متروی شیراز که قرار است پس از یک دهه تا چندی دیگر در بخشی از فاز اول افتتاح شود، از ایستگاههایی کار خود را شروع میکند که در یکی از مناطق شمالی و مرفه شهر قرار گرفته و فعلا جنوب شهریها سهمی از قطار شهری شیراز در این فاز ندارند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از خبرنگار مهر، ۱۲ سال پیش وقتی کلنگ احداث متروی شیراز به زمین زده شده، آن زمان کسی فکر نمیکرد که متروی این کلانشهر ۱۲ سال بعد آماده بهره برداری آنهم به صورت نصف و نیمه کار شود.
ظرف این ۱۲ سال اغلب نقاط شهر شیراز در تسخیر کارگاههای مترویی درآمد که قرار بود روزی مرهمی بر زخم حمل و نقل عمومی اما ناقص شهر باشد.شهری که ناوگان اتوبوس رانیاش پیر و فرسوده است و ناوگان تاکسی رانیاش هم جوابگوی تردد شهروندان نیست.
فراز و نشیبهای احداث خطوط مترو به حدی ظرف این چند سال طی شد که مسئولان و متولیان امر تصمیم گرفتند پروژه را فاز به فاز پیش ببرند به طوریکه فاز اول را افتتاح کنند و سپس به سراغ فاز دوم بروند. اما اینکار نیز جوابگوی فراز و نشیبها و مشکلات اجرای این پروژه نبود، مشکلاتی که از اعتبارات شروع میشد تا به حوزههای دیگر نیز میرسید.
این مشکلات تا جایی پیش رفت که برای فاز یک نیز تقسیم بندیهایی لحاظ شد به گونهای قرار شد اول خط یک از این فاز بهره برداری شود و بعد خط دوم تکمیل شود و در این رهگذر واگنهای مترو نیز کم کم از راه رسیدند تا همه چیز برای افتتاج هیمن مسیر فراهم شود. ظرف دو سه هفته اخیر مسئولین شهری خبر از افتتاح ۱۰ کیلومتر از ۲۲ کیلومتر فاز یک مترو میدهند.این در حالی است که طی همین مسیر ۱۰ کیلومتری نیز سه ایستگاه آن آماده استفاده نیست.
مترو از یکی از جنوبیترین نقاط شیراز یعنی میدان الله و بلوار مدرس شروع میشود و تا شمال شهر ادامه مییابد. ظرف این ۱۲ سال کارگاههای مترو مردم نقاط جنوبی و مرکزی شهر را دچار مشکل کرده بود، مردم ساکن خیابان مدرس که سالها مسیر ترددشان بسته بود و با هزار مصیبت راه خود را به خانه پیدا میکردند اما دلخوشیشان این بود که روزی مترو افتتاح میشود و آنها خواهند توانست از این حمل و نقل ارزان قیمت اما مهم استفاده کنند.
حالا بعد از این همه سال مترو در محوری قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد که در یکی از مناطق مرفه نشین شهر واقع شده و بازهم مردم جنوب شهر باید شاهد بهره برداری از خط مترویی باشند که در خیابانهای اطراف آن خودروهای چندصدمیلیونی تردد میکنند، افتتاح خط مترو در محور میدان احسان و به بیان دیگر صدای سوت قطار شهری شیراز فعلا از شمال شهر شنیده خواهد شد.
از سویی دیگر مترویی که قرار است نیمه تمام و در یکی از فازهای آن افتتاح شود، برخی از اعضای شورای شهر را نگران افتتاح زودهنگامی کرده که اگر بهره برداری شد برای جذب اعتبار بقیه پروژه مشکل ایجاد شود. بر همین اساس برخی از اعضای شورای شهر شیراز نیز راضی به افتتاح نیمه تمام خط نیستند.
