مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: بخش خصوصی با نرخ پایین پارکینگهای عمومی و عدم برابری سرمایه گذاری با درآمد آن، انگیزهای برای ورود به این عرصه را ندارد.به گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک، مهندس علی مصلینژاد با بیان اینکه به طور متوسط برای ساخت هر واحد پارکینگ طبقاتی حدود ۱۳ میلیون تومان و هر واحد پارکینگ مکانیزه ۲۳ میلیون تومان میبایست هزینه شود، تصریح کرد: هر واحد معادل محل پارک یک خودرو است که این هزینه وقتی در ظرفیت کل پارکینگ ضرب میشود هزینه ساخت یک پارکینگ بدست میآید یعنی ساخت یک پارکینگ مشابه پارکینگ مکانیزه واقع درضلع جنوبی بوستان آزادی با ۹۶ خودرو ظرفیت به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مهندس مصلینژاد افزود: این هزینهها بدون احتساب زمین و با فرض در اختیار داشتن زمین است، اما در زمانی که مشکل زمین وجود داشته باشد بویژه زمانی که در مرکز شهر ساخت پارکینگ نیاز است هزینهها چند برابر میشود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه با نرخ فعلی پارکینگ، هیچ پیمانکار بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیست، یادآور شد: نرخ پارکینگ در شیراز حتی در مقایسه با سایر کلان شهرهای کشور بسیار پائین است و شهرداری نیز به تنهایی نمیتواند تمام هزینهها را بر دوش بکشد و پاسخگوی نیازهای شهر باشد.
وی با درخواست از شورای محترم اسلامی و فرماندار محترم شهرستان شیراز در خصوص بررسی بیشتر در این زمینه و فراهم کردن بستر سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران به ورود در این بخش، خاطر نشان کرد: ورودبخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش زمانی محقق میشود که نرخ پارکینگهای عمومی در حد استاندارد افزایش یابد تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند.
اولا نرخش با تهران با اون جمعیت و پایتخت بودن برابر هست.
دوما وقتی شهرداری داره پول عوارض خودرو یکی موقع فروش خودرو و یکی هم سالانه میگیره برای چی چند باره مردم هزینه ی اضافی بپردازند..وظیفه ی خود شهرداری هست که پارکینگ های عظیم و کارامد بسازه .قبلا هم گفته بودم ما مردم برای زندگی تو این مملکت باید هزاران بار هزینه بدیم.
در کشور های خارجی اگر شهرداری و دولت عوارض و مالیات می گیرن ولی تو هر محله مدرسه ،محل ورزش مناسب،محل تفریح مناسب،کتابخونه های مناسب می سازن و تو شهر هم خیابون ها و کلا راه های رفت و آمد بهترین وضعیت رو دارن و از طرفی وسایط نقلیه ی عمومی ارزان و بی درد سر و ایمن رو برای شهروندان تامین می کنن،همه ی ساختمان ها موظف به داشتن پارکینگ هستن و تو همه ی محل های شلوغ پارکینگ ارزان در اختیار مردم هست.
اگر قراره این چیزایی که گفتم رو سرمایه گذار خصوصی تامین کنه و بعدا پولشو دولا پهنا به ما حساب کنه پس مالیات و عوارض و … برای چی هست؟؟؟حقوق ایرانی بودنمون این شده که برای نفس کشیدن هم مجبور به پرداخت هزینه باشیم؟؟؟؟
دوست عزیز،
مالیات و عوارض خودرو هیچ ارتباطی به نرخ پارکینگ نداره.
مالیات خودرو در کشورها شامل هزینه های استفاده از امکانات عمومی مثل راه و پل و هزینه های آلودگی و.. میشه و ربطی به شیوه استفاده مالک از خودرو نداره.
و همینطور پارکینگ داری هم یک شغل هست مثل بقیه شغل ها که مالیات میده. پس هیچ ربطی به عوارض خودرو نداره.
درست هست که امکانات حمل و نقل عمومی در دسترس همه هست اما نرخ پارکینگ با توجه به میزان نزدیکی به مرکز شهر کاملا گرانه.
البته جهت توزیع بهتر تراکم ترافیک و ضریب اشغال پارکینگ ها ساعات کاری صبح بیشترین نرخ و بعد از اون بعداظهر و ساعات بعد از فعالیت اداری هست و مثلا روزهای آخر هفته رایگانه.
اگر که تعداد پارکینگ های دولتی و همینطور خصوصی زیاد بشه. میتونه قیمت ها آزاد و بصورت رقابتی تعیین بشه. به این شکل که پارکینگ های خصوصی خود بخود حداقل نرخ ها رو ارائه میدن که بتونن مشتری و رقابت داشته باشن.