مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز و حومه آخرین وضعیت خطوط مترو این کلانشهر را تشریح کرد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، اسداله حاجی زمانی با بیان اینکه خط یک مترو شیراز با ۲۴/۵ کیلومتر طول، ۱۰/۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده افزود: این خط در حال حاضر ۱۵ ساعت در شبانه روز فعالیت داشته و ۱۴ کیلومتر باقیمانده خط ۱ از ایستگاه نمازی تا ایستگاه گلسرخ تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.
وی درباره خط ۲ مترو نیز گفت : این خط به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود( بهارستان) شروع شده و با گذر از مناطقی همچون عادل آباد و پارک هاشمی و خیابان انقلاب و میدان امام حسین، به میدان گاز ( آزادی) و کلبه سعدی متصل میشود که این خط دارای ۱۳ ایستگاه بوده که هم اکنون کار ساخت ۳ ایستگاه بزرگ آن آغاز شده است. حاجی زمان ادامه داد : طبق بازنگری های انجام شده و در حال مطالعه، برای اغلب ایستگاه های خط ۲، و برخی از ایستگاه های فاز ۲ خط ۱ مترو، سرویس های بهداشتی نیز پیش بینی شده که به مرحله اجرا درخواهد آمد و این درحالیست که مترو و ایستگاه های آن، برای توقف های طولانی مدت مسافران نیست و بمنظور عبور و مرور مسافرین بطور سریع انجام میپذیرد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون دستگاه حفار خط ۲ نیز در بلوار عادل آباد مقابل زندان مرکزی در حال فعالیت است و گاهی وجود تاسیسات معارض، کار را با کندی همراه میکند عنوان داشت : در خط ۲ مترو شیراز، کار ساخت ایستگاه های بزرگ و مهمی همچون ایستگاه استقلال( باسکول نادر) و پارامونت کاملا در زیر زمین انجام خواهد شد.همچنین هم اکنون یک رمپ برای دسترسی در زیر زمین برای ایستگاه باسکول نادر نیز در حال ساخت است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز با تاکید بر اینکه که این سازمان در تلاش است تا منابع مالی و بودجه احداث خط ۲ مترو بطور ۱۰۰% تخصیص داده شود که تا کنون بخشی از این بودجه ها اعطا شده است، گفت : در طی یک یا دوماه آینده، مطالعات خط ۳ مترو( توسعه خط ۱) نیز به اتمام میرسد و با راه اندازی فاز دوم خط یک، ساخت خط سوم مترو نیز آغاز خواهد شد.
وی درباره خط ۳ اظهار داشت : این خط از ایستگاه میرزای شیرازی در پل معالی آباد شروع شده و با گذر از بلوار تاچارا و میدان صنایع و بزرگراه دکتر حسابی، به ابتدای شهر صدرا وایستگاه راه آهن شیراز متصل میشود وطبق مطالعات و جانمایی های انجام شده، خط سوم مترو شیراز دارای ایستگاه هایی همچون، پل معالی آباد، زیرگذر میلاد( کمربندی)، میدان صنایع، ابتدای شهرک آرین، تقاطع غیر همسطح دکتر حسابی( شهدای جهاد) و شهرک بزین و ایستگاه راه آهن است که ذر طرح توسعه، خط سوم مترو به شهرک هایی همچون گویم و دوکوهک متصل میشود.
حاجی زمانی درباره مترو صدرا نیز گفت : مطالعات قطار شهری این شهر نیز در حال انجام است و مطالعات آن زیر نظر قطار شهری شیراز و حومه انجام میگیرد و مشاورین در تلاش هستند تا ضمن اتصال مستقیم خط قطار شهری صدرا به شیراز، مسافرین صدرا بتوانند بدون تعویض قطار، تا ایستگاه میرزای شیرازی و پل معالی آباد، تردد داشته باشند. طبق پیشنهاد های مشاورین و طراحان خط ۳ مترو، این خط از زیر پل معالی آباد تا تقاطع دکتر حسابی( شهدای جهاد) بصورت زیر زمینی بوده و از پل دکتر حسابی تا ایستگاه راه آهن، بصورت هوایی خواهد بود که احتمال دارد در حاشیه بزرگراه دکتر حسابی اجرا شود و طبق برخی پیشنهاد ها، قسمت هوایی خط ۳، یک پل با پایه هایی بفاصله ی ۲۰ متر خواهد بود که البته هنوز قطعی نشده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز با بیان اینکه هم اکنون روزانه ده هزار نفر از مترو استفاده میکنند که بحث پدافند غیر عامل نیز در تمامی بخش های مترو دیده شده، درباره آخرین وضعیت فاز دوم خط یک مترو شیراز اظهار داشت : در حال حاضر فاز دوم خط یک ۸۰% پیشرفت فیزیکی دارد و سازمان مترو در تلاش است که تا ماه های پیش رو، این پیشرفت به بالای ۹۰% برسد. در ایستگاه تقاطعی میدان امام حسین نیز، شاهد حجم بالای کار هستیم که بخش زیادی از سازه مربوط به خط ۱ مترو نیز ایجاد شده و سرعت کار در این ایستگاه بسیار بالاست که بزودی، حفاری بخش خط ۲ نیز آغاز خواهد شد. وی ادامه داد : همچنین ۴ گالری ورودی مسافر در طرفین ایستگاه پیش بینی شده که کار ساخت یکی از آنها آغاز شده است که در کناره ارتش آجا در میدان ستاد قرار دارد و دیگر ورودی ها از مقابل استانداری و بنیاد شهید و خیابان زند پیش بینی شده است که بعد از اتمام عملیات عمرانی و سازه ایستگاه، ساعت گل به وضعیت و مکان اصلی خودش باز خواهد گشت که اولین و بزرگترین ایستگاه تقاطعی خارج از پایتخت، ایستگاه امام حسین مترو شیراز است.
حاجی زمانی در رابطه با مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری مترو شیراز ابراز داشت : مسئولین سازمان تلاش دارند تا با جذب سرمایه گذاران واقعی، یک پروژه آغاز و تا پایان بطور کامل احداث شود و بصورت نصفه و نیمه متوقف نگردد که در همین زمینه، یکی از پروژه های مجتمع های ایستگاهی مترو شیراز، مربوط به طرح برج ۲۴ طبقه تجاری و اداری احسان در کنار توقفگاه احسان است که سازمان قطار شهری شیراز با شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه وابسته به بانک شهر، قرارداد منعقد کرده تا با فروش مجتمع به سرمایه گذاران، بتوان این پروژه و سایر پروژه ها را اجرا کرد.
وی با بایان اینکه در حال حاضر مجوز بهره برداری تمامی واگن های وارد شده به مدار مترو شیراز، داده شده و تست های آنها به اتمام رسیده افزود : با توجه به اینکه سازمان قطارشهری شیراز به دنبال رفع کسری ناوگان مترو شیراز است، قرارداد۲۰ واگن دیگر تامین شده و تا پایان امسال قطارها وارد خواهند شد و یکی از دلایلی که ساخت مترو در شیراز و یا سایر شهرهای ایران طولانی مدت شده، این است که اکثر شهرها و یا اکثر بافت های شهری شیراز، با فرسودگی زیاد از یک سو، و وجود معارضین تاسیساتی از سوی دیگر روبرو شده و همین مسئله کار حفاری در زیر زمین را سخت میکند و به علت وجود تاسیسات زیاد، با کندی مواجه میشود که نیمی از زمان ساخت و بهره برداری از مترو صرف معارضین و جابجایی تاسیسات میشود.
وی در رابطه با ایستگاه بازار عنوان داشت: تمهیداتی بکار گرفته شده تا ساخت این ایستگاه با مشکل مواجه نشود و در تلاش هستیم تا با یک تونل عبوری به منظور اتصال بازار و محیط های اطرافش به مترو را فراهم کنیم.
مدیرعامل قطارشهری شیراز افزود: با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز قرار شد بانک شهر تسهیلاتی در اختیاران پیمانکاران این پروژه قرار دهد و همچنین فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز در شورای شهر مصوب شد. حاجی زمان درباره سهم دولت برای تامین اعتبارات این پروژه بزرگ به کمبود نقدینگی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: دولت برای تامین سهم ۵۰ درصدی خود نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه به قطار شهری شیراز اختصاص داده است و این اسناد به علاوه اعتبارات قرار است در شهریور ماه تامین شود.
گزارش : حامد مویدی
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29322
متاسفانه در این مصاحبه طولانی و تکراری ایشان اشاره نکردن چرا خلف وعده کردند در خصوص فاصله زمانی قطارها که قرار بود در خرداد ماه به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کند این امر رخ نداده است؟؟؟!!!؟؟؟
مشکل از طرف چینی هست که همکاری لازم رو در آماده سازی قطارها نداشته و به تازگی تمامی واگنهای موجود تایید شدن و الان هم در برخی ساعات مثل ۱۲ تا ۱۴ هدوی ۱۵ دقیقه هست و در شهریور ماه به همراه افتتاح ایستگاه آوینی هدوی به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا میکنه
یچیزی که آدمو خیلی نگران میکنه، آخر این صحبت ها بود. اونجایی که گفته شد با تصویب شورای شهر،بانک شهر میخواد تسهیلات بده و اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بفروشن! این یعنی بدهکاری شهرداری به بانک شهر و خریداران اوراق مشارکت درسته؟ اگه اینطور هست آقا ما راضی نیستیم خط یک تموم بشه! اینهمه سال مترو نداشتیم یه سال دیگه هم روش! فقط بدهکارمون نکنند!
امین جان این موضوعی که عرض کردم خدمتتون چقدر میتونه مشکل ساز بشه برای آینده ی شیراز. آیا جای نگرانی وجود داره؟
شهرداری خود سهامدار بانک شهر هست
انشاالله آخر سال ۹۵ در ایستگاه احسان سوار و در ایستگاه گل سرخ پیاده شویم
بهترین بخشش بازگشت ساعت گل به مکان قبلیش بود.