دو میلیارد تومان یارانه مترو هزینه خرید اتوبوس برای مردم شود
اما عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه هیچکس مخالف توسعه و استفاده از امکانات مدرن نیست، گفت: مترو از ملزومات هر کلان شهر است و هیچکس هم مخالفتی با توسعه شهر ندارد. بهرام پارسایی تاکید کرد: اما باید به تمامی مباحث توجه کرد که با چه قیمتی قرار است مترو شیراز نیمه کاره افتتاح شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی مترو شیراز میگذرد هنوز آماده نشده و از خط یک فاز یک به طول ۱۰ کیلومتر افتتاح خواهد شد جای نگرانی است.عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه ایستگاههای فاز یک خط یک به طور کامل آماده نشده، گفت: نگران هستم وضعیت مترو شیراز مثل قطار شیراز به اصفهان شود که با عجله راه اندازی شد و ضرر آن بیش از منافع شد.
پارسایی با بیان اینکه یارانه پرداختی شهرداری نباید به گروهی خاص تعلق داشته باشد تاکید کرد: هزینه یارانهای که باید بر روی مترو داده شود در این وضعیت ماهی دو میلیارد تومان پیش بینی شده که به اعتقاد من این یارانه میتواند هزینه خرید ماهیانه ۱۰ دستگاه اتوبوس برای مردم شیراز شود.
وی افزود: خرید اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل شهر مشکلات عامه مردم را حل میکند اما راه اندازی این ۱۰ کیلومتر مترو به معنی هزینه شدن ماهیانه دو میلیارد تومان برای بخشی از مردم است.عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: تبعیض نباید میان مردم شیراز باشد و اگر قرار است یارانهای از جانب شهرداری برای مترو قرار گیرد باید زمانی باشد که خط از جنوب تا شمال افتتاح شود.
پارسایی تاکید کرد: زمانیکه مسئولین شهرداری تهران اعلام کردند سالانه ۳۰ کیلومتر از مترو در این کلانشهر راه اندازی میشود مسئولین ما زمان پایان ۱۲ کیلومتر باقیمانده از خط یک را دو سال دیگر اعلام میکنند.
افتتاح مترو از محل کلنگ زنی انجام شود/ محرومان باید زودتر صاحب مترو شوند
اما عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه افتتاح مترو باید از محل کلنگ زنی انجام شود، گفت: ۱۲ سال پیش مترو شیراز در محدودهای کلنگ زنی شد که محل زندگی محرومان است اما امروز قرار است مترو در شمال شیراز افتتاح شود.
کمال پاک فطرت تاکید کرد: یک سری اقدامات انجام شده که جای تقدیر دارد اما با توجه به طول زمان این کار بهتر بود اول جاییکه کلنگ زنی شده و تراکم جمعیتی بیشتر دارد افتتاح شود.
وی تصریح کرد: بعد از این زمان طولانی که مردم منطقه بلوار مدرس این همه مشکلات رفت و آمد را تحمل کردند باید مترو از همین مسیر هم راه اندازی شود. عضو شورای شهر شیراز افزود: باید مناطق محروم را زودتر از مابقی مردم صاحب مترو شوند زیرا این منطقه بسیار کمتر از منطقه میدان احسان تا نمازی امکانات حمل و نقل دارد.
شیراز۱۴۰۰: آیا وارد شدن ماهانه ۱۰ عدد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش اتوبوس رانی به تمام نقاط شهر، بهتر از راه اندازی نصفه و نیمه مترو نیست، آن هم در محدودهای که خارج از طرح ترافیک میباشد.
