در روزهایی که گرمای هوای تابستان شیراز مقداری فروکش کرده، داغی ترافیک این کلانشهر شهروندان را عاجز کرده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، در شرایطی که قرار بود با اجرای طرح ترافیک، میزان ترافیک هسته مرکزی شهر شیراز کاسته شود و شهروندان با خیالی آسوده تر در این محدوده تردد کنند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه برخی از اقدامات انجام گرفته برای آن نیز حذف شدند.
علاوه بر اینکه خطوط BRT همچنان در ذهن زیبا و خلاق مسوولان مربوطه در حال اجرایی شدن است، خطوط ویژه اتوبوس در خیابان قصردشت و لطفعلی خان زند نیز از چندی پیش برچیده شد تا مانند چندسال قبل از اجرای طرح ترافیک، تنها مسیری یک طرفه برای عبور تاکسی و اتوبوس وجود داشته باشد و معطلی مجدد اتوبوس های خط واحد در ردیفی طولانی از خودروهای تک سرنشین. گویی که تمامی مصاحبه های مسوولان در توجیه هزینه های میلیاردی برای آماده سازی اجرای طرح ترافیک و تاثیر جدابودن مسیر اتوبوس بر بهینه شدن خدمت رسانی آن و کمک به استفاده شهروندان، به طور کامل به وسیله آنان فراموش شده است.
اکنون در این شرایط که ترافیک شیراز از هسته مرکزی شهر به سایر نقاط مانند بزرگراه حسینی الهاشمی، بلوار چمران، فرهنگشهر، معالی آباد و … نیز کشیده است، رییس شورای شهر در اظهارنظری تعجب برانگیز گفته : “در سالهای اخیر در شیراز ترافیک وجود ندارد”. وی که با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرده است، با اشاره به نیاز شهر شیراز به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری، بدون اشاره به اینکه تکلیف ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که ۱۵ ماه است درحال خاک خوردن است چه می شود و ۲۰۰ اتوبوس وعده داده شده چه زمانی به شیراز می رسند، گفته است : ” به دلیل اقدامات خوب و مناسب شورای شهر و شهرداری شیراز در سالهای اخیر در شیراز ترافیک وجود ندارد جز در برخی زمانها که اوج رفت و آمد مردم است و همین ترافیک موجود در شیراز قابل قیاس با ترافیک تهران و برخی کلانشهرهای کشور نیست.”
اما دقیقا در همانروز انتشار این مصاحبه، نایبرئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر شیراز در جلسه عمومی این شورا از بحرانی بودن وضعیت ترافیک شهر خبر داده و به نظر می رسد وی بیشتر از رییس شورا با واقعیتهای شهر آشناست. سید احسان اصنافی در یکصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی با بیان اینکه ترافیک شیراز به حدی رسیده که مردم را عصبی و کلافه کرده، اظهار داشت: موضوع ترافیک یکی از معضلات روزمره مردم بوده که متولی آن بهنوعی فرا دستگاهی و شورایی است و امروزه شاهد هستیم که در شهر شیراز وضعیت ترافیک به حد بحرانی خود رسیده و مردم را کلافه کرده است.
وی افزود: بخشی از این وضعیت بحرانی و نابسامانی ترافیکی را میتوان ناشی از عدم تعامل مناسب دستگاههای متولی در دو سال گذشته دانست که اکنون دود آن در چشم مردم شهر میرود و دستگاههای متولی زیرساخت یا نهادهای مجری کار در این زمینه مسئول هستند.
این عضو شورا ادامه داد: سرعتپایین پیشرفت پروژههای کنترل هوشمند تخلفات، اصلاح طرحهای مهندسی معابر موجود، برنامههای حملونقل عمومی و عدم تناسب نیروهای میدانی با نیازها را میتوان از مشکلات این حوزه دانست که انتظار میرود در راستای جلوگیری از تداوم وضعیت بحرانی ترافیک، مسئولین مسائل حاشیهای را کنار گذاشته و برای خدمت به مردم تعامل سازندهای را در پیش بگیرند.
وی تصریح کرد: همه متولیان باید توجه کنند که شهروندان مسائل شهر را رصد میکنند و منتظر حرکتی جهادی در حوزه حملونقل و ترافیک توسط متولیان امر هستند.
