مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه احداث پلهای عابر پیاده به تعداد زیاد سبب یک ناهنجاری بصری است، گفت: گزینههای بهتری از جمله زیرگذرهای عابر پیاده در این زمینه قابل پیگیری است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، علی مصلینژاد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شیراز با بیان اینکه ۸۰ پل عابر پیاده در سطح شهر شیراز وجود دارد، اظهار کرد: از این بین ۳ دستگاه پل مکانیزه در بوستان علوی، بوستان آزادی و چهار راه زند و ۱۷ پل بهطور رمپی و ما بقی پلکانی هستند و در میدان دانشجو، ابیوردی، بیمارستان شهید چمران و میدان معلم نیز ۴ دستگاه پل مجهز به آسانسور وجود دارد.
وی افزود: برای اطلاع از تعداد پلهای عابر پیاده مورد نیاز شهر شیراز مشاوری را موظف کردهایم تا با مطالعات ترافیکی و توجه به درخواستهای مردم، برنامه ۵ ساله ما را ترسیم کند و هر سال حدود ۱۰ پل عابر پیاده مورد نیاز است.
مصلینژاد با اشاره به تغییر و گسترش شهر شیراز و تحولهایی همچون توسعه شبکه معابر جدید و توسعه تقاطعهای غیر همسطح خاطرنشان کرد: با توجه به این قبیل نیازها نمیتوان برای احداث پلها سقفی تعیین کرد و همچنین درخواست مردم مبنی بر نیاز به این امکانات با توجه به تغییرات منطقه کار را برای پیشبینی تعداد نیازهای آینده دشوار کرده است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز افزود: با توجه به این موارد و عدم قابلیت پیشبینی دقیق نیازها و با توجه به اولویتهای هر منطقه از قبیل اصلی یا فرعی بودن معابر و نقاط حادثه خیز در احداث پلها اقدام میکنیم. وی با بیان اینکه احداث پلهای عابر پیاده به تعداد زیاد سبب یک ناهنجاری بصری است، گفت: طرحهای دیگری هم اکنون برای کلان شهرها پیشنهاد شده که در دنیا مورد استفاده بوده و به عقیده من گزینههای بهتری از جمله زیرگذرهای عابر پیاده در این زمینه قابل پیگیری است.
مصلینژاد، مزیت زیرگذرها را عدم استفاده و منظره بد آهن آلاتی که در پلها استفاده میشود، عنوان کرد و گفت: نخستین مواجهه عابر پیاده با پایین رفتن است نه بالا آمدن و در این زیرگذرها که چهارراه ولیعصر تهران نمونه موفق آن است میتوان غرفههای فرهنگی و تجاری را راهاندازی کرد و بحث هزینههای امنیت آن نیز در برابر رفاه ایجاد شده قابل چشم پوشی است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شیراز افزود: در شیراز نیز برای چند تقاطع طرحهایی آماده شده است که البته همکاری شهرداری و مجموعههای اجرایی را میطلبد تا در صورت نیاز این طرحها اجرایی شود.
وی با بیان اینکه هدف ما بیشتر توسعه پلهای مکانیزه و با معماری جدید است، گفت: برای امسال تعداد ۹ پل مکانیزه در نظر گرفته شده است که پیمانکار ۶ پل آماده و برای ۳ پل دیگر نیز در مراحل بعدی پیمانکار در نظر گرفته میشود.
مصلینژاد خاطرنشان کرد: این اتفاق سبب تغییر در سیمای شهر شده و علاوه بر بهبود ظاهری آن، مکانیزه بودن پلها خود قابل توجه است.
وی با بیان اینکه در آینده شاهد پلهای عابر پیاده به سبک لولهای قدیمی نیستیم، گفت: قرارداد پلهای آینده به صورت پلهای جدید و حتی المقدور به دلیل هزینه تعمیر و نگهداری پایینتر و استفاده افراد سالمند، معلول و کسانی که کالسکه بچه و غیره را با خود دارند این پلها رمپی هستند.
