افراد درآمد روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را کنار نگذارند. پاک فطرت با اشاره به اینکه بسیاری از متکدیان شیراز از استانهای دیگر وارد این شهر میشوند، خاطرنشان کرد: شهرداری از نظر حقوقی برای نگهداری متکدیان مشکل دارد؛ چنانکه سال گذشته یک متکدی از دست شهرداری گریخت و سه سال است که فرزند وی که یک سرهنگ است کارکنان ما را به دادگاه میبرد. وی تصریح کرد: شهرداری امکان ساخت و افزایش اردوگاه را دارد اما عوامل قضایی باید در این اماکن مستقر شوند؛ چرا که همان معتادی که تا دیروز کارتنخواب بوده اگر در اماکن شهرداری فوت کند چند مدعی و خونخواه پیدا خواهد کرد.
*احداث ۵ هزار پارکینگ در نقاط پر ترافیک
شهردار شیراز در ادامه این نشست بیان کرد: تمام کارهای لازم برای اجرای محدوده طرح ترافیک این شهر انجام شده و علاوه بر خطوط ویژه اتوبوسرانی، ۵ هزار واحد پارکینگ بر روی سطح زمین در گلوگاههای ترافیکی احداث شده است.
پاک فطرت اضافه کرد: اگر وزارت کشور مجوز اجرای طرح ترافیک را ابلاغ کند، تردد به محدوده مرکزی شهر و اطراف حرم کنترل شده و بسیاری افراد با حملونقل عمومی در دسترس، خود را به اماکن مقدس رسانده مسیر کوتاهی را پیادهروی میکنند و تنها استثنای این امر در مورد معلولان و جانبازان است. پاک فطرت سپس از آموزش هفتگی رانندگان اتوبوس و تاکسی سخن گفت و افزود: ما برای ساعاتی که رانندگان در کلاس حضور مییابند، مبالغی را پرداخت میکنیم که این افراد از کسب و کار خود باز نمانند.
*شهرداری الکترونیک در دست تکمیل است
مدیر شهری شیراز همچنین اظهار داشت: در حال حاضر برونسپاری وظایف شهرداری در حال انجام است و از ۲۲۵ وظیفه، ۷۷ مورد به دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار میشود. وی افزود: روند الکترونیک شدن خدمات در نهایت باید به آنجا منتهی شود که شهروند بدون نیاز به خروج از خانه بتواند از طریق اینترنت درخواست ارایه داده، فرم پر کند و پاسخ بگیرد. وی در مورد برخی شایعات در مورد زمینهای افزوده شده به برخی قبرستانهای شیراز نیز تاکید کرد که در ۹۵ درصد موارد این زمینها مالکی ندارد و غصب در مورد آن صدق نمیکند؛ چرا که شهرداری این زمینها را از منابع طبیعی خریداری کرده است.
*سرانه نگهداری شهر برای هر شهروند ۸۰۰ هزار تومان
شهردار شیراز در ادامه دیدار خود با اعضای جامعه روحانیت این شهر تصریح کرد: سرانه نگهداری شهر برای هر شهروند حدود ۸۰۰ هزار تومان است و بر روی کاغذ یک خانواده متوسط برای نظافت خیابان و کوچه، جمعآوری زباله، فضای سبز، فضای تفریح و ورزش، مبلمان شهری و پارکینگ و… باید ۴ میلیون تومان بپردازد. پاک فطرت افزود: شهرداری اگر پول برق پارکها و بوستانهای خود را نپردازد با خاموشی آن مواجه میشود و تمام این مبالغ از عوارض خود مردم تامین شده است.
وی ادامه داد: توزیع بودجه شهرداری بر عهده شورا ست و شهرداری تا آنجا که بتواند به تعمیر مساجد و اماکن مذهبی کمک میکند. این مسوول شهری خاطرنشان کرد: ساخت چند مسجد فاخر با معماری ویژه را در دستور کار داریم و سال گذشته ۳۰ زمین را به رایگان برای ساخت حسینیه و مسجد در اختیار قرار دادهایم.
*مخالفت همسایگان با ساخت سرویس بهداشتی عمومی
پاک فطرت بیان کرد: در مورد کمبود سرویس بهداشتیگاه شهرداری میخواهد در جایی اقدام به ساخت کند اما یا زمین وجود ندارد یا وجود دارد و همسایگان با ساخت آن مخالفت میکنند. وی افزود: در این زمینه باید شورا مصوب کند که اماکن تجاری و اداری در ازای تخفیف در عوارض موظف به ساخت چند چشمه سرویس بهداشتی با کاربری خصوصی و عمومی شوند. شهردار شیراز همچنین از احداث ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در سال گذشته خبر داد.
