استان فارس بهعنوان چهارمین استان پهناور کشور، با نقش کلیدی در اتصال کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، در حال توسعه یکی از گستردهترین شبکههای حمل و نقل کشور است. در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان از اجرای ۷۶۳ کیلومتر پروژه بزرگراهی با نیاز مالی ۱۶ هزار میلیارد تومان خبر داد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، به نقل از ایسنا، ناصر رضایی امروز، ۲۱ اردیبهشت در حاشیه بازدید از پروژههای بزرگراهی راه و شهرسازی فارس، اعلام کرد: هماکنون ۷۶۳ کیلومتر پروژه بزرگراهی و راه اصلی با پیشرفت فیزیکی بین ۴ تا ۹۹ درصد در استان در حال اجراست که برای تکمیل آنها به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با تاکید بر نقش محوری فارس در حملونقل کشور گفت: این استان با وجود کلانشهر شیراز، فرودگاه بینالمللی، مناطق ویژه اقتصادی و اتصال به شبکه ریلی، به یکی از قطبهای حملونقل ترکیبی کشور تبدیل شده است.
رضایی افزود: پروژه بزرگ آزادراه شیرازـ اصفهان در آستانه بهرهبرداری قرار دارد و تکمیل قطعه هفتم آن بهصورت ویژه در حال پیگیری است. این مسیر بهعنوان شریان حیاتی مرکز به جنوب کشور شناخته میشود و در آینده با آزادراه شیراز–بوشهر تکمیلتر خواهد شد.
وی به طرحهای کلیدی استان اشاره کرد و گفت: محورهایی چون شیراز ـ جم ـ عسلویه، شیراز ـ بوشهر، شیراز ـ فسا ـ داراب ـ بندرعباس، شیراز ـ دشت ارژن ـ برازجان، بابانار ـ سروستان ـ سعادتشهر، شیراز ـ سپیدان ـ یاسوج و فسا ـ نیریز ـ قطرویه از جمله مسیرهایی هستند که نقش ملی و منطقهای دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به موقعیت استراتژیک استان بیان کرد: فارس با وسعت ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع و مرز مشترک با ۹ استان، در شاهراه شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب قرار دارد و نقطه اتصال بنادر جنوبی با مناطق مرکزی و شمالی کشور است.
وی در پایان تأکید کرد: تنوع اقلیمی، تمرکز بالای جمعیت شهری و صنعتی و موقعیت جغرافیایی ویژه، فارس را نیازمند شبکهای مدرن، ایمن و پیوسته از زیرساختهای حملونقل کرده و این موضوع با همکاری وزارت راه و سایر دستگاهها در حال تحقق است.









