تشریح جزئیات جریمههای پیامکی، ورود خوردهای تمام الکتریکی و اتوبوسهای شهری مدرن به همراه کنترل سرعت با دوربین در معابر شهری شیراز از محوریترین موضوعهایی بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به آن اشاره کرد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، ناصر شمس را که به تازگی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز منصوب شده، با عملکردهای تخصصی در حوزه هوشمندسازی، دوربین و نصب دوربین و اعمال قانون میشناسند.
وی با توجه به سابقه فعالیت در زمینه پایش تصویری و هوشمندسازی در مدت دو ماهه حضور خود در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، طرح هوشمندسازی بلوار رحمت شیراز، که بلوار پرحادثه این کلانشهر است را آغاز کرده و امروز با اجرای طرحهای هوشمندسازی در این بلوار که برخی از آن نیز در کشور کم نظیر است، سبب کاهش تصادفهای منجر به فوت شده است.
شمس، امید دارد در مدت خدمتگذاری خود در معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز مروج فرهنگ ترافیک بوده و در همین راستا فعالیتها و برنامههایی ویژه آغاز کرده است.آنچه از نظر شما مخاطبان میگذرد مشروح گفتوگوی خبرنگار تسنیم با ناصر شمس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز است.
تسنیم: برنامههای شما در حوزه حمل و نقل عمومی ونوسازی ناوگان اتوبوسرانی چیست؟
ناصرشمس: در موضوع حمل و نقل، اولویت دادن به حمل و نقل عمومی عمومی، انسانمدار، دوستدار عابرپیاده، حمل و نقلی که اولویت دهد به راحتی و تردد انسانها، نه اولویت دهد به رفت و آمد راحتر خودروها در دستور کار تمام دنیا است. در شهر شیراز نیز در این راستا ناوگان عمومی یکی در مورد خود ناوگان و ودیگری در مورد بستر استفاده مورد بازگری قرار گرفته است.
در مورد ناوگان، خرید ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید کامل مدرن با سیستم گرمایش و سرمایش در دستور کار است و نمونههای آزمایشی آن نیز تحویل شهرداری و تایید شده، که امید است در شش ماه آینده به تدریج به ناوگان خدمات شهری شیراز اضافه شود.
به طور موازی از محل یارانههایی که دولت برای خودروهای گازسوز و CNG اعلام کرده، تامین ۱۲۰ دستگاه گازسوز در دستور کار قرار گرفته و مذاکره اولویه آن با کارخانههای سازنده نیز انجام شده که در راستای حمل و نقل پارک در حال حاضر با چند کمپانی خارجی اروپایی، شرقی و آسیایی مذاکره شده و به دنبال ورود ۵۰ دستگاه با خورد با مد حمل و نقل کامل الکتریکی که در محدودههایی که آلودگی هوا مضر هستند به صورت حمل و نقل الکتریکی است و در استای گسترش کیفیت، طرفیت و کمیت ناوگان است.
تسنیم: از مسیرهای BRT در شهر چه خبر؟
ناصر شمس: مطالعاتی در شهر توسط شرکتهای مهندسین مشاور انجام شده که براساس آن چهارخط ویژه و دو خط BRT برای شهر شیراز طراحی شده است.
در سابقه ذهنی مردم و مسئولان تجربه خوبی از این خطوط نیست، تمام حاشیهها بررسی و اولویتبندی این خطها و فازها انجام شده و در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز آخرین بررسیها در حال انجام است و در واقع مطالعات طرح پایان یافته است.
برای مسیرهای بی.آر.تی دو مسیر مستعد شناسایی شده که خط اول از شهرک گلستان آغاز و تا پایانه میرزای شیرازی و از آنجا تا میدان نمازی ادامه دارد.
برای خط اول که روزانه ۱۵۰ هزار مسافر ظرفیت جابهجایی دارد دو فاز پیشبینی شده است.که فاز یک آن، از شهرک گلستان تا پایانه میرزای شیرازی یا (پایانه احسان) است و برای آن ۹ ایستگاه به طور کامل مکانیزه پیشبینی شده است .
فاز دوم خط یک نیز از پل بصیرت یا پایانه میرزای شیرازی تا میدان نمازی است که در آن مسافران غرب شیراز از جمله شهرک گلستان و صدرا را تراتزیت و با سرعت بالا به توقفگاه میدان نمازی میرساند.
خط دوم B.R.T نیز از میدان احسان آغاز و با عبور از میدان معلم و در نهایت به پایانه استقلال در باسکول نادر ختم میشود که این خط نیز روزانه حدود ۴۰ هزار مسافر را جابهجا میکند.
با توجه به بررسیهای مهندسی ترافیک خط یک اولویت اول را برای اجرا دارد که با توجه به مسائل اجرا و تامین اتوبوسهای خاص آخرین نتایج به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر ارائه شده و منتطر اجرا و برنامه زمانبندی هستیم.
تسنیم: برای طرح نیمهتمام خطوط ویژه اتوبوس چه برنامههایی پیشبینی شده است؟
ناصر شمس: در مورد خطوط ویژه ۴ خط ویژه طراحی شده است که اصلی ترین آن خط ویژه زند است و با توجه به عملیاتی که در محور زند برای عملیات نهایی مترو در حال انجام است این خط ویژه نتوانسته کامل شود که امیدواریم تا پایان امسال و بهرهبرداری کامل خط یک قطار شهری خط ویژه را نیز به ترتیب یکی پس از دیگری در شیراز اجرا کنیم.
میپذیرم که در موضوع خطوط ویژه باید بیشتر از اینها کار شود و هم اکنون مطالعه آن دو ماه است در دست برنامه قرار گرفته و در این راستا نیز مطالعه حمل و نقل ترکیبی شامل ترکیب مترو، تاکسی و اتوبوس و مد حمل و نقلی نیز در حال اجرا است. تا با تقویت خطوط اتوبوس، مینیبوس و حتی دوچرخهسواری ترکیبی از حمل و نقل عمومی روی سطح و زیر زمین را برای مردم فراهم کنیم.
در مجموع چهار خط ویژه اتوبوس برای شهر شیراز پیشبینی شده که در دو محور شمالی و جنوب و شرقی و غربی اجرا میشود.خطوط ویژه برای اولویت دادن به حمل و نقل عمومی است و به طور قطع عرصه را برای خوردروهای شخصی تنگ میکند و برنامه ما بر این است که با کمترین تنش و همراهی مردم اتمام شود.
تسنیم: از پایش تصویری و جریمههای پیامکی در شهر چه خبر؟
ناصر شمس: شهر شیراز از لحاظ تعداد کشته شدگان تصادفات ناشی از رانندگی متاسفانه رتبه خوبی را در کشور ندارد و با توجه به زحمت همکاران، ولی هنوز آمار کشتهشدگان ناشی از تصادفات در شیراز بالا است و سالانه به ۲۰۰ نفر میرسد.تعداد زیادی از این کشتهشدگان به دلیل عدم رعایت مقرررات راهنمایی و رانندگی است. همچنین در سطح شیراز ۵۱ درصد کشتهشدگان عابران پیادهای بودند که خودروها با سرعت بالا به آنها برخورد کردند.
در این راستان طرح پایش تصویری که جزیی از طرح بزرگ هوشمندسازی ترافیک است را در اولویت قرار دادیم،نقاط حادثه خیز را یز شناسایی کردیم.
یکی از حادثه خیزترینها مسیرها بلوار رحمت شیراز بود که پروژهای با عنوان هوشمندسازی بلوار رحمت در آن تعریف شد. این نخستین بلوار در کشور است که به طور کامل هوشمندسازی میشود و قدم به قدم در این بلوار و در زیر تمام پلهای هوایی، گذرگاهها دوربینهای متعددی کنترل سرعت و ثبت سرعت نصب شد. و در جاهای دیگر شهر همانند بلوار شهید چمران، دکتر حسابی، مدرس و در بلوار حسینی الهاشمی نیز به طور پراکنده سامانههای وایرلس یا بیسیم کنترل سرعت نصب شده و روزانه پایش میشود.
تعداد دوربینهای سطح شیراز در دو ماه گذشته دو برابر شده و خوشحالیم میانگین سرعت مردم به ویژه در بلوار رحمت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
در بلوار رحمت در سال گذشته ۳۸ تصادف منجر به فوت بوده و به طور میانگین هر ماه سه نفر کشته داشته است که در ۷۰ روز گذشته یک مورد هم منجر به فوت در بلوار رحمت گزارش نشده است.
این نشان میدهد که مردم شیراز با این طرح همراهی کردند. ما به سرعت هوشمندسازی تمام بلوارها و معابر شیراز در دستور کار قرار داریم و با چند شرکت در مورد تامین و اجرا مذاکره شده و قرارداد داریم. با دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی نیز قراردادهای تامین نرم افزار و توسعه آن را در برنامه داریم.
این قول را میدهیم تا زمانی که تمام معابر اصلی و تقاطعهای شیراز به سیستم مجهز و سامانه پایش تصویری نصب نشوند طرح تمام نشود. این هم به نفع مردم است به دلیل این است که مردم بیشتر رعایت کرده و آمار جرائم رانندگی نیز پایین میآید.
هرفردی که از حد سرعت مجاز که ۶۰ کیلومتر است در شهر عدول کرده و تخلف رانندگی کند کمتر از سه ثانیه به او پیامک داده میشود و این در کشور بیسابقه است.
این طرح به طور کامل مکانیزه است یعنی اصالت خودرو، پلاک آن به طور اتوماتیک شناسایی شده و با روشهای هوشمند ثبت و با پایگاه داده پلیس تطبیق میشود این فرآیند ۳ ثانیه طول میکشد و به صاحب خوردو اعلام میشود که شما در این محل سرعت مجاز را رعایت نکرده و کمتر از یک دقیقه محل وقوع تخلف و مبلغ جریمه به شماره همراهی که در مدارک خودرو به عنوان مالک خودرو ثبت شده ارسال میشود.
اقدام دوم در پایش تصویری با همکاری خوب پلیس راهورثبت تخلفات ساکن است به طوری که، تصاویر تمام تقاطعها، چهارارهها و معابر به مرکز پلیس ارسال میشود و پلیس راهور توسط افسران متعددی که تصاویر را میبینند نظارت و چنانچه خودروهایی تخلف کنند و به طور مثال دورزدن ممنوع را انجام داده و یا در تقاطعی ایست کنند و یا از چراغی عبور کرده و یا دوبله پارک کنند شناسایی و به صورت اتوماتیک و دستی از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور مورد اعمال قانون قرار میگیرند.
همچنین با همکاری پلیس راهور تعدادی از خوردرهای پلیس به سامانههای دوربین و پایش تصویری مجهز شدند که علاوه بر حرکت خودروهای متخلفی که در حاشیه بزرگراهها توقف کرده، یا پارک دوبل کرده باشند و یا تخلفات حاشیهای انجام داده شده به طور اتوماتیک شناسایی و مورد اعمال قانون قرار میگیرد.همزمان با پهبادها روزانه تصاویر زیادی از معابر اصلی شیراز برداشته و از اینها برای مدیریت محدوده ترافیک استفاده میشود.
تسنیم: طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در شهر چه زمانی اجرا میشود؟
ناصر شمس: طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در دستور کار است.در مقطعی تابلوهای حمل با جرثقیل در دستور کار جدی قرار داشته بحث ساماندهی تابلوها در معابر از الزامات بود، اما امروز به با ساماندهی این تابلوها،در برخی مکانها که ضرورت دارد تابلوهایی نصب میشود اینجا تحت نظارت با دوربین است.
شاید حمل با جرثقیل بازخورد خوبی از اجرای نداشته و مردم نیز ناراضی بود و اجرای آن موفق نبوده، اما با ساماندهی تابلوها این مشکلات نیز برطرف میشود.
معتقدیم امروز حضور پلیس در شهر پررنگتر شده.در شیوه قبلی در تعدای از تقاطعهای مرکزی حضور شخص پلیس را داشتیم اما امروز ما حضور پلیس را در تمام تقاطعها داریم. گسترش تعدادخوردوها، تنوع تخلفات با عامل انسانی نمیشود رسیدگی کرد و معتقدم امروز پلیس هوشمندانه و پررنگ در صحنه است.
اگر آمار افرادی که تحت اعمال قانون قرار گرفتند را در شش ماه امسال با پارسال مقایسه کنیم متوجه رشد فزاینده آن میشویم و این حضور پررنگ پلیس را میرساند. اقتدار پلیس را در حضور موثر آن میدانیم.
باز هم وعده های مبهم و بی سرانجام به ویژه در مورد بی آر تی!
با این جریمه ها باری زیادی بر دوش مردم شیراز.
کسی که خلاف نکنه نیازی نیست جریمه پرداخت کنه دوست عزیز
طرح هوشمندسازی بلوار رحمت عالی بود
این همه هزینه ی هنگفت برای بی ار تی تو مسیری که مترو هست واقعا کارشناسی شده هست؟؟!!!!!!
دوست عزیز این چه صحبتیه؟ کدام هزینه هنگفت؟! حمل و نقل عمومی در تمامی زمینه ها تا میتونه باید گسترش پیدا کنه
مترو که همه جا توقف نداره. اتوبوس کاملا لازمه و باید اجرا بشه