آیا بهتر نیست که با نظارت بر خط ویژه اوتوبوس و افزایش تعداد اتوبوسهای این خط، و همین طور ایجاد خطوط ویژه جدید، مخصوصا در محدوده طرح ترافیک، مردم را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم؟
مردمی که ۱۲ سال انتظار کشیدهاند، دو سه سال باقیمانده را هم منتظر خواهند ماند. پس آیا بهتر نیست خط یک به طور کامل افتتاح شود و هزینه یارانه مترو صرف ناوگان اتوبوس رانی شود و در نهایت دو سه سال بعد، در حالی که ناوگان اتوبوس رانی خوبی خواهیم داشت، با اضافه شدن خط یک مترو به طور کامل، ناوگان حمل و نقل عمومی قدرتمندی را ایجاد کنیم؟
نظر شما چیست؟
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
من هم باخرید اتوبوس موافقم چون نفعش به تمام نقاط شهر میرسه ضمنا بی ار تی هم به معنای واقعی باید در شیراز راه اندازی بشه متاسفانه شهرداری در حمل نقل عمومی بسیار ضعیف عمل میکنه
به نظر من مترو و اتوبوس دو تا مقوله ی کاملا جدا هستن با کاربری های متفاوت
اصولا یه شهروند از اتوبوس میتونه واسه ترددهای کوتاه استفاده کنه و از مترو واسه مسیرهای چند ده کیلومتری که البته وضعیت فعلی متروی شیراز عملا کاربری مفید اون رو زیر سوال میبره
در کل نظر من اینه که اتوبوس و مترو کاملا از هم متفاوتند و بهتره هر دو با هم توسعه پیدا کنن نه اینکه بودجه ی یکی رو خرج یکی دیگه کنیم ولی انگار توی مملکت ما عادت شده که همه چیز با هم توسعه پیدا نکنه، همیشه یکی فدای دیگری شده
بودجه ی فرهنگی صرف کارای عمرانی میشه بودجه ی درمانی خرج کارای آموزشی میشه و غیره
عاقلانه نیست که بگیم چون مترو میخوایم پس فعلا اتوبوس نخواهیم داشت یا چون اتوبوس میخوایم پس فعلا مترو رو بیخیال شیم
به نظر من افتتاح مترو و راه اندازی بیشتر اتوبوس ها بخصوص خطوط BRT خیلی خوب و مفیده اما حودروی شخصی معضل بدتری شده. که با توجه به وجود پارکینگ کم و خیابان های کم عرض شیراز مشکل دوچندان میکنه
بالاشهر جمعیت کمی رو نسبت به مناطق پایین شهر شیراز داره و بالاشهریها که همه ماشین دارن و مسیر پرترافیکی هم نیست که بخوان بخاطرش از مترو استفاده کنن بجاش باید مناطق پرجمعیت رو تحت پوشش میگرفتن که کارایی بیشتری داشته باشه ولی اگر قرار بر این هست که نیمه راه اندازی بشه بهتره همون یارانه ۲ میلیاردی رو خرج نوسازی اتوبوسهایی بشه که بعد از رد شدنشون از خیابون تا چند دقیقه خیابونها تیره میشه و بیشترشون به قارقارک بیشتر شبیه هستن تا اتوبوس
سلام دقیقا درستهههههههه
خیلییییییییییی جالبه به خدا…یه روز همه داد میزنید که این چه وضعیه و خدا کنه مترو شیراز زودتر از اصفهان راه بیوفته و مسولین دارن چیکار میکنن و…حالا یهو همه در میان میگن بودجه مترو رو بدید اتوبوس بخرید….!!!!!!!!!!! بحث این نیست که این روش افتتاح مترو درسته یا غلط بحث اینه که اگه حتی افتتاح مترو به این شکل غلط باشه صرف بودجه مترو برای خرید اتوبوس غلط تره چون هرچیز جای خودش رو داره. همین شما اگه شهرداری اینکارو بکنه فردا داد میزنید که شیراز یه روستای بزرگ هست و ببینید اصفهان و تبریز مترو دارن اما شیراز هنوز نداره و… دوستان اول تکلیفتون رو با خودتون روشن کنید
به نظر منم مترو بصورت کامل اجرالشه بهتره
اون منطقه مرفه نشین غرب وشمال شهر کمتر از مترو استقفاده میکنند وبیشتر از ماشین های مدل بالا
هنوز نه بداره نه به بار دارین غصه جنوب شهر رو میخورین بذارین اول صدای سوتش شنیده بشه بعدا نگران بشید
با سلام
من نمیدونم چرا بعضیا فقط انتخاباتی فکر میکنند و فقط شعار میدهند . مگر شمال شهریا انسان نیستن و امکانات نمیخواهند . یعنی خون جنوب شهریها رنگین تر از شمال شهریهاست . بیاید کوچه ها و خیابونهای قصرالدشت رو نگاه کنید خیلیاش حتی جوب هم نداره . کوچه های داغون و بدون اسفالت . آقایون محترم فراموش نکنید که ۷۰ درصد بودجه شیراز رو منطقه یک تامین میکنه . چطور جور همه شیراز رو باید مطقه یک بکشه ولی تا یک چیزی میخواد افتتاح بشه همه فریاد وا مصیبتا سر میدند. دست بردارید از این همه تظاهر حال آدم از دست این بادام قاپ چینا بهم میخوره . خدمت آقایون عرض میکنم اینها بهتر جهت همدردی با جنوب شهریها بجای حرف زدن وارد عمل بشن خونه های میلیاردی خودشون بفروشن و ساکن جنوب شهر بشن تا اگر دردی هم هست متوجه بشن
شما اخر طرفدار بالاشهری یا پایین شهر؟
حرفهات اساسی تناقض دارن باهم
همه چی مال بالاشهره یادتون نره قطار هم باید طرف گل سرخ ایستگاه پایانش میزدن ولی بردنش شهرک گلستان برای چی؟؟؟؟؟همه خوب میدونن
اگر واقعا تا دو سال دیگه خط یک مترو افتتاح میاه چرا با خرید اتوبوس مخالف بود؟ البته من خواهشی که دارم ابنه که از اتوبوس ها ی BRTاستفاده کنید
امروز تو اخبار استان با اقای حاجی زمانی تلفنی مصاحبه کردن, ایشون گفتن که داریم مجوز ها رو میگیریم واسه این که همون طور که” قول دادیم” هرچه زودتر فاز یک رو راه راه اندازی کنیم اما تاریخ دقیق افتتاح رو اعلام نکردن !
به نظر میاد هنوز نمیدونن دقیقا کی افتتاح میشه !
این چه بحث مسخره ای هست که می خواید راه بندازید یا حداقل بهش دامن می زنید؟!
بالا شهر و پایین شهر کدومه؟
مگه مالیات و عوارض شهرداری فقط مال منطقه خاصیه؟
اتفاقا اگه بحث تراکم جمعیتی باشه، معالی آباد آپارتمانی، از قسمت های متراکم شهره.
اینکه مسئولین تنبل و بی توجه هستن و سیستم اجرایی دهه ها برای اجرای یه پروژه زمان نیاز داره ربطی به منطقه شهری نداره.
اینکه قسمت عمده این ۱۰ کیلومتر مترو از روی زمین رد میشه چه ربطی به بالا یا پایین شهر داره؟ لابد اگه مثل تهران در جنوب شهر مترو به سطح زمین میومد شما باز ایراد میگرفتید که چرا مترو در پایین شهر از کنار خونه های مردم رد میشه در حالی که در بالا شهر زیر زمینه!
علاوه بر این، اینکه مترو هیچ توجیه اقتصادی در شهرهای غیر متراکم و ویلایی مثل شیراز نداره، چه ربطی به افتتاح مترو داره؟
روزی که همه خوشحال بودن که به تقلید از سایر کشورهای اروپایی در شیراز قراره مترو بکشن! باید فکر اینجاش رو می کردن.
نه الان که بعد از سالیان سال و زحمت برای مردم و صرف هزینه های میلیاردی تقریبا مترو در حال افتتاحه و یه عده “دلواپس تازه به دوران رسیده” یادشون به بی عدالتی و یارانه و مناسب نبودن مترو برای شیراز میوفته!
