خط یک قطار شهری شیراز تا پایان تیر امسال به بهره برداری میرسد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، شهردار شیراز گفت: این خط به طول ۲۴ و نیم کیلومتر اصلیترین خط قطار شهری شیراز است که فاز یک آن از میدان احسان تا نمازی در مهرماه ۹۳ به بهره برداری رسیده است.
پاک فطرت افزود: ۱۰ کیلومتر باقیمانده این خط هم در قالب فاز ۲ از ایستگاه گل سرخ شروع و تا ایستگاه زند ادامه دارد که با تلاشهای صورت گرفته درحال حاضر آخرین مرحلهی بتن ریزی سازهی این فاز انجام شده و قرار است تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد.
حاجی زمانی مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه گفت: برای این فاز ۱۰ ایستگاه در نظر گرفته شده است.
اجرای این فاز علاوه بر سهولت در رفت و آمد درون شهری، زمینهی رونق و پویایی دوبارهی بازارهای شیراز را فراهم میکند.
در حال حاضر در هر یک ساعت ۱۸ هزار نفر از خدمات قطار شهری شیراز استفاده میکنند که با بهره برداری این فاز ۸ هزار نفر دیگر به این تعداد افزوده میشود.
البته فقط دو ایستگاه فضیلت و دوران افتتاح خواهد شد. امیدوارم آخر تیرماه یا اوایل مرداد طلسم شکسته شود
در تاریخ ۳۱ تیرماه ۴ ایستگاه به بهرهبرداری میرسه.
ایستگاه های شهید دستغیب( گلسرخ)، شهید دوران، فضیلت و ولیعصر
ایستگاه متروی وکیل شیراز منحصر بهفرد در کشور
ایستگاه وکیل ( بهارستان) از مجموعه ایستگاههای قطار شهری شیراز، به لحاظ نوع طراحی، اجرا و سازه، بهعنوان یکی از ایستگاههای منحصر بهفرد در کشور محسوب میشود.
http://fars.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=47248
خط دو کی به اتمام میرسه
بسیار عالی! پس با این حساب روند پیشروی مترو شیراز از مترو اصفهان و تبریز خیلی جلوتره
اصفاهان ک بعید میدونم تا اخر ۹۶ خط یکشونو تکمیل کنن تبریزم ک اندر خم یک کوچس
انشالله که اونها هم بسازند ولی جدا از روند اجرا و مدت اجرای خط ، خط یک شیراز ۴ کیلومتر از اصفهان و ۸ کیلومتر از تبریز طویل تره و با احتساب حد اقل ۱۸۰ میلیارد تومان برای هر کیلومتر ، تفاوت ها مشخص میشه. ضمن اینکه ایستگاه های شیراز بزرگتر هم هستند. البته از حق نگذریم ایستگاه های اصفهان هم زیبا طراحی شدند و بهترین ایستگاه های متروی کشور بنظر من در شیراز و اصفهان هست.
خط دوم که در شیراز عملیات حفاری فاز اولش به پایان می رسه و سال آینده افتتاح میشه. ولی خط دوم اصفهان تازه امسال بطور جدی آغاز شده و تبریز هم کند تر از شیراز پیش میره. اگه همین طور پیش بره متروی شیراز از مشهد هم پیشی میگیره ، کما اینکه در کیفیت و کارایی از مشهد بهتر هم هست همین الآن ولی منظورم فقط طول خطوط بود.
