پروژه ساخت باند دوم محور شیراز – فیروزآباد – جم با هدف تقویت کریدور ارتباطی جنوب به مرکز کشور و فراهمسازی دسترسی سریع و ایمن به منطقه ویژه پارس جنوبی، از مهمترین طرحهای زیربنایی در جنوب کشور به شمار میرود. این محور بهعنوان کوتاهترین مسیر اتصال عسلویه به مرکز کشور، نقش کلیدی در حملونقل کالا، جابهجایی مسافر و توسعه اقتصادی ایفا میکند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، محور شیراز – فیروزآباد – جم به طول ۲۷۰ کیلومتر با هدف تسهیل ارتباط میان دو استان فارس و بوشهر طراحی شده است. این مسیر به دلیل نقش حیاتی در اتصال بنادر جنوبی، بهویژه بندر عسلویه، به شبکه حملونقل کشور و انتقال محصولات پتروشیمی، از اهمیت راهبردی برخوردار است. تکمیل باند دوم این محور میتواند ظرفیت جابهجایی را افزایش داده و کیفیت خدمات حملونقل را ارتقا دهد.
آخرین وضعیت اجرایی
شیراز تا کوار: ۵۵ کیلومتر – تکمیل و زیر عبور
کوار تا سد تنگاب فیروزآباد: ۵۰.۵ کیلومتر – تکمیل و زیر عبور
سد تنگاب تا فیروزآباد: ۷.۵ کیلومتر – در دست اجرا
فیروزآباد تا جم: ۳۴ کیلومتر – در دست اجرا
۹۵ کیلومتر باقیمانده: در مرحله مطالعات
افزوده شدن ۶۳ کیلومتر دیگر: در قالب پروژه بهسازی و حذف گردنه سختگذر سلبکی
اهداف و مزایای طرح
توسعه کریدور ارتباطی جنوب به مرکز کشور
کوتاهسازی مسیر ارتباطی عسلویه به مرکز ایران
ایجاد دسترسی ایمن و سریع به منطقه ویژه پارس جنوبی
افزایش ظرفیت بنادر جنوب کشور در حوزه ترانزیت کالا
کاهش سوانح رانندگی و بهبود ایمنی تردد
صرفهجویی در زمان و مصرف انرژی
توسعه مناطق کمتر برخوردار و تقویت زیرساختهای اقتصادی
احجام عملیات اجرایی
عملیات خاکی: ۲۰ میلیون مترمکعب
اساس و زیراساس: ۱ میلیون مترمکعب
بتنریزی: ۱.۵ میلیون مترمکعب
آسفالتریزی: ۱.۲ میلیون مترمکعب
ابنیه فنی پروژه
۱۱۰ دستگاه پل کوچک با مجموع طول ۱۵۰۰ متر
۶ رشته تونل به طول ۳۴۳۱ متر