اینایی که الان ماهی ۲ میلیارد هزینه بهره برداری مترو به نظرشون زیاده اون زمان که برای ساخت هر متر تونل مترو ۱۰ میلیون تومن هزینه می شد کجا بودن؟؟(با دلار ۸۰۰ و کمتر)
قبلا گفتم، باز هم میگم که علیرغم تمام خوبی های سایت مثل اطلاع رسانی و تقریبا بی طرفی و… این اخلاق که در هنگام افتتاح پروژه شروع به نقد می کنید بسیار بد است.
تمام مدت با آب و تاب از افتتاح و جلو افتادن از شهرهای دیگه خبر رسانی می کنید و دقیقا در زمان افتتاح مترو یادتون میوفته که ای بابا کلا اتوبوس واسه شیراز بهتر و باصرفه تره!!؟ (که حقیقتا با صرفه تر هم هست)
وقتی بررسی ها علمی نباشه و صرفا چشم و هم چشمی و تقلید دستور کار مسئولین و مردم باشه، شهر داری از این بهتر نمیشه!
نظر شخصی من (به عنوان کسی که کشورهای مختلفی رو دیده) اینه که شهرها و جغرافیای ایران بدلیل وسعت و گستردگی و فرهنگ ایرانی بدلیل رفاه طلبی و مصرفی بودن، بیشتر از اینکه شبیه فرهنگ و اقلیم اروپایی باشه شبیه فرهنگ و جغرافیای امریکایی هست.
برخلاف اروپا که مردم در خانه های کوچک، بسیار مقتصدانه و متراکم و با حمل و نقل عمومی زندگی میکنن، فرهنگ ایرانی بخصوص شیرازی خواهان خانه های بزرگ حیاط دار، باغی شکل و فضای زندگی بزرگ تر و داشتن خودرو هست.
به همین علت الگوی رشد شهر های ایران باید به جای تقلید از شهرهای فشرده و معمولا قدیمی اروپا، از شهرهای نوساز و در حال توسعه امریکایی الگو برداری کنه.
در این سیستم بجای استفاده از مترو (که برای جابجایی جمعیت بین دو نقطه پرتراکم است)، بر
توسعه راه ها و جاده های شهری،
ایجاد فضای پارکینگ مناسب با چشم انداز رشد رفاه و جمعیت در دهه های آینده،
تشویق بر استفاده از خودرو بطور مشترک،
خطوط اتوبوس به عنوان حمل و نقل ارزان
و همزمان استفاده از خودروهای برقی یا هیبرید (کم مصرف) تلاش دارد.
البته خطوط مترو در همه شهرهایی در سایز شیراز وجود داره بخصوص از مرکز شهر که تراکم زیاد هست به اطراف و مثلا فرودگاه و…
اما باز هم تاکید میکنم که محاسبات جمعیتی، شهرسازی و اقتصادی باید الگوی توسعه شهر باشه. نه سلیقه من و شما، فلان مدیر یا چشم و هم چشمی! باید ارزان ترین، راحت ترین، سریع ترین گزینه ها برای توسعه شهر انتخاب بشه، فارغ از اینکه کدام جناح سیاسی یا تفکر عقیدتی در قدرت هست.
به امید داشتن شهری، پاک، امن و توسعه یافته برای همه شهروندان.
دوست دارید که مترو تبریز و اصفهان زودتر افتتاح بشه . حالا که شیراز داره بعنوان سومین شهر مترو رو افتتاح میکنه مسئله به حاشیه کشیده نشه .
این فریبی بیش نیست که دو سال دیگه صبر کنید شهروندان صبور و غیور و نمیدونم فهیم شیراز که ما کل خط یک رو با هم افتتاح کنیم و فعلا این بودجه رو صرف نوسازی اتوبوسها کنیم. دوستان بودجه هر طرحی مال اون طرحه. من شخصا از بودجه هر طرح یا پروپوزالی صرف طرح دیگه کردم هر دو طرح با کسری مواجه شدن. در این سطح کلان که قطعا شکست پذیر خواهد بود. به نظرم افتتاح نصفه نیمه اما نقد بهتر از وعده و وعید نسیه هست.
