تاریخ : شنبه, ۱۰ آبان , ۱۳۹۹ Saturday, 31 October , 2020
2

استفاده از قطار بومی برای برنامه «ترن تور»

  • کد خبر : 22893
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

مدیرکل راه‌آهن استان فارس گفت: امسال برای نخستین بار از قطارهای بومی در برنامه ترن تور استفاده شد. به گزارش َیراز۱۴۰۰ به نقل از فارس، مهرداد انصاری بعدازظهر امروز در دیدار مدیران صنعت حمل‌ونقل فارس با نماینده ولی‌فقیه در این استان که با محوریت زیرساخت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: راه‌آهن فارس ۵۰۰ کیلومتر است که پنج درصد محور ریلی ایران را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: کل ایستگاه‌های محور آماده بهره‌برداری است و بهترین ایستگاه‌های ایران ۶ ایستگاهی است که در استان فارس وجود دارد. انصاری ادامه داد: این‌گونه نیست که قطار شیراز اصفهان سرعت کمی داشته باشد بلکه مدل کار قطارهای ایران این‌گونه است چون با کاربری بار طراحی می‌شود و تنها در حالتی که تک کاربری شود امکان افزایش سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما ازنظر قطارهای حومه‌ای و حمل بار اعلام آمادگی کرده‌ایم و توانایی این را داریم که بیش از دو میلیون تن حمل بار را بر عهده بگیریم ضمن این‌که در راه‌آهن افزایش قیمتی نسبت به تردد جاده‌ای نداریم اما چون زنجیره ریلی تکمیل نیست مسیر ریلی طولانی می‌شود و تن – کیلومتر بالا می‌رود.

مدیرکل راه‌آهن فارس بیان کرد: در سال گذشته ۶۵ درصد افزایش حمل مسافر داشتیم و حدود ۵۰۰ هزار نفر را به مقصد رساندیم و در سال جاری نیز تاکنون نیز ۳۰۰ هزار نفر جابجایی مسافر داشته‌ایم.

انصاری خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶ قطار و امسال تاکنون سه قطار گردشگری بین‌المللی وارد کشور شده که امسال برای نخستین بار توریست‌ها با قطارهای بومی ایران سفر کردند.

این مسئول ابراز داشت: با توجه به برنامه مسئولان حمل‌ونقل جاده‌ای وقتی مسیر زمینی شیراز به اصفهان ۲۳۰ کیلومتر کوتاه شود مسیر ریلی از اقبال برخوردار نخواهد شد درحالی‌که تردد ریلی امن‌تر و با آلایندگی کمتر است و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز می‌شود.

وی متذکر شد: در همین شرایط فعلی نیز مسیر ریلی شیراز به اصفهان ۱۰۰ کیلومتر از راه زمینی طولانی‌تر است و به همین جهت مناسب است مسئول شاخه‌های مختلف حمل‌ونقل در هماهنگی با هم حرکت کرده و فعالیت‌ها در قالب بسته‌هایی بین‌بخشی و با نگرش کلان به تمام حوزه‌ها برنامه‌ریزی شود.

انصاری یادآور شد: راه‌آهن فارس یک روز در میان به مشهد و هرروز به تهران مسافر می‌برد و در صورت افزایش تعداد مسافر به تعداد واگن‌ها افزوده می‌شود.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=22893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. این مدل قطار دیگه منسوخ شده واسه همینه که استقبال نیست
    بلیط قطار شیراز تهران ۷۰ تومنه بلیط هواپیماش سایتای چارتری دارن میدن ۱۰۰ دیگه ۳۰ تومن پول یه پیتزا خوب هست
    بلیط قطار مشهد ۹۶ اگه اشتباه نکنم یه ماه پیش با هواپیما از مشهد میومدم خودم بلیط ۱۶۰ گرفته بودم اما یه آقایی تو هواپیما بود میگفت از تو سایت چارتری همون روز خریده ۸۰.
    تا وقتی ایران نخواد نگرشش رو تو زمینه حمل و نقل مسافر اصلاح کنه همین آش و همین کاسس
    تو کشورای اروپایی میان تو شهرای بزرگ فرودگاه مدرن میسازن و بقیه شهرا رو از طریق قطار سریع سیر به هم وصل میکنن. تو ایران انقوز آباد سفلی و شاسکول آباد عولیا فرودگاه دارن که جز ضرر برای کشور هیچی نداره از اون طرف راه زمینی درست و حسابی و قطار سریع سیر ندارن

  2. از همین الان به فکر قطر سریع السیر اصفهان به شیراز و شیراز به بوشهر باشید….
    اگر ما بخواهیم بعد از اینکه تهران به اصفهان با قطار سریع السیر وصل شد تازه به فکر بیوفتیم حداقل ۵ سال عقب خواهیم بود….
    این طرح اگر بعنوان قطار سریع السیر شمال جنوب که سه فاز موازی تهران- اصفهان، اصفهان -شیراز و شیراز- بوشهر رو شامل بشه طراحی بشه اونوقت یه پروژه ملی تاثیر گذار خواهد بود.

