سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: معاون عمرانی استاندار فارس در گفت و گو با روزنامه خبرجنوب از تبدیل فارس به شاهراه جنوب کشور خبر داده که در جای خود خبر خوشایند و مبارکی است. اما وقتی به متن مصاحبه مراجعه میکنیم متوجه می شویم که وقوع این اتفاق شاید با ادامه روند فعلی به دهه ها زمان نیاز داشته باشد و آن هم دلیلی ندارد بجز مشکلات مالی پروژه های عمرانی فارس!
اگر به تک تک پروژه های مورد اشاره در این مصاحبه دقت کنیم متوجه می شویم که اجرای این طرحها چندین سال یا بیش از یک دهه طول کشیده یا بدلیل نبود و کمبود اعتبار ساخت آنها متوقف است یا به کندی پیش می رود. برای مثال گل سرسبد این طرحها یعنی آزادراه شیراز – اصفهان بیش از یک دهه است که ساخت آن شروع شده و همچنان چشم انداز دقیق و روشنی برای تکمیل و افتتاح این طرح وجود ندارد.
در ادامه این مصاحبه را مشاهده می کنید.
با اجرای بیش از ٣هزار کیلومتر بزرگراه، شبکه ریلی و آزادراه، فارس در آینده تبدیل به شاهراه جنوب کشور میشود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت و گو با «خبرجنوب» با اشاره به اجرای چندین راه جدید در استان گفت: در حال حاضر از مرکز استان چند محور بزرگراهی به سمت استانهای همجوار در حال اجراست که از آن جمله میتوان به تکمیل بزرگراه شیراز به قائمیه و نورآباد در راستای تکمیل این بزرگراه به طول٢١کیلومتر اشاره کرد که با اجرای آن شاهد تسهیل در تردد میان استان با استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد خواهیم بود. و این مسیر به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای شمال به جنوب کشور خواهد شد.
و امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره برداری از این پروژه اثر گذار باشیم.
محمود رضایی افزود: تکمیل ١۶٠کیلومتر باقیمانده بزرگراه شیراز عسلویه از شیراز به سمت کوار- جم عسلویه با همکاری وزارت نفت و قرارگاه خاتم الانبیا با ٣هزار میلیارد تومان اعتبار از جمله پروژه های مهم بزرگراهی ماست که با اجرایی شدن آن میتواند در انتقال میعانات گازی از منطقه پارس جنوبی به مرکز کشور بسیار اثر گذار باشد.
وی از اجرای بزرگراه شیراز _عسلویه و بندرعباس به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم بزرگراهی استان یاد کرد و گفت:همچنین ایجاد بزرگراه شیراز به خوزستان از دیگر پروژه های مهم ما در حوزه راه است.
رضایی ادامه داد:یکی دیگر از پروژه های بزرگراهی ما بزرگراه شیراز _جهرم _لار است که با توجه به کمبود اعتبارات با سرعت کمی در حال انجام است که با توجه به کمبود اعتبارات در این پروژه و برخی پروژه های دیگر نیازمند استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای این پروژه ها هستیم.
وی از ساخت بزرگراه فسا_داراب _نی ریز به عنوان یکی دیگر از پروژه های حوزه راه یاد کرد و گفت:البته از نماینده محترم مجلس خواسته ایم در بودجه سال آینده راههای کشور بودجه بیشتری را برای این بخش در نظر بگیرند.
معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اثرات مثلث ایجاد این راهها در توسعه استان گفت:ایجاد این راهها هم در جابجایی کالا و مسافر در استان موثر است و هم در توسعه اما با توجه به نیازمندی این پروژه ها با اعتبارات مناسب برای تکمیل آنها باید از توان بخش خصوصی برای تکمیل آنها استفاده کنیم.
وی افزود:در حال حاضر بیش از ١۵٠٠ کیلومتر شبکه بزرگراهی و آزادراه در استان در دست اجراست که با اجرای همه آنها شبکه بزرگراهی و آزادراهی استان به بیش از دوهزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
رضایی افزود: همچنین در حوزه آزادراهی آزادراه شیراز- اصفهان هم اکنون در مراحل نهایی است و با توجه به تامین اعتبارات آن در همین دولت به بهره برداری میرسد.
وی تصریح کرد:علاوه براین هم اکنون آزاد راه لامرد به پارسیان هم با مشارکت بخش خصوصی ایمیدرو توسط قرار گاه خاتم الانبیا به سرعت در حال اجراست و آزادراه شیراز به بوشهر هم در دست مطالعه است.
اما در خصوص شبکه ریلی نیز در حال حاضر تنها راه آهن ما شیراز با اصفهان به طول ۵٠٠کیلومتر است که به منظور خروج راه آهن استان از بن بست فعلی هم اکنون اجرای بیش از هزار کیلومتر راه آهن در استان یا در حال اجر است وبرخی هم در مرحله طراحی و آماده سازی هستند.
وی ادامه داد: یکی از پروژه های اثر گذار ما راه آهن اقلید به یزد است که تاثیر به سزایی در جابجایی بار و مسافر دارد و با اجرای آن شبکه ریلی ما از بن بست فعلی خارج میشود.
معاون عمرانی استانداری فارس گفت: راه آهن شیراز بوشهر عسلویه به طول ۶۰٠کیلومتر از دیگر پروژه های در دست اجرای ماست که برای اجرای آن با ١۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اید پروژه در قالب سرمایه گذاری مشترک انجام میشود و از آنجا که منابع دولتی کفاف اجرای این پروژه را نمیدهد نیازمند حضور بخش خصوصی و استفاده از منابعی مثل بورس هستیم.
رضایی افزود:راه آهن شیراز _گل گهر که هم اکنون در دست اجراست از دیگر پروژه های ماست که با تکمیل راههای جدید شیراز تبدیل به کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در منطقه جنوب کشور میشود. معاون استاندار گفت:در حوزه هری نیز فاز یک خط دوم مترو شیراز اوایل سال آینده با بهره برداری میرسد ودر کنار آن ساخت اولین خط تراموا شیراز هم به زودی آغاز میشود.
زیاد نباید امیدوارم بود!!!!!!!!