تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

12

نگاه شما: اگر شما شهردار شیراز بودید…

  • کد خبر : 15539
  • 21 آذر 1393 - 14:46

شیراز۱۴۰۰: تحول عمرانی شیراز در سال‌های اخیر موضوعی است که توسط بیشتر شهروندان شیراز تایید می‌شود و همگی معتقد  هستند همزمان با ورود مهندس پاک فطرت به سمت شهردار شیراز و شیرازی بودن وی، شاهد اجرای پروژه های بزرگی در شیراز هستیم که برخی از آن‌ها افتتاح شده و باعث تغییر چهره ی شهر شده اند.

علاوه بر این تجهیزات حوزهٔ خدمات رسانی شهرداری شیراز مانند آتش نشانی و بازیافت ارتقای چشمگیری داشته است.

در حوزهٔ سرمایه گذاری نیز علیرغم تمام جوسازی‌ها، فضای نا مناسب شهر و حاشیه‌های ایجاد شده شهرداری موفق به انتشار سه نوبت اوراق مشارکت شده و مذاکراتی با دیگر سرمایه گذارها داشته که برخی پروژه‌ها مانند پارک آبی، تله کابین و چند مجموعه تجاری به نتیجه رسیده و مذاکرات برای دیگر پروژه‌ها مانند پروژه گردشگری ملاصدرا در ارتفاعات نور و شهرک تفریحی اراضی کارخانه سیمان در حال انجام است.

در حوزهٔ فرهنگی نیز شاهد اجرای برنامه هایی مانند هفته های فرهنگی شیراز، برگزاری کنسرت‌های موسیقی گرو‌ه های خارجی در تالار حافظ، گرامیداشت هفته شیراز، اجرای برنامه های مناسبتی و… بوده‌ایم که البته همچنان راه طولانی در این مسیر در پیش است.

در حوزهٔ فضای سبز، متاسفانه از یک سو شاهد تخریب گسترده باغ های شیراز هستیم و از سوی دیگر بنا بر اعلام سازمان محیط زیست فضای سبز عمومی شیراز از ۱۴.۵ متر به ۱۸ متر رسیده و ساخت پروژه های فضای سبز مانند پارک ۷۰ هکتاری گلستان، ۵۰ هکتاری احمد بن موسی، ۶۰۰ هکتاری دراک و ۲۰۰ هکتاری توسعه ی جنوب، ۱۲هکتاری نهالستان و… در حال اجراست که البته نباید حذف فضای سبز شهری مانند میدان نمازی را از یاد برد!

در حوزهٔ زیبا سازی از یک سو شاهد اجرای نقاشی دیواری در حجم وسیع، نور‌پردازی وسیع بولوار‌ها و معابر هستیم اما از سویی دیگر شاهد بی‌سلیقگی در زیبا سازی معابر، نصب المان‌ها، موزائیک کردن پیاده‌‌ روها و مبلمان نا مناسب شهر می‌باشیم.

در حوزهٔ حمل و نقل عمومی شاهد درجا زدن هستیم و از سال ۸۹تا کنون هیچ اتوبوس جدیدی وارد شیراز نشده و مشخص نیست به چه دلیلی اتوبوس های جدید خریداری شده به خدمت دهی مشغول نمی‌شوند که در صورت وقوع چنین موضوعی به دلیل زیبائی و شکیل بودن اتوبوس ها فضای شهر نیز تغییر می‌کند.

شیراز اما همچنان در حسرت ورود اتوبوس های BRT بوده و به نظر می‌رسد در سال ۹۳ نیز شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

سازمان تاکسیرانی شیراز نیز مانند سازمان اتوبوسرانی دارای مشکلات عدیده ای است که نیاز به وجود مدیرانی لایق و کار آمد برای حل این مشکلات به شدت احساس می‌شود.

اگر شما شهردار شیراز بودید…

با توجه به مباحث مطرح شده و جدا از مسائل کلان مدیریت شهری، شیراز۱۴۰۰ از شما این سوال را می‌پرسد که بطور واقع بینانه و جدا از کمال گرایی و با توجه به وضعیت فعلی اگر شما شهردار شیراز بودید چه اقداماتی را برای تغییر چهره ی  شهر و حل مشکلات آن انجام می‌ددید؟

همچنین به عنوان یک شهروند چه پیشنهاد‌هایی به شهردار شیراز دارید که بتوان با هزینه‌ای معقول و در زمانی کوتاه آن را عملی کرد؟

«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر می‌شوند»

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=15539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 47در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۷
  1. ضمن عرض تشکر به مهندس پاک فطرت
    با توجه به آنکه شیراز به لحاظ پروژه های عمرانی از همسایه ی شمالی عقب افتاده بود به نظر من اولویت اصلی شهردار تکمیل پروژه های عمرانی فعلی و کلنگ زنی پروژه های جدید نظیر کشن می باشد

  2. اگر شهردار بودم قسمت عمده بسته های سرمایه گذاری سال اینده را به شهربازی و پارک ابی و بقیه پروژه های تفریحی که میتونیم تو پارکهایی مثل توسعه جنوب و دشت چنار(احمد بن موسی )و پارک درک و بودجه ایی هم واسه خرید و افزایش ناوگان اتوبوسرانی و ساخت ایستگاه های مقصد و مبدا تاکسیرانی و خرید چندین brt برای خطوط شهری اعتبار میدادم

    • منم با سرمایه گذاری برای طرح های تفریحی (بخصوص شهربازی و پارک آبی مناسب) و طرح هایی برای بهبود و نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها کاملا موافقم.

  3. – اگر من شهردار شیراز بودم ساخت یک پردیس سینمایی چند سالنه- با توجه ویژه به طراحی و معماری آن- را از اولویتهای اصلی خود قرار میدادم و پروژه های عمرانی فرهنگی را از سطح ساخت فرهنگسرا به ساخت مراکز تخصصی فرهنگی ارتقا میدادم.

