تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

12

نقدی بر وضعیت خیابان عفیف آباد و اقدامات شهرداری!

  • کد خبر : 8840
  • 02 اردیبهشت 1393 - 4:34

وضعیت کنونی خیابان عفیف آباد، مصداق کامل و روشنی از بی‌برنامگی شهرداری و عدم توجه به ظرفیت‌ها و کشش یک منطقه از شهر است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، خیابان عفیف آباد در مرکز شهر شیراز و بین خیابان‌های ستارخان و قصردشت قرار گرفته و هم اکنون میزبان تعداد بسیاری از واحد‌ها و مجموعه‌های تجاری ریز و درشت است.

اولین مجموعه تجاری که در این خیابان به بهره برداری رسید، مجتمع حافظ بود که پس از آن ستاره فارس، وفا و در این اواخر نیز مجتمع سپهر فارس به بهره برداری رسیده و در آینده‌ای نزدیک نیز مجموعه سعدی که بزرگ‌ترین مجتمع تجاری – تفریحی خیابان عفیف آباد محسوب می‌شود، به بهره برداری می‌رسد.

18

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع تجاری سعدی

مجتمع تجاری سعدی

مجتمع تجاری حافظ

مجتمع تجاری حافظ

مجتمع اداری سناتور

مجتمع اداری سناتور

مجتمع تجاری سپهر عفیف آباد

مجتمع تجاری سپهر عفیف آباد

در این میان سووال ایجاد شده این است که شهرداری شیراز بر اساس کدام معیار شهرسازی اقدام به صدور مجوز برای ساخت این تعداد مجتمع تجاری (که البته تقریبا با اندازه تعداد واحدهای مجتمع ستاره، در خیابان نیز واحدهای تجاری خرد وجود دارد) در خیابانی به طول ۹۵۰ و عرض ۱۲ متر، کرده است؟

چنین اقدامی از سوی شهرداری، ما را به یاد کارهای مشابه می‌اندازد که ابتدا خود شهرداری ابتدا بدون آینده نگری اقدام به صدور مجوز ساخت و ساز کرده و پس از آنکه آن منطقه کشش ترافیکی و جمعیتی خود را از دست می‌دهد، اقدام به اجرای طرح‌هایی می‌کند که آن‌ها نیز مانند پروسه روند مجوز از مطالعات کار‌شناسی برخوردار نبوده و پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد.

نمونه‌هایی از این دست را می‌توان را در بلوار زند مشاهده کرد که شهرداری با صدور مجوزهای پیاپی ساخت و ساز (که البته برخی مانند ایجاد مراکز آموزشی خارج از عهده شهرداری است) ابتدا مسیر را بحرانی کرده و سپس با اقداماتی نظیر ایجاد خط ویژه اتوبوس در پی جبران خسارات‌های تحمیل شده به شهر بر می‌آید. و البته باز هم از سوی دیگر شورای شهر شیراز که مشخص نیست در ۶ ماه گذشته چه عملکرد قابل دفاعی در ایجاد تحول در شهر داشته، طرح ساخت برج دو قلو ۲۵ طبقه را در خیابانی که دو سال است اجرای طرح ترافیک در آن معلق مانده، تصویب می‌کند!

از سوی دیگر نیز در بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهرداری در سال‌های قبل اقدام به صدور مجوز ساخت و ساز کرده و اکنون با چند برابر هزینه انجام شده مجدداً اقدام به تملک زمین‌های مورد نیاز می‌کند که در برخی مواقع نیز زور شهرداری نچربیده و به ناچار طرح ناقص اجرا می‌شود، مانند اتفاقی که در پروژه تقاطع فضیلت سرداران رخ داد.

به دلیل کمبود پارکینگ مورد نیاز، پیاده روهای عریض این خیابان که می‌توانست با طراحی مناسب به یک گذرگاه نمونه و زیبا در شیراز تبدیل شود، به محل توقف خودرو‌ها تبدیل شده و در بسیاری از مواقع با بستن راه برروی عابران پیاده باعث استفاده عابران از خیابان برای عبور و مرور می‌شوند.