ببخشید کاسه که نباید از اش داغ تر بشه. این اقایونی که فرمایش میکنن چون مترو از سمت شمال باید افتتاح نشه و مظاهر سرمایه داری توش هست و اینها دو سال قبل که بحث افتتاح فاز اول از احسان تا نمازی بود کجا بودن؟ فکر کنم این کار شبیه به خوارج هست که قران سر نیزه ها زدند و لا حکم الا لله گفتند و به علی که خود قران ناطق بود پشت کردند. حالا که بحث نگهداری مترو شده بعضی از عزیزان یادشون به مردم محروم و رنج کشیده میفته !!
این مطلب پسندیده نیست اکثر کسانی که در منطقه ۱۰ و ۶ زندگی میکنن کارمند هستن این تیتر جالب نیست
در ضمن در شیراز دیگه بالا و پایین نداریم
من خودم اون زمان که کلنگ احداث رو زدن خونمون کنار ایستگاه تو معالی آباد بود . تقریبا ۸ سال از وقتی که کلنگ زده شد اونجا بودم و هر سال دلمون رو صابون میزدیم که سال دیگه سال دیگه … الان که خونمون گلستانه تقریبا نا امیدم که خط گلستان و صدرا به عمرم برسه با اینکه فقط ۱۸ سالمه 😐 این آقایون به اصطلاح مسئول با این کاراشون مسخره ی عام و خاص هستن ، از بچه ی ۶ ۷ ساله بگیر تا پیرمرد ۷۰ ۸۰ ساله. بابا ۴تا پل ساختین فک میکنین خیلی کار خاصی کردید؟ والا ملت هم کشورای دیگه رفتن . چطور واسه بعضی از کشورای همسایه پروژه ها به موقع تموم میشه ولی داخل کشور انقدر مردم رو اذیت میکنید؟ آقای شهردار آقای استاندار آقای … خداوکیلی یه ماه شهرک گلستان زندگی کنید که دوبار بخواید با اتوبوس یا تاکسی برید تو سطح شهر بعد میفهمید که یا کمرتون خرد میشه یا جیبتون خالی !!
به هر حال هر منطقه مشکل خاص خودش رو داره و هیچکس نباید بگه که چرا مترو تو شمال شهر افتتاح میشه ! البته من به شخصه سوار نمیشم تا تلفاتشو بگیره بعد !!!!
اینجور راه اندازی مترو هم توهین به شعور مردم است…بعد از ۱۳ سال، فاز یک از خط ۱ ….اونم فقط با چندتا از ایستگاه ها! یه سری از واگنها هم هنوز نرسیده!، خود رئیس مترو نمیدونه کی واقعا این شاهکار راه میفته
باز این آقای پارسایی نظر داد
مقصر خودمون هستیم
اگه کسی از شیراز بره دشمن زیاری کاندید بشه کسی بهش رای میده؟
حالا ایشون اومده تو شهر به این بزرگی نماینده شده بدون اینکه کسی بشناستش
ایشون کلا دوست نداره شیراز پیشرفت کنه و یا مترو داشته باشه
چند ماهی یک بار یک حرفی میزنه که مخالفت کنه.
جالب اینه که دکتر دندونساز میشه مسول کمیسیون گردشگری(چه ربطی دارن این دوتا بهم اگه شما متوجه شدین مارو هم در جریان بذارید)
آخه مرد مومن فقط مردم بلوار پایگاه سختی راه بندون کشیدن؟
مردم معالی آباد و قصردشت نکشیدن؟
الان فقط این مسیر راه بیوفته انصاف رایت شده؟
بعد مردم مناطق دیگه شیراز چی؟
میانرود
عادل آباد
صدرا
گلستان
سعدی
زرهی
و …
من نمیدونم تا کی میخوان به این حرفای خاله زنکی ادامه بدن؟
دوستانی که میگن بهتره مترو افتتاح نشه و به جاش اتوبوس بخرن بر چه اسا و منطقی این حرفو میزنن؟ میدونین همین حالا هم هزینه های نگهداری و استهلاک تجهیزات چقد ر هست؟ از طرفی هم اومدیم و به وعده های سر خرنشون ( خرید اتوبوس ) عمل کردن, چه فایده؟ اتوبوسها هم باید ساعتها توی ترافیک گیر بیفتن و عملا کارایی ندارن. در ضمن منطقه معالی آباد از مناطق پر تراکم شهر شیراز هست که ترافیک های اون طاقت فرساست. محل کار افراد زیادی اونجاست و افراد زیادی از اونجا برای کار به نقاط دیگه شهر میرن که مترو واسه تسهیل ترافیک خیلی ضروریه!
