در حالی که معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز از پایان مطالعات تفصیلی حملونقل غیرموتوری و آمادهسازی اجرای ۹۲ کیلومتر مسیر دوچرخه و ۷.۱ کیلومتر پیادهراه در این کلانشهر خبر داده است، تجربههای گذشته نشان میدهد اجرای چنین طرحهایی در شیراز پیشتر نیز آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، محمد فرخزاده، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، روز دوشنبه ۱۴ مهر اعلام کرد:
«این طرح با هدف کاهش سفرهای موتوری کوتاهمدت، ارتقای ایمنی و بهبود کیفیت هوای شهر، در راستای توسعه پایدار شهری در حال نهایی شدن است.»
به گفتهی وی، این برنامه بخشی از راهبرد شهرداری برای حرکت بهسوی شهری انسانمحور است که سلامت و امنیت شهروندان در آن اولویت دارد.
با این حال، چند سال پیش نیز مسیرهای دوچرخهسواری در بخشهایی از شیراز احداث شد، اما به دلایل مختلف از جمله نبود فرهنگسازی، اشغال مسیرها توسط خودروها، ضعف نگهداری و کمبود اتصال شبکهای، این طرح عملاً شکست خورد و مسیرها به مرور حذف یا بلااستفاده شدند.
اکنون با وعدهی تازهی مدیران شهری، پرسش اصلی این است که آیا شهرداری شیراز از تجربیات گذشته درس گرفته است؟ و آیا زیرساختها و الزامات فرهنگی، اقتصادی و فنی لازم برای پایداری این طرح فراهم شدهاند؟
در صورت تحقق وعدهها، طرح جدید میتواند گامی مؤثر در جهت کاهش آلودگی هوا، ترافیک و افزایش نشاط اجتماعی در شهر باشد؛ اما در غیر این صورت، ممکن است به یکی دیگر از پروژههای ناتمام شهری تبدیل شود که تنها روی کاغذ باقی ماندهاند.









