در دنیای رقابت امروز شهر شیراز با جاذبهها و پتانسیلهای مذهبی، تاریخی و طبیعی که دارد باید به صورت متفاوتی در ابعاد ملی و بین المللی معرفی شود و شاید این تفاوت تنها با تهیه برند گردشگری میسر گردد اما هنوز کلان شهر شیراز فاقد چنین برندی است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از خبرجنوب، برند یک تجسم ذهنی است و برای شناساندن شیراز در یک برند به جهانیان باید مولفههای شاخص آن را پررنگ کرده و با صرف زمان مناسب، طرحی شاخص ایجاد شود و آنطور که کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند باید جایگاه شیراز به عنوان منطقهای که جاذبه گردشگری بسیار دارد در بین شهرهای دیگر شناخته شود تا بتوان با برنامههای جذاب و داشتن برندی خاص سرمایه گذار و گردشگر را جذب کرد.
بنا بر این گزارش، در حال حاضر بسیاری از کشورهای گردشگرپذیری چون مالزی ترکیه، هند و… دارای برند گردشگری هستند به اعتقاد کارشناسان، برندسازی تضمین کننده آینده اقتصادی است و تهیه آن برای ایران و حتی استانها و شهرهای گردشگری و تاریخی کشور ضروری است. برندسازی به معنای تعریف هویت و گویا شدن یک مقصد برای گردشگران است. امروزه با توسعه گردشگری، رقابت روز به روز پیچیدهتر میشود، از این رو باید در برند سازی به دنبال تعریف هویت جدید از مقاصد گردشگری برای فهم بهتر گردشگران از مقاصد گردشگری باشیم.
اما چالشی که هم اینک در کشور وجود دارد البته صرف نظر از نبود برند مشخص ساختن زیر ساختهایی گردشگری مشابه در شهرهای توریستی کشور است. ساخت هتلها، رستورانها، مجتمعهای تجاری و تفریحی و…. که در چنین شرایطی هیچ یک از آنها تفاوت و مزیتی نسبت به دیگری ندارد و فرصت جدیدی را برای شهرهای توریستی خلق نمیکند و به باور کارشناسان جاذبههای گردشگری در شهرهای ایران به خصوص شیراز وجود دارد اما چنین شهری نیازمند ساخت جاذبههای مکمل برای معرفی آنها همچنین ماندگاری بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و بازگشت دوباره آنها هستند و در این رهگذر برندسازی تاثیر بسزایی در توسعه و رونق گردشگری دارد.
اما معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز از طراحی برند گردشگری این کلانشهر خبر میدهد و به خبرنگار ما میگوید: این طرح و برند جامع گردشگری توسط یک مشاور در حال طراحی است و تا آخر سال رونمایی میشود.
احمد همتی بوشهری با بیان اینکه در این طرح جامع، شاخصهای مهم گردشگری و اجرای طرحهایی که سبب رونق در گردشگری میشود، پیشبینی شده است، میگوید: جاذبههای گردشگری، تاریخی، سیاحتی، زیارتی، صنایعدستی متنوع و نداشتن آلودگی زیستمحیطی میتواند این شهر را بهعنوان شهر گردشگری مطلوب مورد توجه قرار دهد.
با سلام و احترام
داشتن برند جدا لازم است اما بر اساس کدام مبانی و اصول مهمتر است فکر کنم باید هم مطالعات انجام می شد و هم چندین مدل طراحی و به نقد گذاشته می شد تا بتوان دانش و هنر بومی و حمایت ملی مردمی را نیز کسب نمود در ضمن راهکارهای بعد از انتخاب برند بسیار مهمتر و تاثیرگذار تر می باشند
فعلا که در حال آماده کردن برند تخریب شیراز هستن، منظورم همون بافت قدیم شیراز هست، میدونید که چه اتفاقاتی داره میفته……