کلنگ‌زنی خط ۳ مترو شیراز و چند نکته

امین آل‌شمس؛ سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در بنرهای نصب شده در سطح شهر خبر از آغاز عملیات عمرانی خط ۳ مترو شیراز یا همان توسعه خط یک داده شده که به جای خود خبر خوب و مبارکی‌است.
به نظر می‌رسد شهرداری قصد دارد در عید فطر و همزمان با افتتاح چند پروژه عمرانی خط ۳ مترو را نیز که قرار بود چندی پیش کنگ‌زنی شود، به مرحله اجرا برساند.
خط ۳ مترو شیراز از پل‌ معالی‌آباد شروع شده و با گذر از بولوار میرزای شیرازی به ابتدای شهرک گلستان می‌رسد و بخشی از مسیر بصورت هم‌سطح اجرا می‌شود.
در این بین چند پرسش به ذهن می‌رسد که امیدواریم شاهد پاسخ از سوی مجموعه شهرداری و سازمان قطار شهری شیراز باشیم:
۱- برنامه‌ریزی زمانی ساخت این خط به چه شکل است و آیا این برنامه زمانی به شکلی هست که مانند خطوط یک و ۲ به مدت ده تا بیست سال شاهد عملیات حفاری و ساخت این خط نباشیم یا سرنوشتی مشابه در انتظار این مسیر خواهد بود؟
۲- با توجه به اینکه قرار است بخشی از مسیر برروی زمین اجرا شود ( هم‌سطح یا پل ) آیا هماهنگی‌های مورد نیاز با ارگانهای خدماتی جهت همکاری در جابجایی تاسیسات صورت گرفته یا قرار است چند ده میلیارد تومان و زمانی طولانی به این بخش اختصاص یابد؟
۳- توجیه این موضوع که هنوز خط یک با گذشت نزدیک به ۲ دهه از شروع ساخت تاکنون کامل نشده و توسعه این خط قرار است کلنگ‌زنی شود، چیست؟ فراموش نکنیم هنوز برخی از ایستگاه‌ها فاقد پله‌برقی هستند، حدود ۳ سال است هیچ قطار جدیدی وارد شیراز نشده و تا رسیدن به زمان استاندارد ورود قطار به ایستگاه‌ها فاصله‌ای طولانی در پیش است. خوب بود اگر بودجه‌ و سرمایه‌گذاری وجود دارد به خط یک و تکمیل آن اختصاص می‌یافت و سپس خط جدید شروع به ساخت می‌شد.
۴- درباره خط ۲ نیز پرسش‌های مربوط به خط یک در بند قبلی وجود دارد. عملیات اجرایی خط ۲ در سال ۹۳ شروع شد و با گذشت ۶ سال دستگاه‌های حفار TBM هنوز حفاری فاز یک را تا میدان ستاد به پایان نرسانده‌اند و قطعا وعده مسوولان در افتتاح ۳ ایستگاه خط ۲ در سال جاری محقق نخواهد شد چون هنوز عملیات حفاری به پایان نرسیده و در صورت پایان عملیات حفاری، ریل‌گذاری، نصب تاسیسات برقی و الکترونیک، تکمیل ایستگاه‌های وعده داده شده جهت افتتاح و مهم‌تر از همه، تامین واگن و تست سرد و گرم به زمانی بسیار بیشتر از ۹ ماه باقی‌مانده تا پایان سال نیاز خواهد داشت. بی‌تردید این خط نیز به هزینه ریالی و ارزی بسیار گزافی جهت تکمیل نیازمند است و عقلانی است تمام منابع در دسترس به تکمیل خطوط در حال احداث و ناقص فعلی اختصاص یابد تا شروع پروژه‌ای جدید که تجربه نشان داده مشکلات مالی موجب کندی اجرا و نارضایتی مردم خواهد شد مانند آنچه در منطقه عادل‌آباد رخ داده است.
۵- با آغاز عملیات اجرایی خط ۳ مترو و اجرای تراموایی که چندی پیش کلنگ‌زنی شد ۳ بخش مختلف شهر شاهد عملیات طرح‌های بزرگ ریلی درون‌شهری خواهد بود. آیا آمادگی فنی، مالی و مدیریتی برای چنین وضعیتی در بین مسوولان شهری و استانی وجود دارد تا مردم دچار دردسر نشوند؟

پاسخ به این ۵ پرسش و پرسش‌های مشابه که بیشتر متمرکز بر توان مالی، فنی و مدیریتی است می‌تواند به خوبی به این ابهام پاسخ دهد که برای مثال در سال ۱۴۱۰ چه میزان از خط ۳ مترو ساخته شده، چند ایستگاه خط ۲ مترو مورد استفاده شهروندان است و در همین خط چند ایستگاه همچنان به پله‌برقی نیاز دارد و برای بهره‌وری کامل این خط به چند واگن مترو دیگر نیاز داریم. فراموش نکنیم که ۶ سال از افتتاح خط یک مترو گذشته و هنوز تعداد زیادی واگن مترو مورد نیاز بوده و تامین نشده است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *