خط ۲ مترو کلانشهر شیراز

خط ۲ قطار شهری شیراز به طول ۱۳ کیلومتر با دو تونل مشتمل بر ۱۳ ایستگاه (۱۲ ایستگاه بصورت زیرزمینی و ۱ ایستگاه بصورت روزمینی) از میدان کلبه سعدی در شمال شرق شیراز آغاز و با عبور از نقاط مهمی چون حافظیه، میدان اطلسی، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، میدان امیرکبیر، خیابان انقلاب و بلوار عدالت تا شهرک می‌انرود در جنوب غربی شهر ادامه می‌یابد. این خط در محل میدان امام حسین (ع) با خط ۱، در ایستگاه استقلال با خط ۴، در ایستگاه سعدی با خط ۵ و در ایستگاه رحمت با خط ۶ قطار شهری شیراز تقاطع دارد.
بخش عمده این مسیر به صورت زیرزمینی اجرا گردیده و یک پارکینگ زیرزمینی با ظرفیت ۲۲ قطار و ۵ واگنه در ابتدای خط (ایستگاه کلبه سعدی) و یک دپوی اصلی در انتهای خط (ایستگاه می‌انرود) درنظر گرفته شده است.

نقشه خط دو مترو شیراز

نقشه خط دو مترو شیراز

ویژگی‌های پروژه:

استفاده از دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) برای احداث مسیر زیرزمینی
احداث جهار ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط قطار شهری شیراز
شرح خدمات مهندسین مشاور توسعه به عنوان دفتر فنی و کنترل کیفیت پیمانکار عبارتند از:

بررسی وضعیت کلی شفت قهرمانان شامل شمع‏‌ها و مقاطع موجود استرات، طراحی سازه نگهبان شفت قهرمانان
تنظیم شرح خدمات مطالعات ژئوتکنیک مرحله دوم و برآورد اولیه آن
مطالعه دستگاه TBM و ارائه نقشه برای اجرای پی پوش فریم و کف‏سازی شفت قهرمانان
تهیه و تدوین برنامه مدیریت کیفیت پروژه خط ۲ قطار شهری شیراز، برگزاری جلسه با حضور نمایندگان معاونت فنی و مهندسی در خصوص مباحث کنترل کیفیت و پیگیری مباحث کنترل کیفی کارگاه شهید عباس دوران
تهیه لیست مدارک طراحی
تهیه برنامه زمانبندی کلان پروژه
تهیه چارت سازمانی و سوابق پرسنل کلیدی
بررسی اسناد و مطابقت با نقشه‌ها
ارائه طرح‌های مهندسی ارزش به مشاور و کارفرمای پروژه

محل اجرای پروژه:
شیراز، استان فارس

ارکان پروژه:
کارفرما: شرکت قطار شهری شیراز (مترو)
مشاور کارفرما: مشارکت مهاب قدس، رهساز طرح
پیمانکار: گروه سپاسد
مشاور پیمانکار: مهندسین مشاور توسعه

اهداف طرح:
ارتباط شمال شرق شیراز به جنوب غرب از طریق قطار شهری
کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و پاکیزگی هوا
جابجایی ۱۶۰۰۰ نفر مسافر در هر ساعت

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز

 

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

22 نظر

    1. سینا

      [ط یک خودش با این همه هزینه هزینه خودش و در نمیاره اونوقت توقع داری با درامدش خط 2 رو بسازن؟
      البته در کل خیلی خوبه و ما امیدواریم نوه هامون بتونن به طور کامل از خط یک استفاده کنند!

      پاسخ
      1. حامد-شهرراز

        سینا، جان؛

        وضعیت مترو شهرمون اینطوره بنده و شما داریم غر میزنیم…

        پس وضعیت بقیه شهر ها مثل قم و اصفهان و تبریز چطوره؟؟

        نکنه اونها از آسمون پول گیرشون اومده و بسرعت دارن خطوط متروشون رو میسازن و ما تو خط 1 موندیم؟!!

        وضعیت شهرها های دارای پروژه مترو، فرق چندانی باهم نداره. الا اون شهرهایی که خون مردمش از ماها رنگین تره.

  1. amir

    عملیات خط 3 مترو کی اغاز میشود؟؟؟
    سمت غربی پل معالی اباد اول تاچارا یک کارگاه فعال هست ایا اون کارگاه مترو هست و مربوط به خط 3 هست؟؟؟

    پاسخ
    1. مهشید

      طبق قانون شهرداری ها در دنیا، در هیچ شهری نمی توان همزمان به ساخت بیش از دو خط مترو پرداخت (بعلت مشکلات کارگاهها و ترافیکی ناشی از انسداد خیابانها)

