رالی خاورمیانه برای اولین بار بصورت رسمی طی روزهای ۱۶تا۱۸اردیبهشت ماه دراستان فارس ایران برگزار میشود و نمایندگان کشورمان نیز اولین حضور رسمی خود را در این مسابقات تجربه میکنند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، این رالی طی سال گذشته بصورت آزمایشی درایران برگزارشد و رانندگان کشورمان به رقابت با حریفان پرداختند، اما این بار حضور آنان رسمی است و نتایجشان در رقابتها ثبت خواهد شد.
این رالی بصورت دورهای هرسال در کشورهای لبنان، کویت، قطر، عمان، ایران و امارات برگزار میشود که امسال دور اول آن در قطر و دور دوم نیز در کویت برگزار شد.
با توجه به اینکه کشورمان برای اولین بار میزبان رسمی رالی اتومبیلرانی شده و تجربه زیادی در این زمینه ندارد، از سوی دیگر طی چند روز گذشته شاهد تغییرات در سطح ریاست فدراسیون موتورسوای و اتومبیلرانی بودیم، لذا به سراغ محمود صیدانلو سرپرست این فدراسیون رفته و با وی در آستانه این مسابقات به گفتوگو نشستیم.
صیدانلو درباره جزئیات برگزاری سومین دوره رالی خارومیانه ونخستین میزبانی رسمی آن توسط ایران به اقدامات پیش بینی شدهای که از دوره قبل برای برگزاری رالی صورت گرفته اشاره کرد وگفت: طی مدت حضورم دراین فدراسیون جلسات فشردهای برای برگزاری این رالی داشتیم.
وی ادامه داد: میزبانی این رقابت در نوع خود برای ایران از نظر فنی، میزبانی و پشتیبانی حائزاهمیت است و ما نیز به دنبال برگزاری کیفی آن هستیم.
سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: دو ستاد یکی در تهران و دیگری در شیراز تشکیل شده است که در ستاد برنامه ریزی در استان فارس اقدامات خوبی از سوی استاندار، مدیرکل ورزش جوانان و شهرداران این استان در حال انجام است.
صیدانلو در عین حال متذکر شد: مشکل اصلی در برگزاری این رالی منابع مالی بود و از زمانی که وارد فدراسیون شدم برای ادامه کار با مساله تامین اعتبار روبرو شدیم که مشکلات مالی عمده نگرانی ما در این بخش بود.
وی درپاسخ به این پرسش که آیا مساله تامین اعتباربرای برگزاری این رالی درمدیریت قبلی وجود داشت یا خیر؟، افزود: آنها طبق پیش بینیهایی که داشتند بخشی از اقدامات را انجام دادند اما زمانی که ما ورود کردیم برای ادامه کار با مساله تامین اعتبار روبرو شدیم و عملا بودجهای نبود.
سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اظهار داشت: خوشبختانه با حمایتهای وزیر ورزش وجوانان و معاونت توسعه این وزارتخانه مساله تامین مالی برطرف شد و نگرانی درباره برگزاری این رقابتها وجود ندارد. البته به دنبال آن هستیم تا هزینههای جانبی آن را کم کنیم.
صیدانلو درباره رقم اعتبارات لازم برای برگزاری این رقابت گفت: پیش بینی کلی بین ۸۰۰تا یک میلیارد تومان برآورد شده است که ما برای ادامه کار حدود۵۰۰میلیون تومان نیازمالی داشتیم.
وی دربخش دیگری ازاین گفتوگو افزود: در این رقابتها ۱۱شرکت کننده حضوردارند که هشت اتومبیلران از کشورهای عمان، قطر، کویت، امارات ولبنان و دو شرکت کننده از ایران به همراه نقشه خوان هستند.
حضور تنها اتومبیلران زن رالی خاورمیانه
به گفته سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی لاله صدیق به عنوان یکی ازنمایندگان ایران در این رقابتها حضور دارد و دیگر نماینده ایران حسن اکبرنژاد خواهد بود که آنان را دو نقشه خوان همراهی میکنند.
صیدانلو خاطرنشان کرد: این رقابتها از ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت ماه در شیراز برگزار میشود و در روز اول ۶ تست سرعت و در روز دوم هشت تست سرعت برگزار میشود که در مجموع مسیر ان ۶۶۰ کیلومتر است.
وی ادامه داد: مسیر این رقابت در روزنخست به ترتیب از دروازه قرآن شیرازآغازو با عبور از شهرهای مرودشت، تخت جمشید، اسماعیل آباد، دریاچه آباده طشک، ارسنجـان، ولی آباد، روستای میج در پارکینگ تخت جمشید به پایان میرسد.
صیدانلو افزود: در دومین روز نیز این رقابتها از پارکینگ تخت جمشید شروع وبا عبور از مرودشت، شول، لابیشه، خرامه، استیج آرش، اسماعیل آباد، تخت جمشید و دروازه قرآن شیراز به پایان میرسد.
به گفته وی این مسیر توسط ۱۳۰ نفر از جمله هانی شعبان (مدیرمسابقات فدراسیون جهانی)، حسین نبوی (مسوول رالیهای بین الملل فدراسیون)، آرش طاهری (مسوول داوری)، سامیار مظاهری (مسوول ایمنی مسیر)، شهرام قانعی (مسوول پارک فرمه و سرویس پارک)، سینا سعیدی (ناظر ازطرف ایران)، امیرعلی جاوید وهدایت (رابط بین شرکت کنندهها) و دیگر عوامل فدراسیون و هیات اتومبیلرانی شیراز کنترل و اجرا میشود.
سرپرست فدراسیون موتورسواری واتومبیلرانی افزود: زیاد جاموس ازلبنان، انوارالزجالی ازعمان، مروان مصباح ازفدراسیون جهانی و همچنین لوکا گیلو از کشور ایتالیا به عنوان ناظران فنی مسابقات و رامین وطن دوست (دستیار لوکا از ایران) خواهند بود و در طول برگزاری این رقابتها نیروهای استانداری فارس، اداره ورزش استان، نیروی انتظامی، راهور، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس، اداره راه استان مخابرات و نیروی دریائی سپاه در این مسابقات همکاریهای لازم را دارند.
صیدانلو درباره بررسی وضعیت این مسیرها نیز توضیح داد: این مسیرها درحال بررسی است و تا به این لحظه مشکلی به لحاظ ایمنی راهها وجود نداشته است.
وی درباره اتفاق سال گذشته که برای یکی از اتومبیلرانان در حین برگزاری رقابتهای آزمایشی روی داد و منجر به مرگ وی شد، گفت: در بحث حضور هلال احمر در مسیرهای مسابقه نیز جلساتی را داشته و داریم تا درصورت بروز هر حادثهای در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.
اتومبیلرنان در رالی خاورمیانه بیمه میشوند
سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی افزود: به دنبال بیمه اتومبیلرانان هستیم که اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. معتقدم دراین رشته ورزشی بازی جوانمردانه باید بیش از هرچیز دیگری نماد داشته باشد.
صیدانلو اظهار داشت که اکثر خودروهای این رقابتها وارد کشور شدند.
احتمال تغییرات در نوع خودروهای شرکت کنندگان ایران
وی درباره حضورخودرو ۲۰۶ و ال نود از سوی اتومبیلرانان ایرانی نیز توضیح داد: درباره نوع خودرو شرکت کنندگان ایرانی در حال تصمیم گیری هستیم.
سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی با بیان اینکه برگزاری این رقابت ازنظرسطح کیفی در ارتقا این رشته ورزشی درسطح منطقهای، آسیایی و حتی جهانی تاثیرگذاراست، گفت: برپایی خوب این رقابتها درارتقا این رشته ورزشی در حوزه قهرمانی و جهانی نیز تاثیرگزار است.
صیدانلو درباره برنامههای آینده این فدراسیون گفت: باید اقدامات خوب این فدراسیون دنبال و با شناسایی معایب در تقویت آن کوشید و از تمامی ظرفیتها برای بهبود این رشته ورزشی کمک گرفت.
وی ادامه داد: باید موضوعات آموزشی در این رشته ورزشی توسعه یابد البته فدراسیون از نظر مالی نیز باید تقویت شود.