مروری بر پروژه های عمرانی شهرداری مشهد در سال ۹۵

به منظور افزایش تعاملات بین سایر کلانشهرهای کشورمان و افزایش اطلاع رسانی پروژه های بزرگ  تمام کلانشهرهای ایران ،به اتفاق مدیران سایتهای شهری مختلف تصمیم گرفتیم بصورت دوره ای هر هفته گزارشی از پروژه های یک کلانشهر را بصورت هم زمان در تمام سایتهای شهری منعکس نمائیم .

لذا مقرر شد در مرحله اول صرفاً به معرفی پروژه های عمرانی  بپردازیم و در دور بعدی به  موضوعات مختلف فضای سبز ، پروژه های تاریخی فرهنگی ، سرمایه گذاری، ورزشی ،درمانی و …. خواهیم پرداخت

در این مرحله  بعد از تبریز، اصفهان و شیراز قرعه به نام مشهد خورد  تا با ارائه گزارشی از پروژه های عمرانی سال ۹۵ کلانشهر مشهد ، این برنامه ارزشمند را ادامه دهیم  در زیر توجه شما را به ملاحظه مختصری از پروژه های عمرانی سال ۹۵ کلانشهر مشهد جلب مینمایم :

باتوجه به تکمیل و ساخت رینگ های بزرگراهی و ساخت تقاطع های غیر همسطح در سالهای گذشته در مشهد، درحال حاضر شهرداری مشهد سعی بر تکمیل زیرساخت های حمل و نقل درون شهری و بازسازی بافت های فرسوده و زیباسازی شهر مشهد دارد.

به علت حجم انبوهی از پروژه های شهرداری مشهد در سال جاری، سعی بر این شد که فقط به پروژه های شاخص اعم از مشارکتی و سرمایه گذاری شهرداری مشهد اشاره شود و مختصر توضیحی ارائه گردد.

 

– پروژه کمربندی جنوبی کلانشهر مشهد

پروژه کمربندی جنوبی را می توان یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های عمرانی در شهر توصیف کرد.
پروژه کمربندی 27 کیلومتری جنوبی مشهد از تقاطع غیرهمسطح نمایشگاه بزرگراه وکیل آباد شروع و تا ابتدای اتوبان شهید شوشتری (مشهد-باغچه) ادامه پیدا میکند که فاز نخست آن از حدفاصل بولوار شهید برونسی تا طالقانی به طول 11 کیلومتر در دست احداث است. 

در این پروژه 11 تا تقاطع غیر همسطح و 5 پل درنظر گرفته شده که با توجه به پیشرفت پروژه و تغییر نیاز امکان تغییر این تعداد هست.

 

– خطوط 2 و 3 مترو مشهد

خط 2 :

احداث تونل خط 2 و سازه ایستگاه ها در این خط به اتمام رسیده ، درحال حاضر از مسیر شمالی این خط 5 کیلومتر ریل گذاری در حال انجام است. فاز اول این خط به طول 7 کیلومتر با شش ایستگاه در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و ادامه این خط در سال 96 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

۳ رام قطار شامل ۱۵ واگن از ناوگان خط دو قطارشهری مشهد وارد دپوی این خط شد و بعد از اتمام کار ساخت فاز اول این خط، به کارگیری خواهند شد.

 

خط 3 :

حفاری تونل خط 3 قطارشهری مشهد به طول 28 کیلومتر ، در دو جبهه از میدان فردوسی، توسط دو دستگاه تی بی ام خط 2 آغاز شده است و تاکنون حدود 500 متر حفاری انجام شده است.

(تصاویر زیر مربوط به مرحله مونتاژ دستگاه TBM در شفت مرکزی خط 3 می باشد)

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع)

 از دیگر پروژه های عمرانی بزرگ مشهد می توان به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده اشاره نمود:

طرح بهسازي و نوسازي مركز شهر مشهد يك طرح بزرگ ملي مي باشد كه مناطق اطراف حرم مطهر حضرت رضا را در بر مي گيرد وبا وسعت 366 هکتار یکی از قدیمی ترین محلات شهر مشهد است که در قالب بیش از 360 پروژه طراحی شده است که از این تعداد 140 پروژه در حال اجرا و 180 پروژه آماده سرمایه گذاری و مابقی به بهره برداری رسیده است.

