پروژه احداث تونل ارتباطی میان خط یک و چهار مترو شیراز در محدوده مرکزی شهر آغاز شده و قرار است تا سالهای آینده نقش مهمی در تکمیل شبکه حملونقل عمومی این کلانشهر ایفا کند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، عملیات اجرایی تونل ارتباطی خط یک و چهار مترو شیراز در بافت مرکزی شیراز آغاز شده است. این تونل که ۲۷۰۰ متر طول دارد در عمق حدود ۲۰ متری زمین حفاری میشود و امکان جابهجایی مستقیم مسافران بین دو خط اصلی مترو را با اتوبوس های برقی فراهم خواهد کرد.
این تونل زیرزمینی از بلوار زند در خط یک شروع می شود، در خیابان داریوش تا سه راه نمازی امتداد می یابد ک وارد خیابان حضرتی ، شاهزاده قاسم و خیابان احمدی شده و به نزدیکی پایانه مسافربری احمدی خواهد رسید. این مسیر با استفاده از اتوبوس های برقی بصورت زیرزمینی یک اتصال ویژه را بین خطوط یک و ۴ مترو بر قرار می کند.
ایستگاه پایانی این اتصال، ایستگاه شاهزاده قاسم در خط ۴ می باشد و لازم به ذکر است این ایستگاه تنها ایستگاه در جهان می باشد که تراز سکوی مسافری اتوبوس برقی و واگن قطار را بصورت مشترک در خود دارد.
اجرای این پروژه با اعتباری حدود سه هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.
بر اساس برنامهریزیها، ساخت این تونل تا پایان سال ۱۴۰۶ محقق خواهد شد.
همچنین باستانشناسان در حین عملیات، آثاری تاریخی متعلق به دورههای سلجوقی و صفاری کشف کردهاند که بررسیهای لازم برای صیانت از میراث فرهنگی در حال انجام است.
با این حال مسئولان شهرداری شیراز تأکید دارند این تونل هیچگونه تداخلی با بافت تاریخی نخواهد داشت و اجرای آن میتواند به کاهش ترافیک مرکز شهر و ارتقای کیفیت خدمات حملونقل عمومی شیراز کمک کند.