      پاسخ
  2. sasannnn

    فکر کنم همه شهر ها خط 2 متروشون تمام کنن و مسولان شیرازی دور خودشون پر میخورن

    خوب یک همتی بکننین ……. یا علی بگید شروع کننین دیگه

    پاسخ
  3. 113

    خط 2 مشهد ده ساله شروعش کردن گفتن 3 سال دیگه افتتاح میکننش!!
    سوال من اینجاست که شهر تهران با 8ملیون و 700 هزار جمعیت 150شصت کیلومتر مترو داره تازه بیشترشم داره میکنه!
    خب شیرازم باید با 2ملیون جمعیت حداقل یک پنجم تهران خط مترو داشته باشه!! که میشه 30 کیلومتر
    مشهدم با 3ملیون 200 هزار جمعیت ُ اون همه مسافر باید حداقل یک سوم تهران خط مترو داشته باشه که میشه 50 کیلومتر!! که در حال حاضر 19 کیلومترِ!!
    اگه بهانشون ترافیک و آلودگی هوا باشه مشهد یه چنین وضعیتیو داره!!
    چنـ روز پیش تو تلویزیون در مورد مترو تهران داشت صحبت میکرد رییسش،، ُ میگفت که ما یه خط جدید 20چند کیلومتری دیگه هم در آستانه افتتاح داریم!!!
    سوال اینه اگه بودجه نیست چرا اونجا افتتاح میشه!!! چرا اونجا به موقع افتتاح میشه!! و…؟؟؟

    اینجاست که میفهمین این مسئولای مرکز گرا هستن که باعث کوچاندن مردم به تهران و هزار یه مشکل دیگه تو کشور میشن و عقب موندن شهرآی بزرگ!!!

    پاسخ
    1. mohammad

      اول دوستان عزیز من بگم شیرازی هستم و رو ی شهرمم غیرت دارم . ولی بحث تهران خیلی با شیراز متفاوته از این لحاظ که اون خطا واقعا درآمد زایی دارن .بنده خودم شده که منتظر بشم توی ایستگاه تا مترو بعدی بیاد و تو اونم جا نشدم .خیلی شلوغ و پر درآمد هست مترو اونجا . و خب بحث عوارض و درآمد شهرداری هم اونجا بیشتره .البته هیچ کدوم از اینا کم کاری مسئولان رو توجیه نمی کنه . اگر کلنگ پروژه ای رو میزنن باید اول به فکر منابع باشن و بعد دست به کار بشن . نه این که الکی دل مردم رو خوش کنن

      پاسخ
      1. 113

        من (همون کسیکه کامنت اولو گذاشته) اهل مشهدم!! از لحاظ درآمد زایی احتمال زیاد حداقل تو مشهد توجیح اقتصادی داره!! کافیه مردمو آگاه کنن و فرهنگش جا بیفته! الان من از هر جهت نگاه میکنم نسبت به شهرستان آ (به قول مسئولا)داره ستم میشه!! ایشالا یه روزی برسه به جای مهاجرت مردم به شهرای بی هویتی مثه کرج و شهرستانای دوربر تهران مردم هر استان لااقل به مرکز استانشون مهاجرت کنن ُ اونجارو بسازن!! به امید پیشرفت شیراز ُ اصفهان ُ تبریز ُ مشهد ُ …!

  4. امیر کامیار

    خط ۲ بجای خود امیدوارم به مراتب بهتر از خط یک اجرا بشه….اما متأسفانه نحوه بهره برداری از خط ۱ و ساعت کار آن بشکلی بوده که کلا کارایی ندارد . شهروندان تمایلی به استفاده از آن ندارند و این خط نتوانسته هیچ تاثیری بر تردد و ترافیک شهر بذاره. یعنی‌ کلا از اهداف یک مترو کاملا دور شده. آماده نبودن بعضی‌ ایستگاه‌ها و کار کردن روزی ۲ تا ۳ ساعت مترو دلایلی است که فورا باید اصلاح شود تا این سرمایه بدین شکل به هدر نرود

    پاسخ
  5. محسن

    با عرض سلام خدمت دوستان
    نکته قابل توجه این است که تنها شهر ایران دارای مترو تهران هست و بقیه شهرها قطار سبک شهری دارن که با مترو تفاوت دارد، در جواب دوستی که گفتند متروی مشهد 10 سال طول کشیده باید عرض کنم که درسته ولی دوست گرامی این ایستگاه های جدید مشهد بصورت مترویی تجهیز شدند که یه خورده کاربیشتری نسبت به ایستگاه های قطار شهری می بره حالا ایشالا مسئولان شهرمون یه خورده بیشتر همت کنند تا مردم راحت تر بتونند استفاده کنند از تسهیلات، تاسیسات و تجهیزات شهری.

    پاسخ
    1. شیراز۱۴۰۰

      محسن جان اشتباه نکن تنها مشهد LRT هست و تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز HRT هستند. که البته ظرفیت جابجایی تهران از دیگر شهرها بسیار بیشتر و حدود دوبرابر هست. متوجه منظورتون از قسمت ” تجهیز ایستگاه بصورت مترویی” نشدم!!

      و البته شیرازی بودن جنابعالی برای من با توجه به نظرتون کمی جای سووال داره برای بنده!

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *