خط ۲ قطار شهری شیراز به طول ۱۳ کیلومتر با دو تونل مشتمل بر ۱۳ ایستگاه (۱۲ ایستگاه بصورت زیرزمینی و ۱ ایستگاه بصورت روزمینی) از میدان کلبه سعدی در شمال شرق شیراز آغاز و با عبور از نقاط مهمی چون حافظیه، میدان اطلسی، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، میدان امیرکبیر، خیابان انقلاب و بلوار عدالت تا شهرک میانرود در جنوب غربی شهر ادامه مییابد. این خط در محل میدان امام حسین (ع) با خط ۱، در ایستگاه استقلال با خط ۴، در ایستگاه سعدی با خط ۵ و در ایستگاه رحمت با خط ۶ قطار شهری شیراز تقاطع دارد.
بخش عمده این مسیر به صورت زیرزمینی اجرا گردیده و یک پارکینگ زیرزمینی با ظرفیت ۲۲ قطار و ۵ واگنه در ابتدای خط (ایستگاه کلبه سعدی) و یک دپوی اصلی در انتهای خط (ایستگاه میانرود) درنظر گرفته شده است.
ویژگیهای پروژه:
استفاده از دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) برای احداث مسیر زیرزمینی
احداث جهار ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط قطار شهری شیراز
شرح خدمات مهندسین مشاور توسعه به عنوان دفتر فنی و کنترل کیفیت پیمانکار عبارتند از:
بررسی وضعیت کلی شفت قهرمانان شامل شمعها و مقاطع موجود استرات، طراحی سازه نگهبان شفت قهرمانان
تنظیم شرح خدمات مطالعات ژئوتکنیک مرحله دوم و برآورد اولیه آن
مطالعه دستگاه TBM و ارائه نقشه برای اجرای پی پوش فریم و کفسازی شفت قهرمانان
تهیه و تدوین برنامه مدیریت کیفیت پروژه خط ۲ قطار شهری شیراز، برگزاری جلسه با حضور نمایندگان معاونت فنی و مهندسی در خصوص مباحث کنترل کیفیت و پیگیری مباحث کنترل کیفی کارگاه شهید عباس دوران
تهیه لیست مدارک طراحی
تهیه برنامه زمانبندی کلان پروژه
تهیه چارت سازمانی و سوابق پرسنل کلیدی
بررسی اسناد و مطابقت با نقشهها
ارائه طرحهای مهندسی ارزش به مشاور و کارفرمای پروژه
محل اجرای پروژه:
شیراز، استان فارس
ارکان پروژه:
کارفرما: شرکت قطار شهری شیراز (مترو)
مشاور کارفرما: مشارکت مهاب قدس، رهساز طرح
پیمانکار: گروه سپاسد
مشاور پیمانکار: مهندسین مشاور توسعه
اهداف طرح:
ارتباط شمال شرق شیراز به جنوب غرب از طریق قطار شهری
کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و پاکیزگی هوا
جابجایی ۱۶۰۰۰ نفر مسافر در هر ساعت
یعنی یک سال پیش تا الان همین قدر کار کردن ؟ اینم تاریخی میشه؟
عکسها کمی قدیمی هستن و ساخت برخی ایستگاهها مانند پارک هاشمی شروع شده.البته خط دو هم قطعا تاریخی خواهد شد.
عجب مگه نگفتند خط دوم با درآمد های حاصل از خط یک سرعتش خیلی بالاهست
[ط یک خودش با این همه هزینه هزینه خودش و در نمیاره اونوقت توقع داری با درامدش خط ۲ رو بسازن؟
البته در کل خیلی خوبه و ما امیدواریم نوه هامون بتونن به طور کامل از خط یک استفاده کنند!
سینا، جان؛
وضعیت مترو شهرمون اینطوره بنده و شما داریم غر میزنیم…
پس وضعیت بقیه شهر ها مثل قم و اصفهان و تبریز چطوره؟؟
نکنه اونها از آسمون پول گیرشون اومده و بسرعت دارن خطوط متروشون رو میسازن و ما تو خط ۱ موندیم؟!!
وضعیت شهرها های دارای پروژه مترو، فرق چندانی باهم نداره. الا اون شهرهایی که خون مردمش از ماها رنگین تره.
تا گوساله گاو گردد — دل صاحبش آب گردد
خدا کنه خط ۲ رو خیلی خیلی زود تمام کنند
انشا الله
عملیات خط ۳ مترو کی اغاز میشود؟؟؟
سمت غربی پل معالی اباد اول تاچارا یک کارگاه فعال هست ایا اون کارگاه مترو هست و مربوط به خط ۳ هست؟؟؟
خیر . دور برگردان تاچارا است .
طبق قانون شهرداری ها در دنیا، در هیچ شهری نمی توان همزمان به ساخت بیش از دو خط مترو پرداخت (بعلت مشکلات کارگاهها و ترافیکی ناشی از انسداد خیابانها)
فکر کنم همه شهر ها خط ۲ متروشون تمام کنن و مسولان شیرازی دور خودشون پر میخورن
خوب یک همتی بکننین ……. یا علی بگید شروع کننین دیگه
ساسان جان فعلا که فقط شیراز و ۲ شهر دیگه مترو دارن!
خط ۲ مشهد ده ساله شروعش کردن گفتن ۳ سال دیگه افتتاح میکننش!!
سوال من اینجاست که شهر تهران با ۸ملیون و ۷۰۰ هزار جمعیت ۱۵۰شصت کیلومتر مترو داره تازه بیشترشم داره میکنه!
خب شیرازم باید با ۲ملیون جمعیت حداقل یک پنجم تهران خط مترو داشته باشه!! که میشه ۳۰ کیلومتر
مشهدم با ۳ملیون ۲۰۰ هزار جمعیت ُ اون همه مسافر باید حداقل یک سوم تهران خط مترو داشته باشه که میشه ۵۰ کیلومتر!! که در حال حاضر ۱۹ کیلومترِ!!
اگه بهانشون ترافیک و آلودگی هوا باشه مشهد یه چنین وضعیتیو داره!!
چنـ روز پیش تو تلویزیون در مورد مترو تهران داشت صحبت میکرد رییسش،، ُ میگفت که ما یه خط جدید ۲۰چند کیلومتری دیگه هم در آستانه افتتاح داریم!!!
سوال اینه اگه بودجه نیست چرا اونجا افتتاح میشه!!! چرا اونجا به موقع افتتاح میشه!! و…؟؟؟
اینجاست که میفهمین این مسئولای مرکز گرا هستن که باعث کوچاندن مردم به تهران و هزار یه مشکل دیگه تو کشور میشن و عقب موندن شهرآی بزرگ!!!
اول دوستان عزیز من بگم شیرازی هستم و رو ی شهرمم غیرت دارم . ولی بحث تهران خیلی با شیراز متفاوته از این لحاظ که اون خطا واقعا درآمد زایی دارن .بنده خودم شده که منتظر بشم توی ایستگاه تا مترو بعدی بیاد و تو اونم جا نشدم .خیلی شلوغ و پر درآمد هست مترو اونجا . و خب بحث عوارض و درآمد شهرداری هم اونجا بیشتره .البته هیچ کدوم از اینا کم کاری مسئولان رو توجیه نمی کنه . اگر کلنگ پروژه ای رو میزنن باید اول به فکر منابع باشن و بعد دست به کار بشن . نه این که الکی دل مردم رو خوش کنن
من (همون کسیکه کامنت اولو گذاشته) اهل مشهدم!! از لحاظ درآمد زایی احتمال زیاد حداقل تو مشهد توجیح اقتصادی داره!! کافیه مردمو آگاه کنن و فرهنگش جا بیفته! الان من از هر جهت نگاه میکنم نسبت به شهرستان آ (به قول مسئولا)داره ستم میشه!! ایشالا یه روزی برسه به جای مهاجرت مردم به شهرای بی هویتی مثه کرج و شهرستانای دوربر تهران مردم هر استان لااقل به مرکز استانشون مهاجرت کنن ُ اونجارو بسازن!! به امید پیشرفت شیراز ُ اصفهان ُ تبریز ُ مشهد ُ …!
ساسان عزیز
بغیر از تهران که بحثش جداست . الان فقط شیراز و مشهد ساخت خط دو مترو رو شروع کرده اند .
امین جان
دستگاه tbm چند متر طول رو حفاری کرده ؟
اطلاع ندارم امیرجان
خط ۲ بجای خود امیدوارم به مراتب بهتر از خط یک اجرا بشه….اما متأسفانه نحوه بهره برداری از خط ۱ و ساعت کار آن بشکلی بوده که کلا کارایی ندارد . شهروندان تمایلی به استفاده از آن ندارند و این خط نتوانسته هیچ تاثیری بر تردد و ترافیک شهر بذاره. یعنی کلا از اهداف یک مترو کاملا دور شده. آماده نبودن بعضی ایستگاهها و کار کردن روزی ۲ تا ۳ ساعت مترو دلایلی است که فورا باید اصلاح شود تا این سرمایه بدین شکل به هدر نرود
خدا کنه خط دو با سرعت مناسبت تری پیش بره و زودتر به سرانجام برسه و معضلات خط اول هم هر چه زودتر حل بشه
با عرض سلام خدمت دوستان
نکته قابل توجه این است که تنها شهر ایران دارای مترو تهران هست و بقیه شهرها قطار سبک شهری دارن که با مترو تفاوت دارد، در جواب دوستی که گفتند متروی مشهد ۱۰ سال طول کشیده باید عرض کنم که درسته ولی دوست گرامی این ایستگاه های جدید مشهد بصورت مترویی تجهیز شدند که یه خورده کاربیشتری نسبت به ایستگاه های قطار شهری می بره حالا ایشالا مسئولان شهرمون یه خورده بیشتر همت کنند تا مردم راحت تر بتونند استفاده کنند از تسهیلات، تاسیسات و تجهیزات شهری.
محسن جان اشتباه نکن تنها مشهد LRT هست و تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز HRT هستند. که البته ظرفیت جابجایی تهران از دیگر شهرها بسیار بیشتر و حدود دوبرابر هست. متوجه منظورتون از قسمت ” تجهیز ایستگاه بصورت مترویی” نشدم!!
و البته شیرازی بودن جنابعالی برای من با توجه به نظرتون کمی جای سووال داره برای بنده!