برگزاری رالی بینالمللی شیراز در استان فارس بازتاب زیادی در رسانهها و خبرگزاریهای جهان داشت.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از «نود تی وی»، این رالی بینالمللی با حضور رانندگانی اروپایی در قالب تیمهایی از کشورهای عربی منطقه و همینطور تیمهای داخلی، برگزار شد. جدا از برگزاری بازیها و نتایجی که رانندگان ایرانی و خارجی به دست آوردند، حضور ناصرالعطیه، نایبرئیس فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و موتورسواری که اهل قطر است، یکی از اتفاقات ویژه این رالی بینالمللی بود. ناصرالعطیه، علاوهبر اینکه نایبرئیس فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و موتورسواری، عضو هیاترئیسه فدراسیون فوتبال قطر هم بوده و مدیریت کمیته تیمهای ملی فدراسیون فوتبال قطر را برعهده داشته است. از او درباره حضورش در ایران و رالی خاورمیانه شیراز سوالاتی پرسیده شد. قبل از هر چیزی، ایشان به تمجید از تخت جمشید و البته میزبانی ایران و فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران پرداخت. مهمترین حرف ناصر العطیه، این بود که ایران میتواند میزبان فرمول یک هم بشود. اتفاقی که اگر بیفتد میتواند پای سرمایهداران خارجی را به ایران باز کند و درآمد سرشاری نصیب کشور شود.
بهعنوان اولین سوال میخواستیم بدانیم که چه شد شیراز میزبان این رالی بینالمللی شد؟
در این باره باید بگویم که سپتامبر پارسال، در سفری که به تهران برای افتتاح یک پیست داشتم به مهرعلی پیشنهاد دادم، با توجه به این همه علاقهای که میان ایرانیان به رقابتهای اتومبیلرانی و موتورسواری وجود دارد، چرا ایران که کشور پهناوری است، میزبان این رقابتها نباشد؟ حمیدرضا مهرعلی رئیس فدراسیون اتومبیلرانی ایران هم قبول کرد که این اتفاق بیفتد و برای برگزاری رالی در ایران مطالعات فدراسیون جهانی آغاز شد و درنهایت شیراز میزبان رالی بینالمللی خاورمیانه شد. من همانجا به رئیس فدراسیون اعلام کردم که کمک میکنیم این اتفاق بیفتد که خوشبختانه هم افتاد و من هم از طرف فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و موتورسواری در شیراز هستم. ایران میزبان خوبی برای مسابقات امسال بود.
از میزبانی ایران از جهت فنی رضایت دارید؟
سوال خوبی است، از دیگر جهات که شامل هتل و پشتیبانی و اجرا و مراسم افتتاحیه و اختتامیه بود که رضایت کامل دارم. شیراز یک شهر باستانی است که در جهان شهرت دارد. زمانی که من به تخت جمشید رفتم عظمت آن را احساس کردم و باور کنید بسیار از فضای شهر و بازار و خود تخت جمشید که همه باستانی و تاریخی بودند لذت بردم. از جهت فنی باید بگویم که چون میزبانی ایران در شیراز برای اولینبار است، مطمئنا نقاط ضعفی هم دارد که البته طبیعی است و کار را صددرصد نمیکند، اما برای اولینبار بسیار خوب بود و من هم رضایت دارم. در هر حال ناظران فدراسیون جهانی اینجا حضور دارند و از همه جهت گزارشهایشان را به فدراسیون جهانی میدهند. امیدوارم مهرعلی هم در اینباره سال آینده همه نقاط ضعف را مرتفع کند و مطمئنا که میتواند و ما هم کمک میکنیم و بهتر هم میشود. البته رقابتها از سال آینده در تقویم جهانی ثبت میشود. مطمئن هستم که سال به سال بهتر میشود.
سال آینده هم شیراز میزبان است؟
با توجه به امکانات و همچنین نقشه راهها و توپوگرافی منطقه، شیراز در دورهها و سالهای بعد هم میزبان رالی خواهد بود.