توقف خودروها در نقاط مختلف خیابان!

توقف خودروها در نقاط مختلف خیابان!

توقف خودروها در نقاط مختلف خیابان!

توقف خودروها در نقاط مختلف خیابان!

اما در خیابان عفیف آباد، وضعیت زمانی حاد‌تر می‌شود که بدانیم رویه شهرداری در ارائه مجوز ساخت مجموعه‌های تجاری همچنان ادامه داشته و معلوم نیست شهرداری چه طرح مشخص و جامعی برای ساماندهی وضعیت این خیابان دارد، معبری که در بسیاری از ساعات روز تبدیل به پارکینگ شده و بسیاری از ساکنان این خیابان از وضعیت ایجاد شده ناراضی هستند.

گودبرداری برای ساخت مجتمع جدید

گودبرداری برای ساخت مجتمع جدید

گودبرداری برای ساخت مجتمع جدید

گودبرداری برای ساخت مجتمع جدید

جدا از وضعیت نامناسب ترافیکی، وضعیت جوی‌های آب، باغچه‌ها، سنگفرش پیاده رو و مبلمان شهری و در ‌‌نهایت آسفالت خیابان به هیچ وجه شایسته نام شیراز و خیابان عفیف آباد که کاربری تجاری – تفریحی دارد و شهرداری می‌بایست هرچه سریع‌تر با طرحی مناسب به این وضعیت فاجعه آمیز پایان دهد.

وضعیت ناگوار پیاده رو

وضعیت ناگوار پیاده رو

بهسازی بخشی از پیاده رو به وسیله مالک ساختمان جدید بنا شده

بهسازی بخشی از پیاده رو به وسیله مالک ساختمان جدید بنا شده

بی توجهی به فرهنگ و حقوق شهروندی مخصوص قشر خاصی نیست!

بی توجهی به فرهنگ و حقوق شهروندی مخصوص قشر خاصی نیست!

وضعیت نامناسب مبلمان شهری

وضعیت نامناسب مبلمان شهری

نمایی از معضلات پیاده رو!

نمایی از معضلات پیاده رو!

نمایی از معضلات پیاده رو!

نمایی از معضلات پیاده رو!

تاثیر فضای سبز در زیباسازی پیاده رو

تاثیر فضای سبز در زیباسازی پیاده رو

وضعیت مبلمان شهری!

وضعیت مبلمان شهری!

وضعیت مبلمان شهری!

وضعیت مبلمان شهری!

برخی از کاربران در مطلب مربوط به مجتمع تجاری سپهر، پیشنهاد سنگفرش خیابان را داده بودند که با توجه به سابقه خراب شهرداری در اجرای سنگفرش محور حافظیه که حدود ۱۸ ماه است که به طول انجامیده و هنوز هم تکمیل نشده، به نظر می‌رسد با توجه به یک طرفه بودن خیابان و عرض کم آن، با توان و مدیریت فعلی شهرداری، امکان وقع چنین امری محیا نیست!

امید است شهرداری شیراز کمی از تفکر روستایی فاصله گرفته و با توجه به پیشینه تاریخی شهر و استفاده از مهندسان و طراحان خوش ذوق، مبتکر و خلاق به سمت تغییر فضای شهری حرکت کرده و به جای بوق و کرنا کردن نورپردازی‌های سطح شهر که عمر آن‌ها به یک ماه نمی‌رسد و نمایش پروژه‌های عمرانی نصفه و نیمه که برخلاف ادعای شهرداری محترم، هیچ کدام دارای روزشمار افتتاح نیستند، به فکر تغییرات بنیادی ابتدا در سطح مدیران زیردست خود و سپس در شهر باشد تا شیراز به شکلی واقعی شاهد پوست اندازی باشد و پروژه‌هایی در حد و اندازه نام شیراز طراحی و اجرا شوند.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=8840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 26در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۶
  1. آیا در این مجتمع های تجاری جدید پارکینگ -علاوه بر کسبه- مشتریان درنظر گرفته شده؟

    • در برخی مانند ستاره و سعدی بلی در دیگر مجتمع ها خیر.

