«خبرجنوب» نوشت: مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس از احیای ۳ هنر سنتی در حال فراموشی مکتب شیراز خبر داد.
سلمان گورنگی گفت: هنرهای نقاشی پشت شیشه، نگارگری و مینا مکتب شیراز امسال احیا می شود.
وی افزود: سال گذشته ۴ هنر منسوخ شده فارس شامل سفال و سرامیک استهبان، شیشه گری میمند، قلم زنی و کاشی هفت رنگ مکتب شیراز احیا شد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امسال نیز ۳ هنر دیگر احیا خواهد شد.
وی با بیان اینکه کارگاه های آموزشی برای این ۳ هنر قدیمی مکتب شیراز راه اندازی شده است، گفت: احیا، معرفی و نمایش محصولات دست ساز هنرمندان یک ضرورت محسوب می شود از این رو با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در نیمه شهریورماه گشایش خواهد یافت.
گورنگی ادامه داد: این نمایشگاه از ۱۵ تا ۳۱ شهریور در مقابل مجموعه فرهنگی ارگ کریم خانی برگزار می شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس در ادامه این گفت وگو از راه اندازی مرکز بین المللی هنرهای سنتی شیراز در یکی از خانه های تاریخی این شهر خبر داد و گفت: با همکاری میراث فرهنگی فارس و شهرداری شیراز، پیشنهاد راه اندازی و ایجاد یک مرکز بین المللی هنرهای سنتی داده شده که طبق این پیشنهاد درنظر داریم در یکی از خانه های تاریخی شیراز این مرکز را با هدف معرفی تمامی هنرها و آئین های سنتی شیراز راه اندازی نمائیم.
وی اضافه کرد: در این مرکز قصد داریم با نمایش هنرهای تعزیه و صنایع دستی ، دیگر هنرهای مکتب شیراز را در ابعاد ملی و بین المللی معرفی کنیم. همچنین راه اندازی موزه و کتابخانه نیز در این مرکز پیش بینی شده است.
گورنگی در بخش دیگری از این گفت وگو به احیای هنر منسوخ شده نقاشی پشت شیشه اشاره کرد و گفت: اوج هنر نقاشی پشت شیشه در شیراز به دوره زندیه و اوایل قاجار می رسد و در برخی بناهای تاریخی شیراز دیده می شود.
گورنگی در خصوص این هنر قدیمی گفت: نقاشی پشت شیشه هنری است روبه فراموشی که تقریبا ناشناخته باقی مانده و بیشترِ مردم آن را با «ویترای» اشتباه میگیرند.
وی با بیان اینکه تاریخچه این نوع نقاشى در ایران به عهد صفویان باز مىگردد،افزود: تاریخ ساخت و کاربرد شیشه های رنگی در ایران به دوره ایلامیان می رسد ، اما تاکنون مدرک و نشانه محکمی از تزئین شیشه ها با رنگ و یا نقاشی روی آنها به دست نیامده است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی فارس اضافه کرد: موضوعاتی که در نقاشی پشت شیشه کار میشود عمدتا حماسی، گل و مرغ، آیات، خط نقاشی، پرتره، شبیهکشی و کار بر آینه است.
به گزارش خبر نگار ما نقاشی پشت شیشه که خاستگاه احتمالیاش را یکی از کشورهای چین، مصر یا روم باستان عنوان میکنند، هنری است که پس از آمدن به ایران مؤلفههای فرهنگ ایران به آن وارد شد و شکلی ایرانی و بلافاصله رنگ و بویی بومی گرفت. تفاوت عمده این هنر با دیگر گونههای نقاشی، حرکت و رنگآمیزی از جزء به کل است، یعنی اول جزییات رنگآمیزی میشوند و به ترتیب ادامه و زمینه کار.
حاصل کار نقاشان پشت شیشه در ایران در موزهای به نام «موزه نقاشی پشت شیشه» در تهران گرد آمده است؛ آنطور که در اسناد تاریخی آمده است نقاشی پشت شیشه در دوره صفویه از طریق بنادر جنوبی (بندرعباس) و از کشور ایتالیا وارد ایران شد و در زمان قاجار به اوج شکوفایی خود رسید.
این هنر در کشورهای غربی سبک و سیاقش با سبک و سیاق و طرحها در ایران فرق میکند. نقاشی پشت آینه با تراشیدن بخش های نقره ای و جیوه ای آینه صورت می گیرد و رنگ مورد نظر را روی قسمت های تراشیده شده قرار می دهند.
گفتنی است قدیمی ترین نقاشی پشت شیشه که متعلق به قرن سوم و یا چهارم پیش از میلاد مسیح است در محدوده کشور ایتالیا بدست آمده است.
جا داره به خاطر این فکر جالبشون بهشون خسته نباشید بگیم! به نظر من با این کار علاوه بر جلوگیری از نابودی هنرهای در دست فراموشی و خانه های تاریخی، هنر و معماری استان فارس و شهر شیراز در کنار یکدیگر برای ایرانیان و جهانیان به نمایش گذاشته خواهد شد