    – در همه امور عمرانی، زیباسازی، فضای سبز و … از مشاورین درجه یک ملی و حتی بین المللی استفاده میکردم و هزینه بیشتر در این خصوص را کاملا در جهت منافع شهر میدانستم.

    – بودجه به مراتب بیشتری را صرف ارتقای فرهنگ شهروندی میکردم.

    – ضمن توجه همه جانبه به شهرهای رقیب از طرحهای خلاقانه و مبتکرانه به شدت حمایت میکردم.

  4. دوستان هدف از این پست ارائه پیشنهادات مفید و بیان مشکلات هست نه اینکه طرحایی که قرار بودن اجرا بشن رو بگیم اجرا کنن.
    مثلا یه طرح پیشنهاد بدیم که درختان خیابان قصردشت نور پردازی بشن یا پیام های شهروندی به شکل المان ساخته بشن یا هر پیشنهاد سازنده دیگه در تمام مسائل شهر

  5. اگر من شهردار بودم استعفا می دادم

    • متوجه علت مخالفت با این نظر نشدم؟!
      اتفاقا این بهترین کار هست.
      کسی که تخصص نداره بهتره یا قبول نکنه این کار رو یا استعفا بده.
      متاسفانه ما چیزی که زیاد در این کشور داریم متخصصین در همه منصب هاست. هر کسی در خودش این توانایی رو می بینه که از مدیر مدرسه تا ریاست جمهوری رو قبول کنه!

      کاش این روحیه “همه کاره و هیچ کاره” حداقل در نسل جدیدی که با اینترنت و فضای نوین آشنا هستن، کمتر از قبل می شد.

  6. با تشکر از شهردار پاک فطرت که طی این چند سال ظاهر شهرو دگرگون کرد دست مریزاد داشت ولی کاش اینده نگری بیشتری روی بعضی پل ها بجای دو باند سه باند ه میساخت یا بجای عریض کردن بعضی خیابونا یه بزرگراه میزد و بجای اینهمه پارک از باغ دهقان مثل پارک چیتگر تهران استفاده میشد و یه شهر بازی که نیازه مردم هست میساخت . ولی در کل ادم بزرگی هست و با بودنش شیراز نامی تر میشه

  7. اول از همه رینگ کمر بندی غربی و جنوب غربی شیراز که وضعیت بسیار زشت و نا ایمن و نامناسب داره و تبدیل اون به بزرگراه درون شهری ایمن و زیبا با این همه پتانسیل که داره.الان وضعیت بسیار زشتی داره انگار جاده روستایی خیلی زشته.
    تبدیل بسیاری از بلوارهای به اشتباه احداث شده مانند مدرس.چمران.رسول اعظم.سرداران.رحمت.باهنر.احمدبن موسی. میرزای شیرازی. دکتر حسابی.مطهری.( ایمان و پاسدران به صورت دو طبقه) و…. به بزرگراههای شمال جنوب و شرق غرب و به وسیله تقاطع های غیر هم سطح بهم اتصال پیدا کنن شبکه بزگراهی ایجاد میشه و تو کاهش ترافیک بسیار موثره.
    یک طرح خوبم برای دسترسی به حرم که به عنوان گسترش و راه دسترسی به حرم میشه از دولت کمک و اعتبارگرفت. اینه که انتهای بزرگراه کوهسار و تونل ایمان به صورت دوطبقه تا معلم و ادامه اون تا پاسداران و زرهی تا باسکول نادر به صورت دوطبقه واز باسکول ادامه اون به صورت تونل زیر زمینی تا نزدیکی حرم.بارمپ ها ودسترسی های لازم.
    و مطلبی که کمتر کسی توجه میکنه :انتقال و جابجایی پادگان های نظامی درون شهر شیراز به خارج شهر و تبدیل اونها به بزرگراه و فضای سبزوپارک و ..

  8. اگر میدیدم به سقف خودم رسیده‌ام و حرف جدیدی برای گفتن ندارم و شهرداری به روز مرگی افتاده استعفا میدادم تا مدیری به مراتب بزرگ تر از من شیراز را متحول کند.

  9. برقرار کردن یک سیستم کاربردی پاسخ گویی آنلاین تا مردم واقعا بتونن بی درد سر مشکلات و مسائل و انتقاد و پیشنهاد هاشون را با مدیران مطرح کنند، نه این که برای کوچک ترین کار ها مثل گله از نظافت محله، مشکل جوی آب و آسفالت و سد معبر و … نیاز به مراجعه حضوری با کلی درد سر باشه و بعد هم با برخورد های نا مناسب مردم مواجه بشوند. من خودم از مشکل سد معبر در سامانه شکایات esup نوشتم و محل را هم روی نقشه مشخص کردم، کد پیگیری هم ارائه داد سیستم، امکان الحاق عکس هم بود. اما دریغ از یک پاسخ خشک و خالی ! در ضمن جای این بحث هم در اصل در همان سامانه هست که نیست !! انگار هیچ وقت نقش فناوری اطلاعات آنگونه که در همه جای دنیا هست در اینجا جدی گرفته نخواهد شد و گواه آن هم نرخ بیکاری مهندسین نرم افزار که در صورت حمایت و به رسمیت شناختن آنها می توانستند چنین سامانه هایی طراحی و تولید کنند اما . . . با تشکر از عوامل محترم شیراز ۱۴۰۰

  10. شیراز ۱۴۰۰ جان
    یک سوال : ساخت تله کابین قطعی شده یا نه ؟ و اگر قطعی شده ممنون میشم اطلاعاتی ارائه بدید .