    • پیشنهاد پیاده راه شدن این معبر پیشنهاد بجا، منطقی و کاملا درست و طبق اصول شهری و شهرسازی جدید با اولویت مسیر پیاده هست

      چون نگاه شهرداری به این محل نگاه راسته تجاری هست، به شرط تامین دسترسی به پارکینگ (که در خود مجتمع های جدید هم باید به تعداد مناسب جانمایی بشن) و دسترسی به پارکینگهای مجتمع ها از انشعابات اطراف یا احداث یک پارکینگ عمومی توسط شهرداری از محل عوارض ساخت مجتمع های تجاری در این خیابان که خیلی هم مبلغ قابل توجهی هست، میشه مجوز های جدید هم به برای مجتمع های تجاری در این خیابان داد، اما کل خیابان سنگ فرش شده و بصورت پیاده راه در بیاید یا حتی راسته تجاری را به راسته فرهنگی در انتهای خیابان و باغ عفیف آباد با فضای سبز متصل کند که در این زمینه هم در صورت عجز شهرداری، بخش خصوصی میتواند وارد عمل شود…
      ضمن اینکه در این زمینه طرح های دانشجویی مطلوبی هم در دانشگاههای مختلف طراحی شده که در صورت داشتن اراده کافی از طرف مسئولان، تنها نیاز است که سری به طرح های دانشجویان در دانشکده های مرتبط بزنند ببینند در دانشگاه چه طرحهایی اصلا وجود داره. چون شخصا طرح های جالبی در خصوص این خیابان خاص حتی در دانشگاه های تهران دیده ام اما حیف که همگی فقط خاک میخورند

  2. بهتره که من به مصیبتی که گریبان تمام بخش های شهر رو گرفته اشاره کنم که خ عفیف آباد هم از این مساله در امان نبوده.لطفا به تصویری که این شرح رو داره “بی توجهی به فرهنگ و حقوق شهروندی مخصوص قشر خاصی نیست” خوب توجه کنید.آیا در پیاده رو شما باغچه میبینید؟خیر,نمی بینید..چرا؟چون مالکان عزیز موقع ساخت به پوشش گیاهی حاشیه پیاده رو توجه نمیکنن و در طول ساخت خشک میشن.بعد در زمان اتمام به جای اینکه دوباره اون باغچه احیا بشه کاملا کاشی فرش میشه و میشه یک پیاده رو بدون درخت..این قضیه همه جای شهر قابل مشاهده هست..چه مسکونی و چ تجاری…هر جایی که میبینید جدید ساخته شده باغچه حاشیه پیاده رو نداره..حالا ببینید چند سال دیگه ما تو پیاده رو درخت داریم ؟آخه چرا شهرداری یکی از ملاک های دادن “پایان کار “رو فضای سبز مناسب در نظر نمیگیره؟

  3. چطور شهرداری بدون پارکینگ به یک مجتمع تجاری اجازه پایان کار میده؟
    اونم داخل شهر؟
    تمرکز مجتمع های تجاری ایرادی نداره اما همه جای دنیا مجتمع های تجاری تقریبا به اندازه مساحت خودشون پارکینگ دارن، بی توجهی به این مساله باعث سلب آسایش ساکنین محلی و کلا شهروندان میشه. عجیبه که کشوری که خودش ادعای خودروسازی میکنه در شهرسازی هیچ توجهی به این مساله نداره.
    با روند فعلی لابد مسئولین انتظار دارن مردم ماشینشون رو تو بیابونا پارک کنن برن تو شهرا!