این مسئول افزود: از دیگر برنامهها به دلیل تابش آفتاب و بارندگی مسقف کردن پلهاست و احداث سیستم روشنایی و همچنین کفپوشهای مخصوصی برای پلهای رمپی با توجه به تجربه برف امسال که از لغزندگی عابران جلوگیری شود.
مصلینژاد اظهار کرد: تعمیر، رنگآمیزی و تغییر شکل بعضی از پلها را از سال گذشته با همکاری سازمان زیبا سازی آغاز کردیم و البته بعضی از پلها با توجه به امنیت مردم و توجه بازرسان نیاز به بازسازی دارند و بعضی از آنها را هم تعویض کردهایم.
وی بیان کرد: ما بهطور مستمر و مداوم تمام پلها بهویژه پلهای مکانیزه را شستوشو داده و با مواد مخصوص ضد عفونی کردیم.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه نگاه ما در تبلیغات نصب شده روی پلها، خدماتی و فرهنگسازی بوده است، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از پلهای عابر پیاده به توصیه شهردار محترم شیراز به نوشتن شعارها، روایات، احادیث و خصوصیتهای شهر شیراز که در راس آن فرمایش رهبری معظم انقلاب مبنی بر سومین حرم اهل بیت (ع) بودن شیراز اختصاص دادهایم و تنها شاید تعداد محدودی از پلها با توجه به ساخت خصوصی و یا مشارکتی استفاده تبلیغاتی شده است.
وی با اشاره به اینکه عنوانی که مقام معظم رهبری نسبت به شیراز فرمودند ساختار مدیریتی شیراز را در تمام حوزهها دگرگون کرده، گفت: تمام کارهای فرهنگی پس از این اتفاق خجسته به سمت این عنوان تمایل داده شده و ما نیز از ۴۰ کیلومتری شیراز به فاصله ۵ کیلومتری و مسیر حرم مطهر شاهچراغ (ع) این مهم را مشخص کردهایم.
مصلینژاد تصریح کرد: نصب پلهای عابر پیاده با توجه به نیاز منطقه، تردد عابران پیاده، سرعت وسایل نقلیه و اصلی یا فرعی بودن معبرها صورت میگیرد و به همین خاطر بیشتر پلها امروز در شیراز در بولوارهای رحمت، بولوار میرزای شیراز و بولوار سرداران که گذر عابر پیاده به سختی صورت میگیرد نصب شده است.
وی علت اصلی نصب پلها را حفظ امنیت و سلامت جانی افراد دانست و گفت: اگر ما بتوانیم جان یک نفر را هم حفظ کنیم بسیار حائز اهمیت بوده و در کنار آن روانی ترافیک و راحتی تردد را مد نظر قرار دادهایم تا بتوانیم حداقل تلفات را در حوزه عابران پیاده و موتور سواران داشته باشیم.
ضرورت توسعه زیرگذرهای عابرپیاده در شیراز
- ارسال توسط : شیراز۱۴۰۰ - مدیر۱
- 1488 بازدید
- ۲ دیدگاه
با اون قسمت ساخت زیرگذر عابر خصوصا برای میدان نمازی.چهارراه زند .چهارراه ملاصدرا.زیر پل معالی اباد.سر عفیف آباد. چهارراه پارامونت.دور و بر شاهچراغ.دروازه قرآن. موافقم.
البته ترسیدم بگم فلکه گاز چون میترسم از خدا خواسته بیوفتن به جون اون شیر زیبای سنگی وسط میدان و نماد به اون قشنگی خراب بشه ولی واقعا فلکه گاز مستعد اینجور زیرگذر هست اما به کیفیت چهارراه ولی عصر تهران نه مثل میدان توپخانه که حالت به هم میخوره.
پل های عابر پیاده رمپی که یک افتضاح شهری هست.