اصنافی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در وضعیت اقتصادی فعلی که دولت قادر به تأمین ناوگان حملونقل عمومی نیست و شهرداری با بودجههای حاصل از عوارض اقدام به خرید اتوبوس میکند انتظار میرود با برنامهریزی دقیق از ظرفیتهای حوزه حملونقل استفادهشده و شاهد مسائلی همچون توقف ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید در پارکینگ به مدت بیش از ۱۵ ماه و ظاهراً به دلیل نداشتن آییننامه رسیدگی شود.
در این میان باید این واقعیت را پذیرفت که وقتی رییس شورای شهر شیراز اعتقادی به وجود ترافیک در کلانشهر ۲ میلیون نفری شیراز ندارد، بی دنبال آن نیز تلاشی در جهت رفع مشکلات ترافیکی به صورت جدی و آنطور که باید و شاید صورت نخواهد داد. در روزهایی که شهر تهران میزبان تاکسی های هیبریدی است و بندرعباس نیز درحال راه اندازی نخستین خط BRT خود است، در شیراز ۵ سال است که اتوبوس جدیدی وارد چرخه حمل و نقل نشده، میلیاردها تومان هزینه ایجاد زیرساختهای طرح ترافیک برباد رفته و یا بدون استفاده مانده و در نهایت شهروندان مانده اند که روزانه مورد آزمایش طرح های مختلف تصمیم گیران شهرمان قرار می گیرند.
“تمام” اعضای شورای شهر شیراز همگی فاقد استعداد و علم لازم برای تصدی گری سمتشون هستن و این نتیجه رای ندادن شهروندانی مثل خود من هست که فکر میکنن با رای ندادن اوضاع بهتر میشه
وضع شیراز همینه و بدتر از این نشه بهتر نمیشه
به نظر من بهترین شهر ایران توی کلانشهر ها مشهد هست حتی بهتر از تهران و اصفهانه
من که منتظر اتمام تحصیلاتم هستم و پس از اتمام مهاجرت به مشهد
درود
تا وقتی که افراد و بیخیالی همچون رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون حمل و نقل، سکان دار مسئله ترافیک شیراز باشند، احتمالا دیری نخواهد پائید که ترافیک این شهر همانند تهران شود.
البته در این حالیست که این روز ها تهران در حال راه اندازی خطوط تاکسی به همراه تاکسی های کاملا نوین و هوشمند و جدید است و خود مسئولین شهری تهران به این مسئله اذعان داشته اند که زوج و فرد کردن خیابان های تهران، آنچنان دردی دوا نکرده است و از همین رو است که این روزها بشدت در حال تقویت سیستم حمل و نقل عمومی خود هستند که قطعا هم برای آنها جواب میدهد. زیرا مردم راغب به استفاده از تکنولوژی های روز در زمینه حمل و نقل شهری هستند.
اما از سویی دیگر، بدلیل بیسواد بازی های مکرر مسئولین شورا و حمل و نقل و سازمان بی سر و سامانی همچون سازمان اتوبوسرانی، حدود ۹۰ درصد خطوط اتوبوسی شیراز از اتوبوس های فرسوده و از رده خارج شده بهره میبرد که در عین تعجب رئیس شورا انتظار دارد مردم هم خودرو های شخصی خودشان را کنار بگذارند و با اتوبوس و تاکسی در شهر تردد داشته باشند.!
همه ی ما آقای زحمتکش را میشناسیم که در دور قبل رئیس شورا بودند و این روزها رئیس سازمان حمل و نقل. اما توصیه ای به شهردار دارم و آن این است که در هیچ یک از بخش های شهرداری، اموری را به ایشان واگذار نکنند. معروف است که تصمیم های به ظاهر کارشناسی و در باطن، کودکانه ایشان، ، ضرر های زیادی را نصیب شهر کرده که همه ی ما داستان راه اندازی طرح ترافیک در خیابان انقلاب در آن روز های برف و بارانی و تجمع تاکسی های معترض را از یاد نبرده ایم.
