در قلب تپنده ایران یا همان سرزمین شگفتی، شیراز طرحی به مرحله اجرا درآمده که از لحاظ زیبایی در طراحی و ابتکار مهندسی پل در کشور بیبدیل است. شاید جالب باشد بدانیم انسانها از همان ابتدای حیات تمامی ابزارها و سازههایی که امروزه به شکل تکامل یافته و مدرن استفاده میشوند را در به صورت ساده و در مقیاسهای کوچکتر مورد استفاده قرار میدادند.
پلها نیز که برای اتصال آسان و زیبای دو یا چند مسیر استفاده می شوند، از این قائده مستثنی نبودند. شاید هنوز از وقتی که اولین طرح یک پل در کتابی در سال ۱۹۵۹ میلادی منتشر شد و در باور بسیاری از مردم و طراحان یک سازهٔ رویایی بود زمان زیادی نگذشته باشد و امروزه شاهد شکوفایی در طراحی و اجرای زیباترین و پیچیدهترین نوع پلها یعنی پلهای کابلی هستیم. جالب اینکه در جنگ جهانی دوم برای بازسازی پلهای تخریب شده در مدت زمان محدود و به علت کمبود فولاد توفیقی اجباری حاصل شد تا مهندسان به این باور برسند که قادر هستند از تلفیق کابلها و عرشه در ارتفاعات شگفتی خلق کنند.
پل کابلی ولیعصر (عج) شیراز:
با توجه به دشواری طراحی و اجرای دقیق اینگونه پلها در ایران شاید کمتر نهاد یا شرکتی توانایی طراحی و یا ریسک اقدام برای اجرای چنین پلهای کابلی بزرگی در مناطق شهری را داشته باشد و این نکته قابل توجه هست که در کشور تعداد کارشناسان انگشت شماری وجود دارند که مسلط به این مقوله علمی هستند. اما اخیراً در شیراز،قلب تپنده فرهنگ، تاریخ، هنر و علم ایران طرحی به مرحله اجرا درآمد که از لحاظ زیبایی در طراحی و ابتکار مهندسی پل در کشور بیبدیل می باشد، این اثر مهندسی با ارزش، پل کابلی ولیعصر است.
انسانی را تصور کنید که روی طنابی راه میرود و دستها را بازنگه داشته تا تعادل خود را حفظ کند. حال فکر کنید سر او نقش ستون و دستانش نقش کابلهای نگه دارنده و تعادل را ایفا میکنند. حال این انسان میبایست چه میزان دقیق باشد تا با یک ستون تعادل بدن یا همان پل را حفظ کند!
یک پایه ستون اصلی که میباسیت درارتفاع ۶۵ متر بار تمامی سازه و ترافیک را با استفاده از کابلهای متعدد تحمل کند و تحت حالت استاتیکی معین به زمین انتقال دهد و این یعنی حداقل فضای اشغال شده در زیباشناسی مهندسی و عرشهای به طول نزدیک به یک کیلومتر و بار عظیمی که این عرشه بتنی و ترافیک روی ان به کابلها انتقال خواهند داد. خوشبختانه ساخت این پل با سرعت مناسب در مرحلهٔ اجرای شمع کوبیها و بدون مشکلات فنی پیش میرود و شاهد شکستن مرزهای محدودیت در طراحیهای بزرگ مهندسی کشور هستیم. خرسندیم که شیرازیها نیز در این مسیر پیشگام قدم گذاشتهاند. شاید قرار است پل کابلی شیراز در کنار برج میلاد تهران حرفهایی از توانایی ایرانیان برای گفتن داشته باشد.