    قبل از اینکه پیشنهاداتم رو به شهردار بدم میخواستم از ایشان تشکر کنم چون با امدن ایشان پروژه های عمرانی خصوصا تقاطع های غیر همسطح خوب اجرا شد و خط مترو شیراز اگر مهندس پاک فطرت نبود مطمئن باشید که در بهترین شرایط میتوانست بعد از اصفهان و تبریز و شاید زودتر از اهواز افتتاح کنه .
    در مورد پشنهاداتم به شهرداری موارد زیر چهره شهر رو دگرگون خواهد کرد :
    ۱ – نورپردازی تمام پارکها چون پارکهای شیراز در شب سوت و کور هستند .
    ۲ – شروع پروزه برج تاریخ چون ابروی شهر شیراز هست .
    ۳ – در بودجه فرهنگی قسمتی رو به باغ موزه مشاهیر اختصاص بدهند .
    ۴ – ساخت تله کابین رو در اولویت قرار بدهند چون تنها کلانشهری هستیم که تله کابین ندارد .
    ۵ – ورزشگاه میانرود رو تحویل بگیرند و زود بسازند و تا ۲۰ سال بهره برداری کنند .
    ۶ – خیابانهای عفیف اباد – معالی اباد – باغ ارم – حافظیه و مسیرهای منتهی به حرم شاهچراغ نورپردازی ویژه شوند .
    ۷ – خطوط بی ار تی زود راه اندازی شوند .
    ۸ – خطوط منوریل برای شیراز در نظر گرفته شوند .
    ۹ – تقاطع های غیر همسطح مثل معالی اباد بصورت نمای بتنی هستند که خیلی زیبا نیست . نمای تقاطع های همسطح رو الوبوند کنند .
    ۱۰ – هر طور شده مجوز ساخت برجهای تجارت جهانی رو بدهند و سرمایه گذار ( بانک ) رو راضی کنند تا پروزه به سرانجام برسه .
    ۱۱ – ساختمان ستاد پایتخت فرهنگی ایران و جهان اسلام رو زودتر بسازند . این ساختمان ستاد میتونه جز طرح حرم شاهچراغ باشه .

  11. اولویت اول شهردار باید فراهم کردن امکانات اولیه شهروندان،مانند پیاده رو ها و خیابان های سالم وبدون چاله چوله وخرابی،مکان یابی درست و باتفکر اماکن مانند بیمارستان ها و دانشگاه ها وپادگان ها و..! ،نظارت بر فروشندگان موادغذایی و اجناس به منظور جلوگیری از گران فروشی و کم فروشی، مبارزه با سدمعبر مغازه ها ودستفروشان، تفکیک مشاغل ومغازه های شهر وتجمع هرصنف درمکان خاص مانند آهن فروشان،مصالح فروشان وسنگ فروشان و.. که در جای جای شهرپراکنده اند،اقدام اساسی و محکم علیه دیوارنویسی،لایروبی جوی هاى آب که بوی تعفن آن همه جا را نگیرد!،شستشو ی خیابان ها و معابر بصورت دوره ای وآب پاشی هنگام صبح زود و و و … اطلاع رسانی های گوناگون،ودرکل تمام مسایلی که به شهرو مردم مربوط میشود ونیازی هم به بودجه کلان و اتفاقات خارق العاده ندارد!!

  12. باتشکر از مدیران محترم بابت درج این مطلب

    از ترافیک و عمران خیابون و پل بگذریم بیشترین چیز رفاه روحی و روانی شهروندان هست. ارتقاع سطح کیفی و فرهنگی زندگی شهروندان مستلزم برنامه ریزی و کارشناسی دقیق هست. شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی گشور چه گامهای موثر و قویی برداشته؟ چند برنامه و جشنواره در سطح کشوری داریم. اصفهان و همدان هرساله با جشنواره های فیلمو کودک و امثال اینها برنامه هایی در سطح وسیع و کشوری اجرا میکنن که شایان تقدیر و بسیار مثبت برای شهر و شهروندان هست.قصد مقایسه نیست.ولی شیراز امسال جز ده روز بزرگداشت حافظ برنامه ای در خور توجه نداشت. که البته خوب ولی ناکافی بود. شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی لااقل باید بزرگترین نمایشگاه های فرهنگی و بین المللی کتاب در جنوب کشور داشته باشه…. نمایشگاه امسال افتضاح بود …. سلخت پارک های فرهنگی که با روح شهر و شهروندان هماهنگ باشه…. پیاده رو حافظیه یه طرح عالی بود. اما متاسفانه الان یه سمتش باز شده… ساخت پیاده رو های زیبا و آرامش بخش نیاز هر شهره و شیراز چنین مکان هایی بسیار کم داره.و میشه گفت حافظیه و مجموعه زندیه تنها پیاده روهای شیرازه. خیابان عفیف آباد چنین قابلیتی رو داره که با مبلمان مناسب به یک پیاده رو عالی تبدیل بشه. البته با مدیریت ترافیک
    ساخت یک زیرگذر برای حافظیه اگر صدمه ای به مجموعه وارد نشه بسیار لازمه. و تغییر کاربری ورزشگاه حافظیه به یک مجموعه فرهنگی….
    فضای سبز و مبلمان شهری از مهم ترین کاراییه که در ارتقاع کیفی زندگی شهری میشه انجام داد و بسیار لازم هست

