ورزشگاه پارس شیراز در شهرک میانرود، حدود سه دهه پیش کلنگزنی شد؛ در آن زمان اطراف این مجموعه ورزشی فاقد بافت مسکونی بود. اما با توسعه شهر و گسترش ساختوسازها، امروز این ورزشگاه در دل منطقهای کاملاً مسکونی قرار گرفته است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، در روزهای برگزاری مسابقات و میزبانی این ورزشگاه، ازدحام جمعیت و ترافیک سنگین به معضل اصلی ساکنان اطراف تبدیل شده است؛ بهگونهای که خیابانها و کوچههای فرعی اطراف به پارکینگ خودروها تبدیل میشوند و ساکنان دو تا سه ساعت پیش و پس از مسابقه درگیر قفل شدن ترافیک هستند.
در شرایط فعلی و بافت مسکونی منطقه، قطعا استفاده و اولویت بودن حملونقل عمومی از جمله توجه به خط مترو میانرود و افزایش ظرفیت اتوبوس ها بهترین و مؤثرترین راه برای کاهش بار ترافیکی است. با این حال، تکمیل معابر دسترسی و اجرای طرحهای عمرانی میتواند ظرفیت و دسترسی محورهای اطراف ورزشگاه را افزایش دهد. برخی از مهمترین اقدامات پیشنهادی عبارتاند از:
ساخت پل رودخانهای برای اتصال میدان شکوفه به بلوار طلائیه که یکی از طرح هایی است که سالها پیش هم در برنامه اجرا قرار داشته اما فراموش شد.
اتصال بلوار ورزشکار و تکمیل ادامه آن تا بلوار خرمشهر و در نهایت کمربندی
ادامه ساخت بلوار بهارستان غربی و اتصال آن به بلوار دلاوران
ایجاد معابر جدید در ضلع جنوبی ورزشگاه برای دسترسی مستقیم به بلوار خرمشهر و کمربندی
و یکی دیگر از پروژهای شهرداری شیراز که سالها پیش کلنگ زنی شد پروژه بزرگراه توسعه جنوب گلبهار است که به دلیل مشکلات تملکی و محیط زیستی اجرایی نشد.
و همچنین یکی دیگر از کمبودها در دسترس نبودن هیچ گونه فضای پارکینگی در اطراف استادیوم است.
اجرای این پروژهها در کنار توسعه حملونقل عمومی میتواند هم به کاهش مشکلات ساکنان اطراف ورزشگاه کمک کند و هم مسیرهای دسترسی تماشاگران و تیم ها را تسهیل نماید.
و این مشکلات زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که بازی هایی برگزار شود که ظرفیت ورزشگاه تکمیل شود چراکه این منطقه و خیابان های باریک آن قطعا ظرفیت انتقال ترافیک ۵۰ هزار نفری را نخواهد داشت.














