تاریخ : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴ Saturday, 6 December , 2025

آخرین اخبار

سومین باخت فجر در لیگ برتر فوتبال کشور 📸: فرسودگی کف‌پوش‌های پل منظرگاه چمران ثبت ۲۸ اثر منبت آباده در فهرست آثار ملی ایران قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۴ آذر ۱۴۰۴ افزایش ۶۱ درصدی اعزام بیماران مسموم با مونوکسیدکربن در فارس 📸: برج های دوقلو زند پاکسازی آبگیر پارک فروزان شیراز 📸: تداوم مرمت تخت جمشید در انتظار توجه مسئولان ۶ حریق در باغات استحفاظی شیراز طی سال جاری قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۳ آذر ۱۴۰۴ انهدام ۶۶ باند سرقت و دستگیری بیش از ۶۰۰ سارق نجات کارمند مصدوم در شهرک صنعتی شیراز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، اولویت شهرداری است ساخت مخازن ذخیره آب فضای سبز در شیراز 📸: پروژه بازسازی پل شاهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس به فارس قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۲ آذر ۱۴۰۴ 🎥: انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در شیراز اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز تخصیص ۲۱۰۰ هکتار زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس

28

برای شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، مردم شمال و مردم جنوب شهر در یک جایگاه هستند، شهردار شیراز: فاز یک خط یک مترو به دلیل کم هزینه تر بودن زودتر به بهربرداری خواهد رسید

  • کد خبر : 12945
  • 23 شهریور 1393 - 14:47
شهردار شیراز گفت : یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در کلانشهرها ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است و بهترین بخش ناوگان حمل و نقل عمومی مترو یا همان قطار شهری است که با هزینه اندک و سرعت بسیار بالا شهروندان را جابه جا می کند و در سفرهای درون شهری نقش کلیدی ایفا می نماید.
به همین دلیل شهروندان شهرهایی همچون پاریس، لندن، نیویورک و…، بیش از یک قرن است که از خدمات مترو بهره مند هستند و در کشور ما نیز سال ها پیش در پایتخت کلنگ ساخت مترو به زمین زده شده و بیش از یک دهه است که شهروندان پایتخت سوار بر مترو در مدت زمان اندک از یک سمت ابرشهر تهران به سمت دیگر
می روند که همین مسافت با اتوبوس در خطوط ویژه حداقل پنج برابر و با تاکسی یا اتومبیل شخصی گاهی تا ده برابر زمان نیاز دارد.
در شهر شیراز نیز ساخت مترو آغاز شد و کلنگ احداث مترو بر خلاف تصور بسیاری از مردم که گمان می کنند در میدان گل سرخ بوده است، به زمین زده شد.
پس از مدتی حفر تونل ها از سمت غرب شهر شیراز در میدان احسان آغاز شد و بعد از خریداری شدن و آمدن دستگاه حفر تونل TBM و نصب آنها  از سمت شرق شیراز نیز حفاری ها با دو دستگاه  TBM شروع شد و در ادامه حفاری از سمت غرب به سمت فلکه نمازی بصورت روباز و از سمت شرق شیراز به سمت میدان امام حسین(ع) یا همان فلکه ستاد با دستگاه های TBM  ادامه یافت، اما در سمت شرق به دلیل بالا بودن سطح آب مهندسین مجبور به انجام عملیات های متعدد اضافی و صرف میلیارد تومان هزینه مضاعف شدند ولی در سمت غرب این مشکلات وجود نداشت و حتی بخشی از مسیر مترو روی زمین بود که هزینه زیادی در پی نداشت و به همین دلیل فاز یک که از غرب شیراز به فلکه نمازی می رسد زودتر تمام شد.
اینگونه شد که طراحان تصمیم گرفتند فاز یک را راه اندازی نمایند و منتظر اتمام فاز دو که از شرق شیراز به سمت میدان ولیعصر(عج) و فلکه شهرداری و سپس فلکه ستاد است نمانند؛ چون این مسیر که حفاری آن تمام شده است حداقل دو سال دیگر عملیات آماده سازی ایستگاه ها و… را دارد.
در همین راستا شهردار شیراز با بیان اینکه قطار شهری شیراز پروژه ای نیست که دست شهردار یا شورا باشد که بخواهد آن را از شمال یا جنوب شهر افتتاح نماید، اظهار کرد: ساخت و ساز فاز یک قطار شهری شیراز به گونه ای تکمیل شده که ناچاریم آن را از میدان نمازی تا میدان احسان در مرحله اول افتتاح نماییم.
علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه برای مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز همه شهروندان در یک جایگاه و از یک مقام و منزلت برخوردارند، گفت: اگر پروژه قطار شهری را هم اکنون افتتاح نکنیم؛ ضمن صرف هزینه های میلیاردی برای نگهداری تأسیسات و واگن ها در فاز یک خط یک باید صبر کنیم تا تمامی ایستگاه ها از میدان نمازی تا میدان ا… نیز تکمیل شود و آن وقت پروژه را به صورت یکجا به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه ۱۲ سال پیش، کلنگ زنی قطار شهری شیراز از میدان احسان آغاز شد، خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری دو سال زودتر از ایستگاه میدان ا… آغاز شد و بر همین اساس نیز فاز یک خط یک قطار شهری زودتر به بهره برداریرسیده است.
شهردار شیراز با بیان اینکه هرگز سرنوشت قطار شهری شیراز به سرنوشت قطار شیراز- اصفهان تبدیل نخواهد شد، عنوان نمود: این که عده ای بگویند قطار شهری شیراز برای مردم مرفه نشین و شمال شهر شیراز راه اندازی شده است، به هیچ عنوان مطلب درستی نیست؛ قطار شهری شیراز در واقع برای استفاده مردم شهرک های صدرا، قصرقمشه، گلستان، بزین، استقلال و قشر محروم و متوسطی که اکثر  آنان کارگر یا کارمندان می باشند پیش بینی 
شده است.
وی افزود: شمال شهر شیراز در اصل خیابان های ارم و منشعبات آن به شمار می رود نه کارمندانی که در آپارتمان های معالی آباد یا در شهرک های شمال غرب زندگی می کنند.
علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه نوع ساخت فاز یک قطار شهری از ایستگاه احسان تا میدان نمازی متفاوت بوده است، گفت: در ساخت قطار شهری از ایستگاه احسان تا ایستگاه میدان نمازی سه روش کند و پوش، روباز و اتریشی استفاده شده است که ازنظر هزینه ای و همچنین مدت زمان ساخت با روش ساخت از ایستگاه نمازی تا میدان ا… که از روش ساخت با دستگاه TBM استفاده شده است، کاملاً متفاوت و کم هزینه تر است.
وی افزود: از میدان احسان تا پل معالی  آباد از روش ساخت کند و پوش (ابتدا خاک برداری با بیل مکانیکی انجام و سپس دیوارهای بتنی در آن نصب می شود) بهره بردیم و از پل معالی آباد تا پل چمران در  حاشیه رودخانه خشک از روش روباز استفاده شده و از پل چمران تا ساختمان قطار شهری از روش اتریشی بهره بردیم که تمامی روش های فوق در مقایسه با روش ساخت از میدان نمازی تا میدان ا… که از دستگاه TBM استفاده شده بسیار راحت و کم
هزینه تر است.
شهردار شیراز عنوان کرد: اجرای پروژه قطار شهری از میدان نمازی تا میدان ا… به دلیل بالا بودن آب های سطحی بسیار دشوار بود، زیرا ابتدا باید در این مسافت طولانی زهکشی و جمع آوری آب های سطحی آغاز و سپس عملیات حفر تونل با دستگاه TBMصورت می گرفت.
علیرضا پاک فطرت با تأکید بر این مطلب که مردم جنوب و شمال شهر یک واژه بی مفهوم برای شهرداری شیراز است، خاطر نشان کردخدمتگزاری و نوکری همه مردم وظیفه ما است؛ این که برخی ها عنوان می کنند شهرداری و شورا به مردم شمال شهر بیشتر اهمیت می دهند و به آنان عنایت ویژه دارند یک سخن بی پایه و اساس است، هم اکنون خط دو قطار شهری شیراز از شهرک میانرود که از محروم ترین نقاط شهر به شمار می رود آغاز شده است که نشان دهنده توجه شهرداری و شورای شهر به مردم محروم اینمنطقه می باشد.
وی عنوان نمود: ایستگاه قطار شهری در میدان نمازی در مرکز شهر شیراز واقع شده است وتمام شهروندان از آن بهره می برند و هر شهروندی که بخواهد به سمت غرب شهر حرکت کند می تواند از این ایستگاه استفاده نماید.
علیرضا پاک فطرت افزود: عملیات تکمیل ایستگاه های قطار شهری از میدان نمازی تا میدان ا … به سرعت در حال اجرا می باشد و پس از تکمیل در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه دولت و شهرداری تلاش می کنند تا هر چه سریع تر فازهای مختلف قطار شهری را وارد مرحله اجرایی کنند، گفت: آنچه که انتظار می رود این است که همگان باید تلاش کنند تا پروژه قطار شهری زودتر به سرانجام برسد و از رسانه نیز درخواست می شود ضمن بیان واقعیت، مردم شهید پرور را با خبرهای امیدوارکننده به خدمات رسانی مسؤولینِ نظام دلگرم نمایند؛ این که در حاشیه باشیم و ایراد بگیریم به فرمایش مقام معظم رهبری بسیار آسان است و کار اجرایی سخت و دشوار.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=12945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. مگه قرار نبود مترو هفته دولت افتتاح بشه؟ چی شد؟ نکنه افتاده ۲۲ بهمن؟
    🙂
    کسی خبر نداره؟