  4. شهرداری اعلام کرده که “واگن های مترو رو دارن تست میکنن” , واقعا دارن تست میکنن ؟؟؟ !
    اخه من هر روز از پل معالی اباد به سمت علم میرم ولی تا حالا یک بار هم ندیدم که در حال تست باشن …

  5. تازه دست فروش ها رو یادتون رفت که پیاده رو رو اشغال میکنن و چهره ای زشت به خیابان میدن
    به نظر من نباید از این ساخت و سازها ترسید بلکه باید این خیابان به یک خیابان تجاری و تفریحی تبدیل بشه و رستوران باید ابتدا مطالعات لازم برای امکان سنجی این تغییرات انجام بشه تا ببین میشه یا نه
    اول باید تمام تاسیسات برقی ( تیر های چراغ برق) را زیر زمینی کنن و فاضلاب کشیده بشه خیابان به خیابان عابر پیاده ای با سنگفرش زیبا و فضای سبز و درخت کاری به همراه نور پردازی و مبلامان شهری زیبا دوم باید در اطراف خیابان عفیف اباد چند پارکینگ طبقاتی بزرگ در حد ۱۰ طبقه ساخته بشه به عنوان مثال(با تاسف فراوان) باغی که سر گوده گری سوزانده شده و سالهاست بیابانی شده تصرف شود و مساحتی از ان پارکینگ و ما بقی پارک شود وپارکینگ دیگری به جای (باز هم با تاسف بابت ساخته نشدن) برج های تجارت جهانی ساخته شود همچنین پارکینگ دیگری از سمت قدوسی
    در ضمن مانع ورود دست فروش ها شوند.

  6. سلام خدمت امین گرامی و زحمتکش و دوستان عزیز.

    پست بسیار خوب و صادقانه ای بود. به حق امروزه خیابان عفیف آباد را دیگر نمیتوان کاری کرد که شاید به وضعیت دوره های قبل بازگردد، اما میتوان با طراحی های خلاقانه و اجرای مسیر تجاری-گردشگری در این راسته، محیط زیبایی را برای همگان بوجود آورد.
    با توجه به احداث مجتمع های تجاری مذکور، و افتتاح مجموعه ای مانند سعدی که امکانات ویژه ای را در درون خود دارد، ترافیک این خیابان وضعیت بد تری پیدا میکند.طبق شواهد اکثر خانه های ویلایی و شخصی موجود در این خیابان، متروکه شده اند. از آنجایی که این خیابان با بلوار بعثت- و زرگری مرتبط است، بجاست که شهرداری برنامه احداث سنگفرش و بهسازی پیاده رو ها را در دستور کار خود قرار دهد و اجرای آنرا به گروهی خوش ذوق و خلاق بدهد.همچنین با اجرای طرح پارک ممنوع در سراسر این خیابان، میتوان به بازگشایی مسیر عابرین کمک شایانی کرد.

  7. سلام.تصاویر زیبایی بود.ممنون از شما.چندتا سوال دارم اگر ممکنه جواب بدین ممنون میشم.
    ۱.آیا استان فارس صنعتی است؟ شهر شیراز چطور شهری صنعتی است؟
    ۲.جمعیت شهر شیراز چقدر است.؟
    ۳.از لحاظ زیبایی و امکانات و مدرنیزه بودن شیراز در مقایسه با کرمان واهواز چگونه است؟
    در پایان از محبت شما سپاسگذارم

    • ۱ – استان فارس و شهر شیراز به ترتیب استانی کشاورزی و شهری خدماتی هستند
      ۲ – جمعیت شهر شیراز در حدود یک و نیم میلیون و جمعیت شهرستان شیراز یک میلیون و هفتصد هزار نفر هست
      ۳ – از لحاظ شهریت و مدرن بودن هم میشه گفت شیراز با اهواز و کرمان قابل مقایسه نیست و شیراز جلوتر از این دو شهر هست