بر اساس این طرح مصوب قرار است خيابان هاي موجود منتهي به حرم مطهر تعريض و علاوه بر آنها تعداد چهار خيابان ديگر به شرح ذيل به سمت حرم مطهر بازگشايي گردند.
– شارستان چهار باغ در حدفاصل چهارراه خسروي و حرم مطهر به طول تقريبي 600 متر در قطاع 1
– شارستان رضوان در حدفاصل راه آهن و حرم مطهر به طول تقريبي 1500 متر در قطاع 2
– بلوار اميرالمومنين(ع)  در حد فاصل تقاطع بلوار وحدت و امت و حرم مطهر به طول تقريبي 900 متر در قطاع 3
– شارستان عيدگاه در حدفاصل ميدان 17 شهريور و حرم مطهر به طول تقريبي 800 متر در قطاع 4


شارستان رضوي به عنوان محور ارتباطي كليه خيابانهاي منتهي به حرم و بصورت حلقه اي گرداگرد حرم مطهر
لذا 4 خيابان موجود به 8 خيابان افزايش يافته و يك بلوار نيز به صورت حلقه اي گرداگرد حرم مطهر و با فاصله اي مناسب از حرم، اين 8 خيابان را از محور مياني آنها به يكديگر متصل ساخته و امكان ارتباط مستقيم آنها را از مسيري به غيرازمسیرموجود زيرگذر حرم برقرار مي كند. حاشيه خيابان هاي اصلي عمدتا براي اجراي پروژه هاي تجاري و اقامتي با تراكم بالا در نظر گرفته شده است.

 

 

– طرح و ساخت خیابان دو طبقه شهید شوشتری در قطاع یک (E.P.C)

 

نخستین خیابان دو سطحی شرق کشور در شارستان چهار باغ در حال احداث است. این خیابان دو سطحی به طول 300 متر از خیابان شهید رجایی به سمت حرم تا تقاطع شارستان در حال اجراست. این پروژه به‏ منظور بهبود در رفت‌ و آمد زائران و مجاوران به حرم رضوی و ایجاد دسترسی آسان به بازارهای محدوده حرم با 10متر خاکبرداری، فضای شهری پیوسته پویا و کارآمدی را در زیر تراز همکف خیابان ایجاد خواهد کرد. این خیابان در سطح زمین به‏ صورت سواره‌رو در می‌آید و در طبقه پایین‏تر، پیاده‌رو ایجاد می‌شود که علاوه بر طراحی خاص و منحصر به ‏فردش(هماهنگی کامل با فضای معنوی حریم رضوی)، برای زائران حرم رضوی امکانات خاصی از قبیل استراحت‌گاه و مراکز خرید خواهد داشت

 

 

 

– مجتمع تجاری اقامتی شارستان

مجتمع شارستان در خیابان طبرسی، تقاطع شارستان و هم جوار با بارگاه ملکوتی ثامن الحجج در حال احداث است و در زمینی به وسعت 4800 متـر مـربـع بـا زیربنای تقریبی 50/000 متـرمربـع در 15 طبقـه، مشتمل بـر 258 واحـد تجـاری (طبقات زیر همکف تا سوم) ، 245 واحـد اقـامتی (طبقات چهـارم الی دهـم) و 225 بـاب پـارکینـگ (طبقـات منفی 2 تا منفی 4) می باشد.

 

– تونل مشترک انرژی

این تونل با انتقال منابع انرژي از اين كانال و رفع مشكلات ترافيكي بر اثر حفاري‌هاي متعدد و بعضا نابجا در معابر شهري و امكان حفاظت فيزيكي تاسيسات از صدمات احتمالي و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

احداث ۱۷۰ کیلومتر شبکه تونل انرِژی تا سال ۱۴۱۰ برای شهر مشهد پیش بینی شده است.

هم اکنون حدود ۱۲ کیلومتر تونل انرژی، در قالب سه پروِژه جداگانه و در سه منطقه مشهد اجرا شده و یا در حال احداث است.

تونل انرژی منطقه ثامن

تاکنون یک هزار و ۲۰۰ متر از پروژه تونل تاسیاست انرژی در بولوار امیرالمومنین منطقه ثامن به بهره برداری رسیده است.

