امین آلشمس؛ سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در بنرهای نصب شده در سطح شهر خبر از آغاز عملیات عمرانی خط ۳ مترو شیراز یا همان توسعه خط یک داده شده که به جای خود خبر خوب و مبارکیاست.
به نظر میرسد شهرداری قصد دارد در عید فطر و همزمان با افتتاح چند پروژه عمرانی خط ۳ مترو را نیز که قرار بود چندی پیش کنگزنی شود، به مرحله اجرا برساند.
خط ۳ مترو شیراز از پل معالیآباد شروع شده و با گذر از بولوار میرزای شیرازی به ابتدای شهرک گلستان میرسد و بخشی از مسیر بصورت همسطح اجرا میشود.
در این بین چند پرسش به ذهن میرسد که امیدواریم شاهد پاسخ از سوی مجموعه شهرداری و سازمان قطار شهری شیراز باشیم:
۱- برنامهریزی زمانی ساخت این خط به چه شکل است و آیا این برنامه زمانی به شکلی هست که مانند خطوط یک و ۲ به مدت ده تا بیست سال شاهد عملیات حفاری و ساخت این خط نباشیم یا سرنوشتی مشابه در انتظار این مسیر خواهد بود؟
۲- با توجه به اینکه قرار است بخشی از مسیر برروی زمین اجرا شود ( همسطح یا پل ) آیا هماهنگیهای مورد نیاز با ارگانهای خدماتی جهت همکاری در جابجایی تاسیسات صورت گرفته یا قرار است چند ده میلیارد تومان و زمانی طولانی به این بخش اختصاص یابد؟
۳- توجیه این موضوع که هنوز خط یک با گذشت نزدیک به ۲ دهه از شروع ساخت تاکنون کامل نشده و توسعه این خط قرار است کلنگزنی شود، چیست؟ فراموش نکنیم هنوز برخی از ایستگاهها فاقد پلهبرقی هستند، حدود ۳ سال است هیچ قطار جدیدی وارد شیراز نشده و تا رسیدن به زمان استاندارد ورود قطار به ایستگاهها فاصلهای طولانی در پیش است. خوب بود اگر بودجه و سرمایهگذاری وجود دارد به خط یک و تکمیل آن اختصاص مییافت و سپس خط جدید شروع به ساخت میشد.
۴- درباره خط ۲ نیز پرسشهای مربوط به خط یک در بند قبلی وجود دارد. عملیات اجرایی خط ۲ در سال ۹۳ شروع شد و با گذشت ۶ سال دستگاههای حفار TBM هنوز حفاری فاز یک را تا میدان ستاد به پایان نرساندهاند و قطعا وعده مسوولان در افتتاح ۳ ایستگاه خط ۲ در سال جاری محقق نخواهد شد چون هنوز عملیات حفاری به پایان نرسیده و در صورت پایان عملیات حفاری، ریلگذاری، نصب تاسیسات برقی و الکترونیک، تکمیل ایستگاههای وعده داده شده جهت افتتاح و مهمتر از همه، تامین واگن و تست سرد و گرم به زمانی بسیار بیشتر از ۹ ماه باقیمانده تا پایان سال نیاز خواهد داشت. بیتردید این خط نیز به هزینه ریالی و ارزی بسیار گزافی جهت تکمیل نیازمند است و عقلانی است تمام منابع در دسترس به تکمیل خطوط در حال احداث و ناقص فعلی اختصاص یابد تا شروع پروژهای جدید که تجربه نشان داده مشکلات مالی موجب کندی اجرا و نارضایتی مردم خواهد شد مانند آنچه در منطقه عادلآباد رخ داده است.
۵- با آغاز عملیات اجرایی خط ۳ مترو و اجرای تراموایی که چندی پیش کلنگزنی شد ۳ بخش مختلف شهر شاهد عملیات طرحهای بزرگ ریلی درونشهری خواهد بود. آیا آمادگی فنی، مالی و مدیریتی برای چنین وضعیتی در بین مسوولان شهری و استانی وجود دارد تا مردم دچار دردسر نشوند؟
پاسخ به این ۵ پرسش و پرسشهای مشابه که بیشتر متمرکز بر توان مالی، فنی و مدیریتی است میتواند به خوبی به این ابهام پاسخ دهد که برای مثال در سال ۱۴۱۰ چه میزان از خط ۳ مترو ساخته شده، چند ایستگاه خط ۲ مترو مورد استفاده شهروندان است و در همین خط چند ایستگاه همچنان به پلهبرقی نیاز دارد و برای بهرهوری کامل این خط به چند واگن مترو دیگر نیاز داریم. فراموش نکنیم که ۶ سال از افتتاح خط یک مترو گذشته و هنوز تعداد زیادی واگن مترو مورد نیاز بوده و تامین نشده است.
با سلام. با توجه به اینکه بنده سالها سایت و پیح شما رو دنبال میکنم علی رغم اغاز ساخت پل مهدی اباد در کمربندی خبر اغاز ساخت رو منعکس نکردید. اگر ساخت این پل بصورت شبدری کامل باشه و بتونه مشکل اون قسمت رو حل کنه در خور تحسینه. اگر هم مثل پل میانرود ناقص باشه و مشکلی به مشکلات اضافه کنه جا داره یک تحلیل و انتقاد با توجه به فالوور بالا و مخاطب زیاد داشته باشید. با تشکر
همون پل نواب صفوی کمربندی احمد ابن موسی منظورتونه؟