نویسنده : کارشناس شیراز۱۴۰۰
ولی بنظر من درصد پیشرفت ۲۸ که برای پل اعلام کردن زیاد حتی دروازه سعدی هم هنوز شروع نشده
نه علی جان زیاد نیست، شما ببین شمع کوبی حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته، ستون ها خیلیاش ساخته شدن و نصب بخشی از عرشه پل و یکی از لوپها آغاز شده
واقعا پل زیبا وبا شکوهییه ووقتی ساختش تموم بشه بی شک یکی از بزرگترین وزیباترین پلهای ایران خواهدشد
باتشکر ازاونهای که ریسک ساخت چنین پل عظیمی رواون هم دریکی شلوغترین مناطق شیراز رو پذیرا شدند ساخت این پل مثل اون پلهای نیست که بدون هیج مزاحمتی روی رودخونه میسازن این پل ازروی سه خیابان رد میشه وباید در مسیرش کلی تخریب صورت بگیره
امروز اقای خیراندیش در روزنامه خبر جنوب گفته که اواخر سال ۹۳ ایشالا پل افتتاح میشه با توجه به این که قراره اون دو پل غدیر و دروازه سعدی زودتر از خود پل افتتاح بشه چرا پل ها رو اغاز نمیکنند؟
باید صبر کرد، وضع رفت و آمد شهروندان هم اهمیت داره. الان اونجا ایستگاه اتوبوس هست باید مرحله به مرحله پیش رفت تا شهروندان با مشکل مواجه نشن
واقعا پروژه ی قشنگیه دست تموم مهندسان شیرازی این پروژه درد نکنه
جهت اطلاع دوستان اینکه پل کابلی خلیج فارس که بین جزیره قشم و سرزمین اصلی در حال اجرا می باشد دارای طولی بیشتر از ۲ کیلومتر است و ارتفاع پایه ها از کف دریا ۱۵۰ متر و فاصله بین دو پایه ۳۶۰ متر می باشد و توسط شرکت ایرانی و با تاییدیه یک شرکت دانمارکی طراحی شده است.در ضمن این پل دارای چهار خط رفت و برگشت و یک خط راه آهن و پیاده رو می باشد.
نیما جان قصد دفاع ندارم، ایران و ایرانی لایق بهترینها در جای جای وطن عزیزمان است…
ویژگی پلهای کابلی، بسته به نوع طراحی، به نوعی فعالیت هنری هستند که با توجه به ویژگی های اجرای پروژه منحصر بفرد خواهند بود…
طول و ابعاد هم یکی از این مولفه ها است ولی این تمام ماجرا نیست…
ویژگی بارز پل کابلی شیراز، اجرای عرشه پل بر روی تنها ۱ ستون و تحمل بارهای وارده بر مسیری به طول ۱ کیلومتر به تنهایی توسط این ستون واحد است که اگر در عکس های ابتدایی همین مطلب هم که نمونه های خارجی نشان داده شده، عامل تمایز و منحصر بفرد بودن پل ولیعصر نسبت به پروژه های مشابه داخلی و خارجی همین است…
پل جزیره قشم آرزوی دیرینه ایرانی ها است برای رفت آمد ارزان و فراگیر به جزایر کشور توسط خودرو شخصی و بدون هزینه های سفر هوایی و …
علت خاص بودن آن پروژه هم اجرای پل در بستر دریا است و محاسبات بر اساس بستر سست و رونده دریا…به همین خاطر هم همانگونه که خودتان توضیح دادید فاصله به اصطلاخ مهندسی آکس تا آکس پایه ها ۳۶۰ متر به ۳۶۰ متر است.امکان پراکنده کردن بار وارده ناشی از پلی ۲ کیلومتری در بستر رونده دریا هزینه های پروژه را بصورت نامعقول افزایش می دهد.به همین دلیل ویژگی خاص پل شیراز به علت اجرا در خشکی، قابل پیاده سازی در پل جزیره قشم وجود ندارد… اما اجرای پل به آن ویژگی های خاص کننده آن پل هستند…
ضمنا چیزی که به عنوان برج میلاد، افتخار تهرانی ها و ایرانی هاست، یک علامت سوال بزرگ برای کشورهای پیشرفته دنیاست، آن هم بخاطر مکانیابی غلط…
اتفاقا چون صحبت از برج میلاد هم شد، مکان اجرای برج مخابراتی میلاد، در حدود همان جزیره قشم و یا بندرعباس یا بوشهر یا کیش … است نه شهرهایی مثل شیراز و تهران با کوه های فراوان….