امسال شرکتکنندههای خارجی زیادی به شیراز نیامدند. البته حضور برخی کشورها مهم بود، اما انتظار بیشتری میرفت!
با توجه به اینکه رالی جهانی هفته گذشته در قبرس برگزار شد و تقویم رالی قبرس به نوعی بر تقویم رالی شیراز منطبق بود، در واقع رالی قبرس پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسیده بود و رسیدن ماشینها از قبرس به ایران زمانبر بود و به همین دلیل نشد که کشورهای زیادی در این مسابقات شرکت کنند. با توجه به اینکه از راه دریا باید میآمدند به همین دلیل طول میکشید اما مطمئنا سال آینده که رقابتها در تقویم فدراسیون جهانی ثبت میشود کشورهای بیشتری حضور خواهند یافت و من آن را تضمین میکنم.
یک سوال مهم این است که ایران توانایی برگزاری مسابقات موتوکراس یا فرمول یک و یورو یا دیگر فرمولها را دارد؟
بگذارید راحتتان کنم. فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران اگر بخواهد میتواند. در واقع میخواهم بگویم که اگر دولت ایران بخواهد میتواند حتی میزبان فرمول یک بشود. ایجاد امکانات فرمول یک که بالاترین سطح است وابسته به یک شرکت خصوصی است که آنها هم باید موافقت کنند اما اول باید زیرساختها فراهم شود. هزینه ساخت یک پیست فرمول یک چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار است اما با برگزاری مسابقات فرمول یک، هزینههایش چند برابر جبران میشود و درآمدزایی بسیار خوبی برای ایران دارد. فرمول یک البته بالاترین سطح است و به نظرم ایران کشور پهناور و با امکانات و ثروتهای فراوانی است و میتواند این مسابقات را برگزار کند. البته موافقت فدراسیون جهانی هم شرط است که ما با تواناییهایی که در حال حاضر از دولت و فدراسیون ایران میبینیم گمان میکنم که ایران بتواند همه فرمولها و رقابتهای موتوری را برگزار کند.
فدراسیون جهانی در این راه به ایران کمک میکند؟
صددرصد کمک میکنیم. من عقیده دارم مهرعلی یک مدیر باهوش، کاری و زرنگی است و نگاه مناسبی به این رشته دارد. بسیاری از کشورهای منطقه در حال حاضر نمیتوانند میزبان رالی باشند اما ایشان زیرساختها را فراهم کرده است. مطمئنا وعدههایی که او در هر زمینه به ما برای رالی شیراز داد، محقق شد.
البته کشورهایی مثل بحرین، امارات و حتی قطر که پیستهای فرمول یک دارند رقیب محسوب میشوند. رقابت در این زمینه معنا ندارد، فرمول یک در طول سال میتواند در چند نقطه جهان برگزار شود. ایران، امارات، قطر، بحرین و هر جای دیگر جهان. با برگزاری مسابقات اسپانسرهای زیادی وارد میشوند و البته تماشاگران از همه جای دنیا وارد آن کشور میشوند و درآمدزایی بسیار خوبی برای کشور میزبان خواهد بود. شما پیست را بسازید، فدراسیون جهانی هم کمک و هم تایید میکند.
لازم به یادآوری است که رالی بین المللی شیراز، با قهرمانی راننده لبنانی به پایان رسید و دیروز مراسم اختتامیه برگزار شد.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
باید برندگان این مسابقه یه وانت کرایه کنن تا این جایزه ها رو جابجا کنن
خوشبختانه از پتانسیل طبیعی و جغرافیایی هیچ وقت و در هیچ زمینه ای کم نداشتیم. متاسفانه در پتانسیل های فکری و مدیریتی و انسانی مشکل داریم!
خیلی سروصدای این چیزها رو در نیارید ممکنه یک عده دلواپس بشن!
وقتی کشورهایی مثل بحرین و قطر و مالزی و ترکیه و… پیست فرمول ۱ دارن و تو تقویم برگزاری مسابقات هستن؛ واقعا برای ایران زشته که نباشه!