مرحله دوم تونل مشترک انرژی در مسیری به طول ۸۰۰متر در دولاین شارستان رضوی حدفاصل خیابان طبرسی تا میدان امیرالمومنین اجرا می‌گردد.

– اجرای خیابان شعاعی و تونل مشترک انرژی در قطاع یک و چهار

 

 

– اجرای پارکینگ طبقاتی ره باغ نعیم
– بازگشایی مسیر شارستان واجرای تونل مشترک انرژی از خیابان نواب صفوی تا میدان امیرالمؤمنین

تونل تاسیسات شهری از جنس فایبر گلاس (GRP ) در ایران تاکنون ۱۲۰۰ متر تونل در اقطار ۲۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی متر را در بلوار امیرالمومنین (ع) شهر مقدس مشهد اجرا گردیده است .

تونل انرژی مجموعه سپاد تا بوعلی

محل اجرای دو تونل انرِِژی دیگر که عملیات آن در مشهد اتمام یافته است شامل ‘مجموعه سپاد تا میدان بوعلی’ به طول چهار کیلومتر و همچنین از ‘بلوار عباسپور تا بلوار ۲۲ بهمن’ این شهر به طول ۳٫۶کیلومتر می باشد.

تونل انرژی احمد آباد تا سجاد

تونل انرژی ‘احمد آباد تا سجاد’ مشهد تا پایان سال ۹۴ پایان می یابد،این تونل به طول چهار کیلومتر فاصله پست برق طالقانی تا پست برق سجاد مشهد را در بر می گیرد.

میدان شهدا

امتداد زیرگذرهای غربی و شرقی میدان شهدا ، همچنین خیابان صاحب الزمان (عج) از جمله مکان‌هایی است که تونل تاسیساتی در آن احداث شده‌است. طول تونل مشترک انرژی در این طرح ۳ کیلومتر در ابعاد ۸/۳ در ۸/۳ متر است.

 

پروژه بزگ میدان شهدا
طرح بزرگ و فراملی میدان شهدا مشهد مقدس با رویکرد ایجاد نماد مدرن شهری و پدید آوردن جاذبه های گردشگری در منطقه ای با ظرفیت های بی بدیل و آینده روشن اقتصادی در جوار مضجع شریف امام مهربانی واقع شده است.
وجود تالار شهر، مراکز بزرگ خرید، دفاتر اداری، فضاهای نمایشگاهی و مجموعه های اقامتی جهت زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی؛ هویت شهری ماندگار را، برای پروژه بزرگ میدان شهدا ایجاد نموده است.

احیاء بافت فرسوده و ایجاد بناهای جدید با معماری نوین، روان سازی و کاهش بار ترافیک اطراف میدان، توسعه و سازماندهی فضاهای باز شهری و احداث ایستگاههای قطار شهری (مترو) از جمله اهداف طرح بزرگ میدان شهدا به شمار می آید.

 


ساختمان توسعه شهرداری، پایانه اتوبوس، پارکینگ ربیع، بازگشایی خیابان صاحب‌الزمان(عج) به خیابان دانشگاه، مسجد حوض لقمان، شبکه حرکت همسطح جنوب، زیرگذر و شبکه حرکت شرق ، زیرگذر و شبکه حرکت غرب، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، ‌آماده‌سازی بخشی از میدان ، پایانه اتوبوس صبا، پارکینگ صبا، مدرسه علمیه آیت‌الله قائنی، مسجد یزدی آبادی، پارکینگ عمومی توحید و تالار شهر از جمله پروژه‌های افتتاح شده در این طرح است.

 

 

پروژه های تعریف شده در عرصه میدان:

* پروژه ساختمان بزرگ تالار شهر مشهد

 

* عرصه میدان
برای حضور مردم ۲۰ هزار مترمربع در تراز کف و ۱۷ هزار مترمربع در تراز زیرزمین محدوده مخصوص که نسبت به گذشته توسعه چمشگیری داشته، فضا در نظر گرفته شده است.
آنچه که در خود عرصه میدان شهدا قابل توجه است، نخستین پلازای دو طبقه جهان و تنها میدان مدنی کشور که مختص حرکت پیاده و تجمع مردم است، در حال آماده شدن است.