هدف اصلی اجرای آنتن مخابراتی بوده در ارتفاع… که براحتی بدون هزینه های سنگین برج میلاد، در بلندی های کوه دماوند قابل اجرا بود…خصوصا که پایه اصلی برج میلاد که آسانسورها در آن است، هیچ کاربری خاصی ندارند و فقط هزینه بر بوده…اما شهرهایی که دسترسی به عوارض طبیعی مرتفع ندارند،مکان اجرای برج هایی مانند میلاد هستند…
به این قاعده در تمام کشورهای پیشرفته توجه شده…شما اکثر برج های بلند را در کنار سواحل ژاپن، دبی و… میبینید، نه همچون ایران در منطقه کوهستانی آن هم در جوار کوهی بلند همچون دماوند در نزدیکی مکان اجرای پروژه…
اینجاست که مهندسان ژاپنی در بازدید از برج میلاد، به ما خندیدند…
[[علت خاص بودن آن پروژه هم اجرای پل در بستر دریا است و محاسبات بر اساس بستر سست و رونده دریا…به همین خاطر هم همانگونه که خودتان توضیح دادید فاصله به اصطلاخ مهندسی آکس تا آکس پایه ها ۳۶۰ متر به ۳۶۰ متر است.امکان پراکنده کردن بار وارده ناشی از پلی ۲ کیلومتری در بستر رونده دریا هزینه های پروژه را بصورت نامعقول افزایش می دهد.به همین دلیل ویژگی خاص پل شیراز به علت اجرا در خشکی، قابل پیاده سازی در پل جزیره قشم وجود ندارد… اما اجرای پل به آن ویژگی های خاص کننده آن پل هستند…]]؟!!
میشه بیشتر توضیح بدی منظورت دقیقا چیه؟
بله مهدی جان.یکم تخصصی تر باید بحث بشه، ولی باز سعی می کنم روان و خودمانی توضیح بدم.
تفاوت پل ورودی جزیره قشم و پل ولیعصر شیراز مثل تفاوت هتل های “پارس” و “چمران” در شیراز هست.
اگه به هر دو تشریف برده باشید، ملاحظه می فرمایید که قطر ستونهای هتل پارس که در لابی قابل مشاهده است، اگر از قطر ستونهای هتل چمران بیشتر نباشه، کمتر هم نیست….با وجودی که هتل پارس حدودا ۱۰ طبقه و هتل چران حدودا ۲۵ طبقه است…پس علت چیست؟؟؟
پاسخ بستر مکان احداث پروژه هاست…
بستر و خاک زمین هتل پارس به علت همجواری رودخانه خشک و تشکیل از لایه های رسوبی که بوسیله حرکت آب و سیلابهای فصلی در رودخانه به مرور زمان انباشت شده اند، کاملا سست است…در حالی که هتل چمران به علت بستر سنگی و محکم تر کوه مجاورش (که بخصوص در بلوار جمهوری در قسمتهایی از کوه که برای احداث خیابان تراشیده شده قابل مشاهد است ) موفق به احداث هتلی با ارتفاع ۲.۵ برابر بیشتر، با وزن کلی ساختمان ۲.۵ برابر بیشتر، ولی با همان قطر ستون شده است…
این یعنی فشار بار مالی بیشتر به پروژه هتل پارس در حالی که در صورت جانمایی بهتر هتل پارس، هم هزینه اجرای سازه بخاطر قطر کمتر ستون ها کمتر بود، هم مساحت مفید طبقات بیشتر بود، هم ظرفیت و چیدمان پارکینگ مجموعه بهتر و بیشتر می شد…در حالی که نتیجه هم همان می شد…احداث هتلی ۱۰ طبقه…
اگر دنبال دلیل اصرار صاحب پروژه در این مکان هم هستید، به مسجد کناری آن و اتفاقات فی مابین رجوع کنید …
وزن پل و هر سازه یا ساختمانی باید به شکلی در زمین پخش شود و به آن اتصال مناسب داشته باشد. بعضی اوقات به علت نوع دانه بندی زمین، همانگونه که توضیح دادم، خاک زیرین تحمل وزن پروژه مورد نظر را ندارد، پس باید تقویت شود آن هم بوسیله شمع کوبی در زمین(مثل اجرای ستون بتنی مسلح ولی در عمق زمین).مثل اینکه شما بخواهید تابلویی به دیوار نصب کنید.در این صورت به میخ احتیاج است. و هر چه وزن خود تابلو بیشتر باشد و یا دیوار زیرین پوک و سست باشد، به میخ بزرگتر و بلندتر برای فرو کردن در دیوار احتیاج دارید…
حالا در پل جزیره قشم نیز، هم وزن سازه زیاد است(مثل تابلو) و هم بستر آن سست است(مثل دیوار پشت تابلو)، پس احتیاج به شمع کوبی های وسیع در عمق دریا وجود دارد….
در نتیجه اگر وزن پل کابلی ولیعصر شیراز با ۱ ستون به بستر آن منتقل می شود، در پروژه پل جزیره قشم، اگر فرض بر شکستن رکورد شیراز باشد و وزن کل پل ۲ کیلومتری بوسیله ۱ ستون به زمین منتقل شود، هم ابعاد و قطر ستون بشدت افزایش می یابد، هم عمق و تعداد شمع کوبی های کف دریا بشدت افزایش می یابند…و این یعنی افزایش غیر متعارف هزینه پروژه… در نتیجه وزن پل جزیره قشم توسط ستونهای بیشتر و نه یک ستون واحد به کف دریا منتقل می شود تا هم بارهای مرده و زنده وارده و وزن پل بین ستونها تقسیم شده، هم هر ستون بار و فشار کمتری به بستر وارد کند و هم هزینه های اجرایی معقول تر باشند….
پس هنوز هم رکورد پل کابلی ولیعصر پابرجاست…حتی در عکس های بالا و اکثر پل های کابلی مشابه هم پلها بوسیله بیش از ۱ ستون اجرا شده اند…
مشکل دوم پل جزیره قشم،قرار گیری ستون در آب است. زدن ستون در این حالت اجرای سازه، تابع استفاده از نوع خاصی از بتن است و بتن عادی که در خشکی استفاده می شود، قابل استفاده نیست و هزینه بیشتری دارد. پس باید طراحی پل و سایز ستون ها معقول و با توجه به هدف پروژه انجام شود…
مشکل حاد سوم در پل جزیره قشم، مشکل رطوبت هواست…
ذات پل کابلی به ذات آهن بسته است و بر خلاف بتن که فقط تحمل نیروی وزن را دارد، آهن تحمل کشش را هم دارد…مثل فلزاتی که پهلوانان خم می کنند…پس بر خلاف ستون ها که وزن سازه را به زمین می دهند و غالبا بتنی هستند، کابل های نگه دارنده عرشه پل باید فلزی باشند…چون تحت کشش هستند … فلز هم در مجاورت با رطوبت خورده می شود… این اتفاق در رنگ اتومبیل های شهرهای مرطوب و شرجی قابل رویت است…پس اجرای پل کابلی در آن منطق نیازمند مراقبت و نگهداری ویژه و دایمی پس از اجراست… بطور کلی رطوبت عمر ساختمان ها را کاهش می دهد… پس هزینه های تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به پل کابلی ولیعصر شیراز دارند…
معقول ترین روش اجرای پل مانند آنچه در پل معالی آباد شیراز یا در اتصال جزیره نخل به شهر دبی اتفاق افتاده، می باشد- روش پل کابلی هم روش نسبتا مناسبی است، ولی طراحی دقیق تر، اجرای نسبتا سخت تر در ایران و مراقبت بیشتر پس از اجرا در منطقه قشم دارد- ولی آنگونه که توضیح دادم، هم اجرای پل توسط تنها ۱ستون در پل جزیره قشم نا معقول است و هم با توجه به توضیحات تکمیلی، آن پروژه هم در نوع خود در ایران خاص خواهد بود، ولی ویژگی پل کابلی ولیعصر شیراز را نخواهد داشت و نخواهد شکست…
ضمنا ارتفاع کلی ستون در پل جزیره قشم به علت قرار گیری قسمت اعظم آن در آب زیاد است، وگرنه ارتفاع قسمتی از ستون پل که از دریا بیرون است، زیاد تفاوتی با پل ولیعصر ندارد…و این بخاطر موقعیت قرارگیری پل در دریاست نه ویژگی خاص پل…
در صورت علاقه به مطالعه بیشتر هم می تونید رجوع کنید به کتابهای “درک رفتار سازه ها” – “سازه در معماری” – “سازه های نوین” از دکتر گلابچی انتشارات دانشگاه تهران و کتابهای مرتبط دیگر…
اگر دقت کرده باشید طول دهانه پل کابلی شیراز ۱۰۵ متر است و ۱۰۰۰ متر طول ابتدا تا انتهای پل است ولی در پل قشم طول هر دهانه ۳۶۰ متر است و با توجه به عمق ۳۵ متری آب در محل احداث با توجه به ارتفاع ۱۵۰ متری پایه ها ، ۱۱۵ متر آن در بالای سطح آب می باشد. در ضمن بتن ریزی پایه ها در زیر آب انجام نمی شود.
ضمن اینکه پل ولیعصر یک پل شهری است اما پل جزیره قشم پلی مواصلاتی و بین شهری…
پلهای مواصلاتی ویژگی های پل قشم را دارند و در اکثر موارد بسته به موقعیت پروژه، طویل تر و مرتفع تر اند مانند همین پل میلائو …
اما پل ولیعصر شیراز در بین پل های شهری که ۲ خیابان یک شهر را به هم وصل می کنند، چه از لحاظ طول و ارتفاع، چه از لحاط نوع ساخت و استفاده از تک ستون خاص و منحصر بفرد است و فرتر از خدمات و زیرساخت های شهرسازی شهرهای ایران حرف برای گفتن دارد…
من میخوام اینو هم اضافه کنم که عکسهایی که اینجا از پلهای کابلی دنیا گذاشته شده همه یا بین دو تا کوه یا دریا یا رودخونه و .. هستن..به نظر من پل کابلی در شیراز هیچ توجیهی از جنبه ی شهرسازی نداره و احتمالا یک مدیری در سفر به یک کشوری یک پل کابلی دیده و گفته بیایم اینجا هم بزنیم..واقعیت البته تلخه..
نیما جان الان ۸ ساله می خوان این پل رو بسارند و هر دفعه هم به خاطر دزدی پیمانکار تعطیل میشه
اینارو از اونجایی میدونم که هر چند وقت یک بار از بندر پل رد میشم
باور کن تا ۸ سال دیگه هم ساخته نمیشه در ضمن پل ولی عصر با این که از زمان کلنگ زنی خیلی نگذشته پیشرفت قابل توجهی داره
البته باید به این نکته اشاره کرد که: باعث نابودی پارک ولیعصر – نابودی باقیمانده ستو ن تخت جمشید در میدان ولیعصر (تنها نماد ملی باقی مانده از ایران باستان در شیراز) می شود. !!!!۱
پل کابلی آنچنان هم پیچیده نیست.
در ایران مطالعه سازه های نو همگام با دنیا بروز است، اما قدرت ریسک برای اجرای سازه های نو، زیاد نیست اما بطور کل ذات کابل(در مقابل تیرآهن و بتن مسلح) تحمل نیروی کشش است و تحمل فشار ندارد و یعنی در اینجا وزن پل را می توانند تحمل کنند ولی تحمل نیروهای جانبی مثل نیروی باد را که تمایل به بردن پل به سمت بالا و آسمان ندارند…نمونه هم پلی بسیار معروف در آمریکا (Tacoma Narrows Bridge) که نیروی باد آن را در کسری از ثانیه به آسمان فرستاد و تخریب نمود…
در صورت مهار نیروهای جانبی و محاسبه بارهای مرده و زنده وارده (مانند روند مطالعاتی بقیه سازه ها)، پل های کابلی اجرای پیچیده ای ندارند و در عین حال با توجه به روند صنعتی شدن و تکنولوژی توسعه شهرها، اجرای پل های کابلی شیوه ای است که دید بصری بهتر و هنری تر و دلنشین تری از فولاد سخت و یا بتن بی روح خواهند داشت…و از لحاظ هزینه های اجرایی در مکانهای صعب العبور هم مقرون بصرفه تر هستند…
البته مهدی جان پارکی که شمو میگی شده پاتوق………………و…………………خیلی جای جالبی نیست
ستونو هم که بردارن احتمالا میزارن جای دیگه
نیما خان این یه پل درون شهری نه پل روی دریا هر وقت پل ۲کیلومتری توهرشهردیگه ای تاکید میکنم توشهرساختش شروع شد بعد شما بیا اینجا با این پل مقایسش کن
تبریک میگم………..خیلی افتخار داره……درود بر شیراز
واقعا علاوه بر اینکه این پل کابلی بار ترافیک شدید محور ولیعصر رو کاهش میده یه جورایی به یک نماد برای شهر شیراز تبدیل شده
ولی ما باید توی پروژه هایی رو که در آینده پیش رو داریم به این موضوع دقت کنیم که با صرف اندکی هزینه بیشتر به فکر زیبایی های پروژه ها هم باشیم و فقط به فکر رفع ترافیک نباشیم
راستی امین جان . نمیدونی ارتفاع ستون وسط میدان ولیعصر چقدره ( ستون حال حاظر طرح تخت جمشید )
فکر کنم حدود ۲۰ متر باشه، دقیقا نمیدونم رضا جان
سلام امیدوارم شهرداری با همین عزم و اراده چنین طرحهایی رو توی دیگر نقاط شیراز پیاده کنه. ای کاش شهرداری برای افزایش درآمد شهر و اجرای پروژه های بیشتر به گردشگری و افزایش درآمد از اون توجه بیشتری کنه .
