تقاطعهای شبدری در شیراز نیازمند بازنگری هستند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، تقاطعهای غیرهمسطح طراحیشده به شکل شبدری در این شهر که دارای چهار لوپ هستند و به دلیل شباهتشان به گل شبدر، به این نام شناخته می شوند، از جمله پل شبدری بزرگراه دکتر حسابی، اگرچه در زمان ساخت با هدف کاهش بار ترافیک و روانسازی عبور و مرور اجرا شدهاند، اما امروز خود به یکی از عوامل اختلال در ترافیک شهری تبدیل شدهاند.
مشکلات پل شبدری بلوار دکتر حسابی
در این مدل تقاطع ها، وجود لوپها (گردشهای دایرهای) سبب میشود خودروها هنگام گردش ناچار به کاهش سرعت شدید شوند. این مسئله بهویژه در ساعات اوج تردد، موجب تشکیل صفهای طولانی و تداخل حرکتی میگردد. به عنوان مثال گردش پرتردد این تقاطع از سمت ورودی شمال غربی شیراز، یک گردش به راست به سمت بزرگراه دراک و یک گردش به چپ به سمت بزرگراه کوهسار است که همواره تداخل ترافیکی ایجاد می کند.
علاوه بر این، اشغال زمین وسیع و افزایش احتمال تصادفات در نواحی ادغام، و اختلال ترافیکی در ورودی باریک کندرو ها از دیگر معضلات این طرح است.
ساخت پل های شبدری در مسیرهای مهم شیراز همچنان ادامه دارد!
علاوه بر پل دکتر حسابی، در پروژه های جدید مثل تقاطع غیرهمسطحی که وظیفه اتصال قطعه ۷ آزادراه شیراز – ایزدخواست به بزرگراه شیراز – سپیدان را بر عهده دارد نیز بهصورت شبدری طراحی شده است. این تقاطع با توجه به ماهیت بینشهری مسیر، حجم بالایی از خودروهای عبوری سنگین و سبک را تجربه میکند. لوپهای شبدری در این شرایط مانع روانی حرکت کامیونها و خودروهای سنگین میشوند، بلکه کاهش سرعت ناگهانی آنها خطر بروز حوادث رانندگی را نیز افزایش میدهد.
برای مسیرهای برونشهری با حجم بار ترافیکی بالا، استفاده از شبدری گزینهای کارآمد به شمار نمیآید و رمپهای مستقیم یا نیمهمستقیم ایمنی و کارایی بیشتری دارند.
مقایسه با طرحهای جایگزین
مطالعات ترافیکی نشان میدهد که طرحهای جایگزین نظیر پلهای چپگرد نیمهمستقیم یا رمپهای مستقیم و تقاطع های هدایت کننده مزایای بیشتری نسبت به شبدریها دارند:
روانی ترافیک: کاهش توقف و افزایش سرعت عبور و مرور
ایمنی: کاهش نقاط تداخل و احتمال تصادف
فضا: نیاز کمتر به زمین نسبت به شبدری
کارایی بلندمدت: سازگاری بیشتر با رشد جمعیت و افزایش خودروها
با توجه به شرایط ترافیکی شیراز، بازنگری در طراحی تقاطعهای غیرهمسطح، بهویژه پلهای شبدری ضروری است.
در حالی که این الگو در دهههای گذشته رایج بود، امروز بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و جهان به سمت استفاده از طرحهای نوینتر حرکت کردهاند.
که نمونه های جدید و کارآمدی در رینگ های بزرگراهی اصفهان، تهران و مشهد اجرایی شده است که در گردش های پرتردد به جای لوپ، ساخت پل های چپگرد در نظر گرفته می شود.
انتظار میرود مدیریت شهری و استانی با بازبینی در این پروژهها، نسبت به اصلاح هندسی و جایگزینی برخی لوپها با رمپهای مستقیم اقدام کند تا علاوه بر افزایش ظرفیت عبور، ایمنی و روانی حرکت نیز ارتقا یابد.




