  13. با سلام. من اگر شهردار بودم سریعا با کمک مشاورین و معماران مطرح شهر برنامه جامعی برای خارج کردن وضعیت معماری و نمای افتضاح ساختمان های سطح شهر می کردم. معماری سنتی شیراز بسیار غنی هست، از تخت جمشید و ابنیه هخامنشی و ساسانی گرفته تا زمان کریم خان زند. به خصوص از این دو سبک باید استفاده بارزتری بشود. در ضمن بر خلاف دوستان من عقیده دارم یابد تا جای ممکن پل سازی و تونل سازی رو کاهش داد. ما نمی تونیم با ابر شهرهای بزرگ رقابت کنیم و نیازی هم به این کار نداریم، پس باید به نقاط قوت خودمون و شهرمون توجه کنیم.بافت شیراز سنتیه، تلاش نکنیم به زور بتنی ش بکنیم. در نواحی دور از مرکز شهر شاید لازم باشه ولی هر چه به مرکز جمعیت نزدیک می شویم باید کاهش پیدا کنند چون جلوه طبیعی شهر را خراب می کنند. نباید جوگیر بشیم به قولی و بیفتیم تو هول و ولای پل سازی. بافت تاریخی شیراز ارزش بسیار بسیار بسیار بالایی داره و حرم مطهر شاهچراغ به عنوان مرکزیت آن. همه شهرهای ایران بافت تاریخی دارند اما بافت شیراز ارزش دیگه ای داره چون شیراز شهر غنی و با تاریخیه و ابنیه و مکان های فرهنگی کهن زیادی خارج از بافتش داره و در واقع بافت تاریخی شهر، نگینیه انگشتر طلایی با نام شیراز. در زمینه درخت کاری باید به هویت شیراز توجه بشه باز. درختان سرو و نارنج و گل نرگس هویت شیراز هستند و باید بیشتر کاشته بشن. باید از نظر فرهنگی بلند فکر کنیم و با خارج ارتباط بیشتری برقرار کنیم.بهترین کار در این زمینه برقراری ارتابط دائم و محکم بین شهر وایمار و کشور آلمان هست زیرا که مردمانی بسیار با فرهنگ داره و به دلیل وجود حافظ و گوته، ارتباط ما با اونها از نظر تاریخی هم توجیه پذیره.باید همه ساله مراسم بزرگداشت حافظ شیراز و گوته آلمانی در دو شهر شیراز و وایمار با شکوه هرچه تمام تر برگزار بشه و اندیشمندان و ادیبان آلمانی به شیراز دعوت بشن و همایش ها ترتیب داده بشه. تو رو خدا اتوبوس های جدید و بی آر تی رو وارد کنید زودتر. زیباسازی شهر بسیار ضعیف و مبتدیه و هیچ گونه طرحی پشتش نیس و تمام کارها جزیره ایه. لطفا برای هر کاری اول برنامه ریزی کنید و طرح داشته باشید و طبق طرح جلو برید. شهر باید سراسرش با هم مرتبط باشه و هیچ جاییش جای دیگه شو نقض نکنه.
    مهم ترین نکته اینه که برای تمام کارها از مشاور بهره بگیرید!شهر باید در همه موارد طرح داشته باشه.

  14. فقط المان مذهبی استفاده نمیکردمم

  15. با سلام
    اول ممنون از طرح سوال جالب و خوبتون
    پیشنهاد من به سه چیز هست فقط:
    ۱-ارتقای فرهنگ شهرنشینی وبالا بردن سطح سواد مردم در امور شهری و شهروندی که با ساخت اماکن فرهنگی و تفریحی سالم امکان پذیر هست
    ۲-ایجاد فضای سبز با مدیریت صحیح و کارشناسی درست و منطقی با توجه به شرایط کم آبی شیراز و کل کشور
    ۳-تلاش و خارج کردن پادگان های نظامی از داخل شهر به حومه(که از اصول شهر سازی است)و تخریب آنها و ایجاد مسیر ارتباط((بلوار کنار باغ عفیف آباد مدت هاست بخاطر یکی از همین پادگان ها ناقص مانده یاعریض کردن بلوار سرباز و ادامه دادن آن از بلوار بعثت به عفیف آباد که باز بخاطر پادگان های مزاحم که با بزرگ شدن شهر درون شهری شدن ،میسر نیست))

  16. فضای سبز شهری و نورپردازی_روکش اسفالت خیابان ها_مبارزه جدی با دیوارنویسان-تکمیل پروژه های عمرانی

  17. ببخشید خانوم ها هم میتونن شهردار بشن؟ من میخوام شهردار بشم کمک مالی به سایت شما هم میکنم..خخخ

    • بله در نواحی مناطق شهرداری تهران و یکی از شهرهای سیستان بلوچستان شهردار بانو هم هست

  18. با سلام
    اگر من شهردار بودم:
    کم و بیش همین کارهایی که شهرداری داره می کنه رو انجام می دادم چون به هر حال نمیشه همه چیز رو یکدفعه عوض کرد اما موارد زیر رو در الویت اصلی قرار می دادم:
    ۱. یک پنجم بودجه عمرانی شهرداری رو اختصاص می دادم به مترو (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به بالا).
    ۲. پروانه ساختمان یا نوسازی و غیره را زمانی برای درخواست کننده صادر می کردم که دو برابر مساحت زمین مورد نظر را در کوه های اطراف شیراز در مناطقی که شهرداری اعلام می کند جنگل کاری کنند.
    ۳. تمام خیابانها و کوچه های مناطق مرکزی شهر را به جای آسفالت سنگفرش می کردم (آنهم با استفاده از ناظران خارجی)
    ۴. تمام خیابانها و کوچه ها و بزرگراه ها و بلوارهای شهر باید دارای پیاده رو و درخت باشند (آنهم با عرض مناسب)
    ۵. از خانه های تاریخی و قدیمی به عنوان بوتیک هتل استفاده می کردم.
    ۶. در بلوار کریم خان زند، مسیر غرب به شرق (یعنی مسیر جنوبی) را کاملا مسدود می کردم و در جای آن درختان سرو و نارنج و غیره می کاشتم و همینطور مسیری برای پیاده روی یا دوچرخه سواری در وسط آنها می کشیدم
    و مسیر شرق به غرب (یعنی مسیر شمالی) را در عوض دوطرفه می کردم.
    ۷. علاوه بر تمامی خطوط مترو که باید ساخته شوند، یک خط مونوریل گردشگری ایجاد می کردم (با استفاده از مشارکت و سرمایه گذار) که از باغ عفیف آباد آغاز شود و از خیابان عفیف آباد گذشته به باغ خلیلی برود و از آنجا از کنار مسیر رودخانه به سمت میدان نمازی و میدان علم و بلوار علم و میدان ارم برود و سپس به تپه تلویزیون و بلوار جمهوری تا میدان ابوالکلام و سپس دروازه قران و بلوار هفت تن برود و در ادامه به باغ دلگشا و در پایان به سعدیه برسد.
    .
    .
    .