با تشکر
مهم اینه که بتونه به عنوان بلندترین پل شهری حرفی برای زیبایی و شکوه شهر داشته باشه
در ضمن زمانت تحویلش هم مهمه
مثه اکثر پروژه ها دیر تحویل ندن 🙁 که وقتی تموم میشه چهار پنج تا بهترشو تو شهرهای دیگه ساخته باشن وهفت هشتا پیشرفته تر در شهرهای دیگه در حال ساخت باشه 🙁
همچنین اگر قراره همچین پلی اونجا نمادی برای زیبایی شهر باشه باید خیابان های فرسوده اطراف اونجا رو هم فکری به حالش کنن
خیلی اون ناحیه وضعش داغونه اصلا وقتی از زیرگذر کنار ارگ کریمخان به سمت بازار میریم وقتی از اونور وارد اون بخش خیابون زند میشیم انگار وارد یه شهر کوچیک و نازیبا شدیم
باید یه فکری به حال اون بخش کنن:-(
از طرفی نوسازی خیابون ها به معنی تخریب ساختمون های فرسوده و ساخت ساختمان های جدید نیست
هم اینکه میشه همه اون مغازه ها رئ توی یه مجتمع شیک جمع کرد و هم اینکه
میشه با تخریب ساختمون های فرسوده از اونها در ۱-تعریض خیابون ها ۲- ایجاد فضای سبز کمک گرفت و همچنین ساختمون هایی که خیلی قدیمی اند و میشه ازشون فرهنگ ونماد سنتی شهرمون رو نمایش داد رو هم بازسازی و به مکان های فرهنگی هنری و… تبدیل کرد
دوستان کسی میدونه پل کی افتتاح میشه؟؟؟؟؟ میخوام بدونم همین قرنه یا قرن بعدی!!!!
خدایی یه فکری هم به حال اون پاساژهای سر ولیعصر بکنن 🙂
ازمدیریت محترم سایت یه گله ای دارم چرا بعضی نضراتی رو که رسما پستی که شما گذاشتین رومسخره میکنندروتایید می کنید
مثل این فردی که به نام شیراز ما نطر گذاشته بزارید این سایت برای دلسوزان واقعی شیراز باقی بمونه
البته افراداینچنینی ازپیشرفت روزافزن شیراز دارن میسوزن وبا این وضع پیش رو سوزش زیادی براشون درراه
کور بشه چشمی که طاقت دیدن پیشرفته شیرازو نداشته باشه….دوست عزیز من فقط انتقاد کردم
اون قسمتهایی از پارک که داخل لوپها میوفته چی میشه؟ خیلی میشه تو این دو تا لوپ ابتکار ها زیبایی بکار برد مثلا ترن های هوایی بازی برای پارک تو این لوپها بسازن که از روی لوپها عبور کنه!!!!! اصلا کلی معروف میشه که ترن بازی از روی پل ماشین رو رد میشه!!!! خیلی توریست جذب کن میشه مطمعنا!!! چون هیچ جای دیگه حداقل تو کشور همچین چیزی نیست!!