خط دو مترو شیراز از دو تونل موازی تشکیل شده که حفاری اون در سال نود دو از میانرود(ایستگاه قهرمان) آغاز شده و یکی از تونل ها الان به ایستگاه عادل آباد رسیده و دیگری هم بعد از ایستگاه عادل آباد، در نزدیکی ایستگاه دولت هستش، حالا خودتون قضاوت کنید کی تمام میشه(ایستگاه های فاز اول خط دو: قهرمانان، عادل آباد، رحمت، امیرکبیر، استقلال(باسکول نادر)، پارامونت، ستاد و فلکه گاز)
من از جزییاتش اطلاعی ندارم یاسین جان ،ولی حرف مسئولین اینه که بعد از خط یک بیشتر تمرکز بر خط دو انجام میشه و گفته شده که حفاری اون ، تا پایان سال به میدان ستاد می رسه و سال آینده هم این مسیر افتتاح میشه. البته اینکه از ۹۲ تا الآن چرا تموم نشده دلیلش واضحه ، چون دولت تابحال ریالی برای خط دوم پول نداده و شهرداری هم تمرکزاصلیش بر خط دوم نبوده. البته احتمالش هم وجود داره که وعدشون محقق نشه ولی یک تعداد زیادی هم واگن سفارش داده شده که احتمالا همش واسه خط یک نیست ولی اطلاع دقیق در مورد واگن ها ندارم. راستی تا کلبه ی سعدی فکر کنم خط دوم باشه.
درسته شهر راز جان؛ بنده توی یکی از پیمانکاران این پروژه شاغل هستم و اطلاعاتی که دادم بر اساس مشاهدات خودم هست، در ضمن خط دو از دو فاز تشکیل شده که فعلا فقط کار اجرایی فاز یک شروع شده که تا میدان آزادی(فلکه گاز) است و فاز دوم اون از فلکه گاز، اطلسی و در آخر کلبه سعدی هست.
من برلین زندگی می کنم
زندگی اینجا فقط با مترو و اتوبوس در جریان است
کاش به جای پل های هوایی و زیر سطحی
مترو می ساختند
اینجا سه نوع مترو یا اوبان داره
منرو تونلی که u bahn میگن
رو سطحی که strassebahn می گن
و بالا سطحی که توی قم فکر کنم هست
s bahn گفته میشه
از شهردار می خوام فقط جای پل . به فکر مترو باشند
این سیاست ایران تشویق برای استفاده از اتومبیل شخصی هست
من جندین سال اینجا هستم نیازی به خودرو ندارم
اگر چه با یک ماه میشه خودرو خرید
دلم برای شیراز خیلی تنگ شده
ارمین از المان ؛)
حرف شما کاملا صحیح است. اما با توجه سیاست زدگی بیش از حد در ایران این رویکرد زیاد برد و جنبه تبلیغاتی نداره !!!!!!!!! به همین خاطر این روزها در کل کلانشهر های ایران از جمله شیراز همه به دنبال پل سازی و سازههای هستند که جنبه تبلیغی بیشتری داشته باشه و کارایی زیاد مدنظر نیست متاسفانه
یادمون نره این ها همه در سایه تلاش و کوشش بی وقفه شهردار گرامی اقای پاک فطرت است
در تبریز هم تا پایان امسال خط یک کامل میشه،سه فاز هستش که فاز اول و دوم در حال فعالیت هست (البته ایستگاه های فاز دوم در حال تکمیل هستن که چن ماهه دیگه کامل میشن)فاز سوم هم در حال ریل گذاری و تکمیل ایستگاه ها هستش حتی در این فاز ایستگاه شماره۱۷بصورت کامل آماده هست….خط دوم هم۲۲کیلومتره که ۴.۵کیلومتر حفاری شده(از غرب بسمت مرکز در حال حفاری هست که۱۰کیلومتره و فاز اول هستش،از شرق هم در حال شروع حفاری بسمت مرکز هست حدود۷کیلومتره و فاز دوم نام گرفته،فاز سوم هم شامل توسعه بسمت شرق شامل۵کیلومتره،در ضمن اکثر ایستگاه های خط دوم هم ساختشون شروع شده،در ضمن برای این خط۴۲۰میلیون دلار فاینانس در حال مراحل پایانی هست پس از تلاش های بسیار و میشه گفت مشکل مالی نخواهند داشت)….خط سوم هم از ترمینال بسمت فرودگاه هستش که چن ماهی میشه از ترمینال شروع شده و درحال آماده سازی ورود دستگاه حفاری هست….خط چهارم هم که میخوان تراموا بزنن و مطالعاتش تموم شده توسط آلمانی ها…
البته تمام شدن خط یک بحثه داشتن واگن یه بحث داغ تره
هنوز زوده، مسئولان محترم عجله نکنند.