 

* ساختمان توسعه شهرداری مشهد

 

 

* ساختمان توس

ساختمان توس ازجمله  ساختمان های چهار گانه داخل میدان و اولین ساختمانی است که بهره برداری آن آغاز شده است. مکان این ساختمان در حاشیه شمال غربی میدان و در مقابل ساختمان تجاری – اداری جنت در زمینی به مساحت 3200متر مربع قرار دارد .این ساختمان با زیر بنای کل 13300 متر مربع در چهار طبقه اجرا شده است.طبقات اول و همکف و زیر زمین اول با کاربری تجاری و طبقه دوم به کاربری اداری اختصاص دارد.

این ساختمان همانند سایر ساختمان های داخل میدان ، از یک طرف با فضای رو و زیر عرصه میدان شهدا و از سوی دیگر به وسیله پل های عابر پیاده و تونل زیر گذر با ساختمان های خارج میدان در ارتباط است.

 

* ساختمان شمس

ساختمان تجاری – اداری شمس در داخل محدوده مرکزی میدان شهدا و در جنوب غربی عرصه یکی از ساختمان هایی است که بدنه جانبی فضای میدان را تعریف می کند.این ساختمان در مجاورت ساختمان قدیمی شهرداری و در زمینی به مساحت 3140متر مربع در 4سطح با زیر بنای 10710  ساخته شده که مجموع سطوح همکف و زیر زمین به صورت مستقیم با عرصه میدان شهدا در ارتباط می باشد و در آینده با استفاده از پل هوایی و تونل زیر گذر پیاده بخشی از مفصل ارتباطی میدان و بافت شهری منطقه صاحب الزمان (عج) می باشد.

 

* ساختمان مینو: درحال ساخت می باشد.

* ساختمان هدایت: درحال گودبرداری و اقدامات اولیه عمرانی می باشد.

(در تصویر ساختمان های ساخته شده در طرح پروژه میدان شهدا را ملاحظه می کنید.)

 

* ساختمان میلاد

این ساختمان در مجاورت پارکینگ طبقاتی توحید و مدرسه علمیه آیت الله فاضل قائنی و در ابتدای خیابان توحید در زمینی به مساحت 2600متر مربع واقع شده است.این ساختمان  نیز مانند  ساختمان جنت دارای کاربری های اداری با 2600 متر مربع ، تجاری با 8100متر مربع و پارکینگ با 2900متر مربع زیربنا در5 سطح می باشد.میلاد از طریق پل هوایی و تونل زیرگذر پیاده به شمس متصل بوده و مفصل ارتباطی بافت شهری و پروژه های خیابان صاحب الزمان(عج) و عرصه میدان است. این پروژه در حال بهره برداری می باشد.

 

– پایانه و پارکینگ صبا


 

– پایانه و پارکینگ شهید هاشمی نژاد

 

– بهره برداری از 200 اتوبوس بنز 457 تازه خریداری شده

 

– نوسازی 2000 تاکسی فرسوده درسال جدید

 

– پروژه عظیم مجد:

طرح عظیم مجد مشهد با مساحتی بالغ بر 8.6 هکتار و زیر بنای بالغ بر 400 هزار متر مربع یکی از بزرگترین طرح های بازسازی بافتهای فرسوده شهری در سطح کشور می باشد . این طرح در فاصله سه کیلومتری از حرم مطهر امام رضا (ع) و در بلوار شهید قرنی حدفاصل چهار راه ابوطالب و چهار راه شهیدمطهری (چهارراه میدان بار) واقع شده است . در این پروژه 36 برج 7 تا 27 طبقه وجود دارد. 

 

 

 


– برج های دو قلوی ۵۲ و ۴۸ طبقه مهر و ماه:

پروژه بزرگ مهر و ماه در زمینی به مساحت عرصه 42 هزارمترمربع و با زیربنایی بالغ بر 390 هزارمتر مربع در حاشیه بزرگراه وکیل آباد در غرب مشهد با مشارکت شهرداری مشهداجرا خواهد شد.

 

پروژه شاخص برج های دوگانه “مهر و ماه” به عنوان بزرگترین و بلندمرتبه ترین پروژه چند عملکردی شرق کشورشامل مسکونی، تجاری فروشگاهی و دفتری، هتل 5 ستاره بین المللی و توقف گاه می باشد که با فرهنگی و اجتماعی (سینما، تالارهای همایش و مراسم، رستوران ها و کافی شاپ ها و …) و نیز فضاهای خدماتی و تاسیساتی با رویکرد گردشری پشتیبانی می شود.

