تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

14

مترو شیراز افتتاح شد اما مسافر جابجا نمیکند! آموزش شهروندی بهانه یا واقعیت؟

  • کد خبر : 14009
  • 23 مهر 1393 - 14:36

با گذشت چند روز از افتتاح رسمی مترو شیراز، مشاهدات نشان از عدم جابجایی شهروندان دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، در حالیکه شنبه گذشته مترو شیراز پس از ۱۲ سال از آغاز ساخت افتتاح شد شهروندان با مراجعه به ایستگاههای بهره برداری شده با این پاسخ مواجه می‌شوند که تنها می‌توانند از ایستگاه‌ها بازدید کنند و مسوولان اعلام می‌کنند که مترو مشکلی نداشته و هدف تنها فذهنگ سازی است تا شهروندان با استفاده از مترو آشنا شوند!

متروی-شیراز-به-راه-افتاد

اما پیگیری‌های شیراز۱۴۰۰ از منابع آگاه حاکی از این است که هرچند ایستگاه‌ها و خط مترو کاملا آماده خدمت رسانی به شهروندان است اما به دلیل تهدید شرکت چینی تامین کننده واگن‌ها مبنی بر لغو گارانتی در صورت مسافرگیری قبل از تایید نهایی کار‌شناسان این شرکت، مسوولان قطارشهری شیراز در دوراهی بهره برداری و خوش قولی به شهروندان و انتظار برای ورود کار‌شناسان چینی و تایید نهایی مانده‌اند!

در این بین این سووال پیش می‌آید که مسوولان محترم با وجود اطلاع از مشکل لغو احتمالی گارانتی به چه دلیل اقدام به افتتاح نمایشی مترو کرده تا اینگونه همچنان به ضربه زنی به اعتماد عمومی ادامه دهند و بی‌جهت نیست که بینندگان سایت عنوان می‌کنند تا به چشم خود استفاده از مترو را نببینند، راه اندازی آن را باور نمی‌کنند! لازم است مدیریت سازمان قطارشهری اطلاع رسانی مناسب و شفافی در این رابطه انجام دهد.

بنظر می‌رسد مسوولان محترم از مرحله وعده برای افتتاح عبور کرده و به مرحله افتتاح نمایشی رسیده‌اند که بعد از افتتاح ۵ واگنه با حضور خبرنگاران این بار افتتاح ۱۵ واگنه را با حضور معاون رییس جمهور تجربه کرده‌اند! آنچه مسلم است افتتاح به معنی بهره برداری و امکان استفاده از سرویس بهره برداری شده است و هرگونه بهانه و دلیل برای عدم مسافرگیری از سوی مسوولان پذیرفتنی نیست و این پاسخ به شهروندان که تنها می‌توانند از ایستگاه‌ها بازدید کنند بسیار توهین آمیز است.

درخال حاضر برخی از ایستگاه‌ها بدون امکان استفاده از قطار به روی شهروندان گشوده شده و صرفا به آموزش و اطلاع رسانی اقدام می‌شود و تنها گروه‌هایی از کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان می‌توانند از خدمات مترو به صورت تجربی و آزمایشی بصورت فرهنگسازی بهره‌مند شوند!

افتتاح نمایشی آبروریزی ملی نشود
شنیده شده صبح امروز در رادیو سراسری به افتتاح نمایشی مترو اشاره شده و متاسفانه بار دیگر آبروی شیراز به دست مدیران و مسوولان به خطر افتاده و این شکل افتتاح درحال تبدیل به آبروریزی در سطح کشوری است!

بهتر است هرچه زود‌تر مسوولان خیلی واضح و شفاف درباره چرایی عدم امکان استفاده شهروندان از مترو را اعلام کنند و به بهانه‌هایی چون فرهنگسازی متوصل نشوند.

ورود چهارمین رام واگن‌ها به شیراز
چهارمین رام واگن‌ها روز یکشنبه برروی ریل قرار گرفت و در توقفگاه احسان جای داده شدند تا پس از انجام تست‌های سرد و گرم آماده خدمت رسانی شوند. گفتنی است این رام و رامهای اول و سوم متعلق به شرکت دالیان و رام دوم که مشابه قطارهای تبریز و اصفهان است ساخته شرکت پوژن است.

