ساخت پروژههای زیباسازی ورودیهای کلانشهر شیراز دچار روندی طولانی و فرسایشی شده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، یکی از انتقادهای وارد به مجموعه شهرداری در سالهای اخیر عدم وجود زمان بندی مناسب و وجود روزشمار در اجرای طرحهای عمرانی این ارگان می باشد که علی رغم تاکید شهرداری شیراز بر وقوع این موضوع، تاکنون بجز در مواردی معدود این اتفاق رخ نداده است.
یکی از طرحهای درحال احداث شهرداری، پروژههای زیباسازی ورودیهای شیراز است که متاسفانه بدلایل مختلف، اجرای این طرحها دچار روندی فرسایشی و بسیار طولانی شده و زمان مشخصی هم بجز عبارت «در آیندهای نزدیک» برای افتتاح اعلام نمیشود، آیندهای نزدیک که برای طرح زیباسازی ورودی شیراز از سمت پل فسا اکنون ۴ سال و از سمت بوشهر ۳ سال به طول انجامیده و همچنان شهرداران این مناطق از اعلام زمان دقیق برای افتتاح این طرحها عاجز هستند!
مشکل پیمانکار یا شهرداری منطقه؟!
طرح زیباسازی ورودی شیراز از سمت فسا، تنها شامل ایجاد چند سازه ساده برروی پل نیمه کاره و ناقص افتتاح شده خلیج فارس است که از آغاز ساخت تاکنون ۴ سال به طول انجامیده، ۴ سالی که طرحهای بزرگ سازهای مانند سد، آسمان خراش، پلهای طبقاتی، آزادراههای صعب العبور و حتی ساخت یک شهر جدید اجرا شدهاند.
زیباسازی ورودی غربی (ورودی شیراز از سمت بوشهر) شامل تراش کوه، ایجاد پل عابرپیاده به صورت سبز و اتصال دو سمت جاده به وسیله این پل و در نهایت احداث آبشار مصنوعی بود که این طرح از ۳ سال پیش تاکنون درحال اجرا است و حتی حذف اجرای آبشار نیز نتوانسته باعث تسریع در روند ساخت آن شود!
اکنون این پرسش پیش میآید با وجود ادعای شهرداری مبنی بر نبود مشکل تامین مالی پروژههای عمرانی، چرا چنین طرحهای کوچکی به این وضعیت فلاکت بار افتادهاند و دلیل این همه وقت کشی و به دردسر انداختن شهروندان چیست؟ نکته جالب مصاحبه ادامه دار مسوولان و به نوعی منت گذاری بر سر شهروندان در اجرای این طرحهای تقریبا پیش پا افتاده است که هر چندوقت یکبار با آب و تاب انجام شده و درنهایت جز ترافیک و شلوغی ناشی از اجرای این پروژههای چیزی نصیب شهروندان نمیشود.
بنظر میرسد یکی از مهمترین دلایل تاخیر اجرای این طرحها، انتخاب پیمانکار ضعیف برای عملیاتی کردن آنها باشد که البته این نیز مستقیما به مدیریت ضعیف شهرداران مناطق شهرداری شیراز بازمیگردد که در گذشته نیز چندین مرتبه این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.
به هرروی آنچه میبایست در مجموعه عریض و طویل شهرداری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مدیران جوان، شجاع و خوش قول، دوری از تبلیغات بیهوده اجرای پروژههای کوچک، زمان بندی اجرای طرحهای عمرانی و قراردادن روزشمار در طرحها، واگذاری طراحی پروژهها به معماران با سابقه و یا برگزاری مسابقه طراحی، کنارگذاشتن مصاحبههای بیسرانجام و انجام کار و اقدامات ملموس و درنهایت تشکر و قدردانی از شهروندان بخاطر ایجاد مشکلات برای آنان در هنگام اجرای طرحهای مختلف است تا بلکه وضعیت نابسامان فعلی سامان گرفته و شهر شیراز بتواند درهنگام و پس از اجرای طرحهای عمرانی نفسی براحتی کشیده و شهروندان آن احساس آرامش کنند.
ویدئو : وضعیت نابسامان ورودی های کلانشهر شیراز
من فکر می کنم فقط مشکل پیمانکار نیست و اتفاقا کمبود بودجه هست، درسته که شهردار تکذیب می کنه اما با این روند کند شدن همه ی پروژه ها و شروع نشدن پروژه های جدید فقط این نتیجه رو می شه گرفت.
دیروز هم توی یکی از خبر هاتون شهردار گفته بود که اگه سهم شهرداری از جریمه های راهنمایی رانندگی که سی میلیارد هست رو به شهرداری بدن پروژه ها سرعت می گیره. خوب آخه شهری که بودجش بیش از دو هزار میلیارد تومنه گیر سی میلیارده?
این فقط برداشت من از این شرایطه، امیدوارم فکرم اشتباه باشه.
یک فکری به حال ترافیک دروازه قرآن بکنند هم بد نیست. واقعا برنامه ای برای دروازه قرآن و ترافیک و تصادف هایی که می شه و .. ندارن؟
به نظر شما ایجاد یک طرح در یک قسمت محدود از ورودی یک کلانشهر میتونه کل اون مسیر رو زیبا سازی کنه؟ مشکل اینه که در طول ورودی ما زیبا سازی نداریم واقعا کار بیهوده ای که برای یک کلانشهر در پی ساخت المان ورودی کنیم به جای اینکارا وردی رو زیبا سازی کنند فضای سبز ایجاد بشه که در طول مسیر صورت بگیره نه در یک نقطه اونهم با طرح هایی که خود طراح هم مفهوم طرحشو نمیتونه توضیح بده! چه کاریه آخه این!! ورودی یک کلانشهر!!! اشتباه این جمله دقیقا به اندازه اشتباهیه جمله: فارسی را پاس بداریمه!( به حرف ف در واژه فارسی دقت کنید- فارسی=پارسی)
دلیلش اینه که جزیره ای فکر میکنن! هر زمان وقت آزاد پیدا کنن وتفریح و استراحتشون تکمیل شد برای تنوع در زندگیشون یه کم به مسولیت و وظایفشون فکر میکنن..بعد انتظار دارن رییس جمهور مانند فرشته نجات بیاد و تمامی خرابی ها رو یه شبه آباد کنه..
سلام … رئیس جمهور رفت و از اصلاح کمربندی خبری نشد . استاندار و وزارت راه مشکل کمربندی را حل کنند . شمال شرقی شیراز کمربندی نداره . چرا جاده باجگاه – قلات – کدیون – خان زنیان را برای کمربندی شمال غرب شیراز احداث نمی کنند؟ متاسفانه مدیران استان همت شهردار را ندارند … دلواپسان برای کمربندی تحصن نمی کنند؟
امیدوارم با همدلی و اتحاد همه استان فارسی ها. شیراز عزیز هرچه سریع تر تبدیل به عروس شهرهای ایران و منطقه بشه که انصافا هم حقش همینه.
عشق همه فراشبندی ها شیرااااااااز :*
من با صحبت سینا موافقم دقیقا همینجوره باید راههای شیراز کمربنذی و بزرگرهها کلی درست و زیبا بشه نه فقط با یک المان در ورودیهای شهر.البته این المانها برای زیبایی همان نقطه خیلی هم خوبه.مشکل راههای بسیار زشت و نا ایمن شیراز برمیگرده به:
نداشتن بزرگراههای درون شهری برای ورود خودروها به داخل شهر که شیراز هنوز مثل شهرستان های کوچیک در ورودیش بلوار داره که این نه زیبا هست نه جوابگوی ترافیک. همین امیرکبیر ببینید چه ترافیکی میشه.
ما همش میگیم آزادره آزادره چرا ازادره اصفهان شیراز زودتر ساخته نمیشه اما ایا فکر کردید این ازادراه به کدوم محور ورودی شهر وصل بشه که جوابگوی تریلیها و کامیونها باشه ایا در شیراز اتوبانی داریم که ازادره بهش وصل بشه!
یا باید فاجعه باشه به مثلا ازادراه به دروازه قران وصل بشه!