مترو چه کارش به پل معالی اباد
فکر بکن همه از قلات.گویم.گلستان.صدرا فاز ۱و۲.بزن.و…بیان پل معالی اباد سوار شن برا چند دقیقه برن نمازی یا چهارراه زند
اون کجا که از چمران بری اون کجا که بخوای با مترو بری که تا بخواد برسه نمازی فکر کنم ۱۰ ایستگاه باید رد کنه
سلام دوستان
داشتن سیستم حمل و نقل مترویی یکی از ضروریات هر کلان شهر است . ما نباید به امسال و دو سال آینده فکر کنیم باید به فکر سال های آینده باشیم که جمعیت بیشتر میشه . باید به فکر اونایی باشیم که قراره از کلسرخ برن صدرا به محل کارشون . آیا اون موقع هم اوتوبوس کار ساز است ؟؟ اضاف شدن اتوبوس جای خودش و مترو هم جای خودش . با کامل شدن خطوط مترو مسیر کلسرخ تا ابتدای صدرا نیم ساعت طی میشه . لندن گه امروز میگن صد سال هست از مترو استفاده میکنه یک روز شروع به کار کرده که الان اینجاست
ان شاالله که هم مترو به بهره برداری برسه و هم مسیرهایی که به اتوبوس نیاز دارن از اتوبوس استفاده کنند
دوستان عزیز چرا به بیراهه میروید. همه از سوء مدیریت پر ادعاهاست که پولها را هدر دادند همه میدانیم که:
۱-تونل کندن جایی که سطح آب بالاست یعنی پول دور ریختن. به جای آن میشد از مسیر جایگزین رو استفاده کرد
۲-هزینه کردن جایی که بهره برداری دور است باید جوری باشد که سریع پروژه اصلی به بهره برداری برسد جزئیات مرحله مرحله. مثلا مسیر ۲۴ کیلومتری شرق غرب و ۲۰ کیلومتری شمال جنوب راه بیفتد با چند ایستگاه مهم بعد ایستگاههای کم اولویت تر به مرور با آمدن بودجه راه افتد. نه آنکه مهمترین ایستگاه در فلکه ستاد بعد از ۱۰ سال کند وکو تازه میگویند میخوان شروع کنن! ۱۵ تا ایستگاه شرق خاک بخورن!
۳-مسیر از پرخسارت ترین راه با این همه قطع درخت، تخریب زند و تخریب میدانها، تخریب جاده فرودگاه، تخریب آثار تاریخی و … جنایت است
۴-چرا ما را با پروژه های عقب افتاده مثه اصفهان که آثار تاریخی کشورمان را نابود کرد مقایسه میکنید ما را با کشورهای عقب افتاده امارات عربستان مالزی و ترکیه مقایسه کنید گرچه من توکیو و لندن را روا میدیدم
۵-مترو باید حومه را به مرکز وصل کند نه مرکز را به مرکز مثلا گویم صدرا به مرکز، بیدزرد شهرک صنعتی به مرکز ،مرودشت زرقان به مرکز درحالیکه ما در شمال جنوب مانده ایم!
۶-شهر طولی باید مترو پرسرعت۵۰ کیلومتری داشته باشد با ایستگاههای کم که به خطوط فرعی کندرو وصل شود نه یه ۲۲ کیلومتری کندرو!