ورود این واگن‌ها به شیراز و ۲ماه زمانی که برای تستهای سرد و گرم مورد نیاز است و هماهنگی کاملی با دوماه زمان اعلامی برای استفاده عموم شهروندان از مترو دارد، شایعات موضوع لغو گارانتی را بیشتر تقویت کرده چراکه تنها بعد از پایان تست‌های سرد و گرم تمام واگن‌ها امکان تایید از سوی کار‌شناسان چینی وجود دارد.

 آمادگی ایستگاه شاهد برای بهره برداری
از ۸ ایستگاه قرار گرفته در فاز اول خط یک که مورد بهره برداری قرارگرفته، ۵ ایستگاه نمازی، قصردشت، معالی آباد، شریعتی و احسان به بهره برداری رسیده و ایستگاه شاهد در صورت پرداخت هزینه‌ها به پیمانکاران ایستگاه تا یکماه آینده امکان بهره برداری خواهد داشت. دو ایستگاه زرگری و عفیف آباد نیز در صورت تزریق بودجه مورد نیاز در مدت ۴ ماه امکان تکمیل و بهره داری خواهند داشت.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، حال باید منتظر ماند و دید که آیا داستان هزار و یک شب مترو شیراز در روزهای آینده به پایان می‌رسد و یا باید همچنان انتظار افتتاحی دیگر را کشید!

 

«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر می‌شوند»

«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=14009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 24در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۴
  1. حتما شرکت چینی طلبی داره که مجوز صادر نکرده. تست ها که انجام شده. دولت ایران برای سه شهر شیراز تبریز و اصفهان اصلا اهمیتی نداد در جریان مترو. تهران همین چن روز پیش ۸۸ واگن وارد کرد مشهد هم که اعتبارات زیادی برا خط دو و سه گرفته. این وسط ۱۵ رام برای سه شهر وارد کردن و انگار پولش رو پرداخت نکردن. واگن های پوژن در شیراز اصلا هنوز مونتاژ نشده و نیاز داره که از چین قطعاتش بیاد بعد تست بشه و فقط در تبریز مونتاژ شده. درمورد ۱۵ واگن دالیان هم فک مکینم این شرکت حتما پول میخاد بهش ندادن تا الان. ولی به نظرم باید یه ماه دیگه صبر میکردن مجوز صادر بشه بعد مسافرگیری کنه. حالا یکی دو ماه آموزشی خنده داره. استفاده از مترو که سخت نیست که دو ماه آموزش بخاد.

    • خنده دار ترین قسمت ماجرا اینه که اعلام کردند ” یک ماه اول بعد از افتتاح استفاده از مترو رایگان خواهد بود ” در حالی که تا یک ماه دیگه مسافرگیری عمومی نداره. با این حساب میشه گفت : تا یک ماه اول بعد از افتتاح تماشای (بعضی ) از ایستگاه ها رایگانه !! واقعا عجب دست و دلبازی!!! اساسی شرمنده مسئولان شدیم رفت..

      • ببخشید اشتباهی گفتم.یک ماه نه !! دو ماه دیگه (به گفته ی حاج زمانی )

      • حاج زمانی : پس از دو ماه که بهره‌برداری عمومی آغاز شود .مهم این بود که طلسم چند ساله شکسته شده و کار از جایی آغاز شود.

        شورای اسلامی شهر شیراز گفت: استفاده شهروندان از قطار شهری تا یک ماه پس از افتتاح رایگان خواهد بود.

        حالا پیدا کنید پرتقال فروش رو !!!

  2. کاملا مشخص بود ، از روز اول هم گفتیم این افتتاح نمایشیه و هیچ تاثیری ندارد اما بعضی دوستان خوش خیال و زیادی خوشبین منفی دادند..
    بعد آموزش شهروندی فقط با دیدن خود ایستگاه محقق خواهد شد؟

  3. بازم شد شبیه همون راه آهن و قطار شیراز اصفهان…
    آخه چرا به شعور مردم بی احترامی می کنید مسئولین گرامی؟

  4. این یه توهینه مگه مردم شیراز تا حالا مترو ندیدن که نیاز به فرهنگ سازی داره ..اکثر مردم تا حالا تهران رفتن و سوار مترو هم شدن مثلا مردم واگنا رو به جای سوار شدن میخورن که میخوان فرهنگ سازی کنن؟!! اونی که فکر میکنید مردم هستن خودتونید…