  19. با تشکر فراوان از اقای اک فطرت به نظر من ایسشون بی نظیز بودن و ایده های ایشان خوب و جامع هست اما تیم اجرایی ایشان در تمام زمینه ها مانند فضای سبز و زیبا سازی و حمل و نقل ضعیف کار کردن به نظرم کسی مثل ایشان برای شیراز پیدا نمیشه
    من ایده ی خاصی نداشتم چون به نظرم شهرداری ایده های ما رو داره در سر و لی در اجرا ضعیفه ولی در نورردازی بیشتر تلاش می کردم مخصوصا کنار گذرها و ساختمان های مرتفع مرکز شهر میتونن جلوه خاصی به شهر بدن

  20. به نظرم این پیشنهاد به این پست میخوره
    گفتم شاید این عکس ها اید های خوبی باشن برای شهرداری
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/86643379330016176203.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/83517479813072669886.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/99540818209093987309.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/23856520381084404301.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/81827723041617674714.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/59334552613423169766.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/58534683209562933886.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/53249204155123465201.jpg
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/45674988896138600908.jpg
    این ها همش در باکو و مناطق تاریخی این شهره یه چیزی که برام جالبه ساخت این برج ها در نزدیکی مناطق تاریخی هست
    البته عمده ترین مشکل ما مشکل فرهنگی هست در اطراف مراکز تاریخی مون روستایی های زیادی هستن که زیاد به این مسائل اهمیت نمیدن یا یه گروه دارن وسایل عجیب و غریب میفروشن مانند گروهی که جلوی بانک ملی قدیمی اینکارو میکنن

    • نظر عالیی بود واقعا لازم داریم از اینا

    • (عکس ها عالی بودن،ممنون از شما…)
      واقعا جا داره که مسئولین از این نمونه عکس ها ایده بگیرن.فرض کنید چه قدر خوب بود اگر شهردار هر منطقه در کنار خودش یک نفر رو داشته باشه که هفته ای یکبار،نه،ماهی یکبار اونو از جدیدترین ابتکارات ، تحولات ،پروژه های عمرانی و فرهنگی شهرهای مختلف دنیا مطلع کنه.این باعث میشه که شهرداران ما به روز باشن و برای تصمیم گیریها ذهنشون خیلی بازتر باشه و نگرش همه جانبه ای داشته باشن

    • دوستان تصور کنید یکی از این طرح ها در اطرف پیاده روی حافظیه ایجاد میشد یا تخت جمشید یا بازار وکیل جای تاسف داره تا چندسال دیگه در صنعت توریسم حرفی برای گفتن نداریم توریسم فقط به اماکن تاریخی نیست به زیبا سازی هم نیازه تا توریست لذت ببره در این چند سال مبلمان شهری بسیار ضعیف فضای شهری درخت هایسنتی شیراز مانند سرو و نارنج و بید مجنون خبری نیست

  21. من اگر شهردار بودم بیشترین تلاشم رو صرف احیای هویت ادبی و فرهنگی شیراز می کردم. به نحوی که چهره ی شهر رنگ و بوی آشنای شعر و غزل به خودش بگیره.
    لازمه ی این کار حفظ زیبایی و طراوت فضای شهریه. توسعه ی فضای سبز، معابر پیاده روی، همچنین نقاشی های دیواری و خطاطی های زیبایی که در یک مقطع خاص شاهد اجرای اونها بودیم همه می تونن فضای رمانتیک این شهر رو که از قدیم معروف بوده احیا کنن.
    همچنین حمایت بیشتر از اجرای کنسرت ها ، شب شعرها، تئاتر ها، و جشنواره های فیلم و موسیقی می تونه هویت خاص شهرمون رو بیشتر زنده نگه داره

  22. درود بر همه دوستان و تشکر و سپاس از مدیر محترم سایت.