*شهر باید دروازه داشته باشد
این مدیر شهری در ادامه گفت: با توجه به آنکه ۶۵ درصد معتادان استان فارسی نیستند و در عرض یک هفته شیرآلات سرویسهای بهداشتی سطح شهر سرقت میشود، باید از ورود معتادان غیر بومی جلوگیری شود. وی ادامه داد: نباید هر کس با یک خودروی قراضه بتواند راه شهر را در پیش گرفته و در آن هر کاری میخواهد انجام دهد چرا که این شهرها محل زندگی مردم و خانوادههای آنان است.
پاک فطرت در همین زمینه از تهیه طرح برای ورودیهای شیراز خبر داد و گفت: از سمت اهواز و بوشهر و همچنین فسا مجموعههایی را با امکانات ویژه زیبا راهاندازی کرده و امکان استقرار پلیس را نیز فراهم خواهیم کرد.
وی از در دست ساخت بودن ۹ پارکینگ طبقاتی خبر داد و اضافه کرد: در خلد برین و دروازه کازرون حدود یکهزار واحد پارک در حال اتمام است و به زودی با برداشتن تجاریهای نامناسب، معبر امامزاده را در دروازه کازرون خواهیم گشود.
پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: قبرستان دارالسلام شناسنامه شیراز است و با همکاری اوقاف و میراث فرهنگی، طرح ساماندهی این مکان اجرا شده و حدود و ثغور آن بسته میشود و فضای سبز نیز در آن احداث خواهد شد.
عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه
به داد ما پایین شهری ها برسید
از کار گرهای تو نل سعدی که میپرسم میگن که تونل یه عیب بزرگ داره از دو طرف به هم نمیرسه؟؟؟؟؟ راسته؟؟؟؟؟
این بود تونل سعدی؟؟؟؟؟؟
” باید از ورود معتادان غیر بومی جلوگیری شود”
چشم از این به بعد هر کی خواست بیاد تو شهر با بچه های بسیج میریم ازش میپرسیم شما معتاد بومی هستی یا نه
شما مطمئنی تا حالا طرفای تونل سعدی رفتی، چه برسه به داخل تونل؟ تونل کامل ساخته و تکمیل شده، حالا شما چجوری میگی این حرفو؟ الان تو تونل اصلا کارگری نیست که شما بخوای ازش سئوال بپرسی
۲۴ کیلومتر تونل مترو انحرافش به ۳ سانت هم نرسیده
آقای مدیر
تونل سعدی مگه مال مترو هست؟؟؟؟؟ گاف دادی
از دو طرف منظورم انتهای تونل بود
که تو خونه ها و کوچه های یک متری سعدی در میاد؟؟(یعنی جاده و تونل)
حالا چی میفرمایید؟؟؟
۳ سانت ؟؟؟ خوب شد دانشگاه آزاد زدن ما توش یه عمرانی خوندیم
انحراف ۳ سانت واسه تونل قابل اندازه گیری نیست
در ضمن کارگرش از فامیلامون هستن
نه دوست عزیز خودمم تفاوت تونل سعدی و تونل مترو رو میدونم، منظورم این بود که تونل مترو ۲۴ کیلومتر بوده ۳ سانت هم انحراف نداشته چه برسه به تونل سعدی که طولش ۵۴۰ متر بوده. خب اون فاملیتون اشتباه کردن و مشکلی نداره و مسیر پشت تونل درحال ساخت هست
شما انگار خوب درستو نخوندی چون میلیمتر به میلیمترش قابل اندازه گیری هست!
خود شهردار داره با اهالی سعدی در این باره چک و چونه میزنه و اشتباهش رو قبول کرده اون وقت
شما…..؟؟؟؟؟
شما هنوز دقیقا نگفتی مشکل تونل سعدی چی هست!