ورودی دروازه قران ماله سالیان پیش بوده برای زمان قدیم عالی بوده اما در حال حاضر با گسترش شهرنشینی و جمعیت ورودی قران جوابگو نیست و باید مکان تاریخی باشه به گفته شهردار،و تونل اکبراباد ایجاد بشه و ورودی شهر به بزرگراه کوهسار بخوره و با افتتاح ازادراه هم از طرف شمال غرب ازادراه به بزرگراه ارین یا محلاتی وصل شه که اگر این طرح ها اجرایی بشه میشه گفت ورودی خوب درخور کلانشهر نه شهرستان
واما فاجعه بزرگتر شیراز کمربندیهای شیرازه که به گفته مسافران و گردشگران حتی خارجیها خیلی وضعیت نازیبا و نا ایمن داره اما باید شهرداری قبول کنه که اون محور دیگه کمربندی نیست ودرونشهره و تحویلش بگیره به دادش برسه چون اداره راه دیگه حتی یه ریال برای کمربندی شیراز خرج نمیکنه چون باید فکر کمربندیهای جدید باشه.
درواقع شیراز کلانشهریه که فاقد کمربندیه!!!
فضای سبز /ورودی / المان /بلندمرتبه سازی / مجتمع های بزرگ تجاری مسکونی / برگزاری مسابقات رالی /دویدن به دنبال کسب اولین وبزرگترین مقام در فلان وبهمان …و …. تا زمانی که فرهنگ جامعه حداقل در زمینه شهروندی و زندگی شهری و رانندگی و ترافیک اصلاح نشه و به حداقلی از استانداردهای مورد نیاز نرسه , همه بیخوده و مانند مثال آب در هاون کوبیدن .سعی کنید به مردم آموزش بدید که قوانین ترافیک و شهرنشینی رو رعایت کنند/توی خیابون آشغال نریزند/با سرعت مجاز رانندگی کنند / به عابرین پیاده اجازه عبور بدن /توی خطوط رانندگی کنند و جلوی هم نپیجند / بیخود بوق نزنند / موتورسوارها از توی پیاده رو و مسیر ویژه اتوبوس تردد نکنند/اگر آمبولانس یا خودرو آتش نشانی یا پلیس توی مسیرشونه بهش راه بدن….خواهش من اینه که این مسائل رو به بحث و چاره جوئی بگزارید ,به امید توسعه و پیشرفت بنیادی و واقعی جامعه و کشوروشهر عزیزمون شیراز
وقتی شهردار همش به فکر انتخابات مجلس هست دیگه چه توقعی میشه داشت
مهندس پاک فطرت اون مهندس پاک فطرت گذشته نیست.خیلی در کارها و پروژه های عمرانی اهمال میشه.
فعالیت مهندس پاک فطرت فقط در ۲ سال اول چشمگیر و خاص بود و در حال حاضر حدود ۲ سال است دچار روزمرگی شده و شکل یک مدیر کاملا معمولی را دارد…پروژهها به کندی و خاک خوردن افتاده اند و ما شیرازیها همچنان مشغول به به و چه چه گفتن از آقای شهردار هستیم……! تقاطع دلگشا که قرار بود آذر پارسال افتتاح بشه حالا اعلام کردن آخر مرداد امسال ! این فقط یک نمونه است. همه پروژهها دچار سستی شده. انگار حواس شهردار به شیراز نیست و شیراز دیگر برایشان اهمیتی ندارد….قاطعیت و برندگی لازم در ایشان دیده نمیشود … ۲۲ بهمن یک پروژه کلان در شهرمان برای افتتاح نبود. در سفر ریس جمهور شهرداری هیچ طرح کلانی نداشت و اصلا به میدان نیامد…با این اوصاف یک خانه تکانی اساسی در شهرداری و به میدان آمدن مدیران تازه نفس و بزرگ شدیدا حس میشود.
بله دیگه ایشون به اهدافش رسید.
جالب اینجاست که ما مردم شیراز می دونیم کاراش صرفا تبلیغات بود برای رسیدن به کرسی بالا تر و پاشو گذاشت رو مردم شیراز و له کرد برای رسیدن به اهدافش ولی اینقدر ساده هستیم که اگه کاندید بشه میریم رای میدیم به یک آدم متغلب
شهردار فکر رفتن به مجلسه.
در مورد پیمانکارم یه داستان معروف هست که میگه اگر پیمانکار کارش رو زود تموم کنه، میگن کار نکرده و پول بی پول…البته نه به این شوری!
واقعا که اکر قدر ناشناس هستید لیاقت شما همان شهردار قبلی است افتتاح این همه پروژه که از مهمترین انها مترو بود به این زودی فراموشتان شد