    اگر بنده حقیر به عنوان شهردار شیراز میبودم، به جد پیگیر گسترش همه جانبه فضای سبز شهری بطور وسیع و سبز کردن کوه های اطراف شیراز میشدم. تبدیل کردن محله ها و بافت های تاریخی و قدیمی به پیاده راه مخصوص گردشگری و همچنین گسترش و ساخت و احیا میدان های تاریخی در محوطه کاخ کریمخان زند و بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه و قاجاریه، گسترش و فضاسازی مناسب تر بازار وکیل هم از کارهایی بود که برای بافت تاریخی انجام میدادم.
    لحاظ کردن آینده نگری برای پروژه های عمرانی هم حتما انجام میدادم تا گرفتار بی تدبیری نشوم.به عنوان مثال اگر قرار باشد پلی در فاصله ی ۵۰ متری پلی دیگر احداث شود، همه رابا هم احداث میکردم. نه اینکه اولی را بسازم و بعد از افتتاح و تبلیغ های زیاد، مسیرش را مسدود کنم و آنطرف تر تازه شروع کنم به پلسازی. (مانند قضیه پل سرداران به فضیلت.)
    طراحی خلاقانه تر و موثر تر تقاطع های غیر همسطح در محوطه های باز، هم حتما لحاظ میکردم. نه اینکه یک پل را به شکل معمولی شبدری بسازم و تنها یک لوپ آن ترافیک را پوشش دهد و در وقت ترافیک، جوابگوی تردد اتومبیل ها نباشد. مانند پل دکتر حسابی.
    از احداث بزرگراه های درونشهری عریض و ممتد هم غافل نمیشدم. چه بسا برخی از پروژه های بزرگراه سازی شهرداری، با نام و شکل بلوار ختم میشود.
    تکمیل و توسعه شبکه روان حمل و نقل درونشهری و تکمیل رینگ های مختلف که مسیرها و شاهراه های ارتباطی را پوشش دهد.
    معین و مشخص کردن منطقه ای خاص فقط برای بلندمرتبه سازی و احداث بناهای بلند و فاخر در مناطق مستعد این کار. مانند شمال غرب و جنوب شیراز.
    احداث شهر سبز ایران در رودخانه خشک و راه اندازی قطار گردشگری یا تراموا در خیابان های مرکزی و محیط های تاریخی و گردشگری.
    تقویت هرچه افزون تر سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها وتاکسی ها.
    همچنین اگر شهردار شیراز بشوم، و همچنان آقای حسینی به عنوان مدیر زیباسازی برسرکار باشد، سریعا وی را برکنار میکنم و هیچ سمتی به ایشان در مجموعه شهرداری نمیدهم.
    اگر هم فردی سرمایه گذاری کلانی در شیراز براه انداخت ومجموعه ای بزرگ ساخت، اگر در حین کار، تعلل و توقفی صورت بگیرد حتما پیگیر مسئله خواهم شد تا شرکت و یا نهاد دیگری مسئولیت اتمام پروژه را بدست بگیرد. مانند مالک مجتمع خلیج فارس که از قرار معلوم عطایش را به لقایش بخشیده. تا کنون که کار ساخت هتل ۳۵ طبقه آن به علت بدهی زیاد، متوقف شده وما در درون مجتمع شاهد تبلیغ های بدور از شان هستیم. انگار خیابان شاهزاده قاسم را مسقف کرده باشند.اینها بخاطر نبود نظارت و مدیریت واحد است.

    اما در پایان، هم به شهردار عزیز و هم به شورای شهری ها، پیشنهاد میدهم؛
    بجای اینکه در جلسات هفتگی خود، و صرف کردن ساعتها به بحث و جدل درباره موضوع های نه چندان مهم و حیاطی برای شیراز، و بجای اینکه میلیون ها و یا میلیارد ها تومان پول را چه به عنوان مساعدت و چه به عنوان هدیه، به کانون ها و تشکل ها و هیئت های مختلف بدهید، این مبابغ را جمع کنید تا بتوانید حمل و نقل عمومی را تقویت کنید و خطوط بی آر تی احداث کنید.تا از نبود پول و … ننالید.
    بنده شرم دارم این موضوع را بگویم اما؛
    متاسفانه وقتی در شورای شهر بحثی مهم هم مطرح میشود، و پای گردشگری شیراز و یا توسعه بیشتر شیراز به میان میآید،افراد بجای تصمیم گیری قاطع و صریح و روشن، مانند کودکان قهر میکنند و وسط جلسه، سالن شورا را ترک میکنند.
    با این کارها، شهرما در برخی مسائل درجا میزند.
    هم به شهردار و هم به شورای شهر پیشنهاد میدهم، کمی از افراط در نامگذاری خیابان ها کم کنید.آنقدر که شما به اصطلاح شوق شهیدان را برای معابر دارید، مردم ندارند و با همان نام های اصلی خودشان یاد میکنند.
    کمی هم اسم های با مسمی و زیبا و مردم پسند برای معابر انتخاب کنید.
    سپاس.

    • خواهش می کنم حامد جان

    • ببخشید اینو میگم ولی بسیاری از مسئولین این استان عده ای چاپلوس تملق گو هستند ،چون هنری ندارند که بشه از اون استفاده کنن.واقعا انسان شرمنده میشه وقتی رفتارشونو میبینه..نمونش رئیس اتاق تعاون که با این رویه دوازدهمین تعاونی خودشونو هم تاسیس کردن و ا افتخار به عنوان دستاورد مسئولیتهاشون ازش یاد میکنن و وقتی هم بهشون اعتراض میشه با بی شرمی تلفنو قطع میکنن .

  23. برگزاری هفته فرهنگی شیراز، برگزاری کنسرت های موسیقی گروه های خارجی و… جزو کارهایی هستن که اداره ارشاد انجام داده و ربطی به شهرداری نداره. علیرضا جان شیراز۱۴۰۰ وبسایت پرخواننده ای هست. در قبال صحت مطالبی که منتشر میکنید مسئولید. اشتباها این رو هم جزو افتخارات شهردار نیارید.
    مهم ترین کاری که شهرداران کلانشهر ها به اتحاد باید انجام بدن تلاش برای دستیابی به مدیریت واحد شهری هست. به این صورت راه هر پروژه ای هموار و پروسه برنامه ریزی تا اجرا کوتاه خواهد شد.
    ضمنا تعیین هرچه سریعتر CBD شیراز، فراهم کردن زیرساخت ها و ایجاد هاب بازرگانی جنوب کشور در شیراز از اهمیت بالایی برخورداره.

    • منظور کنسرت موسیقی گروه های ونزوئلا،ژاپن و…..هست که سال قبل برگزار شد و نه گذر هنر امسال مهرداد جان
      شیراز ۱۴۰۰ تا از موضوعی مطمئن نباشه منتشر نمی کنه و به همین دلیل هم تا الان خبر کذبی منتشر نشده

  24. البته دوستان حرف تا عمل خیلی تفاوت داره و عملی کردن حرف ها بسیار دشوار به عنوان مثال در بحث فرهنگی ما سپاه و تندروهایی مواجه هستیم که نمیخوان شیراز در جو فرهنگی و هنری قرار بگگیره و سومین حرم رو تبلیغ میکنن شهرداری با اون ها مواجه هست
    در بحث مدرن سازی با گروه های عمو زنجیر باف و متحجرین مواجه هستیم که گاه در شورای شهر هم رسوخ کردن به حدی که پارک را نماد غربی میدانند چه برسه به برج و پردیس سینمایی
    در بحث سرمایه گذاری و بلند مرتبه سازی هم که همه میبینیم کج سلیقگی مسئولان و دعواهای سیاسی باعث فرار سرمایه گذار میشن ووووو
    دیگه در جریان هستیم
    به نظرم پیشنهاد های سازنده بسیار کمک میکنه به شهرداری ولی فکر نمیکنم پیدا بشه که اراده اباد کردن شیراز رو مثل اقای پاک فطرت داشته باشه با این همه مشکلات البته قبول دارم در مسئله فضای سبز و امکانات تفریحی و مراکز و پارک های مدرن کم کاری شده

  25. با تشکر از این مطلب بجا به امید اینکه موثر واقع شود
    شهرداری شیراز با رویکرد جبران عقب ماندگی شیراز از بعد توسعه شهری و امکانات روزمینی و زیرزمینی، در سالهای اخیر پیشرفت خوبی دراین زمینه داشته اما در شهرسازی روز دنیا اگر پیاده بیشتر قدر سواره مهم نباشد، کمتر هم نیست.
    غفلت شهرداری در بخش توسعه امکانات و تفریحات پیاده کاملا محسوسه… اما پیشنهادها :

    مهمترین قسمت، استفاده از پتانسیل رودخانه خشک که تیغ دو لبه ای است که در وضع فعلی فقط چهره شهر را خصوصا در نظر گردشگران نا زیبا نشان می دهد و شهرداری هم فقط از آن کنارگذر میگیرد. تقریبا هیچ کدام از شهرهای ایران رودخانه فصلی به این عریضی و طویلی و با این عمق ندارند که از این پتانسیل هم میتوان استفاده بهینه نمود، هم میتوان مانند شهرداری فقط از آن فقط کنارگذر گرفت…. فراخوان طراحی کناره های رودخانه بصورت گذرهای تفریحی ( که بازگشت هزینه های آن هم از خود پروژه تامین میشه) نه صرفا کاشت چند اصله درخت در حاشیه رودخانه مانند تجربه خود شهرداری در پروژه نهر اعظم چمران و جاری سازی آب در رودخانه هرچند اندک اما بصورت دایمی در تلفیق با طرح های پیشنهادی … ضمنا در این زمینه پایان نامه های دانشجویی جالبی هم وجود داره که حتی به طراحی ساختمانهای تفریحی در وسط رودخانه بصورت معلق هم کشیده شده و نه حتی صرف طراحی گذرهای تفریحی و سبز که در فصل طغیان رود هم درختهای سبز، سرعت جاری شدن آب را کاهش داده و از بروز سیل جلوگیری کنند

    بخش بعدی هم جبران عقب مانگی شیراز در توسعه سالن های کنفرانس، کنسرت، امفی تاتر و سینمایی و تعریف پروژه ها و ترغیب سرمایه گذاران بخش فرهنگی و تفریحی و ارایه تسهیلات بیشتر

    تعلیق و تغییر پروژه جدید تعریف شده در ورودی دروازه قرآن شیراز که بیشتر به آبروریزی شبیه است تا تقویت ورودی شمال شیراز

    تاکید بیشتر بر فاز گردشگری شیراز و مکانهای توریستی اطراف و درآمدزایی از پتانسیل مناسب این بخش مثل در مسیر گردشگری شیراز سپیدان، تعریف و اختصاص قطار روزمینی متصل به خطوط قطار شهری و بین شهری شیراز در ابتدای صدرا و تعریف ایستگاههای مناسب بین مسیر در نقاط گردشگری این محور که خصوصیاتی ۴ فصل دارند از پیست اسکی تا رودخانه تا فضاهای سرسبز… مانند خط مترو بین تهران و کرج اما با رویکرد گردشگری و بصورت روزمینی با توجه به دیدهای زیبای گردشگری بین مسیر و هزینه کمتر اجرا… احیای آب رکن آباد با توجه به حتی اشاره حافظ به آن به عنوان خصیصه شیراز زمان خود و پتانسیل گردشگری شمال شیراز در سمت دروازده قرآن… تعریف باغهای تفریحی (نه پارکها) با درختان انبوه مانند آنچه در باغ رویا موجود بود و دیگر نیست… اجرای مسیرهای گردشگری کوهپایه ای با امکانات و خدمات مناسب در حوالی بلوار چمران با توجه به بستر بسیار مناسب و کشش بسیار شهروندان به پیاده روی و کوهپیمایی در آن یا حتی در کوهپایه های دیگر شیراز…

    و…

    در ارتباط با پیشنهاد اول این نمونه ها رو میشه مثال زد که آخرین عکس همین زاینده رود اصفهانه با وجودی که اونم الان تقریبا خشکه اما فضاسازیهای جداره رودخانه قابل تامله…
    http://www.tbany.com/projects_page.php?projectid=292&categoryid=11
    http://www.e-architect.co.uk/china/tianjin-wit-riverside-park
    http://www.cbdbug.org.au/wp-content/uploads/2011/09/tennyson-riverside-park-proposal/Design.png
    http://ifd-arch.blogspot.com/2011/04/architecture-park-riverside-park-south.html
    http://www.richlandscapes.co.nz/china—yangtze-riverside-park-wuhan.html
    http://irangardnews.ir/wp-content/uploads/2014/11/IMG19263947.jpg

  26. اگه شهردار بودم فکری جدی به حال رودخانه خشک می کردم. کاری می کردم که این رودخانه از نقطه ضعف شیراز به نقطه قوت تبدیل شود.

  27. ۱-پلهای نمازی و باغ صفا رو زیبا سازی شوند.
    ۲-خیابان روبروی باغ عفیف اباد مسدود و به فضای سبز ویزه تبدیل شود.
    ۳-هر جور که شده برج تجارت جهانی میساختم.

  28. اگر به جای شهردار بودم همه توانم رو به کار می گرفتم و با کمک متخصصان دانشگاهی فقط و فقط به عملی کردن یک چیز فکر می کردم:

    هر چه زودتر به هر نحو در کمترین زمان ممکن رودخانه خشک رو سامان دهی می کردم
    زمین شناسان رو می آوردم (حتی اگر شده از خارج از کشور) تا احداث چندین سد در جاهای مختلف رودخانه خشک رو بررسی کنن طوری که نقش کنترل سیلاب رودخانه پابرجا بمونه و با این کار در دریاچه های کوچک پشت سدها تفریحات آبی راه اندازی بشه و در پایین دست سدها کارهای مختلفی انجام بشه مثل: پارک جنگلی-پیست دوچرخه-قایق سواری-زمینهای ورزشی فوتسال،والیبال،تنیس و..-مکانهای فرهنگی مثل کتابخانه-سالن های تئاتر-رستوران-فست فود و البته پارکینگ در خیابانها مجاور طول مسیر رودخانه در فواصل مشخص
    با این اقدامات هزاران فرصت شغلی ایجاد می کردم زیباسازی شهر رو صد چندان می کردم سرانه فضای سبز رو چندین برابر می کردم با کمترین خرجی از طرف شهرداری بیشترین و پایدارترین ثروت رو به شهرداری می رساندم و بزرگترین و طولانی ترین پارک رو در کشور و یا شاید خاورمیانه می ساختم… به تعداد سدها پیمانکار می گرفتم تا سدها ساخته شوند و تا اتمام آنها طرحهای زیباسازی رو از افراد دریافت می کردم و در قالب بسته های سرمایه گذاری به مزایده عمومی میگذاشتم… این بزرگترین،بهترین و لازم ترین کاری هست که یک شهردار می تونه برای شیراز انجام بده چون:::: تنها طرحی هست که بااجرای آن چندین مقوله بزرگ شهری دیگر هم به انجام می رسد از جمله رفع بیکاری،افزایش فضای سبز،تفریحات سالم برای جوانان،گسترش ورزش و بالاخره جذب بیشتر توریست!!

  29. با سپاس از سایت ۱۴۰۰
    ۱٫ ساخت تونل تاسیساتی و فاضلاب در حد واقعی شهری ( برق – گاز – آب – تلفن ) بسیاری از درخت های بلند معابر توسط اداره برق بریده میشن یا زیادی کوتاه میشن. اگه مشکلی واسه آب و … بوجود باد براحتی و بدون کندن و مسدود کردن خیابونا میشه خیلی سریع رسیدگی کرد …
    ۲٫ ۴ فصل کردن رودخاه خشک که همیشه پر آب و زنده باشه
    ۳٫ ساخت مراکز فرهنگی و هنری در شان پایتخت تاریخی و فرهنگی ایران ( تالارهای موسیقی و تاتر و موزه های هنری و سینماو ….)
    ۴٫ خریداری خانه های تاریخی و ترمیم و مرمت کردن آنها توسط کارشناسان و متخصصان و تبدیل آنها به شهر تاریخی شیراز
    ۵٫ ساخت مراکز تفریحی ( شهر بازی با مدرن ترین امکانات….)
    ۶٫ از همه مهمتر استفاده از متخصص های هر رشته در جای خود ( انتخاب از روی لیاقت نه رابطه )
    و خیلی موارد دیگه اینا فقط به نظر من مهمتر هستن.

  30. علیرضا جان کنسرت های گروه های ونزوئلایی و ژاپنی مستقیما تحت نظر وزارت امور خارجه و از مجرای اداره فرهنگ و ارشاد فارس انجام گرفتند. چیزی بود که از بالا دیکته شده بود.
    با وجود اینکه مدیرکل وقت ارشاد فارس صراحتا مخالف بود، با حمایت مقامات ارشد وزارت امور خارجه این کار انجام گرفت.
    ***شهرداری و شخص شهردار دخالتی در اون موضوع نداشت. حداکثر شاید مجوزهایی رو صادر کردند که اون هم اگر چراغ سبز و گاها فشارهای بالا نبود شاید انجام نمیشد.

    • مهرداد جان من در اون مراسم شرکت داشتم و مطلبش تو سایت هست. آقای فرخزاده معاون شهردار درون جلسه حضور داشت و این برنامه رو از سوی شهرداری اعلام کرد. ولی مطمعنا از سوی وزارت خارجه و فرهنگ و ارشاد باید هماهنگی هایی صورت گرفته باشه.

  31. ترک زیر گذر ستارخانو زود میژوشوندم اونم قسمتی که نما شده 🙂

  32. من اگه شهردار شیراز بودم
    ۱/ تلاش میکردم با همکاری سازمان های مردم نهاد فرهنگ عمومی شهروندان را ارتقا دهم.
    ۲/ معماری و المان های کلی شهری متناسب با میراث فرهنگی و معنوی شیراز متناسب باشه و عملا کل شهر به فضای خاص فرهنگی تبدیل کنم.
    ۳/ با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و صنعتی فارس شیراز رو تبدیل به یک شهر علمی کنم که در آینده نه چندان دور توان رقابت با سایر شهر های جهان رو داشته باشه.
    ۴/ منطقه (شهرداری) تاریخی و فرهنگی رو به عنوان قطب گردشگری جنوب کشور آماده سازی میکردم.
    ۵/ ویژه گردشگری خارجی برنامه ریزی میکردم تا از طریق تبلیغات تور های بین المللی شیراز پر از جهانگردان بشود.
    ۶/ برای ایجاد و ساماندهی شرکت ها و مراکز خلاقیت بودجه ای خاص رو طراحی میکردم تا شاید روزی یک سیلیکون ولی ایرانی در شیراز ایجاد بشد.
    ۷/ هیچ کاری رو بدون مشورت با بهترین متخصصان خلاق و دانشگاه های شیراز انجام نمیدادم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.