پیشنهاد من این است که رئیس شورا، به دانشگاه بروند و در همان رشته صنایع غذایی خود مشغول به تحصیل شوند و آقای زحمتکش، در منزل خودشان که در قم آباد است، کمی روند تحول حمل و نقل در شهرهای ترکیه و برزیل و اروپا را مطالعه نمایند که کپی برداری از کارهای آنان بسیار پسندیده است و توصیه میشود.
البته همه ی اینها در حالیست که همه آنها، جای ما جوانان شیراز را گرفته اند.!
از اب گل الود ماهی نگیرین.همه شهرها ترافیک دارن.همون مشهدم ترافیکش معروفه.ما که هر موقع رفتیم به خاطر ترافیکش مجبور میشدیم ماشین بزنیم کنار.دیگه حالا شما به شانستون تو ترافیک گیر نکردین شانس اوردین….
خب یعنی الان دیگه مشکل حل شد ؟ خب ترافیک داشتن یه شهر دیگه باعث نمیشه صورت مساله پاک بشه که دوست عزیز . باید به فکر رفع ترافیک باشن نه اینکه چون تهران و مشهد ترافیک دارن پس دیگه کسی گله نکنن
قابل توجه شهردار محترم و مسولین شورای شهر شیراز
۷۰۰۰ خودروی هیبریدی وارد تهران می شود
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: در نخستین گام برای رسیدن به افق ترسیم شده، شهردار تهران
موفق شد با ارائه طرحی در هیات وزیران بحث عوارض ورود خودروهای هیبریدی را به ۴ درصد برساند که انگیزه
مناسبی برای سرمایهگذاران در ورود خودروهای هیبریدی ایجاد میکند.
مظفر تاکید کرد: تاکسیرانی فراخوانی منتشر کرد تا سرمایهگذاران در این عرصه وارد شوند و شاهد شکلگیری
شرکتهای خودرومالکی باشیم که در آنها راننده تحت استخدام و حقوقبگیر شرکت خواهد شد و برای حفظ و
نگهداری خودرو، دو دانگ از شش دانگ خودرو به نام خودروران میشود و پس از ۱۰ سال به صورت تدریجی مالکیت
خودروها به رانندگان منتقل میشود.
وی با اشاره به جایگزینی ۴۰۰۰ خودروی تاکسی در سال گذشته گفت: امسال نیز در این حوزه روند جایگزینی را
ادامه خواهیم داد و موفق شدهایم که موافقتنامهای با سرمایهگذاران به امضا برسانیم که در قالب آن حدود ۷۰۰۰
مدرن هیبریدی وارد شهر تهران شود تا از این طریق در آینده چهره ناوگان تاکسیرانی در کشور تغییر کند
دوستان من. شیراز ترافیکی نداره نسبت به شهرهای دیگه . زیاد مسله رو جدذی نگیرید. بهتره بودجه خرج جای دیگه بشه.
تفکرات غلط افرادی مثل شما بی حال و بی خیال که پاتونو از خونه نزاشتین بیرون ببینید وضعیتو باعث شد که درشیرار نه بزرگراه درون شهری ایجاد بشه نه سامانه اتوبوس تندرو BRT و نه زیرساخت و اموزش و فرهنگ ترافیک
چندتا منفی بدم خوبه؟؟!!
مجید عزیز
کدام کلانشهر ایران بغیر از شیراز در تمام رستورانهاش موسیقی زنده دارند ؟
یک شب که در این رستورانها باشی تا مدتی شاد و سرحال هستی . در مشهد و اصفهان و تبریز این شادی و خوشحالی وجود نداره . یکی از شلوغیهای شیراز هم به دلیل مسافر زیاد در این فصل هم هست . تمام مسافرها هم
رستورانهای شیراز رو پر کرده اند و هر چی رستوران باز میشه میبینی باز شلوغ هست .
از نظر پروژه های عمرانی شیراز در وضعیت خوبی هست . فقط در زمینه پروژه های تفریحی و گردشگری باید بیشتر کار بشه که اقدامات خوبی در حال انجام هست .
بغیر از تهران که بحثش جداست بیشترین کنسرت در شیراز برگزار میشه .
ترافیک مشهد و اصفهان بیشتر از شیراز هست . طرح ترافیک هم بعد از راه اندازی خط ۱ مترو انجام خواهد گرفت .