جواد جان لوپ ها روی ستون ساخته میشه و میشه از فضای زیرینش استفاده کرد.
درست می فرمایید و ابتکار و زیبایی و زیباسازی، حلقه های گمشده شهرسازی امروز ماست
ولی پیشنهادتون ۱ کم خطرناکه. چون هم امکان ایجاد حادثه توسط ترن هوایی و واژگونی آن روی لوپ های پل و خودروها وجود داره و هم تصادف در لوپ های پل و برخورد با ترن هوایی و ایجاد خسارت جانی غیر قابل جبران…در واقع بهتره کاربری های ایمن تر اون اطراف شکل بگیره. بهترین پیشنهاد فضای سبزه که هم زیباسازی داره، هم هوای آلوده شهر رو هرچند اندک، تلطیف می کنه و سرانه فضای سبز منطقه رو بالا می بره…
ولی توجه به ابتکار و ایده های خلاقانه و بدیع همشهریان و نظرخواهی و نظرسنجی از آنها توسط شهرداری منطقه امری ضروری است (مانند تمام شهرهای بزرگ و مشهور دنیا)…
سلام به همه شیرازی های عزیز
می خواستم اگر میشه یه گزارشی در مورد تمام پروژه های عمرانی تو شیراز تهیه کنید مثلا هر کدوم تا الان چند در صد پیشرفت فیزیکی داشتند
ممنون از زحمات همه ی دست اندر کاران این سایت به خصوص مدیر عزیز سایت
در این پست آخرین وضعیت قرار داده شده مهدی جان
http://shiraz1400.ir/?p=4854
ممنونم از شما عزیزم
این پل بهترین سازه کشوره امیدوارم سر وقت افتتاح بشه
باید در اطراف این پل زیبا بناهای مرتفع و مدرن ساخته بشه تا به زیبایی این منطقه کمک کنه و چشم مسافران ایرانی و خارجی رو در شرق شیراز خیره کنه .
من هم با نظر اقا هادی کاملا موافقم باوجود اینچنین پلی مرتفع سازی دراون منطقه میتونه زیبای پل را تکمیل کنه
امین جان
اختلاف ارتفاع مسیر رفت و برگشت پل کابلی چقدر هست ؟
منظورتو متوجه نشدم امیر جان؟
امین جان
در عکسها به نظر میاد دو مسیری که به سمت دروازه قصاب خانه هست دارای اختلاف ارتفاع هست
امین جان نمیدونی پل کابلی اهواز ارتفاعش از سطح آب چقدره ؟؟؟؟؟
نه رضاجان
رضا جان
من با اون قسمت از صحبتهای شما که گفته اید برج نباید در شهرهایی که در اطرافشان کوه هست زده شود مخالفم . چون نمونه بارز این مسئله شهر کوالالامپور مالزی هست که در اطرافش کوه هست و برجهای دوقولوی پتروناس و برج مخابراتی نباید در کوالالامپور ساخته میشدن به استناد صحبتهای شما .و ژاپنی ها باید اول از مالزیایی ها میخندیدند در صورتی که برجهای دوقلوی پتروناس که اتفاقا نماد مالزی هم هستند یکی از برجها رو ژاپنی ها ساختند و دیگری رو کره ای ها .
سلام.داخل ماکت رو که نگاه میکنم ۲ روگذر میبینم که یکیش روی بولوار مدرس و یکیشم بنظر میاد روی خیابون لطفعلی خان باشه!اینا قضیه شون چیه؟؟
اونها دو پل فرعی هیتن که کارایی پل اصلی رو تکمیل میکنن
با سلام . باید عرض کنم ستون معروف میدان ولیعصر جابجا نمیشه و در جای خودش باقی میمونه . من خودم پیمانکار بخشی از پل هستم
یه کم محیط اطرافش نازیباست مثال میدون تره بار قدیم.البته اگه سر موقع تموم بشه نماد خوبی برا شهر شیراز میشه ولی باید روی زیباییش خیلی کار کنن چون به نسبت شلوغ ترین جای شیرازه مثلا با نورپردازی مجلل وشیک که توی شب خوذشو نشون بده