برج مهر با 48 طبقه کاربری اداری اقامتی و برج ماه با 52 طبقه کاربری مسکونی خواهد داشت.

این پروژه در مرحله جذب سرمایه گذار می باشد.

 

 – پروژه دوربرگردان‌های غیرهمسطح شاهد:

بر اساس این طرح برای تقاطع شاهد و بزرگراه آزادی احداث یک پل روگذر از این بولوار به خیابان خادم‌الشریعه و دو دوربرگردان غیرهمسطح است.

 

– توسعه خط یک و احداث خط 3 BRT در مشهد

خط یک BRT مشهد حدود 12.5 کیلومتر و خط سه حدود 25 کیلومتر طول دارد که شمال غرب مشهد را به جنوب شرق طی میکند و درحال حاضر حدود 100 دستگاه اتوبوس اسکانیا سه محوره درنظر گرفته شده است.

 

– مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی فردوسی 2 (زیتون)

 

کاربری مجتمع تجاری فردوسی2 : تجاری – پارکینگ طبقاتی

مساحت عرصه : 7500 متر مربع

زیربنای کل : 82500 مترمربع

تعداد طبقات کل : 11 طبقه

زیربنای تجاری:30000 متر مربع در4 طبقه( 1-، همکف 1، همکف 2، 1+)دارای 856 واحد تجاری با متراژهای متنوع

زیربنای پارکینگ طبقاتی بازار فردوسی2 : 52500 منرمربع در 7 طبقه ( 2+ الی 8+ ) دارای 1300 جای پارک

 

 

– پارکینگ طبقاتی عمومی امام رضا (ع)

این پروژه در زمینی به متراژ حدود پنج هزار متر مربع واقع در محوطه بیمارستان امام رضا (علیه السلام) حاشیه خیابان ابن سینا، حدفاصل تالار ابن سینا و بخش سوختگی بیمارستان، پروژه پارکینگ طبقاتی عمومی امام رضا علیه السلام را به مساحت زیربنای تقریبی 40.000 مترمربع اجرا نماید.
با اجرای این پروزه علاوه بر رفع معضل ترافیکی در این منطقه، اسکان همراهان بیماران نیزکه بافت میدان را ناخوشایند کرده است تا حدودی ساماندهی می شود.
در این پارکینگ سالن هایی جهت اسکان همراهان بیماران که اغلب در میدان امام رضا(ع) سکنی می گزینند، در نظر گرفته شده است.

ظرفیت این پارکینگ حدود 1500 دستگاه خودرو می باشد.

 

– استفاده از موتور برقی برای حمل بار به منظور کاهش آلودگی هوای مشهد

 

–  احداث پارکینگ زیر سطحی طبقاتی در خیابان همت:

پارکینگ زیرسطحی به صورت مشارکتی در خیابان همت در دست احداث قرار دارد که در 3 طبقه اجرایی خواهد شد. با احداث این پارکینگ مشکل کمبود فضای پارک در خیابان بهار و اطراف میدان امام رضا(ع) مرتفع خواهد گردید.

(تصویر زیر مربوط به پارکینگ زیرسطحی پروژه مجد می باشد)

 – احداث مجتمع ایستگاهی خط دو مترو (ایستگاه کوهسنگی)

مساحت عرصه ۲۹۲۴             زیربنا ۳۵۸۰۵                 تعدادطبقات ۱۹ طبقه

– ادامه نهضت پیاده رو سازی و یکسان سازی معابر و مبلمان شهری :

 

 

 

 

استفاده از سنگ مرمر و گرانیت در معابر و پیاده روهای شهر

 

 

 

 

 

 

– بهسازی و نورپردازی دریاچه پارک ملت

 

– احداث بوستان توحید  در میدان شهدا

 

– بوستان بهار

بوستان بزرگ بهار در شمال شهر مقدس مشهد به‏ وسعت ۸۲هکتار در حال احداث است. این بوستان اولین تجربه برنامه ‏ریزی و طراحی پارک‏های موضوعی در ایران می باشد.

 

 

– اولین بوستان مینیاتوری شرق کشور

این بوستان 8 هکتار مساحت دارد که برای احداث آن 28 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
در این بوستان 58 نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتور شده در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد که در فاز اول آن 9 المان آن به بهره‌برداری رسید.
المان‌های تحت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان کرمان و سد کارون رونمایی شد.