از نظر ساخت هتل از اصفهان و تبریز جلوتر هستیم و دلیل اون هم بغیر از توریستها – استقبال خوب مردم شیراز از رستوران و کافی شاپ هتلها هست .
امیر م واقعا برای این طرز تفکر متاسفم!! از چنین طرز تفکری همچین شورایی بر بیاد عجیب نیست! شما اینهمه ضعف شیراز و عقبرفت روز افزونش و نادیده میگیری و دلت رو به موسیقی زنده و برگزاری کنسرت خوش کردی؟ اول که نظر شما رو خودنم فکر کردک در حال کنایه زدنی ولی دیدم از واقعیات ذهن شما نشات میگیره! در حالی که شیراز همین دیروز در رده شهر هایی همچون شهرکرد و سنندج در جایگاه شهر های هوشمند کشور قرار گرفت شهر های اصفهان و مشهد و تهران تبریز مقام های اول کشوری رو تصاحب کردن و به شیرزا فقط یک لوح یادبود اعطا شد! شهر های دیگه میزبان رئیس جمهور و وزرای خارجه کشور های اروپائی قرار میگیرن اجلاس های بین المللی برگزار میکنند کارخانه ساخت و مونتاژ واگن مترو رو راه اندازی میکنن اونوقت مردم شهر ما فقط به فکر خوشگذرونی و تفریح دلخوشیشون هم پخس موسیقی زنده در رستوران و برگزاری کنسرته! کنسرتی که اگه جوونها و مردم پول تو جیبشون نباشه تعطیل میشه میره!!! وقتی جوون این شهر پول تو جیبش نباشه میتونه بره رستوران؟ این طرز تفکر قرون وسطایی رو باید ریخت دور تمام مشکلات ما ناشی از همین سطح پائین خواسته هاست که نتیجش هم سرعت کند و وحشتناک پیشرفت استان و شهرماست
باکمال احترام بایدبگم اگه نصف فست فود ورستوران های شیراز تعطیل بشن ،ورزش صنعت اقتصاد و.. فعال میشن!
محمد جان متاسفانه خیلی ها جان کلام شما رو نگرفتند! طرف حاضره ۲۰۰-۳۰۰ میلیون والسه یه فست فود هزینه کنه ولی یه کارگاه تولیدی و یه کارخونه یا یه صنعت رو راه اندازی نمیکنه خیلیها ظاهر حرف شما رو دیدن که ای وای پس کجا بریم ساندویچ بخوریم ولی متوجه نشدن که اینهمه سرمایه گذاری در رستوران و فست فود تو شیراز اگه وارد اشتغال زایی و صنعت و ورزش میشد حال و روز جوون های این شهر اینجوری نبود – تو شهر های دیگه وانت کنار خیابون دستفروشی نمیکنه چون شغل مناسب داره سر کار میره ببینید سرمایه گذارانی خصوصی که تو شیراز کارخونه و یا صنعتی رو راه اندازی کردن چه خدمتی بهمردم کردن چه فرصت های شغلی رو ایجاد کردن رامک ارژن دمس زرین غزال فاتح صنعت اینها چه حجمی از جوون ها رو سر کار بردن
اقا سروش منظور من صرفا پاک کردن صورت مسله نیست.من میگم ما نباید واقعیت ها رو نادیده بگیریم و همه به شیراز حمله کنیم.الان اون اقا گفتن مشهد حتی بهتر از تهرانه.به نظرتون میتونه واقعیت داشته باشه؟؟پس واقع نگر باشیم و بدونیم مسله ترافیک مسله ای هستش که گریبانگیر یه کلانشهر میتونه باشه.و نادیده قبول نکنیم که فقط و فقط شیراز ترافیک داره.صد در صد که باید مسله ترافیک حل بشه.کسی هست که خوشش بیاد تو ترافیک باشه؟همه دوس دارن یه شهر ارمانی و ر ویایی داشته باشن.ولی بدونید افراد جامعه هستن که یک جامعه و شهر ارمانی رو میسازن.