والا من از روزی که تونل شروع به ساخت شد و روزی که افتتاح شد ازش عکس گرفتم و مردم هم راضی بودن
opal جان به نظرم زیادی تیشه به خشخاش میزاری یه زمان ما شیرازی ها آرزوی همچین پروژه هایی داشتیم بهتر نیست حالا که شهرمون داره پیشرفت میکنه از این بهانه های الکی نگیریم
آفای مدیر
وفتی تونل به اتمام میرسه از تو کوچه پس کوچه های سعدی در میاد
دوست عزیز یکبار شما تشریف ببرین منطقه رو ببینین بعد نظر بدین! تو کوچه پس کوچه نیست یک مسیر کم عرض هست که داره تملک و تعریض میشه
کاملا موافقم
واقعا آقای پاک فطرت با این حرف ها نشون دادن که یک دلسوز واقعی شیراز هستند اینها از بزرگترین مشکلات فرهنگی شهره که باید از ریشه جلوشو گرفت چون وافعا تاثیرات منفیش در تمام ضمینه های شهری مشهوده
با نظر دکتر پاک فطرت موافقم که شیراز باید دروازه داشته باشد اما یه نکته که من هر روز مسیرم دروازه قران هست و آن خوابیدن مسافران در این منطقه زیبا هست این خیلی زشته هتل لوکس شیراز و یک منطقه ترویستی شیراز که کمپ اقامتی در نزدیکی این منطقه وجود دارد هنوز هم شاهد این اوضا هستیم
یکی از محاسن و ویژگی های مهندس پاکفطرت، جرات و جسارت ایشون هست که همه ی حرفها و سخن ها و معایب و مشکلات رو بدون تعارف و رودربایستی میگه. خدا ایشون رو برامون نگه داره.
خیلی خوب میشه و امیدوارم تمام بازار های قدیمی-زشت و زننده موجود در دروازه کازرون که چیزی جز کثیفی و آلودگی و سد معبر به همراه نداره، زودتر خراب بشه و محیطی زیبا و سنتی و تمیز ساخته واجرا بشه.
امین جان منظور شهردار از تخریب مغازه ها همون طرح عرفان هست؟
نه طرح عرفان به اونجا مربوط نمیشه، مهندس پاکفطرت یه ایرادهایی هم دارن که بزودی بهشون اشاره می کنیم.
دست فرو شها هم هستن در تمام نقاط شهر البته باید سروسامان بدن چون معضل بیکاری رو نباید نادیده گرفت
قیمت ارزان بنزین در ترافیک و تصادفات نقش دارد اقای پاک فطرت این حرف شما یعنی تورم بیش از حد
بهتر نیست ساخت مترو و تقاطع های بیشتر با سرعت بالا باشید
واقعا مسولین ما باید یاد بگیرن در باره چیزی که اطلاع ندارن سخنی نگویند
با این وضع بنزین هم باید گرون شه؟؟؟؟
خوشحالم که جناب پاکفطرت با زیرکی با واگذاری کامل پروژه توسعه حرم به شهرداری مخالفت کردن! تا به امروز توسعه حرم سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد هزینه داشته و این هزینه هر سال بیشتر خواد شد.وقتی شهرداری این همه طرح اولویت دار مثل سد تنگ سرخ داره و از کمبود بودجه رنج می بره چرا باید طرح توسعه حرم که دستورش از تهران اومده و طرح ملی حساب می شه با خرج شهرداری جلو بره !!
بنظر من دروازه داشتن هم زیاد تاثیری نداره راه بیرون کردن این اشخاص اینه که مردم به دوره گردها و گداهای خیابانی که اغلب سازماندهی شده و مافیایی کار می کنن,کمک نکنن با جناب پاک فطرت کاملا موافقم.متاسفانه ما عادت کردیم هر گدا و گوشه نشینی که دیدیم سریعا بهش کمک کنیم بدون اینکه متوجه باشیم این شخص هر روز اینجاست و کلی درآمد داره. برای کمک کردن به افراد محتاج راه های دیگه ای هم هست.حتی کودکان کار هم مورد سوء استفاده قرار می گیرند و گروهی برای یک نفر کار می کنن که متاسفانه مهندس پاکفطرت در این مورد اظهار نظری نکردن
اما شوربختانه دید جناب پاکفطرت نسبت به خانه های تاریخی و حفظ میراث فرهنگی مثبت نیست.ایشون توقع دارن میراث فرهنگی که تا بحال واقعا ضعیف و منفعلانه کار کرده کلا تسلیم بشه تا مردم و شهرداری تمام خونه ها و بافت تاریخی رو با خاک یکسان کنن و اونجا ساخت و سازو آپارتمان سازی بشه تا ترکیب بافت اجتماعی اونجا عوض بشه؟!! یعنی بخاطر اینکه چندتا مهاجر و معتادی که اونجا دارن به شیراز ضرر می رسونن رو بیرون کنیم باید گنجینه های تاریخی و معماری اون بافت رو نابود کنیم.درحالی که هیچ تضمینی هم برای برگشتن مردم به اون منطقه نیست.من فکر نمی کنم مردمی که به نقاط دیگه ی شیراز مهاجرت کردن حاظر باشن دوباره برگردن به اون منطقه.قضیه فقط مهاجرها نیستند.آب و هوا , بد مسیر بودن , ترافیک و….امیدوارم دید جناب پاکفطرت نسبت به اهمیت حفظ میراث فرهنگی عوض بشه.