۶-باید از بهترین تکنولوژی جهان استفاده کرد نه تکنولوژی فرسوده چین
۷- اگر قرار باشد شرق به غرب وصل شود مسیر خلوت قصردشت بدترین مسیر است بهترین: مسیر رو نه تونل از پشت گویم صدرا پشت کوه شهرک حافظ فرهنگشهر مسیر زیر زمین پارک قوری فلکه سنگی ملاصرا سپس مسیر رو رودخانه خشک تا پل فسا سپس تعدادی خط فرعی
دوستان عزیز چرا به بیراهه میروید. همه از سوء مدیریت پر ادعاهاست که پولها را هدر دادند همه میدانیم که:
۱-تونل کندن جایی که سطح آب بالاست یعنی پول دور ریختن. به جای آن میشد از مسیر جایگزین رو استفاده کرد
۲-هزینه کردن جایی که بهره برداری دور است باید جوری باشد که سریع پروژه اصلی به بهره برداری برسد جزئیات مرحله مرحله. مثلا مسیر ۲۴ کیلومتری شرق غرب و ۲۰ کیلومتری شمال جنوب راه بیفتد با چند ایستگاه مهم بعد ایستگاههای کم اولویت تر به مرور با آمدن بودجه راه افتد. نه آنکه مهمترین ایستگاه در فلکه ستاد بعد از ۱۰ سال کند وکو تازه میگویند میخوان شروع کنن! ۱۵ تا ایستگاه شرق خاک بخورن!
۳-مسیر از پرخسارت ترین راه با این همه قطع درخت، تخریب زند و تخریب میدانها، تخریب جاده فرودگاه، تخریب آثار تاریخی و … جنایت است
۴-چرا ما را با پروژه های عقب افتاده مثه اصفهان که آثار تاریخی کشورمان را نابود کرد مقایسه میکنید ما را با کشورهای عقب افتاده امارات عربستان مالزی و ترکیه مقایسه کنید گرچه من توکیو و لندن را روا میدیدم
۵-مترو باید حومه را به مرکز وصل کند نه مرکز را به مرکز مثلا گویم صدرا به مرکز، بیدزرد شهرک صنعتی به مرکز ،مرودشت زرقان به مرکز درحالیکه ما در شمال جنوب مانده ایم!
۶-شهر طولی باید مترو پرسرعت۵۰ کیلومتری داشته باشد با ایستگاههای کم که به خطوط فرعی کندرو وصل شود نه یه ۲۲ کیلومتری کندرو!
۶-باید از بهترین تکنولوژی جهان استفاده کرد نه تکنولوژی فرسوده چین
۷- اگر قرار باشد شرق به غرب وصل شود مسیر خلوت قصردشت بدترین مسیر است بهترین: مسیر رو نه تونل از پشت گویم صدرا پشت کوه شهرک حافظ فرهنگشهر مسیر زیر زمین پارک قوری فلکه سنگی ملاصرا سپس مسیر رو رودخانه خشک تا پل فسا سپس تعدادی خط فرعی
۸-
۸-ایستگاهها باید جایی باشد که امکان ایجاد مجتمعهای نجاری خدماتی آموزشی و ترمینالهای اتوبوس در ورودی شهر داشته باشد نه اینجور
سلام
خنده اورست
فقط پولها حرووووم میشند همه هم ناراضی حتی بعد از افتتاح
من نمیدونم از احسان تا پل معالی اباد چند کیلومتر که ۳تاایستگاه داره مگه گویم .گلستان. صدرا . بزن و…خالی از سکنه است که مترو نداره در صورتی که بیشترین جمیعتی که در روز وارد مرکز شهر میشن از همین قسمت هاست اینم میدنم که در اینده ن چند نزدیک …… خواهد کشیده شد به جای پیچ که زیر پل معالی اباد ه مسیر مستقیم میومدن
اتوبوس این مسیر هم از افتضاح ترین اتوبوس های شهر جز۱۵۴
خلاصه بگم فقط بودجه باید خرج بشه اونم بی برنامه