 

– تکمیل آرامستان بهشت رضوان

– احداث پروژه بزرگ زائر شهر

– احداث 6 زائرسرای ارزان قیمت استانهای مختلف با مشارکت شهرداری مشهد

– افتتاح ایستگاه بوستان ریحانه از مسیر توسعه خط یک قطارشهری

– احداث باغ پرندگان و خزندگان در پارک جنگلی وکیل آباد

– بهسازی آسفالت بیش از 1.5 میلیون مترمربع از معابر شهر

– بهره‌برداری از نخستین توقفگاه ناوگان حمل و نقل بار درون شهری

– طرح نوسازی بافت فرسوده آبکوه

– طرح نوسازی بافت فرسودی سعدی

– پروژه انتقال کارخانه کوکاکولا

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

21 نظر

  1. شهر راز

    از برج های مهر و ماه و پارک مینیاتور خوشم اومد. امیدوارم برج پردیس مینیاتور تاریخ ایران هم به نتیجه برسه. ولی حالا نمیدونم چرا اصفهان و مشهد،پروژه های بی ربط به موضوع این هفته رو منتشر کردند؟ یعنی واقعا پروژه ی عمرانی محتص شهرداری،در این شهر ها اینقدر کم بوده؟ ولی از موضوع این دور از پروژه ها که بگذریم، توی مشهد کار های خوبی در حال انجامه که امیدوارم به نتیجه برسه.

    پاسخ
  2. bab

    بسیار عالی پارکینگ زیر سطحی واقعا عالی بود،از تمام پروژه های شهری دوستان تبریزی و اصفهانی و مشهدی لذت بردم به امید آبادانی هر چه بیشتر ایران

    پاسخ
  3. دوست

    به به من که لذت بردم هر کدوم از پروژه ها یکی از یکی بهتر من بشخصه از پروژه دوطبقه خیابان شوشتری و پیاده رویی که احداث کرده بودن لذت بردم

    پاسخ
  4. شهریار

    خداوکیلی یه نگاه به کیفیت کاشی کاری شهر مشهد بندازید؟؟؟؟؟؟ چقد زیبا و شیک کارشده. حالا یه نگاه به کاشی کاری شهر خودمون شیرازم بندازید؟؟؟؟ از کاشیهایی با کیفیت دسته چندمی و از طرح های قدیمی و دمده استفاده شده. یک موضوع دیگه ای هم که مشخصه اینه که کسانی که توی شیراز دارن معابرو به اصلاح خودشون کاشی کاری میکنن!!!! بسیار کثیف و بدون ظریف کاری کار میکنن. از دوستان خواهش میکنم دسته گل شهرداری منطقه سه در بلوار نصر ور بیان نظاره کنن. از دوست خوبمون ، مسئول سایت شیراز 1400 نیز خواهش میکنم یه گزارش کامل از سنگ فرشای شیراز تهیه کنن و با شهرهایی مثل اصفهان و مشهد و … مقایسه کنن تا مردم بدونن چقدر توی شیراز مزخف سنگ فرش میکنن . همچنین از مدیر سایت میخوام که حتما عکسایی از سنگ فرش کردن بلوار نصر در رو توی گزارش بزارن. بلواری که خیل عظیمی از هموطنای گردشگرمون مجبورن از اون عبور کنن!!!!!!

    پاسخ
      1. شهریار

        از شما دوست عزیز که مسئول سایت هستید خواهش میکنم یه سری به بلوار نصر شیراز و نحوه کاشی کاری اون بزنید. اگرم براتون مقدرو نیست، میل خودتون رو بدید تا خودم عکس واستون بفرستم

      2. شهریار

        موضوع چیز دیگریست. موضوع اینه که هرچی به سمت پایین شهر نزدیک میشیم، به همون اندازه از کیفیت کارها کاسته میشه. شما به نحوه زیبا سازی زیر گذر دلگشا یک نگاه بیندازید؟ به سنگ فرش بلوار نصر؟ و………………….. این چیزا درد اوره متاسفانه!!!!

      3. دوست

        یه سوال از مدیریت محترم سایت داشتم شما سنگدفرش و وضعیت بد پیاده رو معالی اباد و عفیف اباد رو میپسندین چطور این حرف رو میزنین
        دوستان میگن این وضع مربوط به پایین شهر ولی این نقاط پایین شهر نیست

    1. bab

      دوست عزیز حمام که نیست کاشی کاری کرده باشن برای کف سازی سرامیک استفاده میشه که این چند سال طرح نوسازی پیاده روها بسیار خوب بوده 🙂

      پاسخ
  5. M

    دوست عزيز. حرف شما متين. ولی قرار نیست کل خیابونای مارو با اینا مقایسه بکنی که. مشهدیا هم یه خیابونشون ایجوریه. شما برو ببین مشهد چقدر عقبتر از شیرازه تو زمینه ی همین کاشی کاری و سنگچین کف خیابون و پیاده رو ها رو بعد بیا این حرفو بزن.

    پاسخ
  6. امیرم

    شهریار جان
    شما برای نمونه پیاده رو سازی خیابان وصال رو ببینید و بعد قضاوت کنید . 70 هزار متر مربع پیاده رو سازی در دست انجام هست .

    پاسخ
  7. مهدی

    در مشهد به علت وجود بخش خصوصی قدرتمند و پویا شهرداری فرصت انجام پروژه های زیبا سازی و تکمیلی را پیدا کرده مثلا در مشهد شهرداری شهر بازی پارک ابی نمی سازه حتی باخبر شدم که خط بی ارتی نیاز به چندین تقاطع غیر هم سطح داره که کلا قرار بخش خصوصی ان را احداث کنه حالا ببینید شهرداری چه فراغ بالی پیدا می کنه

    پاسخ
    1. مهدی

      امين جان شما چیز زیادی از پروژه های شیراز ارائه نکردیا. مثلا همين. پارکینگا و فضا های ورزشی و ساماندهی کوه ها و… که همگی جز پروژه ی عمرانی بحساب میان وتازه همه ی این مواردی که گفتم بدون مشارکت بخش خصوصیم هست.

      پاسخ
  8. محمد کمالی

    سلام
    نهضت یکدست کردن سنگ فرش و مبلمان شهری 2 یا 3 ساله که توی مشهد شروع شده و الان تقریبا تمام خیابان های پر رفت و آمد مشهد مثل تصاویر فوق شده و یکدست شده و دارند به سمت خیابان های با سطح عبور و مرور درجه 2 میرن.

    در بحث بزرگراه سازی مشهد چندساله که رینگ ها و تقاطع های شهر رو تکمیل کرده و به جز کمربندی جنوبی و خیابان شارستان رضوی پروژه راهسازی بزرگی نداره.

    پروژه های نام برده همگی یا توسط شهرداری اجرا شدند یا با مشارکت شهرداری انجام شده و پروژه های بخش خصوصی هنوز معرفی نشدند و حتی برخی از پروژه های تجاری اداری شهرداری مشهد در اینجا ذکر نشده که انشاا… در پست های بعدی بهش میپردازیم

    پاسخ
  9. حامد-شهرراز

    درود.
    گزارش بسیار خوبی بود. شهر مشهد به عنوان دومین شهر مهم و پرجمعیت پس از تهران، نیازمند طرح های مهم درونشهری و مواردی مانند اتوبوس های مختلف و خطوط مترو و مجموعه های تخصصی و عمران شهری است که همگی در دست اجراست.
    شهر مشهد بدلیل وجود حرم امام رضا، نقشی چند وجهی پیدا کرده و امروزه تبدیل به شهری زیارتی و اقامتی و گردشگری و تجاری شده است.همچنین مشهد در زمینه ی زیباسازی های ایام عید نوروز، همیشه مقام اول را کسب کرده که این موضوع، بدلیل نصب المان ها و نماد های بزرگ و زیبای شهری است که واقعا بی بدیل بودند.
    اما یکی از موضوعات اساسی شهر مشهد که واقعا نیاز به کنترل و بازنگری دارد، محیط و منطقه اطراف حرم رضوی است که امروزه، بشدت تحت الشعاع ساختمان های غول پیکر و مجتمع های مختلف و تخریب خانه های قدیمی و گرفتن فضا از خیابان های منتهی به حرم است.به نوعی که محوطه حرم، در دل این ساختمان های بلند و مختلف، غرق شده است.
    این موضوع علی رغم ایجاد ترافیک های بشدت زیاد مخصوصا در ایامی که زائر در شهر مشهد و اطراف حرم زیاد میشود، فضای شهری و باز را از خود حرم و … میگیرد و خط آسمان را به هم میزند و دید نقاط مختلف شهر را به سمت حرم را از بین میبرد. حرم رضوی نقطه ی اصلی و ثقل شهر مشهد است.
    مشهد در زمینه هایی میتواند الگوی شهر شیراز باشد مانند زیباسازی و المان های مختلف.

    پاسخ
  10. محمد

    سلام
    ابتدا تبریک به هموطنان مشهدی و یک نکته ای هست که فکر می کنم بودجه مشهد چند برابر شهرهای اصفهان شیراز و تبریزه و فقط با تهران قابل مقایسه است ، از سوی دیگر آستان قدس رضوی هم خود یک نهاد بسیار قوی اقتصادی و … است که سرمایه گذاری های زیادی در بحث صنعتی و همچنین گردشگری و علمی داشته و ایجاد ثروت زیادی هم کرده است . به جز آن سرمایه گذاری خصوصی نیز روند مثبتی داشته .
    پیرو صحبت های دوستان در مورد پایین شهر شیراز ، فکر می کنم الان تقریبا با این ساخت و ساز های که در اون منطقه ها شده و همچنین بلوار های بزرگ با پارک های حاشیه ای و تقاطع های فراوان ساخته شده و در حال ساخت واقعا فرق زیادی نشه بین پایین و به اصطلاح بالا شهر گذاشت و باید اسم پایین شهر رو به محله ها و خیابان های مرکزی شیراز نسبت داد مثل دروازه کازرون و محله های اطراف که فقر و فحشا به شدت اونجاها زیاده ، محله های اطراف حرم شاهچراغ به همچنین ، بافت های فرسوده دروازه سعدی و دروازه اصفهان هم که دست کمی از اون اطراف ندارند و شدند محل خلاف و بذه و بسیاری از نابهنجاری های اجتماعی . به نظرم باید به جز چند تا گذر تاریخی و بافت های تاریخی بقیه این مکان ها رو با خاک یکسان کرد و از نو ساخت . همشهریها تا کی می خواید به معالی آباد و حسینی الهاشمی و پارک دراک بنازید اینا رو از هر هزارتا توریست یکی هم نمی ره ببینه. توریست و گردشگر میان توی اون بافت تاریخی و بعضا فرسوده فقر و اعتیاد و بذه و ویراژ موتورها و گاریها رو روسر هم می بینن و بعضی وقتها هم پوشش های افغانی رو متعلق به شیراز می دونند . تا جایی که من یادمه شاید تا 10 تا 15 سال پیش مشهد هم دچار همچین وضعیتی توی بافت فرسوده اطراف حرمش بود که به لطف خدا با شروع زیرگذری که زیر حرم امام رضا زدند و بقیه کارهایی که دارن همین امروز هم انجام مید هند تا حدود زیادی این مشکلات را مرتفع ساختند . امیدوارم که اینچنین برنامه هایی هم در شیراز اجرایی شود و حالا اگر کارشناسان هم بلند مرتبه سازی را مناسب نمی دانند ، با همین ارتفاعات دو طبقه نوسازی و اصلاح این بافت های مخروبه و آسیب پذیر را شروع کنیم تا باعث برکت و اشتغال هم برای جوانان و هم رونق گردشگری و راحتی زائرین باشد . یا حق

    پاسخ
  11. mo

    خوب بود ولی خوب بهتر بود به حاشیه شهر مشهد هم توجه میشد به حال ازشهردار مشهد تشکر میکنم
    و ممنون از نظر های هم وطنان
    از طرف مشهدیا به شهرهای شیراز اصفهان تبریز تبریک میگم طرحهای خوبی داشتند
    امیدوارم به شهر های دیگه ایران هم نگاهی بیشتری کنیم به فرهنگ ایران بیشتر نگاه کنیم و به یاد داشته باشیم مشهد بودن یا نبودن کنسرت در اون مهم نیست بودن مسکین مهمه حاشیه شهر مشهد باید رسیدگی بشه. به امید ابادی ایران و جهان
    مصطفی از مشهد

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *