رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حذف تمام چراغهای راهنمایی از طریق احداث تقاطع غیرعملی است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، رضا محمدیان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار کرد: این نظر که با احداث تقاطعها، حذف بیش از ۶۰ درصد چراغهای راهنمایی شیراز امکانپذیر خواهد بود به هیچوجه صحیح نیست.
وی افزود: در محدوده مرکزی شهر و همچنین بافت فرسوده امکان ساخت تقاطع وجود ندارد؛ از اینرو چراغهای راهنمایی در محدوده مرکزی و قدیمی شهر قابل حذف نیستند.
این عضو شورا با تأیید وجود مشکلات در کمربندی شیراز ادامه داد: کمربندی شهر شیراز هنوز در اختیار راه و شهرسازی است و در صورتی که بنا باشد این مسیر در اختیار شهرداری قرار گیرد، راه و شهرسازی باید برای تأمین مسیر جایگزین خودروهای سنگین تمهیداتی را در نظر بگیرد.
وی اضافه کرد: این کار تاکنون انجام نشده است و از نظر حقوقی نیز اگر کمربندی به شهرداری تحویل داده شود دیگر امکان تردد خودروهای سنگین در معبر شهری در طول روز وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: این امکان وجود دارد که از سهراه قلات، مسیر عبور یک رینگ عقبتر برود تا امکان اختصاص مسیری به عبور کامیونها و خودروهای سنگین فراهم آید.
وی یادآور شد: در این زمینه تاکنون شاهد انجام اقدام خاصی نبودهایم و به نظر میرسد که راه و شهرسازی انگیزهای برای این کار ندارد و تنها شاید اگر آمار تلفات در اثر عبور خودروهای سنگین بالاتر رود، اقدامی برای این موضوع انجام شود.
محمدیان در مورد پارهای مشکلات ترافیکی که پس از احداث برخی تقاطعها همچنان وجود دارد، خاطر نشان کرد: برخی از این تقاطعها به سبب وجود مشکلات محلی کامل نیستند؛ به عنوان مثال به سبب عدم امکان تملک کامل در برخی تقاطعهای غیرهمسطح، ورودی خودروها از دو مسیر همچنان یکی است و در نقاطی تراکم تردد به وجود میآید.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در تقاطع بصیرت باید تردد ۹ مسیر پوشش داده میشد اما به سبب وجود کاربریهای تجاری و سازههای قطار شهری که در طرح تفصیلی پیشبینی نشده، چند مسیر معدود توسط تقاطع پوشش داده نشده است.
وی ادامه داد: ایدهآل هر تقاطع دستیابی به مسیر رفت و برگشت زیرگذر و روگذر با چهار لوپ ترکیبی است؛ اما در تقاطع معالیآباد اگر بنا بود به حالت ایدهآل برسند به سبب لزوم ادامه تملک تجاریها، آنقدر هزینه بالا میرفت که طرح توجیه فنی و ترافیکی خود را از دست میداد.
به گفته این مسئول، تقاطع معلم باید بیش از ۱۰ مسیر را پوشش دهد و مشکلی در آن وجود ندارد و پارهای مشکلات فعلی به سبب این بوده که پروژه در حال احداث بوده و تکمیل نشده است.
محمدیان با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ تقاطع در مطالعات ترافیکی شیراز پیشبینی شده است، ادامه داد: در برنامه پنجساله نیز احداث تقاطع در رینگهای پیرامونی، اتصالات جنوب و شرق و مسیر کمربندی پیشبینی شده و حدود ۳۰ پروژه در این زمینه در حال اجراست اما بیشتر این تقاطعها در خارج از محدوده مرکزی شهر قرار دارد.
وی با اشاره به افتتاح میدان احسان تا یکماه آینده از آغاز عملیات اجرایی ۱۰ تا ۱۵ پروژه جدید در شیراز خبر داد.
مشکل افتتاح پل احسان چیه ظاهرش که داره نشون میده اماده باشه؟
امیدوارم مثل پل ستارخان از نظر زیبا سازی و فضای سبز ناقص نباشه