روز گذشته و پس از انتشار مطلبی درباره ایجاد خطوط ویژه اتوبوس در سطح شهر و انتشار همزمان آن در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سایت، نظرات مختلفی درباره این موضوع از سوی مخاطبان به دست ما رسید که همگی آنها بر یک موضوع دلالت و تاکید داشتند : “وضعیت اتوبوسرانی کلانشهر شیراز چیزی شبیه به یک فاجعه است. ”
موضوعی که برای درک آن نیاز به چشم مسلح و یا تحقیق میدانی خاصی نیست، فقط کافیست زمان و اعصاب خود را قربانی کرده و سوار بر یکی از خطوط اتوبوس شوید. در ابتدا عابران پیاده را خواهید دید که با سرعتی بیشتر از اتوبوس از شما سبقت می گیرند، پس از آن اتوبوس در نقش تاکسی طویل ظاهر شده و هرجا که مسافر می بیند سوار میکند، در طول مسیر نیز متاسفانه برخی از رانندگان هیچ توجهی به آداب شهروندی ندارند و هر آنچه که دوست دارند را نثار رانندگان دیگر و یا مخاطبان آنسوی تلفن همراه خود در حین رانندگی می کنند.
وضعیت نامناسب رانندگی، ترمز زدنهای یکباره، عدم توجه به حقوق دیگر رانندگان و در نهایت طی کردن انتهای مسیر با سرعتی سرسام آور برای جبران کردن کند طی کردن ابتدای راه نیز باعث می شود شما اگر جیبتان اجازه دهد برای همیشه قید رفت و آمد با اتوبوس را زده و عطایش را به لقایش ببخشید.
اما همانطور که در بالاتر اشاره شد، نظرات مخاطبان گواه این مشکلات است که تعدادی از نظرات مطلب مرتبط با خطوط ویژه در صفحه اینستاگرام سایت را در ادامه باهم مرور می کنیم:
در جاهائیکه خطوط جداکننده هم نیست،مثلا ورودیه به میدان نمازی از سمت فلکه علم،اتوبوسها یه زنجیره پشت سرهم درست می کنند،(جالبه که هم شماره وهم خط هم هستند)وبرای برون رفت از این زنجیره باید ریه هاتونو پر از دود گازوئیلشون کنی،بنده که امیدی به مدیریت اتوبوسرانی در شیراز ندارم.
ما که عطای اتوبوس رو سالهاس به لقاش بخشیدیم.
هیچ کارشون با برنامه ریزی و با تدبیر نیست . چون هیچکس سر جای اصلیش ننشسته و همه اشتباهی سر کار رفتن . خب نتیجه این میشه که هر کس نظر غیر کارشناسی خودشو رو در زمان تصدیش میکنه تا برای پستهای بالاتری که در انتظارش هس تجربه کسب کنه
خطوط واحد در شیراز یعنی هدر دادن وقت.مگر اینکه کسی وقت ازاد زیاد داشته باشه
اتوبوس برای خیلی از مردم قابل استفاده نیست. سالمندان، معلولین و افرادی که آسیبهای مفصلی و استخوانی دیدن ، نمیتونن سوار و پیاده بشن
آفرین و درود که این مطلب رو عنوان کردین من ۱۰ روز پیش از ولی عصر تا نمازی ۴۵ دقیقه توی ترافیک بودم در صورتی که این خطوط ویژه که نصف خیابون زند رو اشغال کرده به ندرت خط اتوبوسی حرکت میکرد و معمولا با حداقل مسافر بودن … واقعا ناکار امد هستن و تاوان این تصمیم نا درست رو مردم با ید پدداخت کنن . با زمان زیاد توی ترافبک و مصرف بیستر بنزبن
جالب اینجاست با تاکسی سریع تر میرسی تا خط ویژه. و این یعنی خط ویژه کارایی نداره
یعنی واقعا حالم ازین اتوبوس های این شکلی به هم میخوره. فرسوده ترین و قدیمی ترین و مزخرف ترین اتوبوس ها مال شیراز هست. من نمیفهمم واقعا این ناوگان اتوبوسرانی دقیقا چه غلطی میکنن. یعنی توی این مملکت کسی نباید پاسخگو باشه؟ همیشه باید از پیشرفت کشورهای دیگه عقب باشیم و بدون هیچ امکانات؟ به خدا من حاضرم پیاده برم تا با این اتوبوس ها. که نه شکل قشنگی دارند ( کاملا مزخرف) نه رنگ درست و حسابی نه سرعن نه رانندگان با ادب و با اخلاق و از همه مهمتر نه امکاناتی. واقعا جای تاسف داره برای کلانشهر ما که این همه از شهرهای دیگه مثل تهران و اصفهان و مشهد عقبه.
خط ویژه خوبه، ولی نه واسه اتوبوس هایی که گشنه و تشنه ی مسافرن و نمیتونن با سرعت این مسیر رو طی کنن…
خدا وکیلی پوکیده تر از ناوگان اتوبوس رانی شهر ما در کشور وجود نداره از هر لحاظ چ سرعت اتوبوس ها چ شکل ایستگاه ها چ امکانات اتوبوس ها چ سرعت رسیدن اتوبوس ها در حد فاجعه هست شما هیچ جای ایران اتوبوس هایی ب فرسودگی شیراز پیدا نمی کنید.اصفهان و مشهد و قم با شرکت عقاب سمنان قرار داد خرید اتوبوس برقی بستن اونوقت ما…..
ناشکری نکنید اگر شما گذارتون به خط ۹۴و۱۰۹ومسیرشون برخوردکنید چی میگید دقیقا یک ساعت از ایمان جنوبی تا نمازی درراه هستیم تازه با این اتوبوسهای قراضه نمیدانید چه وضعی داریم ما
اما سهم مردم از توجه مسوولان به مشکلات سازمان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز، مصاحبه های خوش رنگ و لعاب مسوولان در بیان خوبی ها و نیکی های استفاده مردم از حمل و نقل عمومی بجای خودروی شخصی است، اما این دوستان مسوول معمولا فراموش میکنند و یا نمیخواهند به یاد آورند که حمل و نقل عمومی در شیراز طنز تلخی بیش نیست، مترو که پس از ۱۵ سال تنها ۱۰/۵ کیلومتر راه اندازی شده، تاکسی ها نیز که هرکدام به میل خود رفتار می کنند و هیچ ساماندهی برای ایجاد خطوط تاکسیرانی وجود ندارد که البته دلیل آن هم وجود چندین ساله مدیران غیرمتخصص در سازمان تاکسیرانی است. اتوبوسرانی هم که وضعیت آن مشخص است و البته توجیه مسوولان برای عدم توجه به کمبودها عدم حمایت دولت است و جالب آنکه این عدم حمایت در دیگر شهرها منجر به خرید اتوبوسهای جدید و ایجاد خطوط BRT شده اما در شیراز دستاویزی برای فرار از نبود تخصص، کمکاری ها و بی توجهی به نیازهای شهر.
اما در این روزها که مشکلات حمل و نقل عمومی شیراز را درگیر خود کرده و افتتاح کامل خط یک مترو نیز به زمانی نامعلوم موکول شده، تهران در تکاپوی افتتاح خطوط ۶ و ۷ مترو است، مشهد فاز اول خط ۲ مترو را افتتاح کرده، اصفهان با شرکت اسکانیا برای تامین اتوبوسهای شهری به تفاهم رسیده و درحال تکمیل خط سوم BRT تا قبل از نوروز است. تبریز نیز به استقبال فاز دوم خط یک مترو رفته و مسوولان شهرمان در اوج افتخار و پس از سالها تحقیق و وعده برای ایجاد خطوط BRT با بهانه واهی نبود مسیر مناسب، ایجاد خطوط BRT را از دستور خارج کرده و همچنان از ورود اتوبوسهایی خبر میدهند که قرار بود شهریور ماه به شیراز برسند و نیامده اند.
به نظر برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی شیراز، ابتدا باید مدیران لایق و متخصص این حوزه ورود داشته باشند و مدیرانی که پس از چند سال پاسخی جز نبود و کمبود بودجه دارند از میز جدا شده و جای خود را به افراد تازه نفس و کاردان بدهند. موضوع بعدی، ایجاد مطالعات واقعی و نیازسنجی شهری است تا با تخصیص بودجه مناسب کمبودهای موجود رفع شود. مرحله بعدی پایش و نظارت مستمر و جدی بر وضعیت رانندگان است که جان مسافران در دست دارند تا هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ آداب اجتماعی به وضعیت درخور شهر فرهنگی شیراز برسد.
فراموش نکنیم که مردم بهترین ناظر بر کار و عملکرد مسوولان هستند و مصاحبه های مختلف و رنگارنگ و ایجاد کلیپ های ساختگی از رضایت مردم، کاری را پیش نخواهد برد!
در پایان اینکه، مسوول محترم که وعده های شما مردم را کلافه و ناامید کرده است، وضعیت اتوبوس گردشگری که در مهرماه سال ۹۳ وعده ورود آن را دادید و پس از گذشت ۲/۵ سال از تهران سردرآورد چه شد و چرا به راحتی به مردم وعده هایی می دهید که اجرای آن برنمی آیید؟
بدون هیچ تعصب و جبهه گیری باید اذعان کرد که مدیریت حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز در زمان مهندس پاک فطرت خیلی ضعیف عمل کرده است. متاسفانه در شهرهای بسیار کوچکتر از شیراز خطوط بی آر تی راه اندازی و یا در حال راه اندازی است. بحث ایجاد بی آر تی در شیراز به یک طنز تلخ تبدیل شده است در بین کلانشهرها فرودگاه مشهد یکی از منظم ترین سیستم تاکسیرانی را دارد. رانندگان فرودگاه مشهد یک ریال کمتر یا بیشتر از آن چیزی که تاکسیمتر نشان می دهد نمی گیرند. همچنین آزانسهای تاکسی تلفنی های این شهر هم به سیستم تاکسیمتر مجهز است ولی شیراز هنوز اندر خم یک کوچه است. انشاالله در سال آینده با روی کار آمدن تیم جدید در شهرداری شیراز کمبودها جبران شود اگر خدا بخواهد!
در این یک مورد میتونم به طور قطع اظهار نظر کنم چون خودم دانشجو مشهد هستم و زیاد از فرودگاه مشهد استفاده میکنم وباید بهتون بگم که تاکسی های فرودگاه مشهد جز گرون ترین تاکسی ها هستن و خود مشهدی ها هم از اون استفاده نمیکنن چرا که تاکسی فرودگاه تا خوابگاه دانشگاه که اول وکیل اباد هست ۲۴ تومن میگیره ولی همین مسیر رو تاکسی تلفنی فقط ۱۲ تومن میگیره یعنی نصف اون چیزی که تاکسی های فرودگاه میگیرن
من هم منکر گرانتر بودن نرخ تاکسی فرودگاه در مشهد نیستم. بلکه منظور من نظم و مدیریت تاکسیرانی در فرودگاه مشهد است. شما اگه زمستان ۲ بعد از نصف شب هم به فرودگاه مشهد برسید تاکسی های زرد فرودگاه هستند و با نرخ مصوب مسافران را جابجا می کنند
مهدی مرادی:
نمیگم توی شیراز مشکلات نیست ولی نمی دونم چرا برخی از همشهریان ما دوست دارند اصرار کنند شهرهای دیگه خیییلی خوبند و شهر ما خیییییلی بده.
چرا فکر می کنید واقع بینی یعنی کوچک جلوه دادن حقایق و بزرگ جلوه دادن توهمات؟
وضع سیستم حمل و نقل عمومی در شیراز درد ناک است. مدیر عامل مترو رسما امروز اعلام کرد شاید تا اوایل سال ۹۶ مترو به چهار راه زند برسد اما برای تکمیل خط یک تا فرودگاه ۲۵۰ میلیارد دیگر لازم است که به هیچ وجه این پول تخصیص نیافته.. پس باید مترو شیراز را در یک بن بست تاسف بار ارزیابی کرد و وعدهها دروغ از آب در آمد . این در حالیست که امروز بیش از نیمی از خط ۲ مترو مشهد افتتاح شد…
از شنیده ها حاکی است که قرار فاز ۲ خط ۱ مترو و پل کابلی ولیعصر رو روز اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی و با حضور رئیس جمهور افتتاح کنن
وضعیت اتوبوسرانی شیراز خیلی خیلی بده حدود چند میلیارد خرج سیستم جامع هوشمند اتوبوسرانی شد ولی چیزی که درست نشد هیچ بدتر هم شد. شهرداری هم فقط بلده پل بسازه بابا وقتی اتوبوس نداریم سوار شیم پل برا چیمونه.
با پول یه پل که ۲۰ میلیارده میشه کلی اتوبوس خرید. باید یه کمپین مخالفت با ساخت تقاطع برا شیراز به راه بیفته
هرچیز بجای خویش نیکوست برادر ! مگه نمیشه هم پًل داشت، هم مترو، هم اتوبوس خوب، هم ترموا و هم تله کابین…؟ اینها الفبای اولیه و لازمه یک کلانشهر است. حال اگر همه رو همزمان نداریم به ضعف مدیریت و بی لیاقتی در برنامه ریزی شهری برمیگرده متاسفانه.
وضعیت حمل و نقل با اتوبوس در شیراز افتضاحه به ویژه خط ۹۰ که خیلی افتضاحه ازیه طرف مسیر پرترافیکش و از طرف دیگه سرعت حلزونیش آدم رو کلافه میکنه
اینه که گفتم تجربه ۱۰ ساله بنده است و از سر ناچاری بوده
امروز سوار ۴ تا اتوبوس مختلف شدم تا برسم به مقصدم. از این چهار اتوبوس فقط یک راننده تا حدی عملکرد مناسبی داشت. متاسفانه راننده سه اتوبوس دیگه علاوه بر رانندگی نامناسب، بد دهنی، بوق زدن های مکرر، توقف در خارج از ایستگاه، با حرکت حلزونی نیمی از مسیر و سرعت بالا در ادامه راه باعث نارضایتی شدید بیشتر مسافرا شده بودن.
مورد بعد شلختگی و بی نظمی شدید تو پایانه نمازی بود که واقعا آدم حیرون میموند! واقعا چرا مهم ترین و پرترددترین پایانه اتوبوس رانی شیراز باید همچین وضعی داشته باشه؟
به علاوه صدا، دود اگزوز، کهنگی و ظاهر نامناسب اتوبوس ها رغبت آدم رو نسبت به استفاده از اونها تا حد زیادی کاهش میداد!
متاسفانه در شیراز علاوه بر نبود سیستم حمل و نقل مناسب از نظر ادب، شخصیت و فرهنگ راننده های اتوبوس و تاکسی هم بسیار عقب هست. (البته رانندگان بسیار محترم و با فرهنگ هم زیاد داریم)
((اصفهان با شرکت اسکانیا برای تامین اتوبوسهای شهری به تفاهم رسیده)) اضافه می کنم اتوبوس های یورو ۴.
این جمله ی شیراز۱۴۰۰ هست!
درحالی که شهرداری اصفهان با اسکانیا به تفاهم رسیده برای اتوبوسهای یورو۴ ، شهرداری شیراز همونطور که در کانالتون هم اعلام کردید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری مارک یوتانگ و مونتاژ شده توسط ایرانخودرو دیزل با استاندارد یورو ۶ رو خریده که آماده ی پلاک گذاری هستند ، یورو ۶ میدونید یعنی چی؟ یعنی استانداردش دو سطح بالا تر از بهترین اتوبوس های شهری جدید اصفهان که یورو۴ هستند می باشد ، یورو ۶ یعنی سختگیرانه ترین استانداردی که تا بحال برای اروپا در نظر گرفته شده! حالا توجهتون رو جلب می کنم به سمت سخنان ۴ روز پیش معاون حمل و نقل شهرداری اصفهان که صحبتهاشون مصداق عینی گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده هست:
(( علیرضا صلواتی با اشاره به انتشار اخباری در رسانهها مبنی بر ورود اتوبوسهای یورو ۵ و یورو ۶ در کلانشهر تبریز افزود: ورود اتوبوس یورو ۶ به صورت آزمایشی و نمونه از خارج کشور بوده و به تعداد محدودی وارد شهر تبریز شده است و تأثیر محسوسی ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: ورود اتوبوس یورو ۶ به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان فعلاً بیفایده است چراکه سوخت اتوبوس یورو ۶ هنوز وجود ندارد و در حال حاضر تنها سوخت یورو ۴ موجود است.
وی تصریح کرد: استفاده از اتوبوسهای یورو ۴ در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان نخستین گام نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در راستای حفظ محیط زیست است. ))
یکی نیست به این آقا بگه شهرهای دیگه بیکارند که پول بدن یورو ۶ بخرند؟ چرا الکی توجیه می کنی؟ شما فقط حالیته کدومش بهتره دیگرون بلد نیستند؟
شهر اصفهان یکی از آلوده ترین شهرهای کشورمون هست و درحالی که باید به مرور خودشو آماده کنه برای استفاده از خودرو های یورو ۶ و با این کار مردم اصفهان رو نجات بده ، با توجیه هایی به سبک خودش سعی در پوشش کمکاری های انجام شده دارد و بجای اصفهان در شیراز که یکی از پاک ترین شهرهای ایران هست این نوع از پیشرفته ترین اتوبوسهای استاندارد خریداری میشه تا هوا مثل اصفهان آلوده نشه!
عظمت شهرمون رو با قیاس های الکی زیر سوال نبرید.
آقای صلواتی عزیز اتوبوس های یورو ۶ شیراز که دیگه تعدادش محدود نیست مثل اتوبوس های اصفهان ! درسته؟ واسه شیراز چه توجیهی پیاده می کنی؟ بگو تا همشهریان مطلقا خود کم بین ما فیض ببرند !
تصحیح می کنم.
آقای صلواتی عزیز اتوبوس های یورو ۶ شیراز که دیگه تعدادش محدود نیست مثل اتوبوس های ((تبریز)) ! درسته؟ واسه شیراز چه توجیهی پیاده می کنی؟ بگو تا همشهریان مطلقا خود کم بین ما فیض ببرند !
دوست عزیز اولا که آقای صلواتی کاملا درست گفته و تا زیر ساخت یورو شش که همون سوختش هست نباشه خودرو یورو شش هیچ فایده ای نداره تازه آلودگی آن بیشتر هم هست
http://khabarone.ir/news/4860269/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B1%D9%88-4
دوما اصلا کی گفته قراره تو شیراز اتوبوس یورو شش وارد بشه که هوچی شدی؟
امیدوارم نشر داده بشه
دوست عزیز نگفتن که چون تعدادش محدوده کارایی نداره گفتن چون سوخت یورو ۶ نیست تاثیری نداشته!
قبل از این هم تعدادی اتوبوس یورو ۴ داشتیم که چون سوختش نبود عملا آلودگی بیشتری تولید می کردند.
محض اطلاع اگر گازوییل با گوگرد بالاتر از حد استاندارد وارد موتور یورو۴ یا یورو ۶ بشه به موتور آسیب میزنه.
شما حالا هرچی می خوای بگو ولی مشکل از اتوبوس نیست اول باید پالایشگاه ها استاندارد بشن بعد خودروها
(( علیرضا صلواتی با اشاره به انتشار اخباری در رسانهها مبنی بر ورود اتوبوسهای یورو ۵ و یورو ۶ در کلانشهر تبریز افزود: ورود اتوبوس یورو ۶ به صورت آزمایشی و نمونه از خارج کشور بوده و به تعداد محدودی وارد شهر تبریز شده است و تأثیر محسوسی ندارد.))
راستی آقای صلواتی اگه اتوبوس یورو ۶ برای شهر اصفهان بدلیل عدم وجود سوخت یورو ۶ کارایی نداره و شما به این دلیل اتوبوس یورو ۶ برای اصفهان نخریدید پس چرا دلیل عدم کارآیی این اتوبوس را در تبریز تعداد کم اون اعلام می کنید و میگید چون تعدادش در تبریز کمه تاثیر محسوسی نداره؟ از صحبت خود شما هم پیداست که تاثیر داره، قطعا هم تاثیر داره! وگرنه اینطور دست خودتو رو نمی کردی!
شما برای این نتیجه گیری هاتون از پیچیده ترین فرمولهای ناشناخته ریاضیات هم استفاده کردین که بگید اتوبوسرانی شیراز از اصفهان بهتره!!وکلی از صحبتهای مسول اصفهانی انتقاد کردین ولی بنظر من وضعیت اتوبوسرانی شیراز از اصفهان که هیچ از شهرهای درجه دو و.. هم بدتره.مشکل هم فقط نوع اتوبوس نیست.شیوه رانندگی.سیگار گشیدن در اتوبوس مملو از مسافر،برخورد بسیار بد و صحبت های ناجور و بلند بلند با موبایل، خرید خانه حین جابجایی مسافر و پس از نوقف در وسط خیابان ووووو
اتوبوسرانی شیراز از جهات مختلفی و تقریبا از همه جهات عقب مانده هست آقایون راننده خیلی راحت و بدون ترس از نظارت هر کاری دلشون خواست میکنند نفعشون بود ویراژ میدن حال نداشتن با سرعت مورچه مسافر میبرن ماشین با مسافرهاش رها میکنند وسط خیابان و خریدهای خونشون رو هم انجام میدهند…
والا ما یاد گرفتیم شهرو همیشه تمسخر کنیم و تحقیر..بسه انصافا..منم قبول دارم حملو نقل شیراز بحران دورانه.ولی ایکه تمسخر و تحقیر کنیم شهرو و چنتا شهرو بکشیم وسط فایده نداره.بله ادم خوبه از پیشرفتا سایر شهرها استفاده کنه ولی با خفظ عزت.شیراز پایتخت جوانان شد هیچ کانالو سایتی انطور که باید فعابیتی نکرد حتی لوگوی کانالای شیراز هیچ تعییری نکرد.اینم غیرت ما.خب پس شهروندان چ نقشی تو پیشرفت شهر دارن؟همش بگیم فلان پل کجه فلان پارک سایه نداره فلان خیابون پیچ داره ایجوری ب هیجا نمیرسیم.کمبودای شهرو بکیم ولی با احترام و بدون تحقیر.فلان شهر اگه یعنوانی بش بدن همی کانالای شیراز میگن اقای شهردار یاد بگیر وای مسیولا یاد بکیرید دنیا رو باخبر میکتید ک فلان شهر فلان چیزش افتتاح شد!!ولی برا شهر خودتون نه.این عیبه انصافا.پروزه های خوبی افتتاخ شد و میشه اونا رو هم بگیم چ اشکال داره.اکرجه بعضیا شیرازو فراموش کردن کلا فارسو فراموش کردن ولی جا داره هنوز.دست از تمسخر برداریم و ایرادای بیخود و الکی نکیریم به بعصی از پروژه های افتتاح شده..شهردار و شورا بله باید بیشتر تلاش میکردن شیراز خفش این نیس ما قانع نیسیم ولی شهرونداش باید احساس عزت داشه باشن و از تحفیر دس بردارن.این رمز میشرفته بخدا.
شهرراز جان جا داره من این نکته را بگم شما هم اگه دوست داشتی از کسی که در این زمینه تخصص داره سوال بکن وقتی ی اتوبوس با استاندارد یورو۶ وارد کشور میشه باید سوخت همین اتوبوس در ایران هم با کیفیت یورو ۶ تولید بشه وقتی هنوز در ایران توان تولید سوخت یورو ۶ نباشه دلیل برای وارد کردن چنین اتوبوسی نیست .چون کار همون یورو ۴ را میکنه و کیفیت اتوبوس با سوخت همگونی نداره.بعدشم اصفهان ۵۰۰ دستگاه اتوبوس یورو۴ و ۵از شرکت بزرگ اسکانیا خریداری میکنه و خطوط ۲ و ۳ بی ار تی را راه اندازی کرده.کما اینکه شما ۱۰۰ دستگاه از خودروسازی که اسمش ناشناخته است خریداری کردین که همین تعداد هم مسولین ۱۱ ماه خبر ورودش را میدن
لشکر کشی شروع شد …!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعضی از پستهای سایت که انتقادی است
برای دوستان شیرازی واطلاع و اصلاح آن موارد توسط مسولین مربوطه است نه برای خوشایند غیر شیرازی ها ازهمشهریان تقاضا دارم در این پستها که به غیر شیرازیها مربوط نیست اسم مسولان دیگر شهرستانها را به میان نیاورید البته اگه اشکال نداره با سپاس از مدیریت سایت فرهنگی شیراز۱۴۰۰
من خودم راننده اتوبوسم و کاملاً با صحبت شما موافقم هم در مورد عملکرد ضعیف سازمان اتوبوسرانی هم در مورد راننده ها که متاسفانه از پایینترین سطح فرهنگی هستند البته همین راننده ها از طرف سازمان از هیچ حمایتی بهره مند نیستند و مشکلات زیادی دارن با وجود کار بسیار سخت و مسئولیت سنگینی که دارن! کلاً مدیریت اتوبوسرانی شیراز ضعیفترین هست و شکایات ،پیشنهادات و درخواستها و نیاز هم راننده ها و هم شهروندان عزیز راه به جایی نخواهد برد