  5. انتظارش میرفت که مثل همیشه پروژه ناقص و بدون استفاده افتتاح بشه متاسفانه این رویه توی شیراز کاملا عادی شده
    مترو شیراز که کلا ناقص از اول افتتاح شد این دیگه نور الا نوره

  6. من نمیدونم چرا دوستان علاقه زیادی به شایعه درست کردن دارن!!!!!
    اگه در اینترنت سرچ کنین میبینین که مترو تهران و مشهد هم در زمان راه اندازی اولیه یکی دوماه رو به آموزش اختصاص دادن و بچه های مدرسه ای و کارمندان ادارات که مهمترین افرادی هستن که از مترو استفاده میکنن رو آموزش دادن!!!! و همچنین مدل کار اول ۳ ساعت و بعد ۵ ساعت و بعد ۱۲ ساعت و بعد ؟؟ رو در ۲ شهر دیگه هم اجرا شده و همه این مسائل از روی اصول داره پیش میره اما بعضی از دوستان بدون آگاهی فقط طعنه میزنن و شایعه پراکنی میکنن!!!!!
    در مورد رایگان بودن یک ماه یا ۲ ماه مترو!!!! اگه به من بود میگفتم که یه روز هم رایگان نباشه!!!! نمیدونم اطلاع دارین یا نه اما مترو یه صنعت ضررده هست و حتی هزینه نگهداریش رو هم نمیتونه دربیاره چه برسه به احداث خودش رو!!! هزینه های مترو به صورت یک سوم توسط خود سازمان قطار شهری (به صورت بلیط فروشی و تبلیغات و فروشگاه در ایستگاه ها) و یک سوم یارانه شهرداری و یک سوم یارانه دولت هست!!!!حالا اگه هر ماهی بیشتر این پروژه مجانی باشه یعنی اون سهم سازمان قطار شهری رو هم دولت و شهرداری باید پرداخت کنن و این یعنی چند میلیارد خرج بیشتر در هر ماه روی دست شهرداری که میشه با این چند میلیارد پروژه هایی مثل ادامه خط یک و دو و تقاطعات غیرهمسطح و بزرگراه و پارک احداث کرد!!!!!

    راستی یکی از اقوام ما که در دبیرستان فرزانگان درس میخونه گفت که امروز از طرف مدرسه بردنشون به مترو و بعد از آموزش در مورد مسائل ایمنی و نحوه سوار و پیاده شدن و ایستگاه های مسیر بهشون یه تعداد بروشور دادن و سوار متروشونم کردن!!!! ازشون هم خواستن که بعد از رفتن به خونه برای اعضای خانوادشون هم توضیح بدن اون حرف ها رو!!!

  7. تو این مملکت اول تکنولوژی میاد بعد فرهنگ استفادش. خب نمیتونستن مسولین کمی محترم و بسیار لایق شیراز اول کار فرهنگ سازی و آموزش انجام بدن. واقعا متاسفم

  8. فکر نکنم اگر حتی مترو تهران هم امروز روبانش رو میبریدن تا یک ماه بعدش رسما مسافر جابجا میکرد.بهتره اگر تبلیغاتی هم شده این جو رو درست کنیم که ما صاحب مترو شدیم.جالب اینجاست که صدا و سیما که ۱۲ سال ازش خبری نبود این روزها که میگرده دنبال یک بهونه برای تمسخر این دولت امروز در برنامه اخبار رادیو رسما به همه اعلام کرد مترو شیراز بهرهبرداری نشده.که بنظر من طبیعیه و به بار تبلیغاتیش میارزه

  9. ببینید من خودم الان خوشحال نیستم ولی اینکه یه سری شایعات بسازیم کار درستی نیست. مترو شیراز اتفاقا از نظر اجرایی و فنی خیلی هم خوب هست کجاش ناقصه. واگن ها هم مطمئن و ایمن هستن. تنها چیزی که مونده صدور مجوز از شرکت چینی هست که همش زیر سر تهران و پایتخت نشین ها هست. تهران خودش فرط و فرط واگن میخره مشهد هم جدیدن به تهران پیوسته ولی خب اگر به موقع دولت پول به چینی ها داده بود این اتفاق ها نمی افتاد

