تاریخ : جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴ Friday, 5 December , 2025

آخرین اخبار

ثبت ۲۸ اثر منبت آباده در فهرست آثار ملی ایران قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۴ آذر ۱۴۰۴ افزایش ۶۱ درصدی اعزام بیماران مسموم با مونوکسیدکربن در فارس 📸: برج های دوقلو زند پاکسازی آبگیر پارک فروزان شیراز 📸: تداوم مرمت تخت جمشید در انتظار توجه مسئولان ۶ حریق در باغات استحفاظی شیراز طی سال جاری قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۳ آذر ۱۴۰۴ انهدام ۶۶ باند سرقت و دستگیری بیش از ۶۰۰ سارق نجات کارمند مصدوم در شهرک صنعتی شیراز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، اولویت شهرداری است ساخت مخازن ذخیره آب فضای سبز در شیراز 📸: پروژه بازسازی پل شاهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس به فارس قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۲ آذر ۱۴۰۴ 🎥: انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در شیراز اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز تخصیص ۲۱۰۰ هکتار زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس پایش سلامت ۵۰ درصد از پل‌های شیراز آلودگی هوای شیراز

13

عدم کارایی تقاطع های شبدری در محور های پرتردد

  • کد خبر : 57040
  • 04 شهریور 1404 - 17:03

تقاطع‌های شبدری در شیراز نیازمند بازنگری هستند.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، تقاطع‌های غیرهمسطح طراحی‌شده به شکل شبدری در این شهر که دارای چهار لوپ هستند و به دلیل شباهتشان به گل شبدر، به این نام شناخته می شوند، از جمله پل شبدری بزرگراه دکتر حسابی، اگرچه در زمان ساخت با هدف کاهش بار ترافیک و روان‌سازی عبور و مرور اجرا شده‌اند، اما امروز خود به یکی از عوامل اختلال در ترافیک شهری تبدیل شده‌اند.

مشکلات پل شبدری بلوار دکتر حسابی

در این مدل تقاطع ها، وجود لوپ‌ها (گردش‌های دایره‌ای) سبب می‌شود خودروها هنگام گردش ناچار به کاهش سرعت شدید شوند. این مسئله به‌ویژه در ساعات اوج تردد، موجب تشکیل صف‌های طولانی و تداخل حرکتی می‌گردد. به عنوان مثال گردش پرتردد این تقاطع از سمت ورودی شمال غربی شیراز، یک گردش به راست به سمت بزرگراه دراک و یک گردش به چپ به سمت بزرگراه کوهسار است که همواره تداخل ترافیکی ایجاد می کند.

علاوه بر این، اشغال زمین وسیع و افزایش احتمال تصادفات در نواحی ادغام، و اختلال ترافیکی در ورودی باریک کندرو ها از دیگر معضلات این طرح است.

ساخت پل های شبدری در مسیرهای مهم شیراز همچنان ادامه دارد!

علاوه بر پل دکتر حسابی، در پروژه های جدید مثل تقاطع غیرهمسطحی که وظیفه اتصال قطعه ۷ آزادراه شیراز – ایزدخواست به بزرگراه شیراز – سپیدان را بر عهده دارد نیز به‌صورت شبدری طراحی شده است. این تقاطع با توجه به ماهیت بین‌شهری مسیر، حجم بالایی از خودروهای عبوری سنگین و سبک را تجربه می‌کند. لوپ‌های شبدری در این شرایط مانع روانی حرکت کامیون‌ها و خودروهای سنگین می‌شوند، بلکه کاهش سرعت ناگهانی آن‌ها خطر بروز حوادث رانندگی را نیز افزایش می‌دهد.

برای مسیرهای برون‌شهری با حجم بار ترافیکی بالا، استفاده از شبدری گزینه‌ای کارآمد به شمار نمی‌آید و رمپ‌های مستقیم یا نیمه‌مستقیم ایمنی و کارایی بیشتری دارند.

مقایسه با طرح‌های جایگزین

مطالعات ترافیکی نشان می‌دهد که طرح‌های جایگزین نظیر پل‌های چپ‌گرد نیمه‌مستقیم یا رمپ‌های مستقیم و تقاطع های هدایت کننده مزایای بیشتری نسبت به شبدری‌ها دارند:

روانی ترافیک: کاهش توقف و افزایش سرعت عبور و مرور

ایمنی: کاهش نقاط تداخل و احتمال تصادف

فضا: نیاز کمتر به زمین نسبت به شبدری

کارایی بلندمدت: سازگاری بیشتر با رشد جمعیت و افزایش خودروها

با توجه به شرایط ترافیکی شیراز، بازنگری در طراحی تقاطع‌های غیرهمسطح، به‌ویژه پل‌های شبدری ضروری است.

در حالی که این الگو در دهه‌های گذشته رایج بود، امروز بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و جهان به سمت استفاده از طرح‌های نوین‌تر حرکت کرده‌اند.
که نمونه های جدید و کارآمدی در رینگ های بزرگراهی اصفهان، تهران و مشهد اجرایی شده است که در گردش های پرتردد به جای لوپ، ساخت پل های چپگرد در نظر گرفته می شود.

انتظار می‌رود مدیریت شهری و استانی با بازبینی در این پروژه‌ها، نسبت به اصلاح هندسی و جایگزینی برخی لوپ‌ها با رمپ‌های مستقیم اقدام کند تا علاوه بر افزایش ظرفیت عبور، ایمنی و روانی حرکت نیز ارتقا یابد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=57040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 7انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.