اعضای یک هیئت سرمایه گذاری اوکراینی با سفر به استان فارس، در اداره کل راه و شهرسازی حضور یافت و برای مشارکت در ساخت راه آهن شیراز- اهواز به گفتگو با مسئولان پرداختند. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از خبرگزاری مهر، در نشست این سرمایه گذاران با قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس، ظرفیتها و پتانسیلهایی که این خط راه آهن ایجاد میکند مورد گفتگو قرار گرفت.
هوشنگ عشایری قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در این نشست گفت: کنسرسیوم اوکراینی در زمینه پروژههای راه آهن و مترو سابقه بسیار خوبی دارند که امیدواریم بتوانیم از حضور آنها در بحث احداث راه آهن شیراز- اهواز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در فارس چهار پروژه مصوب راه آهن داریم که بودجه قانونی دارد، اضافه کرد: یکی از این پروژهها با شرکت چینی (شیراز-بوشهر- عسلویه) به توافق نهایی رسیدهایم و در دست احداث است.عشایری ادامه داد: راه آهن شیراز- جهرم-لار-بندرعباس به طول۷۰۰ کیلومتر نیز سرمایه گذار ایرانی دارد که برای احداث این خط راه آهن، طرف ایرانی خود به دنبال جذب سرمایه گذار است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه برای راه آهن شیراز – اهواز به دنبال سرمایه گذار هستیم، اظهار داشت: فاز صفر این راه آهن توسط مشاور طراحی و سه مسیر نیز برای احداث آن پیشنهاد شده است.قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه طول کوتاهترین مسیر راه آهن شیراز-اهواز ۵۲۱ کیلومتر است، گفت: در مسیرهای پیشنهادی طول بیشترین مسیر ۶۲۶ کیلومتر است و در مجموع شش سال برای احداث این راه آهن پیش بینی شده که باید به اتمام برسد.
عشایری همچنین گفت: آن مسیری که طول بیشتری دارد از مناطق شهری و سکونتگاهی بیشتری عبور میکند و برای بار و مسافر صرفه بیشتری دارد و کوتاهترین مسیر تنها مسافر و بار مبداء و مقصد را دارد. وی با ذکر پتانسیلهای دیگری که خط راه آهن شیراز-اهواز ایجاد میکند اضافه کرد: ظرفیتی نزدیک به پنج میلیون تن برای جابجایی بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال برای این راه آهن پیش بینی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس نحوه اجرای این پروژه را به صورت سهم ۵۰ درصدی دولت که وزارت نفت متقبل شده و ۵۰ درصد بخش خصوصی تشریح کرد و اظهار داشت: هزینه ساخت و احداث این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو معادل دو هزار میلیارد تومان است.
وی در پایان هدف از اجرای این پروژه را اتصال میدانهای گازی استان فارس (فراشبند) به میادین نفتی خوزستان (صنایع پتروشیمی) عنوان کرد و ویژگی راه آهن شیراز-اهواز را قابل اتصال بودن به شبه جزیره هند، عراق و جزایر خلیج فارس عنوان کرد.
جیبشون و نزن خوبه !!!!!!
فقط امیدوارم به وعده ها عمل بشه
و در زمان هایی که گفتن این کار انجام بشه