    • آقا عباس شیراز ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داره که از نظر جمعیتی برابر با تبریز هست و مساحت شیراز حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع هست که از تبریز بزرگتره و چهارمین شهر بزرگ ایران بعد از تهران، مشهد و اصفهانه. حتی وسعته شیراز با اصفهان در یک حد هست و مقدار ناچیز فرق دارن. واقعا مقایسه شیراز با کرمان که کمتر از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داره و وسعتش نصف شیراز نیست ظلم به شهر تاریخی و فرهنگی شیراز هست که به عنوان مرکز ثقل نیمه جنوبی کشور ایران محسوب میشه. شهر اهوازم که حدود نیم میلیون نفر از شیراز کم جمعیت تر هست و از نظر زیبایی و تمیزی و سرمایه گذاری شیراز خیلی سرتر هست. شیراز صنعتی نیست البته نه اینکه اصلا صنعت نداشته باشه. صنایع الکترونیک، پتروشیمی، پالایشگاه ، صنایع ساخت تجهیزات پالایشگاهی ، شرکت های بزرگ که در زمینه ساخت پالایشگاه و پتروشیمی فعال هستن. سنگبری ها در شهر سنگ شیراز و صنایع قالب سازی و صنایع غذایی مثل کارخانه های دایتی و یک و یک و … در شیراز دایر هستن شیراز کارخانجات فراوره های گوشتی و لبنی هم زیاد داره چون استان ما کشاورزی هست صنایع غذایی هم در کنارش به وجود اومده.

      درکل از نظر بزرگی و مدرنیسم شیراز رو باید با شهری مثل تبریز مقایسه کرد. دور از دسترس نیست که متروی شیراز بعد از تهران و مشهد سومین متروی کشور بشه و از متروی اصفهان و تبریز زودتر راه اندازی بشه. که این خودش نشون میده شیراز شهر مهمی هست وقتی شهر سوم ایران باشه که صاحب مترو خواهد شد

  8. ممنون از جواب شما
    مشکل شهرهای خدماتی عدم توسعه سریع هست.البته تو ایران اینطوره.به طور مثال شهرهای صنعتی ایران مثل تبریز کرج اصفهان روببینید که چطور پیشرفت میکنند.کاش دولت فکری هم به حال صنعتی شدن شیراز بکنه.البته در مورد مشهد اطلاع ندارم که آیا شهری صنعتی است یا نه.شما اگه اطلاع دارید بگید ممنون میشم
    این نظر من هست امکان داره اشتباه بگم خوشحال میشم نظرتون رو جویا بشم.

  9. خخخخخخ
    من شک ندارم شما مقرضانه شیراز را با کرمان و اهواز مقایسه کردید
    فکر میکنم حتی کودکان هم میدانند شیراز جز ۵ شهر اول ایران با اختلاف زیاد نسبت به شهرهای دیگه هست
    من با نظرتون مخالفم که صنعت پیشرفت چشم گیر میاره نمونش اهواز
    تبریز روزی صنعتی بود نه الان که اراک مشهد هم ازش جلو زدند
    مشهد در حال حاضر بعد تهران اصفهان اراک اهواز پنجمین شهر صنعتی ایران هست و بیشتر در صنایع غذایی و تبدیلی فعالیت میکنه
    مشهد پیشرفت نکرده چون صنعتی هست به خاطر توریستش هست

  10. اگه اینقدر دوستان شیرازی خودشون رو به تمسخر نگیرن, شیراز پتانسیل زیادی واسه یه شهر با گذرهای پیاده متعدد داره.

  11. درسته صنعت در سال های اول جهشی در پیشرفت شهر ایجاد میکنه اما در سال های بعدی مشکلاتی از قبیل آلودگی شدید هوا و کمبود آب رو گریبان گیر شهر میکنه. شیراز اتفاقا از ۲۰ سال پیش تا حالا واقعا خیلی بزرگ شده و شک ندارم در دهه آینده سال های ۱۴۰۰ به بعد از نظر فضای سبز و سرمایه گذاری های تفریحی بازم پیشرفت میکنه. تنها چیزی که شیراز درجا زده بود پروژه های عمرانی بود. که الان شیراز هم طرح های بزرگ اجرا میکنه. و شهر مدرن تری خواهد شد. مشهد هم صنعتی نیست. شهری زیارتی و خدماتی است. به نظر من توسعه یافته هست ولی زیبایی چندانی نداره. ولی از شهر مثل کرج که گفتید پیشرفت کرده مشهد خیلی پیشرفته تره. اما شیراز یه چیز دیگس. طبیعت عالی، فضای سبز خوب. سرمایه ها به سمت شیراز دارن کشیده میشن، و شهری نام آشنا برای جهانیان. شیراز رو بعد از تهران در اروپا خیلی خوب میشناسن. شما عباس جان فقط در اینترنت سرچ کن سفر کارلوس کیروش مربی تیم ملی به شیراز رو. و صحبت های اون در مورد شیراز و شهر شیراز در اروپا.

  12. بهترین صنعت برای شیراز توریسم و گردشگری ( توریسم درمانی هم همینجور) هست .بهترین و بر ترین صنعت هست واسه شهر هایی مثل شیراز….اگه شهر شیراز هم صنعتی بشه بیماری های ام اس و… گریبان گیر شهروندان میشه !! باور ندارید یک سرچ کوچک راجع به اصفهان و اراک انجام بدید

  13. سلام بر عباس آقا.

    استان فارس استانی نیمه صنعتی است اما در این بین، استانی است که بخش عمده ی عرقیات سنتی کشور را تامین میکند. همچنین مقام اول تولید گندم و تولید گوشت را در کشور دارد. این خود یک امتیاز است. البته با اتصال بلافصل فارس به دریای خلیج فارس و احداث بنادری که در حال پیگیری هستند، رویه صنعتی شدن در برخی از مناطق فارس بیشتر هم خواهد شد.
    شهر شیراز نیز به هیچ وجه صنعتی بشکل تهران و مشهد نبوده و نخواهد شد. ما مردم و مسئولین شیراز حاضر نیستیم این نعمت خدادای یعنی هواک پاک و بکر خودمان را فدای صنعت کنیم.البته شیراز صنعتی است اما نه بگونه ای که مردم ما سرطان داشته باشند بخاطر آلاینده ها و …. .امروزه کارخانه های مهمی مانند دایتی- رامک- پگاه- صنایع الکترونیک و ایران خودرو فارس در شیراز وجود دارند.
    ۲-جمعیت شهر شیراز حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و به نوعی پنجمین شهر پر جمعیت کشور مطرح است.

    ۳-از لحاظ زیبایی و امکانات و مدرنیزه بودن، به نظر این حقیر، این که بخواهیم در این موارد شیراز را با شهرهایی مانند کرمان و اهواز قیاس بکنیم، جفا کرده ایم. شیراز در زمینه ی احداث مجموعه های خرید و تفریح و هتل سازی و محیط های زیبا و طبیعی شهری در سطح کشور و جهان حرف برای گفتن دارد.کمااینکه امروزه پنجمین مرکز خرید و تفریح بزرگ جهان در شیراز وجود دارد. همچنین مرتفع ترین هتل های کشور مانند هتل چمران در ۳۰ طبقه در یکی از بهترین و سبز ترین مکان های شیراز و هتل خلیج فارس در ۳۵ طبقه. در زمینه ی مترو هم شیراز با اینکه بسیارطول کشید، اما در سطح کشور سومین شهر مترو دار کشور است.و خطوط مختلف مترو در این شهر در حال احداث است. در زمینه ی ساخت و ساز عمرانی شهری ، شیراز پس از تهران دومین شهر کشور است. و امروزه پروژه های پل سازی عظیم- برجها و اتوبان های درونشهری سیاری در حال ساخت هستند.
    در زمینه ی وسعت و بزرگی شهری توجه بفرمایید که امروزه شیراز تقریبا هم اندازه مشهد است و به نوعی سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد معرفی شده است. شیراز پایتخت جنوب ایران است.

  14. سلام.ممنون از بابت تمامی دوستان جهت پاسخ و راهنمایی این حقیر.با توجه به اطلاعاتی که من پیدا کردم قطعا نگاهم به شیراز تغییر خواهد کرد.اگر هم با کرمان یا اهواز مقایسه کردم بی قصد و غرض بود.سپاسگذار از تمامی دوستان

  15. جالبه شهرداری از این خیابون نسبت به متراژش بیشترین عوارض رو کسب میکنه ولی کوچکترین رسیدگی به این خیابون نمیکنه و پیاده روهای خراب و جوب های کثیف در کوچه ها و … طوری که جوب کوچه ی ما رو پر کردن و روش اسفالت کردن و هر وقت بارون میاد کوچه میشه عین رودخونه .ساکنان این خیابون مخصوصا کوچه های در رو آن بسیار در عذاب هستن .من خودم یکیش .ملت احمق جلوی در خونه پارک می کنن و گوشه ی کوچه ی ۳ متری پارک میکنن و یه ماشین به زور رد میشه چه برسه دو تا ماشین از بقبل هم و اصلا پلیس هم رسیدگی نمیکنه .پشت خونه ی آدم رو با دستشویی عمومی اشتباه میگیرن و حرفم بزنی یه چیزی هم بدهکار میشی و باید عذر خواهی کنی.دست فروشا که کل خیابون رو اشغال کردن که اینو به خاطر شرایط بد اقتصادی ملت نادیده میگیرم و باهاشون همدردی می کنیم .تو کوچه ها جوونا ماری جووانا میکشن و رفتار زشت میکنن که آدم با خانواده نمیتونه از کوچه رد بشه.یه شب یه جوون پرید جلوی ماشین و بعدا یه سنگ بزرگ برداشت بزنه تو سرمون که دوستاش اومدن گرفتنش.با سرعت ۱۰۰ تا تو کوچه ی پشتی خونمون و با صدای بلند ضبط و بوق زدن و جیغ زدن و اربده کشی دیروقت رد میشن .وقتی هم که مدرسه ی تو کوچه تعطیل میشه که هیچی تاکسیا انگار مجوز گرفتن وسط کوچه و جلوی خونه و هر گوری که دلشون می خواد پارک کنن و بچه های مدرسه هم که دائم زنگ می زنن و فرار می کنن که من چند بار ادبشون کردم دیگه طرف خونه ی ما نمیان.ناظم مدرسه هم مدرسه رو با پادگان اشتباه گرفته و صبح زود تو بلند گو اربده کشی میکنه .محله ی ما افراد مسن زیاد داره و همشون به خاطر این مسائل دارن زجر می کشن .از بس خر تو خر هست تا الان چند بار ماشین های همسایه هامونو لخت کردن.من نمیدونم شهرداری چجوری به این همه مجتمع تجاری مجوز میده و تو کوچه مدرسه به این بزرگی میسازه و هیچ نظارتی هم نمیکنه و پلیس هم همیشه مثل بوق هست.خداروشکر اقلا به ما مجوز بیش از دو طبقه روی پیلوت نمیدن وگر نه عفیف آباد ترافیکش ده برابر می شد .

    • با نظرت شیرازی اصیل کاملا موافقم واقعا شهرداری منطقه ۱ و ۶ بی عرضه ترین شهرداری های شیراز هستن با درامد های حسابی

  16. فکر میکنم بعد از جا به جایی تیپ ۵۵ یه راه هایی برای حل مشکلات خیابان عفیف اباد ایجاد بشه البته با این حساب خیابان بعثت یکی از بهترین خیابان های شیراز خواهد شد. که البته توان ترافیکی مناسبی هم به وجود میاد تا بلوار سرباز.

  17. سلام محسن بنی هاشمی از شیراز هستم نظر پدرم این است که در این منطقه فقط پارکینگ بلند مرتبه جواب می دهد

  18. هرچی نمایشگاه ماشین هست و پارکینگ جمع میشه ؟!من دوچرخه خریدم از قبل واسه این کار جای دوچرخه بزارین

  19. شیراز رو با هیجای ایران عوض نمیکنم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.