وارد تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که می شوی بیشتر صندلی های سالن را بچه های دو تا ۱۰ سال قرق کرده اند و همهمه امان نمی دهد. انگار قرار نیست چیزی از این نمایش آهنگین یا به قول فرنگی ها «اپرا» دستگیرمان شود. اپرای کودک«کلیله و دمنه» که ۳۵ کودک زیر ۱۰ سال آن را توسط گروه آرشه اجرا می کنند.
اما نه! اپرا که اغاز می شود فقط صدای سکوت به گوش می رسد و همه روی صندلی هایشان میخکوب می شوند.
محمد علی فلاحی سرپرست و آهنگساز گروه کودکان نوازنده را رهبری می کند. او برای این اپرا ۱۳۰۰ میزان نت نوشته و فراز و فرودهای فراوانی را در ۳ سال برای به روی صحنه رفتن این اپرا به جان خریده است.
مریم شریفی برای دکور سنگ تمام گذاشته و با نورپردازی شروین منصوری و صدابرداری رضا پروانه صحنه بی روح تالار را به جنگل تمام عیار کلیله و دمنه تبدیل کرده است. گریم فریبا رادفر و طراحی لباس نسیم شیرزادی هم صحنه های طبیعی و باشکوهی را برای این اپرا رقم زده است تا عکاسان خبری متعددی با وجود برنامه های موازی به تالار حافظ بیایند و قاب های زیبایی را از هنرنمایی کودکان شیرازی ثبت کنند.
ملیحه زحمتکش و زهرا قربانی هم حرکات نمایشی را که فلاحی طراحی کرده است به خوبی با بچه ها کار کرده اند تا همه بار اپرا بر دوش «نت» ها نباشد! و آنگونه که فلاحی می گوید این اولین اپرای کودک بزرگ جنوب کشور است و پیش از این اپرای مانا و مانی اثر ماندگار امیر حسین دهلوی له سرپرستی ناصر نظر در تهران به روی صحنه رفته است.
او که با دستیاری و همراهی حسام هوشیار «اپرای کلیله و دمنه» را اجرا می کند معتقد است برای انتقال پیام های مهم متون ادبیات کهن راهی جز استفاده از ابزار هنر نداریم و در این میان نقش تلفیق موسیقی و نمایش بسیار تعیین کننده است.
این آهنگساز احیای ادبیات کلاسیک فارسی را با استفاده از موسیقی از دغدغه های خود می داند. فلاحی البته به دشواری های تولید یک اپرای کودک هم اشاره و خاطرنشان می کند: تمرین نوازندگی٬اواز و اجرای نمایش در کنار هم نکته حایز اهمیت در این گونه اجراها است و کودکان باید در هر سه موضوع تبحر پیدا کنند.
به هر حال دو شب گذشته شیراز شاهد اتفاقی خوب در حوزه موسیقی بود. در حالی که محمد معتمدی با همراهی ارکستر «نفیر» در افتتاحیه دهه فرهنگ و گرامیداشت یادروز حافظ می خواند٬ کمی آن طرف تر آینده سازان هنر این سرزمین مشق هنر می کردند تا پرچم شیراز در عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی همیشه بالا بماند.
سرپرست، آهنگساز و تنظیم کننده اُپرای کودک، با بیان اینکه این اثر موسیقایی با دستیاری حسام هوشیار توسط گروه تخصصی آموزش موسیقی کودک آرشه به صحنه می رود افزود: اُپرای کودک کلیله و دمنه بر اساس داستانی پندآموز از کتاب آن ساخته شده است.
محمد علی فلاحی، گفت: از آنجا که اپرا هنری تلفیقی از نمایش و موسیقی است، لذا در اجرا نیز نکات پیچیده تری به خود معطوف می کند، به ویژه اینکه در ژانر کودک مطرح می شود.
سرپرست اپرای «کلیله و دمنه» به تاریخچه این هنر اشاره کرد و ادامه داد: نخستین اپرای کودک به نام «مانا و مانی» اثری بی بدیل از استاد حسین دهلوی است که توسط گروه ارکستر پارس به سرپرستی استاد ناصر نظر در سال ۱۳۹۱ توسط کودکان و نوجوانان همراه با نوازندگان خوانندگان ممتاز بزرگسال در تهران به اجرا در آمد.
وی ویژگی این اپرا را برشمرد و گفت: تمامی نقش های اجرایی این اثر از جمله نمایش و موسیقی زنده و آواز توسط کودکان گروه سنی زیر ۱۲ سال و بدون همکاری بزرگسالان به اجرا در می آید که در نوع خود بی نظیر است.
روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس
عکس : سهیلا ستایش – مطبوعات فارس
این نمایش تا چه تاریخی ادامه دارد؟
روز گذشته آخرین اجرای اون بود هادی جان