تاریخ : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲ Monday, 4 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

9

اتصال مترو به راه آهن

  • کد خبر : 29802
  • 25 مرداد 1395 - 15:22

29926_261اسفند ماه گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از طرح های نابجا و غیراصولی سیستم حمل و نقل ریلی به ایستگاه راه آهن شیراز اشاره کرد و طراحی آن را ملانصرالدینی خواند. عباس آخوندی از مشکل حمل و نقل مسافرانی گفت که باید برای مسیر تهران به شیراز ۵۰ هزار تومان پول بلیت بدهند و برای مسیر ۱۲ کیلومتری ایستگاه شیراز تا مرکز شهر ۳۵ هزار تومان.

حالا مدیرعامل شرکت راهآهن از انتقال تمام ایستگاههای اصلی راهآهن از خارج به داخل شهرها خبر داده و می گوید: با همکاری صورت گرفته مابین معاونت شهرسازی و شرکت راهآهن، برای دسترسی راحتتر مردم به ایستگاه های راهآهن ،تمام ایستگاه های خارج شهر به داخل شهر منتقل می شود.

«محسن پورسید آقایی» از ایستگاه راهآهن رشت و همدان مثال می زند که طبق مطالعات و با هماهنگیهای انجام شده برای تعیین محل استقرار ایستگاه جدید به داخل شهر منتقل میشود.

اما مدیرکل راه آهن فارس موضوع یکپارچه سازی سیستم های حمل و نقل شیراز را مهم تلقی کرده و ادامه می دهد : مطالعات این بخش در حال انجام است و ما در شیراز به دنبال این هستیم که پیش از هر کار سیستم های حمل و نقل را یکپارچه کنیم.

«مهرداد انصاری» موضوع انتقال ایستگاه های راه آهن استان به داخل شهر را موضوع پیچیده ای می داند که نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد و تاکید می کند تا همه ابعاد آن بررسی شود نمی توان کاری کرد، این مساله جدید نیست و وزیر راه و شهرسازی پیش تر نیز آن را مطرح کرده است اما تا زمانی که مطالعات به سرانجام نرسد نمی توان کاری کرد.

وی از اتصال شرق و غرب شیراز به یکدیگر از طریق سیستم یکپارچه سازی خبر داده و می افزاید:طرح موجود در دست مطالعه است و راه آهن استان کار خود را ادامه می دهد و تصمیم دارد ابتدا مطالعات این بخش را تکمیل کند و سپس وارد عمل شود. مدیرکل راه آهن فارس تاکید می کند : اگر بنا باشد ایستگاه های راه آهن به داخل شهر بیاید موقعیت مکانی آنها حفظ شده و ایستگاه های جدید، داخل شهر در نظر گرفته می شود و آنها که پیش از این جانمایی شده اند یکپارچه سازی می شود.

وی استقبال مردم از قطار و بهره گیری از آن را تنها منوط به انتقال ایستگاه ها به داخل شهر نمی داند و معتقد است یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل که سبب اتصالات مترو و راه آهن با یکدیگر می شود می تواند موفق تر عمل کند.

انصاری البته درباره مزیت انتقال ایستگاه های راه آهن شیراز به داخل شهر می گوید: با انتقال ایستگاه های راه آهن به درون شهر قطعا دسترسی مردم به قطار بیشتر و استفاده از آن راحت تر می شود.

ایستگاه شیراز حتما منتقل شود

با وجود اظهارات مدیرکل راه آهن فارس ،معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگاران بر انتقال ایستگاه راه آهن شیراز به درون شهر تاکید کرده و می گوید : ایستگاه فعلی شهر شیراز حتما باید به داخل شهر منتقل شود و مطالعات درون شهر با کمک طرح جامع در حال انجام است. پورسید آقایی با بیان اینکه طرح ایستگاه راهآهن چند شهر هماهنگی خوبی با طرح جامع آنها دارد ،تصریح می کند: مجموعه معماری این ایستگاه ها به عنوان المان شهری با حفظ سابقه تاریخی ایستگاه قبلی به تصویب رسیده است.

وی از بررسی ایستگاه راهآهن مرودشت در جلسات بعدی خبر داده و تصریح می کند: پس از تکمیل مطالعات تیم کارشناسی مساله ایستگاه راه آهن مرودشت مورد بحث و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

خدمات دهی آسان می شود

مدیرعامل شرکت راه آهن معتقد است با این روش، شهر در جهت چگونگی طراحی مسیرها و کریدورها برای دسترسی راحتتر به ایستگاه راهآهن کمک می کند و در مقابل راه آهن نیز با تعبیه عناصر خدماتدهی مورد نیاز شهری در ایستگاه به شهر کمک می کند.

پورسیدآقایی ادامه می دهد: اتفاق خوبی که در ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی افتاد این بود که مفاهیم حملونقل و شهرسازی میتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند که از جمله آن میتوان به ایجاد کمیته مشترکی برای طراحی ایستگاههای راهآهن بین بخشهای شهرسازی و بخشهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد تا هر یک از طرحهای ایستگاهی با طرح جامع و نحوه رفتوآمد و تردد در همان شهر مورد تطبیق قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن از مکانیابی و طراحی معماری ایستگاه مسافری جدید نیز خبر داده و می افزاید: مکان یابی این ایستگاه ها آغاز شده است و ایستگاه قبلی فقط برای تردد قطارهای باری استفاده میشود. وی با اشاره به روند مطالعات و جانمایی ایستگاههای جدید بر اساس مدل شهرسازی ریلپایه اظهار می کند: تمام ایستگاههای اصلی راهآهن واقع در خارج شهرها به داخل منتقل خواهند شد تا این الگو قابل اجرا باشد.

حرف های ضد و نقیض مدیرکل راه آهن فارس نشان می دهد هنوز تصمیم جدی و قاطعی برای انتقال راه آهن شیراز به داخل شهر گرفته نشده و با وجود تاکیدات مدیرعامل راه آهن کشور، سرنوشت ایستگاه راه آهن شیراز که کیلومترها با مرکز شهر فاصله دارد و مشکلات زیادی را برای مردم به همراه داشته همچنان نامعلوم است.

گزارش : سارا ضمیری – روزنامه افسانه

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. برای مسئولین بی درایت سابق و فعلی شهرم متاسفم

  2. به نظر من نباید وارد شهر شه…قطار ها قدیمی و کهنه اند…زیبایی شهر ازبین میره … آلودگی صوتی وحشتناکی که داره…(ایجنجا یه کشور درحال توسعس منم میدونم تو پاریس ایستگاه وسط شهره و اذیت نمیکنه)…و از همه مهمتر…احتمالا میخوان کل بافت تاریخیو نابود کنن تا…!!!بهتره که همون مترو به ایستگاه قطار وارد شه

  3. من کل مطلب رو خوندم و در کمال تعجب هیچ ربطی به تیتر خبر نداشت بلکه در مورد انتقال ایستگاه به شهر بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.