حمله نیست اخه اگر هم بشه گفت حمله واقعا دلسوزانه هست . ترافیک یه معضل هست و اینو همه قبول داریم و معضل هم باید رفع بشه دیگه . اینجوری هم میشه به مساله نگاه کرد شهرهایی که گفتید ترافیک دارن بالای ۳ میلیون نفر جمعیت دارن ولی شیراز به ۲ میلیون نفر نمیرسه . به نظر من شکل ترافیک شیراز اگر بخوایم با توجه به جمعیت در نظر بگیریم واقعا معضل بزرگی هست . حمله دوستان هم از جهاتی واقعا درست و به حق هست . الان چه کاری داره برای ترافیک میشه ؟ رینگ شهریمون به کجا رسیده ؟ قبلا تو نظراتم گفتم شهرداری شیراز به جای اینکه پراکنده پروژه بسازه بهتره متمرکز کنه . دوستان خورده نگیرن که مثلا تو فلان منطقه چرا بسارن تو اون یکی منطقه نسازن . منظورم اینه مثلا بجای احداث چندین پل در جاهای مختلف شهر به صورت تکی بهتر نبود قصردشت رو شروع میکرد تا بتونه سریعتر رینگ رو کامل کنه تا هم این همه پروژه شامل تونل و چند پل خاک نخوره و هم ترافیک رو بتونه سریعتر انتقال بده و پخش کنه ؟ یا خیلی دیگه از همین پروژه ها . یه سری از پروژه ها با احداثش به کل شهر کمک میکنه مثل همین رینگی که چندین ساله قراره ساخته بشه . بعضی از حمله ها واقعا حق مردمه شیراز هست . باید قبول کنیم شهرداری شیراز قدرت ۱-۲ سال پیش رو نداره اون روند رو به رشد و پروژه ها و حتی سرعت چند تا پروژه ای که واقعا تحسین برانگیز بود دیگه دیده نمیشه . بهار نارنج عزیز ممنونم که صحبتهای من رو خوندید و جواب دادید
برای حل مشکل ترافیک فقط سازمان راهنمایی رانندگی فعالیت کنه بلکه بایدتمام سازمان ها وارگان ها حمایت و فعالیث داشته باشن..بعنوان مثال وقتی بیمارستان ها،پادگان ها،مطب ها،دستگاههای دولتی و .. همگی دوست دارن دربهترین منطقه شهرباشن تا هم دسترسی برای خودشون راحت تر باشه و مسیر رفت وآمدشون دور نشه و هم مراجعه کننده های بیشتری داشته باشن! همه به فکر خودشون هستن و اصلا منافع جمع رو درنظرنمیگیرن چجوری میشه انتظار داشت مشکل ترافیک حل بشه؟! وجالبه که روز بروز هم دارن بیشتر میشن مثلا با افتتاح درمانگاه امام رضا ترافیک زند تقریبا دوبرابرشد و قراره نمازی۲ هم ساخته بشه!!! راهنمایی رانندگی چکار میتونه انجام بده؟؟طرح ترافیک هیچ وقت درشیراز عملی و قابل اجرا نیست.چون هیچ چیز سرجای خودش نیست وهمه چیز باری به هر جهت بوده..
درود
واقعا وضعیت ترافیکی شیراز رو به انفجار است!!!مدیریت شهری شیراز از شهر عقب افتاده اند و تمام فعالیت های کنونی آنها در راستای حل مشکلات ترافیکی مانند دویدن آنها به دنبال یک خودروی ترمز بریده است!
من الان مدتیست ک در تهران هستم و وقتی وسعت و تعداد پروژه های عمرانی و ترافیکی شهر رو میبینم به حال شیراز خودم اشک میریزم.