    • به نظر میرسه مدل توسعه شیراز جوری هست که کلا ۱۰ تا ۲۰ سال از کشور عقب تر باشه! الان با گذشت بیش از یک دهه از ساخت آزادراه تهران – اصفهان، شیراز هنوز اندرخم یک کوچه هست و در بحث قطار سریع السیر هم ۱ میلیارد دلار سرمایه جذب شده، شیراز هنوز قطار معمولیش به طور کامل به سرانجام نرسیده.

      • علاوه بر تایید نظر شما ، تفاوت فاحشی در اجرای آزاد راه بین استان اصفهان و تهران با فارس وجود داره که مهمترین علتش کوهستانی بودن مسیر شیراز تا ایزد خواست است . به همین دلیل هزینه اجرا قابل مقایسه نیست و بودجه های تزریق شده کفاف سرعت مناسب پروژه رو نمیده . البته انفعالی عمل کردن نماینده های استان در مجلس هم علت مهم دیگر است .

  3. جوری مصاحبه کردن که هر جوری هست بگن صرفه داره با قطار مسافرت کردن در صورتی که با قیمتهای الان اصلا به صرفه نیست یکدفعه بلیط رو ۲ برابر کردن. مثلا الان ۳ نفر بخوان با ماشین برن تهران ۲ باک بنزین میسوزونن که میشه ۱۰۰ لیتر با بنزین ازاد میشه ۱۰۰۰۰۰ ت صد هزار تومن حالا همین ۳ نفر واسه خودشون بخوان بلیط بگیرن با احتساب بلیط ۷۰ تومنی تهران دویست و ده هزار تومن واسه خودشون و فکر میکنم صد و چهل هزار تومن واسه ماشین باید بدن که ببرن تهران میشه حدود سیسد و پنجاه هزار تومن در برابر صد هزارتومن حالا مسیری که با ماشین ۸ ساعته ۹ ساعته میشه رفت رو هم باید ۱۵ ساعته رفت . حتی ۱ نفر رو هم حساب کنیم میشه دویست تومن در برابر ۱۰۰ تومن هیچجوره به صرف نیست مسافرت با قطار سال پیش که بلیط تهران ۳۵ تومن بود و ماشین ۶۰ تومن من خودم چندین بار ماسین رو هم بردم و ارزش داشت

  4. متاسفانه با این قیمت و زمان سفر که قطار داره واقعا مقرون به صرفه نیست باید فکری برای کاهش زمان سفر با قطار و کیفیت واگن ها کنن

  5. اصرار عجیبی هست که از قطار برای جابجایی افراد استفاده بشه!
    اتفاقا قطار وسیله خوب و ارزون قیمت جابجایی بار هست. برای جابجایی افراد، اولا توسعه فرودگاه ها و خطوط پروازی برای کشوری مثل ایران باصرفه هست و ثانیا ارتباط جاده ای جهت تفریح و سیاحت.
    الگوی توسعه ایران بر خلاف اروپا که منطقه ای سبز و با شهرهای پراکنده و در بخشهایی کوهستانی هست (بجز شمال کشور). باید شبیه به امریکا و کانادا باشه. که دشتهای وسیع و فواصل بین شهرها زیاد هست. و امروزه دیگه هیچ کس از حمل و نقل ریلی استفاده نمیکنه. بجز برای جابجایی محصولات صنعتی و کشاورزی و پتروشیمی و..
    مثلا در صورت افتتاح همین بزرگراه جدید شیراز اصفهان. دیگه به هیچ عنوان سفر ریلی انسانی توجیه نخواهد داشت. خصوصا با این وضعیت قطاری!
    از طرف دیگه اگه بارها با قطار جابجا بشه، جاده ها برای وسایل سرنشین دار امن تر و خلوت تر میشه و هر وسیله در جای خودش بیشترین راندمان رو خواهد داشت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.