    پارسال آبان ماه واگن های دالیان به گمرک بندرعباس رسید امسال مهر سومین رام به شیراز رسید. یعنی دولت در عرض یه سال برا شیراز سه رام ترخیص کرده. به هر حال باید این دو ماه رو هم صبر کنیم روزی ۳ ساعت دانش آموزان و اصناف و کارمندان آموزش ببینن از نظر استاندارد بد هم نیست در کشورهای اروپایی هم این اتفاق می افته اما فرقش اینجاست که اونا اول آموزش میدن بعد افتتاح میکنن

    من حرفم اینه افتتاح نمیکردین به همین صورت روزی سه ساعت آموزش میدادید بعد که بروشور بین مردم پخش میشد و همه آشنا بودن و مجوزها می اومد اوایل آذر مسافرگیری میکرد و اون وقت یه مسئول کشوری رو دعوت میکردن برا افتتاح

    بازدید دختران دانش آموز دبیرستان فرزانگان شیراز و متروسواری از احسان تا نمازی. اولین گروه امروز بوده

    http://photometro.shirazmetro.ir/gallery?key=%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF_%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2_93_07_23

  10. http://file.shirazmetro.ir/files/aks%20%20%20%201393/aks%20010793/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%20230793/IMG_1530%20%5B800x600%5D.jpg

    http://file.shirazmetro.ir/files/aks%20%20%20%201393/aks%20010793/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%20230793/IMG_1508%20%5B800x600%5D.jpg

    این دو تا عکس رو نگاه کردم ایستگاه نمازی از بقیه ایستگاه ها با سلیقه تر ساخته شده. بعضی هاشون خیلی ساده هستن. امیدوارم ایستگاه های آوینی و مطهری مثل نمازی باشن. ایستگاه احسان خیلی ساده هست.

  11. درود بر همه دوستان.

    مترو شیراز بطور واقعی توسط معاون اول رییس جمهور افتتاح شده است.اما این روزهای اخیر برای مردم و برخی از رسانه های مجازی، این شک و شبهه پیش آمده که، وقتی که مترو افتتاح شده است، چرا نمیتوان از آن استفاده کرد؟
    همانطور که بارها اشاره شده است، مترو ی شیراز افتتاح شده، اما برای تکمیل آموزش استفاده همگانی از مترو برای اقشار مختلف جامعه؛ این آموزش ها بازدید های ۳ ساعته همه روزه در ایستگاه ها، برگزار میشود که بعد از آن بطور فراگیر همه مردم از آن استفاده خواهند کرد.
    در مشهد نیز وضعیت به همین گونه بوده و در روزهای اول افتتاح همه ی مردم یکسره استفاده نمیکردند وکم کم فراگیر شد.
    طبق اطلاعات رسیده از منبع، اینکه شرکت چینی تهدید به لغو گارانتی کرده است، صحت ندارد و هم اکنون واگن ها زیر نظر شرکت است و هدف، حصول اطمینان و فرهنگ سازی مناسب است. مترو مانند اتوبوس و تاکسی نیست و برنامه ی بسیار خاصی دارد که لازم است مردم با همه ی آنها آشنا شوند.
    تست های رام چهارم که چند روز پیش وارد شیراز شد نیز آغاز شده است.
    سپاس.

    • حامد جان…..حرف ما اینه که اگه قرار بر اقتتاح بود، خوب از قبل میگفتن افتتاح…اگه قرار بر آموزش بود، خوب میگفتن آموزش و بعد از دو ماه آموزش، افتتاح رسمی.
      اما فقط به خاطر اینکه به مردم وعده افتتاح داده بودن و میخواستن هر طور شده اونو عملی کنن، اومدن و افتتاح رو انجام دادن، اون هم در حالی که شرکت چینی تهدید به لغو گارانتی کرده.
      حالا بین قولی که به مردم داده بودن و تهدید شرکت چینی، موندن و نمیدونن چیکار کنن،اومدن بحث آموزش رو راه انداختن…..در صورتی که اگر از قبل میگفتن میخوایم دو ماه آموزش بدیم، کسی بهشون خرده نمیگرفت…..
      در ضمن، شما خودت روزی که با من اومدی مترو و در تهیه گزارش به من کمک کردی، مگه به ما آموزش دادن که الان بخوان به مردم آموزش بدن؟
      پس همه این کارها فقط به خاطر اینه که هم شرکت چینی رو راضی نگه دارن و هم مردم رو…..و همه این جوی که بوجود اومده فقط به خاطر عدم اطلاع رسانی صحیح خودشون هست.

  12. یعنی چی اول آموزش بدن بعد افتتاح کنن! مگه تا کسی ندیده مترو رو میشه بهش گفت اینجوری برو و بیا! مثله اینه که به یه نفر بگیم اینجوری رانندگی میکنن کلاچ بگیر بزن دنده بعد نیم کلاچ کن راه بیوفت! بعد این میشه راننده؟ یا باید بره بشینه پشت فرمون یه نفر یادش بده تا مهارت کسب کنه؟! ما هممون حرف خوب میزنیم همه نشستن هی میگن اول آموزش بعد افتتاح! همین دوستانی که این نظر رو میدن اگه اول آموزش داده بودن میگفتن هنوز افتتاح نشده دارن اموزش میدن! همه جای دنیا دانش آموزان رو واسه آموزش میبرن زمانی که پروزه راه افتاده از نزدیک ببینن نکته مثبتشم اینه که به خونه که بر میگرده واسه اعضا خونوادش هم میتونه توضیح بده پس انقدر هی نگین تکتولوژی میاد فرهنگش نمیاد! فرهنگش ماییم همه چی به ما بر میگرده رنگ و یادگاری نوشتن رو در و دیوارم از ماست از خودمونه از فرهنگ خودمونه! حالا منفی بدین

  13. باید از اول اعلام میکردند افتتاح نمایشی یا سمبلیک… مردم که مسخره دست آقایان نیستند. متأسفانه در شیراز خیلی‌ از کلمات مانند ” افتتاح” ، ” بهره برداری” ، ” کنگ زنی‌” معنای متفاوتی دارند و فقط برای فریب مردم استفاده میشوند.

  14. واقعیت اینه که باید مترو با ۴ رام راه اندازی بشه تا استاندارد رعایت بشه و گواهی از طرف شرکت چینی صادر بشه . با توجه به اینکه رام چهارم تازه وارد شده است . ۲ ماه زمان لازم هست تا تستهای رام چهارم انجام شود و قطعا بعد از ۲ ماه مترو مسافرگیری خواهد کرد . در این مدت فقط میتوان اموزش شهروندی انجام داد . که البته یکی از گامهای راه اندازی هست .

  15. این هم خدمت دیگه ای از تیم حمل و نقل شهردار
    حالا دیگه نورعلی نور شده میخواد برام نماینده شیراز هم بشه

  16. سلام من تو مشهد زندگی میکنم اولا افتتاح هر چند نمایشی مترو رو به مردم شیراز تبریک میگم، و دوما متروی مشهد سال ۸۹ افتتاح شد که تا ۳-۲ماه اول با فاصله زمانی هر ۳۵ دقیقه یک قطار ۳ واگنه به ایسگاه میرسید ( که رایگان هم نبود) ولی بعد از اون یکی از واگنها رو کم کردن تا فاصله زمانی حرکت قطارها کم بشه و به مرور تعداد قطارها رو زیاد کردن تا الان که فاصله زمانی حرکت به ۵-۶ دقیقه رسیده , قطارهای مترو مشهد ساخت یک شرکت چینی هستن که به صورت ۳ واگن ۳۰ متری که مجموعا طول قطار به ۹۰ متر میرسه ولی مشکل این قطارها اینه که بر خلاف قطارهای تهران فضای چرخها رو به جای اینکه تو ساخت سکو در نظر بگیرن از حجم داخل واگن کم کردن ( برا همین ارتفاع سکو از ریلها زیاد نیست)که باعث شده ظرفیت مسافرگیری واگن به صورت محسوسی کم بشه وهمچنین میله هاییی که مسافران ایستاده دستشونو میگیرن کمن الته مسئولین گفتن این دو مشکل تو خط دو و سه حل میشه (الله اعلم!!!) ضمنا خط دو بعد از ۴ سال از شروع پروژه تا حالا فقط ۳۰% پیشرفت داشته تازه با دو دستگاه TBM و قرار بود فاز اولش ۸ ماه دیگه افتتاح بشه!!! امیدوارم این اشتباهات تو متروی شیراز و تبریز و اهواز و… نیوفته

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.