شهر در حال انفجاراست و مسئولین محترم فقط در فکر ساختن چند پل و بولوار و بزرگراه بدون در نظر گرفتن آینده شهر هستند
خدمت امیر عزیز سلام عرض می کنم
من تابستان امسال موفق شدم سه شهر تهران مشهد و اصفهان هر کدام به مدت یک هفته تمام در سه شهر تهران مشهد و اصفهان باشم اول از اصفهان شروع کنم که اصفهان بافت مرکزی شهرش آنچنان کار خاصی انجام نداده و من چیز خاصی مشاهده نکردم تهران که اوضاعش خیلی خرابه بخوام توضیح بدم اینجا خیلی طولانی میشه
اما مشهد واقعا بنده که بعد از ۱۰ سال رفته بودم مشهد از زمین تا آسمان تغییر کرده بود از هر لحاظ
من عکس و فیلم و گزارش هایی تهیه کردم در اولین فرصت در اختیار امین جان قرار میدم تا روی سایت قرار بدن تا کمبود های شهرمون رو به خوبی ببینیم
البته به طبع پروژه های عمرانی شیراز پروژه های شاخصی هستند اما متاسفانه بیشتر پروژه ها روند فرسایشی گرفتند نظیر زیر گذر دلگشا که مدت ۵ ماهه هنوز دیوارکوب هاشو تمام نکردند مسایل زیباسازی زیرگذر و آسفالت بالای زیرگذر هم که بماند
ترافیک شیراز به حد انفجار رسیده و به مراتب از بقیه کلانشهرها بدتر است. زمانی میگفتند خیابان زند و مشیر فاطمی و داریوش ترافیک هست،،،ولی الان خیابان هایی نظیر ستار خان، زرگری، قدوسی ،قصردشت و…میزبان سنگینترین ترافیک هستند و محتاج پارکینگهای طبقاتی…اینکه شهردار مرتب مصاحبه کنه و بگه ۵ یا ۶ پارکینگ طبقاتی در نقاط مرکزی شهر داریم میسازیم اونم با صورت لاک پشتی هیچ دردی دوا نمیشه….با توجه به بافت خیابانهای شیراز و عقب ماندگی فراوان در زمینه وجود بزرگراهها ، مترو و شبکه و عرض کم خیابانها، تنها راه مؤثر طرح زوج و فرد از درب منزل هست. اینکه در فلان شهر این طرح اجرا نشده دلیلی نمیشه شیراز هم به زوج و فرد نیاز نداشته باشه…این کلاف سر در گم با اتوبوس بی آّر تی و این شبکه مترو نمایشی و بی اثر باز نخواهد شد. طرح زوج و فرد از درب منزل باعث میشه تعداد خودروها همه روزه در شهر نصف بشه. سه روز در هفته ماشین نیاریم بیرون چی میشه؟ نمیمیریم که…تازه اون موقع هست که مردم از تاکسی و اتوبوس بیشتر استفاده میکنند. ضمنا در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر خواهد بود.
دولت،شهرداری، شورای شهر شیراز اتوبوس های شهری شیراز رو بدست فراموشی سپردن. انهم در استانه اغاز سال تحصیلی جدید و ترافیک اوایل مهر ماه که وضعیت رو تشدید میکنه.
بزرگراه کوهسار هم متاسفانه پروژه ای تاریخی شده و به قول مسولین که شکننده ترافیک نمازی-علم-دانشجو-چمران هست انهم بدست فراموشی سپرده شده. و حذف لوپ های مهم پل چمران که انتقال دهنده ترافیک به بزرگراه هست وسرنوشت نامعلوم پل های نعلی چمران.
امیر جان فکر کنم شما خیلی وقته که به اصفهان و تبریز سفر نکردید و اگر سفر کردید، دقت لازم را انجام نداده اید.زیرا برای مثال اکثر خیابان های مرکز اصفهان عرضش به اندازه خیابان قصردشت هست و به خصوص خیابان های کنار زاینده رود از بعضی جاهای شیراز هم شلوغ تر میشه و ترافیک بسیار سنگینی ایجاد میشود.
این اتوبوس های brt هم که معلوم نیست کی وارد شیراز میشه چون ۴،۵ ساله که میگن وارد شده!!!
تا وقتی فردی مثل آقای زین العابدین عرب که دبیر آموزش و پرورش هستند داخل شورای شهر فعالیت داشته باشه همین میشه….در صورتی که صد نفر نخبه و فارغ التحصیل نمره اول از ایشون بهتر و رشته ای مرتبط تر با مشکلات شهری در این ملکت وجود داره که متاسفانه هیچکس سراغشون نمیره ! بعدشم میگیم چرا اینقدر فارغ التحصیل بیکار داریم !
اقا مجید خوبه به این نکته توجه کنی که مشهد پایتخت معنوی ایرانه.میدونین که معنوییییییییییییی.ما که پایتخت فرهنگ و تمدن هستیم مهد تمدن هستیم شهر ادب هستیم حقمون پیشرفت نیست.برای پیشرفت باید معنویییییییییییییییییی باشی.