ساخت کنارگذر شرق شیراز 20 سال طول می کشد!

پروژه های راه آهن فارس تعطیل شدند

«خبرجنوب» نوشت: رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: راه آهن شیراز – گلگهر در آستانه تعطیلی قرار دارد. محمد رضا رضايي اظهار داشت: تنها خط ريلي فعال در دست احداث در فارس راه آهن شيراز به گلگهر كرمان است كه اين خط ريلي هم با پيشرفت تنها 10 درصدي به دليل كمبود اعتبار در آستانه تعطيلي قرار دارد.
وي گفت: متاسفانه خطوط ريلي شيراز- اهواز، شيراز – جهرم – بندرعباس و شيراز – بوشهر بدون هيچ پيشرفت فيزيكي تعطيل است و اقدامي براي ساخت آن ها نشده است.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: متاسفانه در فارس و نه در كشور جديتي براي واگذاري پروژههاي راكد وجود ندارد و مجلس درصدد است در برنامه ششم توسعه براي سرمايه گذاران بخش خصوصي در خطوط ريلي مشوق هاي خوبي در نظر بگيرد.
رضايي بيان داشت: در اين راستا تمامي سرمايه گذاران در خطوط ريلي مشمول مشوقهاي اعطايي به سرمايه گذاران در مناطق محروم مي شوند كه از جمله آن اعطاي تسهيلات با نرخ هاي پايين، بخشودگي مالياتي، كمكهاي بلاعوض و … است.
وي از ديگر پروژههاي چشم انتظار حضور سرمايه گذار بخش خصوصي را احداث كمربندي شيراز عنوان كرد و گفت: قطعه كمربندي از سمت پل فسا به سمت پليس راه شيراز – اصفهان پيشرفت 30 درصدي دارد و تكميل آن اعتبار 200 ميليارد توماني مي خواهد اين درحالي است كه هر سال تنها 10 ميليارد تومان اعتبار به اين پروژه تزريق مي شود.
ریيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: اگر قرار باشد به شيوه فعلي براي تامين اعتبار تكميل كمربندي شيراز اقدام شود 20 سال زمان مي برد تا اعتبار مورد نياز آن تكميل شود اين در حالي است كه با ايجاد مشوقهاي لازم ميتوان بخش خصوصي را ترغيب به حضور در اين پروژه كرد.
به گفته رضايي در صورت تكميل اين قطعه از كمربندي مسافران جهرمي براي سفر به تهران ديگر نيازي به ورود به شيراز نخواهند داشت.
وي تاكيد كرد: متاسفانه بار عظيم مالي در حوزه راه بر دوش دولت است كه از حد توان دولت براي تامين اين اعتبار خارج است و راهي به جز جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در اين حوزه نداريم.
وي گفت: در كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به زودي جلسه اي با سازمان بازرسي، ديوان محاسبات اداري و وزير راه و شهرسازي براي پيدا كردن مكانيسمي به منظور واگذاري راحت تر پروژه هاي راهسازي به بخش خصوصي برگزار خواهد شد.
رضايي بيان داشت: تنها پروژه راهسازي در فارس كه مشكل تامين اعتبار ندارد آزاد راه شيراز – اصفهان است كه روز گذشته با حضور مقامات وزارت راه و استانداري مورد بازديد قرار گرفت.
به گفته نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي، اين پروژه به طول 210 كيلومتر هم اكنون 48 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و با مشاركت 50 درصدي وزارت دفاع و مشاركت 50 درصدي وزارت راه و شهرسازي با جديت در حال ساخت است و با اتمام آن مسير شيراز به اصفهان 2 ساعت كمتر مي شود.
رضايي گفت: اين پروژه بعد از بهره برداري براي بازگرداندن اعتبارات وزارت دفاع در اختيار اين وزارتخانه قرار مي گيرد.
وي با بيان اين كه براي احداث هر كيلومتر از اين مسير 7 ميليارد تومان هزينه خواهد شد افزود: تا كنون 800 ميليارد تومان اعتبار صرف ساخت اين پروژه شده و بالغ بر همين ميزان نيز براي اتمام آن پول مورد نياز است.
به گفته رضايي، 2700 نيرو و هزار دستگاه ماشين آلات راهسازي در اين پروژه فعال است كه البته هنوز آزاد راه تهران به شمال از آزاد راه شيراز – اصفهان فعال تر است.
وي با بيان اين كه سابقه شروع ساخت اين پروژه به 10 سال قبل باز مي گردد افزود: ساخت آزاد راه شيراز – اصفهان از ابتداي امسال به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته و تا پيش از آن احداث اين پروژه لاك پشت وار بود.
رضايي بيان داشت: اين پروژه از معدود پروژه هاي كشور است كه به دليل فروش اوراق مشاركت، مشكل تامين منابع مالي ندارد و به گفته مسئولان تا پايان سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد كه البته تصور من آن است كه تا سال 97 به اتمام برسد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. ناشناس

    اگر صحبتهای ایشون رو دوره دولت جدید دنبال کنید متوجه میشید که ….باید پرسید که ایشون که ید طولایی در نمایندگی استان دارند در این مدت 8 ساله دولت قبل چه گلی به سر استان و بویژه پروژه های راه آهن و کمربندی شیراز زدند… باعث تاسف و شرمساری….

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *