سرانجام پس از سالها انتظار ساختمان جدید ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز شروع به ساخت خواهد شد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، یکی از طرحهایی که همزمان با ورود رییس جمهور روحانی به شیراز در هفته جاری کلنگ زنی میشود ساختمان جدید ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز است که ۲۱ هزار متر مربع مساحت داشته و انجام محوطه سازی، ساخت پارکینگ خودرو و ایجاد چهار دستگاه پل عابر پیاده با هزینه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال انجام میگیرد.
مشخصات پروژه ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز:
حوزه فعالیت: ترمینال فرودگاهی
کارفرما: شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور
همکاران استراتژیک پروژه: شرکت ADPi،
مکان جغرافیایی: شیراز
تاریخ شروع طراحی: ۱۳۸۶
تاریخ شروع اجرا: ۱۳۹۴
متراژ: ۲هکتار (بر اساس برنامه جامع فرودگاه شیراز)
توضیحات:
این پروژه با همکاری شرکت فرانسوی ADPI به عنوان مشاورهمکار طراحی گردیده است.
در طراحی عملکردهای مربوط به مسافرین خروجی و ورودی سعی شده است تا روانی حرکت رعایت گردد. همچنین فضاهای عملکردهای مختلف تا حد ممکن شفاف طراحی شود تا علاوه بر مسیریابی بصری عملکردها و اتفاقات پیش روی مسافران و همراهان ایشان، از اضطراب مسافران نیز کاسته شود.
طبقه ی همکف شامل سالن عمومی، سالن پذیرش مسافر و بار، سالن تحویل بار مسافران ورودی، فضاهای گمرک، اتاقهای اداری، سالن بارانداز و فضاهای خدماتی میباشد.
طبقه ی اول شامل راهروی ارتباطی مسافران ورودی، کنترل گذرنامهی ورودی، فضاهای اداری، فروشگاههای آزاد و فضاهای خدماتی میباشد.
طبقه ی دوم شامل سالن انتظار پرواز، کنترل گذرنامهی خروجی، فروشگاههای آزاد، کنترل امنیتی، بوفه، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی و فضاهای خدماتی است.
یک چیز که من در ترمینال پرواز خارجی فرودگاه شیراز ندیدم وجود ورودی مستقیم به سالن ترانزیت بدون کنترل گذرنامه برای مسافرین عبوری هست.به طور مثال اگه یک مسافر با پرواز ترکیش صبح جمعه به شیراز بیاد و بخواد همون روز با پرواز آسمان به مسقط سفر کنه چطور میتونه بدون گذر از کنترل گذرنامه این کار رو انجام بده؟شاید هم باشه و من ندیدم تا به حال؟(البته با فرض اینکه مسافر فاقد چمدان در قسمت بار باشه).آیا در ترمینال جدید مسیر ارتباطی مستقیم بین ورودی خارجی و خروجی خارجی هم در نظر گرفته شده ؟و البته برقراری transfer desk برای گرفتن کارت پرواز چنین مسافرینی هم که جای خود داره.درسته که فرودگاه شیراز یک فرودگاه عبوری نیست اما گاهی این اتفاق میفته که نیاز بوجود بیاد.مثلا بنده شخصا بنا به دلایلی قصد داشتم این مسیر رو به همراه یک نفر که از استانبول میاد رو انجام بدیم که به همین دلیل نشد.
یکی از مواردی که با حتما باید در نظر بگیرند احداث تراموا از سالن پروازهای داخلی و خارجی به ایستگاه مترو میدان گلسرخ هست .
به نظرم یکی از چیزای مهم دیگه احداث یک مسیر مناسب برای عابرین بین ترمینال خارجی و ترمینال داخللی هست
امروز صبح فرودگاه داخلی شیراز بودم عالی شده بود.
بخاطر رییس جمهور کامل تکمیل شده.
از نمادهای ستون تخت جمشید هم داخل سالن استفاده کردن.
واقعا خوشم اومد.
بهتره برید چندتا عکس بگیرید بزارید توی سایت.
به احتمال قوی در زمان افتتاح سایتهای ایسنا و ایرنا عکسهاشو میزنند.
ﺑﺎ سلام
کی ساختش تموم میشه
مشخص نکردن
اگه سرویسی در فرودگاه از جلوی سالن داخلی تا میدان گلسرخ راه اندازی میشد خیلی خوب بود گاهی تاکسی فرودگاه نیست و ضمن اینکه خیلی گران میگیرند
تاکسی فرودگاه ساعت ۱۲ شب قیمت یک مسیر را بمن ۱۷۰۰۰ تومان گفت. البته بخاطر نبودن تاکسی (و اینکه فقط یک کیف دستی داشتم) بناچار تا گلسرخ پیاده آمدم ولی همان مسیر از میدان گل سرخ ۳۵۰۰ تومان شد .
درود
یکی از ایراداتی که هم به سال پرواز های خارجی و هم داخلی وارده ، استفاده از فرم های بسیار ساده مکعب ( یعنی ساده ترین فرم طراحی است و در حوزه معماری معروفه به جواب اول ) هست . این در حالی است که میشه از فرم های جذاب تر استفاده کرد . هر چند به قولا طرح تصویب شده و قراره آغاز هم بشه !!
با سلام . با نظر شما موافق هستم . مثلا در فرودگاه ماکو که در حال ساخت هستش ، سالن ترمینال با یک حجم قوسی دو وجهی ساخته میشه.
در آدرس زیر اینستاگرام عکس هایی از این ترمینال رو میتونید ببینید.