مجری خط یک قطار شهری شیراز گفت: کار ریل گذاری فاز ۲ خط یک (میدان نمازی تا میدان گلسرخ) پایان سال ۹۴ به اتمام خواهد رسید. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس حجت اله قهاری، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خط یک مترو شیراز (احسان تا گلسرخ) در مجموع ۲۴ و نیم کیلومتر است که فاز یک آن یعنی از میدان احسان تا نمازی ۱۰ کیلومتر و فاز ۲ آن از نمازی تا گلسرخ نیز ۱۴ و نیم کیلومتر است.
وی ادامه داد: هم اینک در مسیر میدان نمازی تا میدان گلسرخ ۲۳ کیلومتری بتن پراکنده و ۱۱ و نیم کیلومتر ریل گذاری انجام شده که این حدود ۴۰درصد ریل گذاری مسیر بعلاوه ریل گذاری دپو (محل تعمیرات سبک و سنگین و شست و شوی واگن ها) را نیز شامل می شود.
مجری خط یک قطار شهری شیراز تصریح کرد: تمام این اقدامات امسال انجام شده و در فاز ۲ خط یک به طور متوسط روزانه ۵۰ متر ریل گذاری و بتن ریزی در دست انجام است.
مهندس قهاری، تعداد ایستگاههای خط یک را ۲۰ ایستگاه (هشت ایستگاه فاز یک، ۱۲ ایستگاه فاز ۲) برشمرد و گفت: هم اینک در فاز ۲ تمام حفاری ها به اتمام رسیده و تنها در ایستگاه میدان ستاد مقداری خاکبرداری باقی مانده است.
او اضافه کرد: در فاز یک نیز ایستگاههای شهید مطهری و شهید آوینی هر کدام ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ایستگاه مطهری دهه فجر امسال آماده بهره برداری می شود.
وی افزود: در مجموع فاز ۲ خط یک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۰ درصد باقیمانده نیز مربوط به ایستگاهها و تجهیزات است.
مجری خط یک قطار شهری شیراز، توجه به زیباسازی در اجرای این پروژه خصوصا ایستگاهها را از جمله ویژگی های مترو شیراز دانست و افزود: بحث ایجاد سرویس بهداشتی و نمازخانه در اکثر ایستگاههای خط یک در حال اجرا است.
او ادامه داد: مشکل آنتن دهی تلفن همراه نیز با همکاری اپراتورهای تلفن همراه حل شده و هم اینک در تمام ایستگاهها امکان برقراری تماس از طریق تلفن همراه مقدور است.
مهندس قهاری، در خصوص مسایل اعتباری خط یک قطار شهری شیراز هم گفت: با توجه به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات سال ۹۴ و ۹۵ به این پروژه و همچنین فروش اوراق مشارکت پیش بینی شده، در اجرای خط یک مشکل اعتباری نخواهیم داشت.
قطار شهری شیراز که عملیات اجرایی خط یک آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد به طور کلی دارای شش خط بطول جمعا ۹۰ کیلومتر است.
خط یک این پروژه از جنوب شرق شهر (میدان گلسرخ) و از طریق بولوار مدرس، میدان ولی عصر(عج)، میدان نمازی، میدان قصردشت، کوچه گلخون، حاشیه بزرگراه چمران تا شمال غرب شیراز (میدان احسان) امتداد دارد.
خط ۲ نیز از میانرود در جنوب شهر شیراز آغاز شده و پس از گذر از تقاطع بزرگراه امام خمینی (ره) و بلوار عدالت و میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، ایستگاه حر، میدان قائم، حافظیه، بلوار گلستان، میدان دلگشا، به کلبه منتهی می شود.
ایستگاه میدان امام حسین ایستگاه مشترک بین خط یک و ۲ خواهد بود.
خط سه نیز با ۱۶ کیلومتر طول پل معالی آباد را از طریق بزرگراه دکتر حسابی، شهرک های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال و گلستان به ایستگاه راه آهن شیراز- اصفهان و در ادامه به مرکز شهر صدرا، متصل می کند.
خط چهار قطار شهری شیراز نیز از میدان احسان در شمال غرب شیراز آغاز و با عبور از بولوارهای فرهنگ شهر، پاسداران و استقلال، به چهار راه گمرک و خیابان های مشیر کهنه و نو و دروازه کازرون و در نهایت به بلوار مدرس منتهی می شود.
خط پنج مترو شیراز نیز قرار است از محله سعدی و باغ دلگشا شروع و با گذر از بولوار پیرنیا و بلوارهای زینبیه و دلاوران بسیج به جنوب شهر و شهرک کوشک میدان متصل شود.
خط شش قطار شهری شیراز نیز از بولوار مدرس آغاز می شود و با عبور از طول بزرگراه رحمت و بولوارهای شهید مطهری و زرگری، به ابتدای بزرگراه چمران خواهد رسید.
با عرض سلام و خدا قوت به همه ی مسئولان و زحمت کشان پروزه قطار شهری.
امید که روز به روز کاراتون تسریع پیدا کنه و خدا پشت و پناه همه شما عزیزان باشه.
اما دو نکته رو باید یادآوری کرد.