  2. شهردار شیراز گفت : یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در کلانشهرها ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است
    باید عرض کنم که اگر اگر وسیله نقلیه عمومی مناسب و با امکانات و با تعداد زیاد در همه مسیر ها موجود باشه حتما مردم ترجیهشون وسیله عمومی خواد بود.
    الان اگه شما با اون گرمای مرکز شهر بخوای از مثلا تاکسی یا اتوبوسی که دلش نمیاد از کولرش استفاده کنه استفاده کنی ۹۰% ترجیه میدی که با وسیله خودت بری با کولر بجاش از یک صبح تا ظهر ۱۰ تا کارتو انجام میدی

  3. ممنون از اقای پاک فطرت که در مورد کوچکترین دغدغه های شهروندان پاسخگو هستند. همین پاسخگویی و مسولیت پذیری ایشون یه دنیا میاوزه. من شخصا از ایشون راضی هستم و بهشون خسته نباشید میگم.

  4. مرسی از اقای پاک فطرت توضیحات خوبی بود انشاله همیشه پرتوان و کوشا مشغول باشید دعای ما پشت سر شماست

  5. به نظر من باید در قسمت جنوب شهر هم لااقل قسمتی از این پروژه روباز اجرا میشد بخاطر همون مسئله اب زیر زمینی که هم سرعت کار بره بالا وهم اینقدر پول بیت المال به حدر نره

  6. اول از اقای پاک فطرت بسیار ممنون هستیم که به دغدغه هی شهروندان توجه میکنه
    دوستان میشه جنوب شهر رو بگید کجاست و چه پروژه هایی میخواید
    بابا الان اکثر پروژه های عمرانی که در این مناطق است تقاطع تونل امین جان خودت میدونی که پس تفاوتی گذاشته نشده

    • شیرازی جان شیراز شرق و جنوبش محرومه حالا شما حساب کن، پل کابلی، پل تخت جمشید، پارک سایه، طرح توسعه جنوب ( پارک ۲۰۰ هکتاری و اتوبان ۱۱ کیلومتری ) ، پل های دوم و سوم و چهارم میانرود، فضاهای سبز ایجاد شده، پل دفاع مقدس، تونل سعدی، پل فضیلت، پل نصر و … .

  7. متاسفم برای منتقدینی که نه تنها اهل شیراز و مطلع از وضع جغرافیایی آن نیستند، که حتی به خود زحمت نمی دهند که مطلب به این سادگی (علت راه اندازی مترو از سمت غرب) را هم اندکی مطالعه کنند و بعد اظهار فضل بنمایند.

    مطالب گفته شده توسط شهردار برای هر کودک شیرازی هم قابل درک است.
    افسوس که عده ای بدون ذره ای آگاهی و درک سعی در تخریب عملکرد شهرداری و وجهه شهردار دارند.

  8. raste rais jomhor gofte aval bayad esfahan va tabriz eftetah beshe bad shiraz??????????????

    • اونی که موافقه خیلی مشکوک میزنه ها!
      انشاالله مترو شیراز زودنر افتتاح میشه و مثله خاری در چشم اونایی میره که نمیتونن پیشرفت این شهر رو ببینن
      ولی جدا از بحث افتتاح زودتر باید توجه بشه که ۴-۵ ساله دیگه این بحثا فراموش میشه و حداقل بین اکثر مردم چیزه دیگه ای مطرحه و اون امکانات مترو و توانایی های اون در حل معضل وضعیت حمل و نقل درون شهری هست
      انیدوارم شهرداری به این نکات از زیبایی های درون مترو گرفته تا طرح هایی مثله ایجاد غرفه های شیک و غیره (مثله ایستگاه مترو تجریش تهران و یا ایستگاه مترو صفه اصفهان از طرح های مدرن و فضای سبز زیبا و یا ایستگاه خواجو که از طرح های سنتی و زیبا مثله خود پل خواجو استفاده کردن) شیراز هم استفاده کنه
      من متاسفانه مترو شیرازو که دیدم (البته جایگاه سوار و پیاده شدن) کاملا کپی تهران اونم نه ایستگاه های شیک بلکه معمولی هاش بود. البته باید از ورودی ال خود مترو بررسی کرد که چکارایی میکنن و از طرفی معمولا همیشه همون اول همه کارها رو ارائه نمیکنن برخلاف اصفهان و تهران که زیبا سازی قبل افتتاحه

  9. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930625000895

    اجرای طرح های جدید

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930625000895

    افتتاح مترو با حضور معاون اول رییس جمهور در روزهای آینده.

  10. اونایی که اینقدر دقه بالاشهر گرفتتشون بگن که همین بالا شهریا عوارضای شهرداری رو به موقع پرداخت میکنن .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.