۱-قرار بود ایستگاه شهید آوینی هم دهه فجر افتتاح بشه.این هم یکی از وعده های مسئولان بود.من چند مدت پیش تو ایستگاه نمازی فهمیدم که ایستگاه شهید آوینی دهه فجر افتتاح نمیشه و امروز هم این مطلب رو خوندم.کاش مسئولانمون با دقت خیلی بیشتری تخمین میزندن که طرح ها تو سطح شهر و کلا کشور چه وقت افتتاح میشه.چشم به راه موندیم یه طرحی سر وقتش که اعلام میکنن تمام و کمال با همه ی ویژگی هایی که روزه اول داشته افتتاح بشه.
۲-
۲-من داشتم مترویی که برای شهر اهواز تصویب شده بود رو میدیم طولش ۸۸ کیلومتر بود.هرچند که هم هر ۶ خط شیراز و هم اهواز سال ها زمان میبره که افتتاح بشه اما برای شیراز باید به نظره من خط هایی دیگه هم مورد بررسی قرار بگیره.
به نظرم مهم ترین اون در آینده باید از انتهای خط دو از سمته ایستگاه آخرش از سمته شمال الان دقیق نمیدونم سعدی ایستگاه آخر هست یا نه.اما از اونجا به سمته تخت جمشید یه مترو ایجاد بشه برای تسریع در انتقال گردشگران از شیراز به این منطقه بسیار ویژه که مهم ترین منطقه گردشگری استان فارس و شهر شیراز و حومه (البته به دلیل مرکزیت شیراز و وجود امکانات از جمله هتل در شیراز تخت جمشید هم جز آثار شیراز حساب میشه به نظرم.) ایجا بشه که به نظرم تحول زیادی در صنعت گردشگری در شیراز دوست داشتنی من و هم برای شهر مرودشت خواهد شد.امید که این مترو یا هر طرحی شبیه مترو در این منطقه اجرا بشه.که در آخر بایدم گفت که به دلیل ایجاد شبکه از روی سطح این پروژه خیلی زود هم میشه اجرا بشه.
سعید جان قرار هست مسیر حومه ای شیراز – تخت جمشید بصورت حومه ای ایجاد بشه و این طرح ها باید به وسیله دولت ساخته بشه و نه بودجه شهرداری.
ای کاش به جای دولت بخشه خصوصی و یا جذب سرمایه خارجی میشد این پروژه رو ساخت.به نظرم سود خوبی داشته باشه برای سرمایه گذارش.چون بین شهریست و میشه کرایه خوبی هم از استفاده کننده ها از این پروژه گرفت.
به ویژه از توریستای خارجی.
چون تا دولت بخواد بودجه بده و شروع به ساخت بشه خدا میدونه زمان کدوم ندیده ما میرسه.
با سلام با توجه به اتمام ریل گذاری تا پایان ۹۴ آیا منرو کل طول خط ۱ رو با ایستگاههای ساخته شده طی میکنه یا باید همه ایستگاهها ساخته بشه بعد کل مسیر رو طی کنه
حتی اگر مسیر دپوی مرکزی تا نمازی با یک ایستگاه اماده باشه و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری رفت و آمد واگن ها اماده باشه، فاز دوم میتونه افتتاح بشه
فقط امیدوارم عید سال۹۵دیگه صدرصد افتتاح شده باشه و نه اینکه به بهانه های نختلف از جمله نبود واگن، تست واگن و… اونرو به تاخیر بندازن
با سلام
با توجه به خریدهای ثورت گرفته ۳۰ واگن تا آخر امسال وارد خواهد شد نهایتا تا شهریور سال آینده
مترو شیراز حداقل ۶۰ واگن دارد و قابل ذکر است که مترو مسهد با حدود ۵ سال افتتاح هنوز ۶۰ واگن دارد و ای جای تامل و تشکر دارد .
سلام
امین جان ….
_____________________
شیراز۱۴۰۰ : سعیدجان نظر شما به دلیل اینکه از تشویش عموم جلوگیری بشه ادیت شد. چیزی که بهش اشاره کردین فقط در یک لاین یکی از اییستگاه به مقدار خیلی ناچیز رخ داده و موضوع مهمی نیست و حل شدنیه.
ناراحت شدم
عرض کردم سعیدجان هیچ مشکلی وجود نداره
نوه ی من ۱۰۰ سال دیگه: پسرم به فرزندت بگو مترو را به چشم خواهی دید
یعنی الان شما مترو رو نمیبینی؟!
باید دید تعریف شما از مترو چیه! از نظر من نه! فعلا شباهتی به مترو نداره
تعریف من همون چیز استانداردی هست که وجود داره
با عرض سلام.در ادامه بحث بالایی که مطرح کردم آیا در آینده برای وصل کردن ایستگاهی که ار مترو در خط سه داخله میدان صنایع ایجاد میشه به سمته کمربندی و متروی بین شهری شیراز مرودشت تخت جمشید هم خطی برای قطار بین شهری ایجاد میشه یا نه؟
این سمت هم به سمته شهر مرودشت مسافران زیادی داره.
هنوز برنامه خاصی اعلام نشده سعید جان
با سلام
به نظر شما شهروندان کی میتونن از از گلسرخ تا نمازی استفاده کنند.چه زمانی به بهره برداری میرسد>یا تشکر از۱۴۰۰
احتمالا در تابستان سال آینده!